Avliva häst?

Absolut, tex en granulosacelltumör som kommer från äggstocken kan ge väldigt mkt problem med tex ston som börjar bete sig som hingstar. Men tror i just detta fall, med melanomen, att de inte är orsaken till att valacken helt plötsligt börjar bete sig som en hingst.

Hursomhelst så känns det som att det mest humana är att låta hästen få somna in, istället för att försöka ge bort honom eller sälja.
Mitt sto har haft en vrålbrunst och är inte oskyldig i dramat heller. Aldrig sett henne så villig och brunstpissig under de 7 år jag ägt henne 🙈 Kanske har de triggat varandra, kanske luktar han extra gott. Det har i vilket fall satt sig i valacken då han även i viss mån uppvaktar ponnyn och har varit intresserad av henne, om än inte lika uppenbart som mitt andra sto. Ponnyn har ju heller inte betett sig lika villigt. För mig är det uppenbart att det är hormoner som varit i omlopp och lust som väckts. Jag misstänker starkt att han kommer bli väldigt intresserad och sugen under nästa brunst, även om det skulle bli en "normalbrunst" för mitt sto. Har ingen tidigare erfarenheter av sugna valacker men ser ju att han ändrat sitt betende, även mot ponnyn som inte alls bjuder in som det andra stoet. Typ som att det gått upp för honom att han kan. Jag kommer aldrig, trots att stoet gått i blandflock utan bekymmer och jobbiga brunster tidigare, låta henne få gå med nån valack igen efter detta. Och som jag skrivit i ett tidigare svar så kommer jag aldrig mer kunna lita på valacken nu när han så tydligt visat att han vill uppvakta och betäcka.

Tack i alla fall för din åsikt. Jag känner att ett beslut att ta bort honom hemma inte är ett fel beslut, hur tråkigt hela grejen än är.
 
Knepigt! En väns fd valack blev "knäpp" och kunde inte gå bland ston längre efter att ett sto han gick med brunstade och blev "galen" och tryckte upp honom i ett staketshörn så han inte hade något annat val än klättra.

Du gör nog rätt i att ta bort honom, jättetråkig situation men det är nog det bästa du kan göra ❤️
 
Mitt sto har haft en vrålbrunst och är inte oskyldig i dramat heller. Aldrig sett henne så villig och brunstpissig under de 7 år jag ägt henne 🙈 Kanske har de triggat varandra, kanske luktar han extra gott. Det har i vilket fall satt sig i valacken då han även i viss mån uppvaktar ponnyn och har varit intresserad av henne, om än inte lika uppenbart som mitt andra sto. Ponnyn har ju heller inte betett sig lika villigt. För mig är det uppenbart att det är hormoner som varit i omlopp och lust som väckts. Jag misstänker starkt att han kommer bli väldigt intresserad och sugen under nästa brunst, även om det skulle bli en "normalbrunst" för mitt sto. Har ingen tidigare erfarenheter av sugna valacker men ser ju att han ändrat sitt betende, även mot ponnyn som inte alls bjuder in som det andra stoet. Typ som att det gått upp för honom att han kan. Jag kommer aldrig, trots att stoet gått i blandflock utan bekymmer och jobbiga brunster tidigare, låta henne få gå med nån valack igen efter detta. Och som jag skrivit i ett tidigare svar så kommer jag aldrig mer kunna lita på valacken nu när han så tydligt visat att han vill uppvakta och betäcka.

Tack i alla fall för din åsikt. Jag känner att ett beslut att ta bort honom hemma inte är ett fel beslut, hur tråkigt hela grejen än är.
Min häst hade den effekten på ston, ston som aldrig brunstat blev extremt brunstiga och konstiga när han var i närheten. Han agerade inte på det dock, jag fick rädda honom några gånger när stona tryckte upp honom i hörnen osv. Inte trevligt alls. Nu har du ju lärt dig iallafall att inte valack kanske är så bra att ha som sällskapshäst om man bara har ston för man vet aldrig hur dom reagerar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
782
Senast: Sassy
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 561
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 565
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 446
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp