Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

alltså de är inte kostnaden jag tänker på mest de är att du skriver att du vill ha kul med dom andra kompisarna och göra alla dom sakerna och inte behöva utbilda en häst.

varför då köpa en unghäst? en bra unghäst som redan är bra på att hoppa och kan grunderna är också dyr i inköp.
däremot en unghäst som inte kan direkt något dom kanske man kan få lite billigare.

och även om travhästar är avlade för trav så finns de travare med bra exteriör som är jättebra ridhästar även om dom inte kommer över dom lättare klasserna och kan mäta sej med halvbloden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jo, det är lite det man är rädd för. Att det ska bli som för dig.
Men jag förstår inte hur väntandet skulle ge oss mer pengar till inköpsbudget? Vi skulle låna ihop till ett hästköp ( bank ), och vi kan inte låna mer bara för att vi väntar. Alla har väl en budget? " Väntar " väl inte för att ha råd med hästar man annars inte skulle se åt? Varför säljs då ens hästar för 30.000? Överreaktion, men förstod inte poängen. Vi, precis som alla andra, har ett belopp hästen får kosta, och håller oss inom det.
Foderhäst har vi diskuterat, men som sagt, jag vill ha rätt att göra vad jag anser rätt, inte tvista med en ev. ägare. Kanske inte få tävla. Och hitta en bra häst häromkring..?
Att sen måste lämna tillbaka hästen.. :crazy:
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Spara så mycket du kan i ett år (jobba extra?) sedan lägger du de pengarna till de 30000 ni lånar så borde du kunna köpa en riktigt skaplig häst! Kanske en som är lite äldre en fortfarande helt frisk. Dessutom förstår de att du menar allvar.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Ber om ursäkt för tillfället jag skrev att jag inte ville utbilda en häst :o
Jag skulle dock tycka att det vore enklare att köpa en utbildad häst, men ingen häst är ju fullärd, så alla hästar måste utbildas vidare.
Förutsättningarna ekonomiskt tyder dock på en yngre häst.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Man kan vänta därför att ens ekonomi kan förändras. Om nåt år kanske ni har råd att ta ett lån som gör det möjligt att köpa "rätt" häst åt dig.
Och missförstå mig inte nu, hittar du en häst nu som du trivs med och har råd att köpa så är det ju jättebra. Varesig det är en travare, en unghäst eller en välutbildad läromästare. Huvudsaken är ju faktiskt att man trivs med hästen.
Bara det att jag vet så många som stressat med hästköp och sedan stått med en häst om de inte kan utvecklas med eller kanske inte klarar av när de kunde fått en drömhäst bara de väntat nåt år till. Jag passar bra in i den kategorin. Hade jag väntat 1 år till hade jag haft en välutbildad ridhäst nu, inte en trevlig men svårriden travare och ett trasigt knä....
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Impulsiva jag vill inte vänta ett år :p och ofrrar inte hästarna/ridning just nu för att jobba extra. Det förlorar jag på, och att köpa en häst då man själv inte är i form..
Bra förslag, men nej, jag orkar inte vänta så mycket längre nu.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Rider du på ridskola?
I sånna fall tycker jag att du tar med dig dina föräldrar dit och tar ett snack med din ridlärare så denne kan tala om för dina föräldrar vilken typ av häst du behöver.Och är ridläraren vettig bör svaret bli att du varken ska ha en travare eller unghäst och absolut ingen hingst utan en läromästare.och kanske har ridläraren kontakter och kan hjälpa er att hitta just din häst.

En äldre trygg och utbildad häst är absolut att föredra som första häst oavsett hur duktig man anser sig själv vara.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Det jag inte förstår, är hur du kan tycka att att en 15 åring är för gammal när du vill tävla LA, hoppa lite terräng osv. ??
Jag köpte min häst när han var 15, jag har nu haft honom i 10 år. Han var då utbildad LA/LA och deb fälttävlan..nu MSV/LA.
Varför inte köpa en sådan?
Varför istället köpa en unghäst som första häst där så mkt kan gå fel?
Tror du ens att du kan hitta en trevlig häst i 5 årsåldern för 30000 som är grundriden??
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Men du... kan du inte satsa på en ponny? Eller är du för lång? Du har ju faktiskt några ponnyår kvar och en trevlig ponny går att hitta till hyfsat pris! En ponny kan även vara lättare att sälja lite senare även om den blivit lite äldre.

Sen apropå fd. travare eller inte... Här kommer en historia till att visa din mamma:

Jag fick min första egna ponny (liten C-ponny) i 6:an, när jag blev 14 år var han redan för liten och jag lyckades övertala min morfar och mormor att vi skulle börja leta ngt större. Vi hittade en som verkade trevlig på annons och bestämde tid för provridning... utan att tala om ngt för mamma och pappa:o.

De fick naturligtvis reda på det ändå och sa bestämt ifrån. Eller... det här var i april och vi skulle åka bort på semester i juni så ok, jag fick leta större häst men inte förrän vi kom hem. Jag fick ett mindre trevligt utbrott och bortskämd som jag var:angel: gav de efter... vi fick åka på provridningen och var det hästen med stort H skulle vi köpa, men annars skulle jag få vänta.

När jag kom fram stod en benig sak i hagen, hon högg och slog när hon skulle sadlas och ridningen:eek: jag hade knappt kommit upp innan hon drog iväg och hon hade iofs tre gångarter: taktning, slängtrav och vrålgalopp:crazy:. Jag var livrädd när vi kom tillbaka, hoppade skakigt av och sa Hon är Underbar! Vem orkar vänta flera månader:smirk:?

Gitten och jag fick mycket roligt tillsammans, men jag ångrar mig ändå fortfarande 20 år senare över att jag inte kunde vänta! Man tycker lika mycket om sin fd. travare som man tycker om ett halvblod, men jag kommer nog ändå alltid att känna att jag tappade bort mina ponnyår!

Så ett par avslutningsord! (Ja, äntligen:p) Flera av de yngre tjejerna i klubben här hemma har under åren fått billiga fd. travare av sina "snälla" föräldrar... I princip ingen av dom rider eller har häst numer (ngn häst står kvar hos föräldrarna och släpps in & ut, inget mer), ett par av tjejerna fick möjlighet att ha trevliga ponnyer - ägda eller på foder (en möjlighet för dig om pengarna fattas?) de flesta av dessa tjejer rider fortfarande så fort de har möjlighet och många av dem har fortfarande dessutom egna hästar!
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Problemet är att min ridlärare genast skulle propsa att vi skulle köpa hästen ridskolan har till salu..
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag har aldrig sagt att jag har 30.000...
Jag tycker att det är gammalt, så är det bara. Det är min åsikt och den är ganska avgörande i situationen.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag är 168 cm och väger väl 55kg + -. Så jag tycker jag är lång på ponny. Tyvärr :(
Jag vill inte vänta 1 år, Men väl på provridning ( jag vill alltså börja prova hästar nu ) ska allt kännas rätt, annars tas här inte hem någon häst :p
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Den är lite väl dyr för att vara just den + att det är en D-ponny... jag är för lång. Men ridläraren skull vara nöjd om hon fick en häst såld helt enkelt. Kan dock prata med min förra ridlärare, som gav mig rådet att köpa häst omedelbums, och fråga vad jag borde leta efter och om jag har möjlighet att träna för henne.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Impulsiva jag vill inte vänta ett år :p och ofrrar inte hästarna/ridning just nu för att jobba extra. Det förlorar jag på, och att köpa en häst då man själv inte är i form..
Bra förslag, men nej, jag orkar inte vänta så mycket längre nu.
Vi köpte en fin d-ponny till vår dotter för inte mer än 15000. En kanonfin häst som förvisso var för gammal för din"smak" men ändå. Hon hoppar inte så högt men är en riktigt fin dressyrhäst. Det är en fd. lektionsponny som inte passade på riskolan. Det säljs ju lite sådana då och då (även stora hästar) som inte passar på ridskolan av någon anledning. Däremot kan de passa jättebra som privathästar. Där kan du få en riktigt trevlig häst som är någorlunda välutbildad för en ganska liten peng. Även hyfsat unga ibland faktiskt. Om du köper en som är tio-12 år så kan du både utvecklas med den och åtminstånde få tillbaka pengarna om du säljer den vid 15-16 års åldern.

Du låter väldigt klok i din hästköpariver så jag tycker att din mamma borde inse vilken klok dotter hon har:D
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Men då är det väl inte så svårt att avböja att köpa D-ponnyn och be om hjälp att hitta en storhäst i stället.Jag ger inte speciellt mycket för en ridlärare som säger åt sin elev att köpa häst omedelbums tyvärr.Det låter nämligen allt annat än vettigt.Jag skulle aldrig ge det rådet till en elev .Det är ju ungäfär som att säga "ta första bästa" :crazy:
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Men förklara bara VARFÖR den är för gammal?
Jag förstår inte VARFÖR liksom. Om jag rått dig att köpa en 25 åring hade jag förstått dig, men inte en 15åring.
DU verkar ju tycka att en 12åring är för gammalt tom.
Tycker det verkar väldigt idiotiskt att som första häst utan hästkunniga föräldar gå och köpa en okunnig häst. Du är medveten om att du inte kommer att kunna tävla, träna, hoppa dina terränghinder osv på en gång då utan du får titta på när dina kompisar gör det? Varför inte köpa en läromästare som de flesta personer(förhoppningsvis) hade gjort i ditt läge?
 
Senast ändrad:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Sant, ska kanske börja höra sig för om någon från andra klubbar vet en lämplig häst som inte trivs riktigt.. :idea:

Tack så mycket :o:D
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Hon sa att jag behövde en häst Nu, inte senare, att det var nu jag hade alla chanser och kunde träna privat och utvecklas mer från där jag var/är. Inte riktigt " Ta första bästa! ", men man kan se det så också :D
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Here it goes.. Helt enkelt för att OM hästen skulle säljas sedan skulle den vara för gammal även i andras ögon. Och jag vet mycket väl att en 15 åring kan vara pigg och fräsch många år, men då chansar jag helst inte utan väljer att säkrare kort - en häst som inte hunnit så mycket. Inom hoppningen behöver även jag börja om från början då jag blivit hopprädd efter att ha hoppat mycket under press bara för att ha varit " äldst ". Så att få utvecklas utifrån hästen där har jag inga problem med. Jag ser helt enkelt fler fördelar med en yngre häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 098
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 846
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp