Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

min första häst var en travar hingst på 13 år som jag lärde mig massor på. super snäll att rida å så men inte alls utbildad så vi lärde oss ihop. när jag var tvungen att lämna honom pga skada hade vi hoppat stadigt 1 meter och han gick LB dressyr. de kom vi till efter 1 år =)
så hopplöst e det ej. de kräver bara engagemang å det kankse är en bra första häst så du lär dej grunderna på och sedan kan gå vidare.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jodå, jag orkade läsa, och tog till mig :)

Kl*
Ströjobba vore en bra lösning, men jag för folkskygg för att ens söka jobb, dessutom tar stallet mycket tid. Tid som skulle bytas ut som egna hästen. Så det är min bekvämlighet som hindrar mig, tyvärr.

Och jag vet att det är idiotiskt att köpa en unghäst, men en 10 åring som redan kan det mesta är absolut alldeles för dyr för oss. Där förstår jag om mamma inte lägger ut 60.000, då hon inte har råd.
Men eftersom jag har möjlighet att få hjälp med en unghäst från flera håll från tränare/hästägare med unghästvana så överväger jag alternativet. I våra prisklasser får man antingen en unghäst eller en travare. Och travare vill jag inte ha. Dels pga. deras ändåmål, dels pga. att de oftare ( enligt vad jag " vet " ) kräver mer medicinsk vård.
Jag visade mamma tråden, som blev förbannad och sa något i stil med " Du ska veta att det inte är kalrt du får en häst ännu! ", varpå jag återigen undrar varför jag då blivit ombedd att ringa på lediga stallplatser och erbjuden denna häst senast igår. Sedan kom dubbelmoralen igen, " Det blir ingen häst förrän du sköter skolan. " Jag har mått dåligt länge nu utav diverse andledningar men har fått " medicin " och kanske får ytterligare. Jag mår mycket bättre nu och har inga tankar på att ta mitt liv etc, men skolan är jobbig. Jag känner mig inte helt accepterad, men mamma är less på att jag är så svag och mår dåligt så att hon använde det mot mig i just detta tog ganska hårt. Där kan jag inte argumentera mot heller, då hon har rätt. Idag sov jag ifrån skolan, och de ringer och säjer att jag är borta för mycket, men jag har sagt att jag ska försöka skärpa mig.
Långt OT, men en överblick åt alla hjälpsamma bukare :D

Asjak Jag tolkar det inte helt seriöst, då det tydligt framgått att jag inte vill ha en travhäst, och därför blir ditt inlägg mer Gratis Reklam.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag vill inte lära mig grunderna på en häst som själv inte kan dem. Dubbelmoral iom. unghäst tankarna, men travhästen är tränad/favlad till något helt annat, inte unghästen.
Men tack för svaret :D
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag förstår dig precis.
Och jag säger samma som dig, inte för att se ner på andra raser eller så men vill man ha en häst att bara lulla omkring med i skogen eller så, så kan man gärna köpa en travare.

Vill man som du, tävla, så tycker inte jag att en travare passar.
Hade aldrig velat ha en travare oavsett om det var världens goaste häst, för den skulle aldrig komma till den nivån som iaf JAG vill ha den.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

:bow:
Ska genast överföra skriftligt och delge min mamma.
Kom på mer hon sa, när jag sa att en kastrering lär kosta mer än hästen, och då är den inte så billig längre.
" Det är inte aktuellt att kastrera heller, han fungerar ju så bra som hingst. "
Han står alltså helt ensam i en hage nu, ser 1 annan häst ( vallack ) och är som tidigare sagts väldigt trevlig. Men ingenting provocerar honom heller, varför vägrar hon förstå att det inte funkar med en hingst? :mad::(
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

min första häst var en travar hingst på 13 år som jag lärde mig massor på. super snäll att rida å så men inte alls utbildad så vi lärde oss ihop. när jag var tvungen att lämna honom pga skada hade vi hoppat stadigt 1 meter och han gick LB dressyr. de kom vi till efter 1 år =)
så hopplöst e det ej. de kräver bara engagemang å det kankse är en bra första häst så du lär dej grunderna på och sedan kan gå vidare.

Asså njae omöjligt är det väl inte, har haft en travare för längesen jag också.. Lite ovanlig tyckte jag allt att hon var faktiskt, såg ut som någon arab korsning lite grann om man tittade till exempel huvudet.
Men iaf så hon hade faktiskt såpass stark och ren galopp att när hon var lite utbildad, kunde göra rena galoppombyten och sånt. Jag har faktikst aldrig ens sett en som galopperar ordentligt.

Att man startar en LB med sin travare är absolut inte omöjligt, MEN en travare är inte att rekommendera som dressyrhäst kanske..
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag förstår dig precis.
Och jag säger samma som dig, inte för att se ner på andra raser eller så men vill man ha en häst att bara lulla omkring med i skogen eller så, så kan man gärna köpa en travare.

Vill man som du, tävla, så tycker inte jag att en travare passar.
Hade aldrig velat ha en travare oavsett om det var världens goaste häst, för den skulle aldrig komma till den nivån som iaf JAG vill ha den.

Finns "bra" travare också faktiskt. De kan också hoppa och dressyra utan problem! Jag har bara lite emot att skaffa en travare som varit på banan innan som första häst. Ett föl är skillnad men jag har en stor erfarenhet av travare som gått banan och som resultat blivit svåra individer. Som första häst, speciellt utan hästvettiga föräldrar, passar det sig inte och det lär bli mycket blod, svett och tårar innan hästen blir en bra ridhäst (om den blir det ens).
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag vill inte lära mig grunderna på en häst som själv inte kan dem. Dubbelmoral iom. unghäst tankarna, men travhästen är tränad/favlad till något helt annat, inte unghästen.
Men tack för svaret :D

Då ska du absolut inte ha en unghäst heller och det verkar du egentligen veta om eller hur? En unghäst kommer du behöva massor med hjälp med av tränare mm och det kostar en hel del pengar, du kanske behöver åka till tränare är din mamma villig och har hon möjhlighet att köra dig och häst att hyra hästtransport är itne heller gratis, är din mamma verklgen villig att lägga ut det?
Att ta hjälp av jämnåriga med att ni har lektion för varandra ger väldigt sällan något i rätt riktning, snarare motsatsen.

Vill du lära dig så mycket som möjligt och även komma ut på tävlingsbanorna så köp en lite äldre mer rutinerad häst, en häst på 15-17 år kan du förmodligen ha i många år och då är de oftast billigare än vad det är med en yngre häst.
Visst kan du ha oturen att den inte blir jättegammal, men även en yngre häst kan ta slut fortare än vad man tror.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag skulle inte backa för att det är en travare, de BLIR faktiskt underbara ridhästar men det är mycket jobb. Däremot skulle jag backa direkt när den dels är så "gammal" och hingst. Jag har hingstvana och visst skulle jag kunna tänka mig att köpa en 12 årig travare, om den var åtminstonde grundtbildad och hoppad. Men det verkar ju inte denna vara?
Och att hitta stallplats till en hingst där den blir bra hanterad och får vara häst är svårt. Oftast är folk rädda för dem vilket leder till att de är onödigt hårda i situationer när det inte behövs och så får de gå i nån superliten tråkig hage...Inte så roligt för dom och så leder det ofta till en häst som är understimulerad och jobbig att hantera/rida.
Jag tycker du gör helt rätt som inte köper denna häst och det kan faktiskt ta ett tag innan man hittar rätt häst. Du kan ju hyra en stallplats ändå om ni har råd med det, det är ju oftast så man får göra eftersom det blir knepigt att köpa en häst utan att ha en garanterad stalllplast först.
Kanske det kan hjälpa om nån hästkunnig vuxen förklarar för din mamma hur mycket jobb och extra utgifter det blir med en häst som denna? Oftast lyssnar ju vuxna bättre på andra vuxna.
Sätt dig ner och förklara lugnt och tydligt för din mamma varför du inte vill ha den här hästen och vad för typ av häst det är du behöver ha för att kunna göra det du vill. Hon vill ju inte vara elak utan förstår helt enkelt inte bättre.

/ Mia som köpte en 5.000 kronors häst för att sedan lägga ut 6.000 på veterinär de följande 3 månaderna efter köpet. Och en hel del övriga kostnader som inte behövts om hon lagt ut mer på hästköpet...
 
Senast ändrad:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jodå det vet jag egentligen. Och jag syftar inte på en 3 åring, som allra yngst en 5 åring.
Dem jag har i åtanke kan nog lära ut ett och annat, med tanke på vart de är i sin ridning och vilka de tränar för. Menar då inte att jag på något vis skulle ersätta träning för en Tränare med detta. Just nu är det inte månadskostnaden som är problemet, mer att lägga ut 40.000 bara sådär, träningen har vi räknat med i månadskostnad. Ska fundera genom det där en gång till dock.. Det lär som du säjer bli mycket kostnader. Som man säkert skulle tjäna in genom att köpa en utbildad häst, men, citerar mig själv " Just nu är det inte månadskostnaden som är problemet, mer att lägga ut 40.000 bara sådär ". Att det skulle bli ännu mer pengar vore inte möjligt. 15 - 17 åringar är enligt mig ( dvs min åsikt ) för gamla. Sen får man kasta så mycket sten som helst, jag anser inte att de är helt slut, men tillhör inte mina ambitioner/drömmar.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Hon har insett att en hingst blir för mycket, efter att ha spånat i tråden och lyssnat på mig. :banana:
Men jag tror inte att hon förstår riktigt det där med att jag inte vill ha ett varmblod. Just där det sitter. Jag Skulle kunna ha ett, men Vill inte ha ett. Jag har hanterat och ridit dem, men rasen passar mig inte på något sätt.

Tack för att ordentligt svar :idea: - lampan
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

alltså jag förstår inte riktigt hur du tänker.
du säger att du inte vill utbilda en travhäst som inte kan någonting och som dessutom är gammalt, kan jag förstå...

men tror du att unghästar som är avlade för ridning inte också kräver dyra träningar och mycket tid för att bli bra hållbara och trevliga hästar? visst har dom lättare för sej men dom kräver endå lika mycket.

man köper inte en unghäst bara för dom är billiga om man inte är villig att lägga ner mycket tid på dom, dom är inte färdiga att göra allt de du vill dom närmsta åren heller..
visst kan man ta en unghäst men inte bara för dom är billiga...du skriver ju att du inte vill ha en outbildad häst..så varför en unghäst?

tycker du ska vänta med hästköp tills de dyker upp en äldre läromästare som du inte behöver utbilda..eller varför inte ta en foderhäst?

och travhästar..det finns många trevliga ridtravare som man kan tävla upp till LA och som hoppar jättebra..hittar man rätt häst tycker jag inte man ska låta bli att köpa den pga att de är ett varmblod, tycker de är värt att titta runt på travhästar med bra exteriör och som är bra grundridna..dom kan bli riktigt trevliga allroundhästar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Tycker du är klok som inte bara tackar ja till första bästa häst! Frågan är om jag själv varit lika duktig på det :p

En fd travare är mycket jobb, och det verkar du medveten om, dessutom är det en hingst!

Tycker du verkar känna på dej att detta inte är rätt häst för dej, gå på den känslan. Dock vet jag inte hur jag ska kunna hjälpa dej med dina päron.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag förstår dej!! Jag skulle ALDRIG skaffa en travare, inte för allt i världen!!! De är inte avlade för att vara ridhästar och vill du träna och tävla är deta absolut inte en optimal häst! OM du inte skulle köra V75 eller nåt då;)

Vet inte hur kunnig du är, men det är mycket billigare att köpa en bra fyraårig hopphäst, än en färdigutbildad. Dessutom är det riktigt kul att tävla unghästklasser!!

Men om det är så att din mamma tycker att det är för dyrt så kan du ju försöka hitta en bra häst att låna...Jag är inne på min andra BRA lånehäst( sämre räknar jag bort) och det var inga större svårigheter att hitta dessa.. Dock får man ju kanske inte sin drömhäst, men man lär sig att gilla hästen ju mer man lär känna den!

Lycka till!!!!
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

När min pappa kom på att jag skulle få min första häst varjag 10 år och hade precis fått rosett i min första tävling där andra ekipage än klubbens var inbjudna - han var stolt som en tupp!

Men hästen var ett 16-årigt varmblod för 8000kr, kunde ingenting, men var "Mysig i skogen". Jag ahde TACK OCH LOV vett nog att inse att jag inte ville ha den typen av häst redan då.. så jag sa tack, men nej tack... Och väntade två år till, så fick jag sedan en välutbildad D-ponnyläromästare för 25000. Alldeles lagom.

Ville väl bara sympatisera med dig...!

Hoppas det löser sig - har inte läst hela tråden!
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Som sagt så går det att göra bra ridhäst av travare, jag har en sådan själv. MEN det är mycket mer jobb än med en häst som är avlad för ridning. Mer tid hos tränare=mer kostnader, och ändå är det inte säkert att hästen faktiskt blir så bra. Jag älskar travare och skulle inte byta bort min för nån annan häst men de är avlade för något helt annat än ridning och en del blir aldrig mer än skogsmullar eftersom de fysiskt inte klarar att jobba som en ridhäst ska göra. Sen är det sant att de ofta har förslitnings skador vilket leder till ännu mer utgifter.
Jag köpte min travare för 5.000, nu nästan 7 år senare har jag lagt ut säkert över 30.000 på veterinär, equiterapeut, massör, IR, tränare, utrustning osv. Och utöver dessa kostnader så har vi ju de vanliga för stallplats, foder, hovslagare, transportering, strö, försäkring osv. Så det billiga hästköpet blev inte så billigt i slutändan...Plus att jag har en hel del skador som jag fick under omskolningen av min stressade häst; ett trasigt knä som aldrig kommer läka helt, x antal hjärnskakningar, sprickor i en handled, 3 brutna revben och diverse blåmärken och andra ömheter.
Så jag skulle nog säga att har ni inte råd att köpa en "bra" häst som kommer funka bra för dig så är det nog läge att vänta lite. Tro mig, jag stressade med mitt hästköp vilket ledde till att jag för tillfället inte vet om jag någonsin kommer kunna rida "ordenligt" igen p.g.a mitt dåliga knä. Och det var inte värt det, jag hade hellre väntat några år till...Kan du inte ha en häst på foder eller vara medryttare så länge?
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Det är just det, jag säjer att jag inte vill ha en häst som är gammal när den kan tävla de klasser jag siktar på, vilekt en unghäst inte skulle. Tvärtom. Travhästar är som sagt avlade till trav, redna där tycker int ejag hästen får rätt förutsättningar. Och läs vad jag skrivit, månadskostnaden är inte det största molnet på himlen, jag är väl medveten om att en unghäst kostar lika mycket i träning som en travhäst. Men varför då köpa en häst som är helt fel gentemot vad jag vill? Och läromästare vill jag gärna ha, men de som kostar vad jag erbjuder är Minst 15 år gamla. -> För gammal enligt mig.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Det finns ju även inom varmbloden pärlor, men jag vill liksom inte satsa. Så nej, inget varmblod för mig.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag tyckte också att 15 år var för gammalt innan men många hästar är fräscha långt efter det. Och är det inte bättre att köpa en lite äldre häst nu som du kan lära dig något av och tävla med några år framåt och sedan sälja den och köpa en yngre när du har erfarenhet nog att utbilda den?
En unghäst kräver ju inte bara mer av sin ryttare under själva utbildningen utan även i hantering, utfodring, tillpassning av utrustning och vid uteritter.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Men hur många är det?!?! 5 av 500 kanske medans i halvbloden är det 400 av 500 minst!! (min egen huvudstatistik;))

Halvblod är framavlade för att tävlas i dressyr hoppning/ fälttävlan...
Travare är avlade för att trava .

Det är inte rättvist mot travarna att man ska begära att de ska gå lika bra som halvbloden!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 098
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 846
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp