Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Svårt att säja. Mycket strul med just min ridgrupp. Några.. borde rida i en lättare grupp, vilket instruktören är väl medveten om. Men teoretiskt kan jag mer än vad jag gjort. Dvs. jag läser mycket och lyssnar på på " bättre " ridgruppers lektioner. Men vi gör inte det på våra lektioner. Sedan rider jag självständigt på helgerna. Efter rådet att köpa häst ( instruktören är erfaren hästägare och vet vad det innebär ) antog jag att jag kunde tillräckligt, och just då jobbade vi med olika spår, bogen in, form. Ledande tygeltag, ställande tygeltag förhållande tygeltag. Vi finslipade väl mest, men i dagsläget arbeter vi med framdelsvändningar och skänkelvikningar. Inga öppnor alls. Två av oss går då igenom det här för andra året.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

de är ju de att dom unghästarna du vill ha är också dyra oftast..dom som är lite billigare i den åldern är antingen väldigt lite hanterade/ridna eller har ett o annat problem/är svåra osv.

så om du inte ska ha någon som är helt oriden så blir de dyrt iallafall..har man väldigt tur så hittar man en väldigt trevlig o lätt unghäst till ett bra pris.

men tror iallafall du får ut mycket mer av att rida på läromästare som vet vad dom gör så du får känna hur de ska kännas, och de har man med sej sen så man kan rida in och utveckla unghästar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Vi tittar inte så mycket på halvblod heller. Mer lite tyngre raser med karaktärsdrag och exteriöra liknelser med kallbloden då vi tycker bäst om den typen. Dock inte rena nordsvenskar tex.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Det är bara att läsa och känna igen sig.
Tack för stödet :banana:
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Hur vet du det? Jag har sett ett par trevliga med de egenskaper jag letar i min prisklass. Jag letar inte de där halvbloden på 4 år e. Aerline H.

Jag förstår att det skulle ge mig mer att köpa en läromästare. Men nu säjer jag det för sista gången, Den möjligheten har jag inte.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

men grejen är ju att de finns trevliga läromästare man kan ha kul för i den prisklassen.

men med tanke på att du vill ha en ung häst så finns ju inte de, inte för jag tycker att hästar mellan 12-15 år är gamla.

men de är synd att köpa på sej nåt som man kanske ångrar, för de är lätt att tröttna om de inte går framåt eller om hästen blir jobbig.

men anser du att du klarar av en unghäst så köp en..de är ju bara du som kan veta vad du klarar av o inte klarar av.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Anledningen till att jag tjatar är för att jag har erfarenheten av både hur det bör gå till och hur tokigt det kan bli när det blir fel.
Jag har haft unghästar..Jag har haft läromästare .travare med för den delen.Och jag vet hur svårt det kan vara.Har även jobbat som instruktör och sett hur fel det kan gå.
TS säger ju själv att hon vill ev plugga utomlands tex och tänker då sälja hästen och en häst som i dagsläget är 12 år tex inbringar om den är rätt utbildad bra med pengar även när den är äldre.Vill man ha kvalitet får man betala för det..Det samma är om man vill ha kvalitet i sin utbildning ..det kostar.
Det finns läromästare som ligger i miljonklassen som är födda i början på 90 talet finns ju även bra hästar i en mycket humanare prisklass. är det inte bättre då att TS köper sig en något äldre välutbildad häst att börja med som sedan antagligen kan säljas för samma peng till nästa ryttare allt tom dyrare.Läromästare är ingen slit och längpryl en bra sådan ligger det en hel del pengar i.Annars tycker jag att ts bör överväga att ev vara fodervärld tills hon bestämt sig för om hon vill plugga utomlands eller ej.varför inte ta en läromästare på foder..? det skulle ge TS bra mycket mer ridmässigt än en unghäst skulle göra.
Det som är viktigt tycker jag är TS ridutbildning..Det rimmar illa när okunnig ska lära okunnig. som det blir när man köper en unghäst som första häst.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

fick min travare när han va 9½ år. travtränad innan.
på 2 år utbildad o tävlad tom LA dressyr, 110 hoppning, tränad 130.

men jag skulle dock tackat nej till den. Inte för rasen. (snarare för att det är en hingst som kommit upp i åldern)..men för åldern. hade hellre haft en yngre, 5-6 åring eller ngt i så fall.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Finns "bra" travare också faktiskt. De kan också hoppa och dressyra utan problem! Jag har bara lite emot att skaffa en travare som varit på banan innan som första häst. Ett föl är skillnad men jag har en stor erfarenhet av travare som gått banan och som resultat blivit svåra individer. Som första häst, speciellt utan hästvettiga föräldrar, passar det sig inte och det lär bli mycket blod, svett och tårar innan hästen blir en bra ridhäst (om den blir det ens).

Ja, jag vet.. Har själv haft en. Men det beror på vart man sätter sina egna mål och vilken nivå man vill uppnå. En travare har inte tillräckligt med kapacitet varken i hoppning eller dressyr för att gå "långt" Vad som nu anses som långt är ju upp till vad och en att avgöra iof.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag har en idé haha ;)
Det är ju sånt tjat om att du inte vågar hoppa osv, inte läst allt, men att du inte skulle kunna utbilda en unghäst om du inte vågar.

MEN, varför inte ha någon som hoppar hästen åt dig i så fall?
Dressyrtanterna i mitt stall lämnar gärna över sina hästar åt oss unga hopptjejer så deras hästar får hoppa lite.

Sen att saker och ting kostar mycket är sant, men varför inte ha någon som hyr? Såg någonstans i tråden att du var 14? (inte läst allt så noga) Du börjar snart gymnasium osv, då lär du ju ändå behöva ha kanske 2 lediga dagar från stallet, varför inte skaffa en duktig medryttare som hjälper till, kanske en vuxen om du nu ändå ville ha stor häst?

Tro mig, ibland kan det vara väldigt stressigt och jobbigt att ha häst på heltid när man har skola och sånt. Är själv 18 och har inte gått ur skolan än och det kan vara tufft när man ibland har 4 prov i veckan och slutar klockan 8 på kvällen vissa dagar :(

Tur att jag har min lillasyster som hjälper till! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden men.. jag föreslår att du skaffar dig en läromästare på foder tills du bestämt dig hur du ska göra med plugg osv. Under tiden kan du kanske även spara pengar till den häst du senare vill ha. Dom e ju dessvärre inte gratis:smirk:

Vad det gäller travaren så verka kanske den inte va det bästa alternativet för dig, mest kanske för att den är outbildad kanske och för att man sällan får hyra in sig med Hingst. Dock vill jag säga en sak, de travhingstar JAG har träffat har faktiskt varit guda snälla och jag har även haft fyra travare själv och med mkt jobb och TÅLAMOD kan många av dom bli riktigt riktigt bra hästar.

Dock skulle jag inte själv köpa mig en i dagsläget. Lycka till med din blivande häst!
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Det finns ju även inom varmbloden pärlor, men jag vill liksom inte satsa. Så nej, inget varmblod för mig.

:bow: Jag tycker du verkar ha en sund och vuxen inställning när det gäller att skaffa häst. Dina föräldrar kan skatta sig lyckliga för att dom har en sådan klok dotter.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

knapp.
ett alternativ jag aldrig såg så långt jag läste av tråden (2/3) innan jag fick min geniialiska idé(:p) som kanske kan vara ett alternativ för dig och dina föräldrar:

hitta en häst du kan få köpa efter att ha haft på foder en tid...på så sätt får du chans att prova dig fram på en häst som är i lämplig ålder och uppnått en viss utbildning och dina föräldrar kommer på bättre tankar + att ni kan spara ihop mer pengar till summan hästen kostar under tiden ni har den på foder:D
(se till bara så att ORDENTLIGA papper skrivs med pris och allt! ha med någon hästkunnig!)

:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

knapplån

travare var inget alternativ enligt dig och det stämmer nog, det krävs en del att skola om och de som är riktigt omskolade brukar inte byta ägare.

en unghäst kräver mycket tid och erfarenhet, har du det?

har du råd att köpa den hästen du vill ha?

jag tror att en foderhäst med ev senare köp skulle vara bäst. då kan du testa på att ha häst och klickar allt med pållen så köper du.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Med den inställningen du har kommer det snarare stjälpa dig än att hjälpa dig om du köper en unghäst.
En 12-15årig läromästare är inte gammal, fast du får ju lov att tycka som du vill. Det beror ju på om den är sparsamt tagen, och hur mycket den har gjort i sitt liv.

Du vill inte köpa en "äldre" häst, för du får inte mycket om du ska sälja den. Du vill dock ha en unghäst så att du kan tjäna pengar på denne om den behöver säljas.

Vill du utvecklas med din ridning, eller vill du bara tjäna pengar för att OM.. ?

Jag tror inte att du är redo helt enkelt.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Om du "bara" är 168 cm varför ska du ha en stor häst:confused:
Det finns massor med bra ponnyer i den prisklassen runt 30-40000.
Du är inte för lång för att rida ponny.
Min 15 åriga dotter är 174 cm lång och hennes häst är ca 150 cm hög.
Jag är 168 cm lång och har en D-ponny.

Passa på och ha roligt de år som är kvar på din ponnytävlingstid och skaffa en stor häst när du blir arton istället om du vill tävla.

Då kan du verkligen vara med dina kompisar och göra det du vill:)

Att börja med unghäst skulle jag inte göra om jag var du, jag skulle inte ge mig på det och jag har hållt på med hästar längre än du har levt:crazy: det är så mycket som kan gå fel och så många bakslag att du kanske tröttnar?!

Jag tycker helt klart en bra ponny som kan ta dig dit du vill:banana:
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Här hade det hänt mycket :o

Självklart vill jag utvecklas som ryttare, men OM det där att sälja sedan skulle dyka upp, då vill jag inte stå där med en 17 åring som ingen vill ha när jag dessutom ska börja plugga på riktigt. Jag ser flest fördelar med en yngre häst. Och hade jag inte trott att jag klarade av en unghäst hade jag nog inte övervägt möjligheten. Ensam skulle det inte gå, men med den hjälp jag har möjlighet att få.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag är redan impopulär på klubben, och att köpa mig en ponny vore att köpa mig ännu mer " fiender ". Jag anser att jag är Lång, inte För Lång. Men tillräckligt för att inte sitta på ponny.

Allmänt om fodervärd.
Vistt skulle jag vilja vara det, men jag vill ha möjligheterna som hästägare, friheten liksom. Och även om jag tog en sådan häst jag verkligen behövde på foder skulle den inte precis kosta 40' när jag bestämt mig för att köpa den. Och som sagt, jag tycker det låter ganska orimligt att spara på ett ev. lån? Och föräldrar vill inte lägga ut alltför " mycket " pengar på ett intresse vi inte delar. I månaden skulle de naturligtvis stötta och betala privatlektioner/tränare. Men inte i en handvändning, i så stora summor. Utan föräldrars stöd skulle inte ens diskussionen om egen häst vara uppe. Sen vet jag att jag inte är mogen att fästa mig vid en häst som jag sedan ev. behöver lämna tillbaka. Hellre då en egen häst, där jag slipper grubbla ( ja, jag är en grubblare. I maj var jag orolig över skridskoidrotten, började nu i veckan. ) och vara orolig. Det orkar jag inte med psykiskt, inte just den sortens press. Risken vore ännu en depression med konsekvenser jag inte är redo att ta. Men en foderhäst är alternativet om det inte blir en egen, men på lång tid utan tankar om köp.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

så du vill alltså inte ha någon häst om du inte kan få tillbaka pengarna om den säljs några år senare?
sen tycker jag inte heller du är för lång för ponny..jag är lika lång och ser inte stor ut på en D ponny.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag har nu läst första och sista sidan på dena tråd. Mitt råd är att visa dina föräldrar dena tråd läss igenom den tillsamans och ta diskutionen där efter. Att köppa på sig fel häst blir oftast fel men som i mitt fall vart det mycket rätt. Be din mamma prata med någon duktig häst mäniska som du har förtroende för. För med fel häst kan det gå väldigt illa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 098
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 846
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp