Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Nu frågar jag mig vad du har för tränare som rider hästen Åt dig? Här rider man iallafall för[/vb] tränaren. Dvs. man får hjälp och övningar att ta med sig och arbete med. Dessa kan ju användas tills nästa träning ( nästa vecka ). Om vi leker lite med en unghästs ålder, vi säjer 5 år.
Måndag - Vila
Tisdag - Dressyr ( tränare )
Onsdag - Longering
Torsdag - Vila
Fredag - Tömkörning
Lördag - Markarbete m. bommar
Söndag - Uteritt
Det blir inte så enformigt som det låter. Övningen ( arbetet ) kan man utöva vid 3 tillfällen, utspridda. Krav på korrekt form skulel inte jag haft på en såpass ung häst, men sökningen nedåt - framåt skulel jag etfersträva. Och om tränaren skulle rida hästen, vad tjänar jag på det? Stå på sidan och få höra " Led honom innåt där, aktiv innerskänkel. Håll emot på ytter och fooormaaa. ", utan att få känna hur den " rätta " känslan var skulle jag inte kunna arbeta rätt då jag själv genomför övningen, eller? Nej, här rider man hästen själv, men instruktioner från erfarna personer som utbildat x antal hästar.

Sedan ställer jag dig frågan; Hur lär man sig utbilda en häst? Om man sitter på en läramästare och " utvecklas " ( omöjligt att utvecklas tillsammans med en yngre häst? ) hela tiden. Vart kommer då dessa läromästare ifrån? Någon gång dör den genrationen som utbildat dessa " läromästare ", men ack nej, utan erfarenhet från att ha utbildat en häst kan man omöjligt köpa en yngre häst. Så vad händer med ridningen? Dör hela ridsoprten ut för att ingen kan utbilda dessa hästar? Någonstans måste man börja, och lära sig. Jag medger att det är lite " fel " ände att börja i, en läromästare först, Sedan en unghäst, Trots att man saknar vana att utbilda. Men de läromästare du pratar om - korrekt ridna från början, kostar då inte 40.000kr.

Nej, jag tror att om man satsar och vill hela vägen, och Vet vad man har framför sig och tror att man klarar av en häst som sätter sig på tvären och behöver mycket tålamod och förståelse, så går det. Där föds en kommande läromästare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

har ingen tränare som rider min häst åt mej?
inte skrivit nånstans heller att tränaren ska rida hästen...snarare skrev jag tvärtom..de är inte tränaren som ska kunna rida hästen de är ägaren som ska rida hästen.

vart har du fått de ifrån att tränaren rider min häst?

läromästarna blir till genom att duktiga säkra ryttare rider in och utbildar dom på rätt sätt, sen blir dom äldre och då lär sej andra att rida på dom.
man lär sej utbilda en häst när man kan rida och är säker och en bra ryttare som vet hur de ska kännas helt enkelt..då kan man utbilda unghästar till att bli bra hästar med.

och jo..de dyker upp bra trevliga läromästare då o då..man måste ha tålamod och vänta på rätt häst vilket du inte verkar ha.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

kotledsinflamationer är de väl ännu större risk då att unghästen får som inte får en tillräckligt bra ryttare som kan rida den i en bra form så den arbetar rätt..även om man har tränare så rider inte den hästen åt än jämt..de är endå än själv som får utbilda den.

Jag kan inte se annat än att du skrev det?
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

bara för att den i inlägget innan mej skrev att man kan ha en tränare som rider till hästen då o då.

därför skrev jag de..att de hänger endå på ägaren som rider hästen alla andra dagar i veckan..de räcker inte med att tränaren rider till den då o då.

läs vad jag svarar på.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Atoxa skrev ett pass till och från.
Då frågar jag mig istället var du fick " jämt " ifrån? Så var det inte ens sagt utifrån var du svarade.

Ber om ursäkt i vart fall, jag tittade inte på inlägget du svarade på.
Kan du bedöma om jag är en en " bra och säker ryttare " utifrån vad jag skrivit?
Och mitt tålamod är inte det bästa, även där kommer det allmänna tillståndet in. Hästarna är just nu drivkraften , och jag trodde inte jag hade råd att vänta. Eftersom jag fortfarande står för att jag inte skulle sökt en häst du talar om behövs inte heller det tålamodet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

menar att tränaren inte kan sitta upp jämt om man får problem, och kan tränaren rida hästen måste man endå va såpass duktig att man kan fortsätta rida hästen på de sättet.

man kan inte köpa en unghäst om man inte kan utbilda en häst och helt förlita sej på att man har en tränare som kan hjälpa till..tränaren är inte med varje dag..alla andra dagar i veckan måste man ju klara hästen själv.

därför tycker jag inte att man ska ge sej på att utbilda unghästar om man inte har vana för de och kan lösa problemen som dyker upp.

sen tycker jag att man ska köpa en unghäst för att man vill ha en unghäst inte för att dom är billigare än utbildade hästar..de är fel sätt att tänka tycker jag, klart man kan ha väldigt tur att hitta en okomplicerad unghäst som kan en del redan som är lite billigare kanske.
men trevliga unghästar är oftast ganska så dyra också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Ingen har påstått att tränaren ska rida hästen vid varje motgång heller. Tränaren finns där som stöd och hjälpande hand, och varför inte ringa sin tränare och be om råd om man får problem? Håller med Atoxa, hästen får utbildas i den takt man själv klarar av att utbilda.

Hur får man denna erfarenhet om jag får fråga? Hjälpa till med unghästar? Det antar jag är fel med tanke på att man inte har " vana " då?

Om jag velat ha en så billig häst som möjligt hade jag inte letat i prisklassen jag var i. Och om jag skrivit att jag inte vill ha en unghäst utan köper den pga. ekonomi ber jag om ursäkt. Jag har påstått att jag föredragit en välutbildad häst, ja, och att ekonomin begränsar, ja. Men inte att jag inte vill ha en yngre häst. Dessutom tycker jag inte 40' är jättelite pengar, och anser att man kan hitta flertalet trevliga unghästar inom den prisklassen. Sett exempel på detta så det är inget jag tar ur luften.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

visst får man erfarenhet av att rida och utbilda unghästar men då gäller de ju också att man kan rida, att man vet hur de ska kännas och hur man gör helt enkelt.
sätter man sej på en äldre häst som kräver att man rider den ordentligt, då lär man sej rida och klara ut olika situationer.
och dessutom så gör de inte så mycket att man gör fel på en välutbildad för man har alltid en bra grudutbildning att gå tillbaka till.
de har man inte med outbildade hästar.

och de är inget fel med att ringa tränaren när man får problem.

sen kostar bra okomplicerade unghästar mycket också, om du inte ska ha en helt oriden häst.

du har ju princip skrivit att en läromästare är för gammal och för dyr och du får inte tillbaka pengarna när du säljer den, därför köper du inte någon sån utan tar en outbildad som är billig så du kan sälja den och få tillbaka pengarna sen.

och jag tycker inte att man köper outbildade unghästar pga att dom är billiga och för att få tillbaka pengarna när man säljer dom sen.
vill man lära sej rida så köper man inte en outbildad unghäst..de går liksom inte ihop.
och har man inte tålamod med hästköp så blir de lätt fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

När jag var i din ålder, tjatade jag också om en häst. Fick aldrig en. Så här efteråt är jag tacksam över att det inte blev någon. Jag köpte min första häst (6-åring) när jag var 35 år, red in första hästen, när jag var 44 och andra när jag var 45. Jag tycker att jag borde ha ganska mkt erfarenhet, men det är bra att ha ngn på backen som SER. Helst varje gång jag rider. Det är ett stort ansvar att utbilda en unghäst.
En unghäst behöver utbildning varje dag, anser jag. Inte bara när den rids.
Du skriver att du är impulssiv. Att skaffa häst får aldrig vara impulssivt!
Du har en lillebror som är allergisk, därför blir det inget hästköp, har jag förstått. Gå klart skolan, utbilda dig, flytta hemifrån och köp sen häst, om intresset finns kvar!
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Som sagt, hur vet du om jag " kan rida "? Känns som att du antyder gång på gång att jag inte kan det. Dessa läromästare du talar om är som sagt inte de som kostar 40.000 kr. Och jag söker inte en sådan häst, så varför inte lägga ner den här diskussionen? Ett hästköp är inte aktuellt, än mindre att köpa en äldre häst. Gör man fel med en unghäst så anser jag att det gäller att vara extra tydlig och upprepande när man gör Rätt.
Jag har skrivit att läromästarna i min prisklass är för gamla, och att en sådan du pratar om för dyr.
Sedan har jag aldrig påstått att jag skulel köpa en unghäst för enbart pengarna, och även om det vore så, spelar det någon roll? Alla har inte känslan och älskar sina djur, de lider inte ändå. Därmed inte sagt att jag är sådan.
Återigen, jag har inte sagt att jag köper en unghäst för att den är billig ( 40.000 är inte billigt enligt mig. Vad är då ett varmblod enligt dig? Gratis? ), jag ser Fler Fördelar. Hoppas det var förståeligt skrivet denna gång.

Sedan spelar det väl absolut ingen roll Varför man köper en unghäst om man kan utbilda den? Du har ju tidigare påstått att man ska ha kunskap för att utbilda den, men nu är det helt plötsligt motiveringen till köpet som är viktigt? Tänk över din situation, alla sitter inte i den.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

men jag har inte förstått fördelarna? förutom att dom är unga väldigt länge då..
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag är enträgen om att köpa häst, ja. Jag vill komma igång med mitt hästeri nu. Inte sagt att jag skulle hasta genom ett hästköp. Och jag är väl medveten om vad en unghäst kräver, annars skulle inte ens möjligheten finnas.
Att vänta tills jag gått ur skolan är typiskt förälder tips. Då ska man ju börja plugga på högskola, om nu vill ha en utbildning, och leva på studielån. Hästköp då? Nej.
Jag vill inte gå in på mitt liv närmre, men det är inte aktuellt för mig att vänta. Vilket jag blir tvungen till nu, så ja, jag får se hur det går.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Och jag vet att det är idiotiskt att köpa en unghäst, men en 10 åring som redan kan det mesta är absolut alldeles för dyr för oss.

jag tycker endå de låter som att du köper den för att den är billig och att en häst som passar dej är för dyr eller för gammal och därför tar du en unghäst.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag förstår inte hur det kan tolkas som att jag inte vill ha en unghäst? Det vore lämpligare med en äldre ja, men vad säjer att jag omöjligt kan passa med en yngre? Där tycker jag det handlar om person kemi och inte utbildning.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Jag vill kunna vara med " de andra " hästägarna i min ålder. Bygga terrängbanor, träna dressyr för varandra, ordna små tävlingar inom gruppen, tolka, rida ut och bada etc. Alla barndrömmar ni vet. Frågan är ju hur den här hästen hoppar, lär aldrig vara hoppad förr. Det är svårt att lära gamla hundar sitta. Och jag kan inte tillräckligt mycket, kanske en unghäst, men inte en 12 åring.
:mad::cry::(

och om du vill göra allt de där nu liksom..varför ta en orutinerad oriden unghäst då? som du endå måste vänta på ganska länge innan den är redo för allt du vill göra..

jag ser nästan bara fördelar med en äldre häst..

och visst kan man passa ihop med hästen men de betyder inte att man kan ge hästen en bra utbildning, och problemen kommer oftast inte i början..dom kommer när man ska kräva nåt av hästen..oavsett hur bra man passar ihop.

men om du anser dej kunna klara av och utbilda och ge unghästen en bra grundridning så den blir trevlig att rida så köp en unghäst.
de kan ju som sagt bara du veta..men av vad du har skrivit så låter de som att en äldre häst hade passat mycket bättre.

och sen att du vet att de är idiotiskt att köpa en unghäst tycker jag tyder på att du vet att de inte är en bra ide men du gör de endå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Skrev jag " NU, I SOMMAR !! "? NEJ...
Och nu börjar det här bli för mycket.. Jag har skrivit som det är. Det är inte ens ett hästköp som är aktuellt. Vilket jag skrivit.
Att du ser fördelar bryr jag mig faktiskt inte om. Det är min syn du ifrågasätter. Och ja, det är en dålig idé att köpa en yngre häst som första häst. Men det är ingenting jag känner att jag inte skulle klara av.
OK?

/Caribou, vars tålamod tryter
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

vadå nu i sommar? vad är de nu i sommar?
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Ja, dom som bor på andra sidan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 098
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 846
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Fästa huva
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp