Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

På henne tycker jag att det låter som så, och då undrar jag egentligen vad hon vill med sin ridning i slutändan..

Att resonera så om man verkligen vill utvecklas, tycker jag låter konstigt.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Du vill inte ha en foderhäst för att du skulle vara orolig över att du måste lämna tillbaka den.
Men du vill köpa en ung häst för att kunna sälja den när du börjar plugga?
Same shit liksom
Varför tror du att ingen skulle vilja köpa en 17årig läromästare? Du vet, en läromästare vill många ha och en 17åring har många år kvar att ge så inte är det nått problem att sälja den inte
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Kunde inte sagt det bättre själv.

Förstår inte tänket liksom :angel:
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Det spelar inte någons törre roll hur det låter, det är mer tanken. Sedan ser jag som sagt fler fördelar med en yngre häst.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Sant, men ändå inte. Då är hästen Min, jag behöver inte gruva mig för att behöva skiljas från den, valet är mitt. Bollen ligger hos mig. Jag kan låna ut den på foder till någon nära mig eller sälja. Eller ev. ta med. Fler möjligheter. Men Skulle det bli så att jag skulel Behöva sälja skulle jag vilja ha pengar att ev. köpa en ny häst för i framtiden.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

vad är de för fördel med en yngre orutinerad häst än en äldre läromästare förutom att du förhoppningsvis får igen pengarna när du säljer?
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Fördelarna är mer pengar eller?

Vad ser du för fördelar med en unghäst när du uppenbarligen inte har så jättemycket erfarenhet? (utgår efter vad du skrivit innan)
Det kommer att bli urjobbigt för dig, och vad är det som säger att du kommer att få mycket pengar för den när det är dags att sälja, för du kanske inte ens får rätt eller lyckas att utbilda en unghäst.
Vad vet jag, men jag tycker inte att man kan resonera så som du.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Det behöver du inte heller, jag förstår.

Diskussionen kan läggas ner nu och tråden raderas. Det blir inget hästköp för min del.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Vill inte låta som om jag är emot dig, men jag har varit i den situationen själv, och det slutar inte alltid som man tänkt sig.

Tänk igen, igen, igen och igen, för det är ett viktigt beslut du och dina föräldrar har framför er.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Mer risker med en ung orutinerad häst än en äldre läromästare, det hoppas jag du inser.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Mer risker med en ung orutinerad häst än en äldre läromästare, det hoppas jag du inser.

Det där vet jag inte om jag håller med om ... beror ju på vad man pratar om för risker i.o.f. Min erfarenhet av äldre läromästare (det jag sett hos stallkamrater, omgivning osv) är att det ofta inte tar lång tid innan förslitningsskador ger sig till känna.

Säger inte att alla läromästare är sönderridna, men säger att många av mina bekantas köp har blivit en stor tabbe. Trots noga vetbesiktningar osv. Och det beror givetvis på hur hästen är riden innan. En äldre häst har blivit riden under längre tid. Och ofta av många olika ryttare. Många har inte koll på hur hästar skall ridas gynnsamt och karusellen är igång.

Kan givetvis också bero på att dem som köpt äldre läromästare inte är så rutinerade och duktiga själva, altå att de själva skapat skadorna pgv okunskap om hur man rider hästar gynsammt ? .. Svårt att avgöra.. Jag vet bara att jag i dagsläget kan räkna upp 4 aktuella fall av läromästare som står med kotledsinflammation.

Många rider helt enkelt illa. Och rör man sig i den prisklassen som TS så är inte utbudet av rutinerade välridna läromästare jätte stor.

Dessutom så är inte min erfarenhet att läromästare alltid är trevliga och hyggliga. Utan snarare, de har lärt sig att komma undan, vet hur och när det är läge att bråka. Jag har sett läromästare förvandlas till (problem häst). Vill tillägga att jag också sett välridna, friska läromästare med muskler på rätta ställen. Men de har kostat betydligt mer i inköp än de tidigaren nämnda.

Riskerna med en unghäst blir mindre om man tar hjälp ifrån tränare regelbundet. Och accepterar att det får ta den tid det tar. Utsätter man inte sig själv för saker man känner att man inte klarar av så går det bra. Och sen måste man acceptera att ens egna kunskap sätter gränsen för hur fort utbildning fortskrider. Allt i sin takt.

Man vet i regel vad hästen har varit med om. Kan vara med från början osv ... Att lära sig hoppa på unghäst går ju också bra. Det är ju markarbetet som lägger grunden. Och fixar man det (med hjälp av tränare) så fixar sig hoppningen med hjälp av tränare också.

Alla hästar kan strula, hoppa, studsa och beté sig trotsigt just för att det är hästar. Hästar kan ... Och riskerna tycker jag faller på ens kunskap och förmåga (ekonomi och vilja) att ta hjälp när det behövs.

Sen har man ju sin max limit för vad inköp får kosta. Och då får man helt enkelt se hur mkt häst får jag för pengarna eller i vilken katogori får jag mest häst. Avväga skall jag vänta och spara ? eller skall jag satsa..
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

en läromästare är en läromästare just för att man lär sej rida på den, säger till när man gör fel gör rätt när man gör rätt.
meningen är ju att hästen ska vara såpass ärlig att den går bra så ryttaren får känna hur de känns när hästen går rätt.
tycker inte de är någon direkt bra läromästare om den försöker komma undan och slippa allt..låter mer som en tråkig ridskolehäst.

kotledsinflamation är inte en förslitning som kommer när dom blir gammla, de beror på ryttaren/underlaget eller om hästen har ont och avbelastar nåt.

att hästen blir svårhanterad beror också på ägaren om den inte vart de innan.

sen behöver man inte köpa en häst som har haft massor av andra ägare och flyttat runt och blivit riden av alla jämt.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

*Läser och lär* :bow:
Med en unghäst är det lättare att få fram på vilka ställen den varit på innan, och kunna höra sig för. Sedan att det tar Tid vet jag. Skillnaden är att en unghäst är inte Gammal när man når den nivå jag vill till.
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Nu hoppas jag att du visst ska ha häst snart, trots ditt senaste inlägg.

Om man ska titta lite objektivt på ditt utgångsläge:
*Begränsad ekonomi vad gäller inköp
*Löpande månatliga kostnader OK
*Ridskoleryttare som även rider utöver lektioner
*Ingen tidigare hästägareerfarenhet
*Läromästare i lämplig prisklass anses för gammalt

Jag skulle då föreslå att du fr.o.m nu sparar undan ca 3000 kr/mån (som är en hyfsat normal månadskostnad för en häst om man inte bor i storstadsområde, inkl stallhyra, foder, hovslageri, försäkring, träningskostnader) i ca 6 mån = 18000:- extra att lägga till de pengarna som ni redan har budgeterat för.
Ta sedan hela påsen med pengar och köp en normalbegåvad 8-10 åring som är grundutbildad (dvs ca LB dressyr, 1m hoppning).
Det finns ca 13 på dussinet av sådana hästar, de är inga stjärnor men kan vara trevliga, lätthanterliga individer som du kommer att utvecklas på.
Om du måste sälja hästen pga studier om några år så är den i bästa fall vidareutbildad och fortfarande skapligt ung och i värsta fall samma utbildningsståndpunkt som vid inköpet och fortfarande skapligt ung. Detta medför att du troligtvis inte kommer att förlora några större pengar på köpet.

En unghäst skulle jag starkt avråda ifrån. Du verkar inte ha kunskap nog att utbilda en unghäst, ens med hjälp av tränare. Risken är överhängande att du får en jobbig tid och en häst som måste säljas till förlust tack vare att den inte är utbildad i den mån man kan förvänta sig för sin ålder.

Lycka till hur du än väljer att göra!
:banana:
 
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

en läromästare är en läromästare just för att man lär sej rida på den, säger till när man gör fel gör rätt när man gör rätt.
meningen är ju att hästen ska vara såpass ärlig att den går bra så ryttaren får känna hur de känns när hästen går rätt.
tycker inte de är någon direkt bra läromästare om den försöker komma undan och slippa allt..låter mer som en tråkig ridskolehäst.

Nej, de hästarna jag tänkte på är inga bra läromästare. (svårt att generalisera bland massa individer) De flesta välridna hästar är inte lika trevliga om de inte får underhåll från någon som kan rida dem korrekt. Det är nog mkt det som gått tok tror jag.

kotledsinflamation är inte en förslitning som kommer när dom blir gammla, de beror på ryttaren/underlaget eller om hästen har ont och avbelastar nåt.

Kotledsinflamation är en förslitnings/överbelastnings realterad åkomma. Hästar som inte rids på ett sätt som är gynsammt drar ofta på sig förslitnings relaterade skador. Inte för att de är gammla men för att de varit dåligt ridna. Jag var inte ute efter att tala om att alla gamla läromästare dragit på sig förslitnings relaterade skader, utan att risken för att en äldre häst har sådant i bagaget är större just för att den är äldre och har levat under lång tid

att hästen blir svårhanterad beror också på ägaren om den inte vart de innan.

Abslolute beror det på ägaren! Precis som det gör om det "ballar ur" med vilken häst som helst. Det är lite dit jag vill komma. Även äldre hästar "läromästare" kan ballar ur i ovana händer. Hästar är hästar, och allt kan hända. Men man minimerar riskerna genom att inte göra saker man inte klarar av och i stället ta hjälp av kunnigt folk tills det funkar. Det gäller ju för alla hästar och inte bara ungdjur.


sen behöver man inte köpa en häst som har haft massor av andra ägare och flyttat runt och blivit riden av alla jämt.

Nej det behöver man inte, men man har bara tävlingsreslutat och säljarens ord på hur hästens historia ser ut.

Svårt det där men risker finns det överallt oavsett vad du köper. Jag tror att allt i slutändan handlar om pengar och vilja. Har du vilja så reder du ut nästan vad som helst med lite pengar och tid (läs hjälp från instruktör/kurser osv). Många instruktörer kan ju sätta sig upp och rida till ett pass ibland när det behövs också.

Vill man så kan!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

hästen är inte en läromästare bara för den är äldre.
jag förutsätter att en läromästare har ridits på ett bra sätt och går i rätt form och arbetar rätt, annars är de ju ingen mening med att köpa den för att lära sej på den.

kotledsinflamationer är de väl ännu större risk då att unghästen får som inte får en tillräckligt bra ryttare som kan rida den i en bra form så den arbetar rätt..även om man har tränare så rider inte den hästen åt än jämt..de är endå än själv som får utbilda den.

och vad händer liksom om man då står där med en trotsig unghäst som gör de mesta för att slippa arbeta vilket många unghästar gör när man börjar sätta krav på dom, har man inte tillräcklig erfarenhet att fixa och reda ut dom problemen då så är inte de en bra ide.

de hjälper liksom inte om tränaren kan rida hästen..de är inte tränaren som ska utvecka hästen..ska man lära sej rida ocj bli en duktig ryttare så tycker jag de är ganska självklart att man har en häst att lära sej på som tillåter att man gör fel ibland..unghästar lär man sej inte rida på helt enkelt..de är jätteviktigt att dom får en bra grundridning för att tillslut bli bra läromästare åt andra som vill lära sej rida.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopplös mamma *skriva-av-sig tråd*

Nej det blir inget av det, tyvärr.
Du hade däremot en bra idé, även om den inte botar lillebror, men då kommer ju det att pappa skulle betalat hälften. Vilket han vägrar om det inte går till en häst. Dvs. inte lägga ut de pengarna på mig som " hobby peng ". Tyvärr, men jag känner min pappa och hans kärlek till pengar. ( Vilket han Inte har ont om )
Och att lägga ut 1500 kr 6 månader = 9000 kr. Ingen summa i hästsammanhang skulle jag säja.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 098
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 846
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp