Hoppa av häst vid ritt?

Sv: Hoppa av häst vid ritt?

Jag förstår inte varför man ska hoppa av hästen när den tycker nåt är läskigt. Bra koll man har om hästen typ vill dra iväg och du står där på marken? Så ouppfostrade hästar som många har idag skulle de bli helt nermejade om de gjorde så. Jag tycker det är lättare att få stopp på en häst uppifrån än på marken.

Ang exemplen, jag vet inte men jag skulle då inte sitta av när jag möter älgar! :crazy: Om hästen blir skrämd sticker den ju, vad ska man göra då, hålla fast i svansen och åka efter? Eller stå där och klappa älgarna kanske?

Jag hoppar inte av. Iofs blir inte mina rädda så mkt, men de kollar till på saker ibland, fast inte så att de inte vill gå förbi. Jag brukar känna när de blir lite tveksamma/osäkra, kanske lite spända, då brukar de fråga om det är ok, och jag säger ja det är ok, gå du, då slappnar de av och vi går vidare. Alltså vi pratar inte i ord utan typ signaler, svårt att förklara.

Enda gången jag skulle hoppa av är om det blir farligt. Tex hästen vill inte gå förbi nåt läskigt och är på väg att backa ut på en 90-väg, ramla ner i ett dike eller liknande.

Bra koll man har om hästen typ vill dra iväg och du står där på marken? Så ouppfostrade hästar som många har idag skulle de bli helt nermejade om de gjorde så. Jag tycker det är lättare att få stopp på en häst uppifrån än på marken.

Det vill inte jag kalla en ouppfostrad häst, snarare en människa som inte kan ett skit om hästar och därav har en häst som inte anförtror sig till människan på något sätt. Min ponny var till en början väldigt rädd för i stort sett allt och sprang gärna iväg en bit. Numera stannar hon och tittar OM hon nu skulle bli rädd. Men det slutar med att hon litar på att jag gör rätt och går förbi det farliga utan problem.

Jag hoppar inte av. Iofs blir inte mina rädda så mkt, men de kollar till på saker ibland, fast inte så att de inte vill gå förbi. Jag brukar känna när de blir lite tveksamma/osäkra, kanske lite spända, då brukar de fråga om det är ok, och jag säger ja det är ok, gå du, då slappnar de av och vi går vidare. Alltså vi pratar inte i ord utan typ signaler, svårt att förklara.

Bra sagt, men om man inte kan uppnå detta från ryggen är det lika bra att sitta av.

det kanske beror på hur bra man är på att rida då, för det krävs betydligt mer för att jag ska ramla av än att hästen "rycker till".... uppskattningsvis så kan jag kontrollera min stora häst 10ggr så bra från ryggen som från marken om han är rädd eller upprörd.

Om det är något helt ofarligt, ex. ett gäng grisar i en hage så skulle jag inte hoppa av. När min häst blir rädd för något så brukar han stanna.. jag skänklar då på lite för att uppmana honom att gå framåt.. men står han blick stilla & vill inte gå så sitter jag bara där och låter honom fundera lite. Är jag lugn så blir han lugn efter en stund och då kan man säga åt honom att gå fram igen och då gör han oftast det.. annars får han stå och fundera lite till.

Men skulle det hända något riktigt farligt, ex. hästen skenar ut emot riksvägen så skulle jag hoppa av i farten.. annars håller jag mig på ryggen fast han blir rädd. Det är bara att ta det lungt och "visa" honom att det inte är någon fara.

Är jag ute ensam med lilla hästen sitter ja ofta av. Då gör jag det redan när jag upptäcker situationen som kan uppstå, fortsätter gå som ingenting och då följer hästen mig lugnt. Kan titta lite och rycka lite i musklerna då, men hon gör inget. Från början var det problem från marken också, men efter att ha promenerat ÖVERALLT i MÅNGA timmar är hon rätt trygg med mig.

Däremot när jag rider är den minsta väldigt opålitlig när det kommer till sånt. Hon är 6 år och har en djupt rotad bakskygghet som dyker upp lite när man minst anar det. När jar rider känner hon att hon måste hålla utkik själv, och fast jag är lugn, ramlar inte av utan är bestämd och metodisk är hon lite otrygg. Hon kan kika på saker, gå förbi traktorer som ingenting, men helt plötsligt kan ett litet ljud bli för mkt för henne att hantera och hon kan vara uppe i i princip fullt sken på en millisekund.

Vi jobbar på det och beteendet har bleknat en hel del.. men det tycks svårt att få bort helt. Därför sitter jag av i riskabla situationer, och då sköter hon sig perfekt. Hon klarar också saker bättre uppsuttet i långsam trav än i skritt eftersom musklera blir mer avslappnade och det låter lite klapper klapper hela tiden. Små ljud och saker som rör sig blir liksom inte lika tydliga.

Behöver jag säga att ingen annan i stallet vill rida lilla hästen...:( Hon är supersnäll och lätt att ha att göra med annars, ibland flera turer i rad för att vara ett nervöst vrak nästa.

Complete skrev:
Det vill inte jag kalla en ouppfostrad häst, snarare en människa som inte kan ett skit om hästar och därav har en häst som inte anförtror sig till människan på något sätt. Min ponny var till en början väldigt rädd för i stort sett allt och sprang gärna iväg en bit. Numera stannar hon och tittar OM hon nu skulle bli rädd. Men det slutar med att hon litar på att jag gör rätt och går förbi det farliga utan problem.

Så en häst som springer över en är inte ouppfostrad? :confused:

Complete skrev:
Bra sagt, men om man inte kan uppnå detta från ryggen är det lika bra att sitta av.

Varför?

Om hästen blir tryggare med mej från marken, skulle jag inte tveka att hoppa av. Det beror ju på en själv också, känner man sej själv tryggare på marken, utstrålar man trygghet åt hästen, vilket kan göra den lugnare.
Så jag har inga problem med att man inte ska kunna hoppa av. Det som sades förr, att man aldrig skulle hoppa av hästen ifall den var rädd, för då skulle den bli ouppfostrad eller "gud o hans moster" vet vad, stämmer inte. Man ska göra på det sätt man känner att hästen förblir tryggast utav.

Det som sades förr, att man aldrig skulle hoppa av hästen ifall den var rädd, för då skulle den bli ouppfostrad eller "gud o hans moster" vet vad, stämmer inte. Man ska göra på det sätt man känner att hästen förblir tryggast utav.

Men det är så med många hästar, min häst är en av dom. Börjar man hoppa av såfort han tittar på något så kommer han tillslut inte gå framåt med ryttare övht. Man kan inte säga att det inte stämmer för det är så det är med många.

Allt det här med att sitta av eller inte verkar till största delen handla om att ryttaren är rädd för att ramla av helt enkelt. Inte om att lära hästen lita på än. Tycker folk ska erkänna istället att det är pga av risken att ramla av när hästen blir rädd är anledningen till att sitta av såfort hästen reagerar och inte vill gå pga nåt läskigt.

Det är bättre att göra hästarna lite självsäkrare så dom faktiskt vågar gå framåt utan att ha någon framför än, öka på hästarnas självförtroende lite. det är ingenting dom får genom att gömma sej bakom människan hela tiden såfort det är nåt. Man måste lära hästen att reagerar inte ryttaren så är det ingen fara.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det är inte bara pga risken att ramla av. Om du läser inlägget jag skrev längre upp så ser du att det finns många hästar som helst enkelt har problem med att hantera ljud och saker som kan uppstå, till exempel bakifrån. När den hästen drar skrämmer hon sig själv och får bekräftat att det var farligt, hon får helt enkelt panik.

Det går lätt att tvinga henne gå förbi när hon är rädd, inte det som är problemet. En häst som blåser upp sig, dansar omkring eller skyggar är ju inte ett problem, bara att rida på. Den här hästen tex är 142 cm hög, och jag trodde från början att det bara är att stoppa henne och rida tillbaka, men nej. Jag är ganska stark, ca 60 kg, men att försöka stoppa denna hästen när hon väl fått panik visade sig vara helt omöjligt, ens med båda händerna i en tygel. Det är då för bådas vår säkerhet som jag sitter av fram tills att beteendet lugnat sig ytterligare, vilket det redan gjort en hel del tack vare trygga lugna turer där hon inte behövt fatta kritiska beslut själv.

När den hästen drar skrämmer hon sig själv och får bekräftat att det var farligt, hon får helt enkelt panik.
Och du menar att hästen inte får bekräftat att det är en fara såfort hästen inte vill gå förbi och ryttaren hoppar av? Gör ju bara hästen i längden ännu mera osäker.

Det går lätt att tvinga henne gå förbi när hon är rädd, inte det som är problemet. En häst som blåser upp sig, dansar omkring eller skyggar är ju inte ett problem, bara att rida på. Den här hästen tex är 142 cm hög, och jag trodde från början att det bara är att stoppa henne och rida tillbaka, men nej. Jag är ganska stark, ca 60 kg, men att försöka stoppa denna hästen när hon väl fått panik visade sig vara helt omöjligt, ens med båda händerna i en tygel.

Isåfall är det bättre att leda hästen från början till slut tills hästen faktiskt är lugn om det nu beror på det och sen börja rida. Och att hästen sticker på det sättet är mycket ouppfostrat också, även om hästen blir rädd så ska den inte sticka iväg. Det är nåt dom måste lära sej också.

Jag pratar inte om att tvinga fram hästen förbi läskiga saker, bara att hästen måste lära sej att klara det med ryttaren på ryggen också, dom flesta hästar går att leda förbi läskigheter men många är väldigt istadiga och det är definitivt pga att ingen tagit itu med problemet från ryggen nångång.

Sen skrev väl inte jag vad jag vet att alla hoppar av pga rädslan att ramla av. Så förstår inte varför du tog åt dej eftersom det tydligen inte gällde dej.

Nejdå jag tog inte åt mig, tänkte bara att du kanske inte hade erfarenhet av den typen av bakskygghet och andra problem som kan vara medfödda eller ha uppstått efter nåt som hänt tidigare i livet.

Självklart är det något jag jobbar på, men det är mkt svårt att få bukt med. Min andra hästar är det inga problem med, där har vi vanligt hästbeteende. Hon är mkt snäll och uppfostrad i övrigt, rider ut själv, kan galoppera hemåt, stanna fast andra galopperar osv.

Ja, jag sitter alltså inte av för att hästen blir rädd, utan långt innan när att jag ser att en situation kan uppstå längre fram som kan bli riskabel för folk runotomkring och för hästen själv. Jag går mkt med henne i spännande miljöer osv, så det är inget konstigt för henne. Hon går då med på lös tygel och litar på att jag säger till om nåt händer. Sitter ofta av på turer. Inte för att hästen vägrar att gå eller så utan för att få till så mkt trygga turer som möjligt så hästen blir trygg med att vara ute, eller bara för att jag vill gå ett tag. :)

Hon har blivit ungefär 100% bättre senaste året, så jag är övertygad om att det är rätt metod för oss. Självklart sitter jag inte av varje gång hästen stannar och blåser upp sig.

Jag tillhör dom som hellre hoppar av så snart jag känner att jag lättare själv skulle kunna lugna ner hästen från marken.
Och då utgår jag ifrån en häst som känner sig tryggare med människan på marken - i vissa situationer kanske hästen inte är det, i andra situationer kanske den är det, och olika hästar med olika erfarenheter och ägare är säkert olika på den biten.

Lite beroende på häst så gör jag isf det just i såna potentiella "vatten över huvudet"-situationer redan när jag ser scenariot påbörjas. Alltså beror det mycket på hur jag själv upplever det. Kommer jag kunna reda ut situationen och hålla hästen lugn och trygg från ryggen? Ibland kanske man enligt andra hoppar av "för tidigt" eller helt i onödan, själv vet jag att om det i mitt huvud utspelar sig ett scenario där hästen blir riktigt uppstressad/rädd, då är det mycket större sannolikhet att det inträffar- för att JAG HAR DET I MITT HUVUD= påverkar hästen, oavsett hur rädd eller inte rädd han var så kommer inte jag vara tillräckligt bra stöd i det läget.
Något man också kan jobba på, försöka hjärntvätta sig själv och förbereda sig mentalt på hur man ska reda ut olika scenarion, men just där och då så är det för lite tid att försöka sig på något sånt.

Sen kan man såklart göra felbedömningar. Om hästen reagerar på något helt otippat så beror det på hur starkt den reagerar. Oftast skulle jag nog prova gränsen lite mer då just för att jag inte trodde att den ens fanns. Verkar hästen trissa upp sig mer av det snarare än lugna ner sig så hoppar jag oftast av, inte alltid. Beroende på häst och som sagt om jag tror den kommer lugna sig eller inte. T ex min egen - om det är "bra" omgivning så det är hyfsat tryggt att den vänder om/när den gör det och man sen bara kan vända tillbaka den och hästen inte verkligen får tokpanik (känns tydligt på den hur bra dag den har och vilken stressnivå den är på) så försöker jag oftast bara vänta ut. Om inte jag själv har en riktigt dålig dag och som sagt inte kan vara den där trygga punkten. Då förlorar jag mindre på att sitta av och "låta hästen komma undan" för att det ändå var mitt beslut, det förstår hästen. Men så är just den sån att den alltid ger verkligen allt den tycker sig kunna ge, så är jag en bättre trygghet nästa gång kommer det inte vara något problem.
En häst som "testar" tycker jag egentligen att man själv skapat genom att försöka jobba emot hästen. Så jag ser det inte som att hästen testar eller "jävlas", ingen skillnad på hur jag skulle göra i de två scenariona mao.

Och att hästen sticker på det sättet är mycket ouppfostrat också, även om hästen blir rädd så ska den inte sticka iväg. Det är nåt dom måste lära sej också.

Nej, det är inte ouppfostrat, det är en helt naturlig instinkt. Hästen är ett flyktdjur, vissa hästar har starkare flyktinstinkt än andra.

Jag tycker att det ser ut som om en del ser det som en prestigesak att inte hoppa av, men i hantering av hästar ser jag ingen prestige. Jag gör det som behövs för den situation som uppstår.

Om min häst och jag blir lugnare av att jag är på marken, ok, då kan jag vara det. Bedömer jag det som att vi klarar av att ta oss förbi det som är skrämmande, ja, då gör vi det.

Man får bedöma situationen, helt enkelt, vilken häst man sitter på, hur ryttaren kan hantera situationen, om det blir en fara, eller bara en olägenhet.

Jag sitter inte av i tid och otid, men behövs det enligt min bedömning, så gör jag det.

Nej, det är inte ouppfostrat, det är en helt naturlig instinkt. Hästen är ett flyktdjur, vissa hästar har starkare flyktinstinkt än andra.

Vet väl jag med, vet hur hästar fungerar. Vet också att hästen kan och får inte sticka blint iväg för minsta lilla. Det blir alldeles för farligt då. Okej om den sticker några meter som första reaktion men sen måste den lugna ner sej relativt fort eller stanna iallafall. Och det är faktiskt lite en lydnadsfråga och förtroendefråga. Likadant som att hästen inte får sticka över mej oavsett hur rädd han blir. Sånt får bara inte hända, det är stora djur som kan göra stor skada om dom inte har den respekten.

Man får bedöma situationen, helt enkelt, vilken häst man sitter på, hur ryttaren kan hantera situationen, om det blir en fara, eller bara en olägenhet.

Det är ju så jag menar, alla hästar är olika. Vissa hästar blir istadiga och jobbiga när man sitter av såfort hästen fastnar och inte vill gå fram. Vissa hästar blir mer framåt i längden av att man sitter av. Det finns ingen mall man kan gå efter.

Vet man med sej som ryttare att man kommer att bli nervös och vet med sej att hästen kommer reagera på det så ja, då är det väl bäst att sitta av men helst då innan situationen har uppstått så inte hästen förknippar faran med att ryttaren sitter av för det kan bli problem.

Att det skulle vara en prestigesak av att inte sitta av tror jag inte på, snarare att man just tänker på sin egen och hästens säkerhet ofta, det är inte kul att hantera en jättehäst som stirrar upp sej och hoppar runt, då är dete oftast lättare att kontrollera dom från ryggen.

Självklart får inte hästen sticka. Men vad gör man när det ändå händer? Jag har valt att förebygga att det händer i största möjliga mån så beteendet får blekna bort i takt med att förtroende och trygghet växer fram. Vi promenrar i trafik, bostadsområden, utan för köpcentrum osv, och även ridningen blir bättre i takt med mer erfarenhet.

Jag lånar inte ut hästen till någon annan så länge det här ganska farliga beteendet finns kvar. Går det inte att få bukt med och jag inte kan ha hästen kvar får jag ju fundera på att ta bort hästen till slut. Men med tanke på hur mkt hon mognat tror jag att det kommer att lösa sig.

Men med vissa hästar är det helt enkelt tryggare att vara på marken i tex trafik. Jag sitter inte av när hästen tramsar utan långt före i förebyggande syfte. Vi samlar positiva upplevelser som kan bygga upp lilla hästen, inte läskiga upplevelser som blir för mkt att hantera!

Jag vet att vissa hästar är svårare fall, som kräver en riktigt duktig ryttare som verkligen kan förebygga och läsa av hästen och hindra beteendet innan det händer. Gör hästen uppmärksam för hjälper och allt så att den lyssnar och på det sättet så man kan avleda dom från det läskiga. Ofta kan man lära sej att förebygga att hästen låser sej på det sättet. Men som sagt, det kräver skickliga ryttare som verkligen känner av hästen.

Klart man ska leda hästen om man vet att man inte klarar av den i trafiken eller i andra situationer, det jag pratar om är att man inte ska sitta av i samband med att hästen redan är rädd och inte vill gå, då kan det bli ett inlärt beteende helt enkelt, stanna och ryttaren hoppar av. Och det kan vara svårt att bli av med sen.

Vet väl jag med, vet hur hästar fungerar. Vet också att hästen kan och får inte sticka blint iväg för minsta lilla. Det blir alldeles för farligt då. Okej om den sticker några meter som första reaktion men sen måste den lugna ner sej relativt fort eller stanna iallafall. Och det är faktiskt lite en lydnadsfråga och förtroendefråga. Likadant som att hästen inte får sticka över mej oavsett hur rädd han blir. Sånt får bara inte hända, det är stora djur som kan göra stor skada om dom inte har den respekten.

Det är ingen som har pratat om att "sticka iväg för minsta lilla". Men du säger att hästen är ouppfostrad om den flyr och jag håller inte med. Det är helt naturligt att fly när den blir rädd. Att som ryttare hindra det är heller inte alltid så lätt, i synnerhet inte när hästen reagerar kvickare än blixten.
Att den ska stanna och inte heller springa över en håller jag helt med om.

Jag skulle säga såhär:
En häst som blir "istadig" av att "få" vända eller av att ryttaren sitter av - den har en anledning till det.
Kanske att man som ryttare gjort det till en prestigesak genom att göra det till en viljornas kamp med hästen.
Kanske för att hästen inte vill gå iväg och därför hittar ursäkter - har den ont? Är den "hemkär" alltså otrygg med sin ryttare och omgivningarna? Har den tränats hårt så den upplevt obehag i samband med vägen/situationen/uteritter i allmänhet?

Eftersom jag alltid skulle tänka ur ovanstående perspektiv så finns det som sagt inga hästar som testar eller blir istadiga.
En kamp är bara en kamp om den som blir attackerad slår tillbaka. (Annars är det misshandel..) Bildligt talat! :p Jag menar det inte så hårt utan bara som en liknelse. Om hästen visar trots så är det ju förmodligen för att den känner sig hindrad från att säga till med små signaler eller van vid att ryttaren ändå inte tar hänsyn till de små signalerna och hästen är tillräckligt motiverad till att visa det.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka