Hoppa av häst vid ritt?

Sv: Hoppa av häst vid ritt?

KL

Jag hoppar av när jag känner mej för osäker, eller när hästen har "stängt av", vilket som nu kommer först.

Har haft problem med detta med min kallblodstravare under hela tiden jag har haft honom. Alltså att han tvärvägrar att gå förbi saker som han tycker är läskiga, och då menar jag TVÄRvägrar! Han stannar och så reser han sej lite halvt och svänger runt och vill gå hem. Har försökt att envisas, men han blir värre och värre och reser sej högre, och då blir jag tyvärr väldigt osäker...och då blir det värre, ja, ni fattar...

Hittills har jag faktiskt vart väldigt feg och löst det på så sätt att jag helt enkelt inte rider ut själv alls. Vi har ju en till häst så jag ser till att få sällskap, men jag måste fan börja träna det där och jag har funderat och funderat... Och kommit fram till att jag faktiskt tänker hoppa av innan situationen eskalerar. Jag har fått lov att göra det 2 ggr även fast vi har haft sällakp, och då har det vart för att vi har vart tvugna att hoppa över ett dike, och det gör han ICKE med mej på :p
Men min häst är iaf bra att hantera på marken, även fast han är upptrissad. Så jag tänker iaf hoppa av när det blir farligt.. Nånstans måste jag ju börja.. Ja, det och sen lite ledarskapsövningar från marken samt mer dressyr förstås :D

Exempel:
*Ni möter älgar - stora och läskiga djur enligt de flesta hästar - och hästen reagerar, men inte med panik. Skulle ni hoppa av och leda hästen för att undvika en eventuell panik-situation eller skulle ni sitta kvar?
*Hästen (inte just min, men som exempel) är livrädd för ex. grisar och ni ska rida förbi en hjord grisar. Hur länge skulle ni sitta kvar/när skulle ni hoppa av? Varför?
*Om hästen redan är upptrissad av något annat och inte hunnit lugna sig riktigt ännu och ni stöter på något ni vet den brukar reagera starkt på, typ traktorer, soptunnor, kossor, vad det nu kan vara. Skulle ni hoppa av i preventivt syfte eller försöka sitta kvar så länge det bara går?

Jag har aldrig suttit av vid uppkomna problem. När såna saker som du beskriver dykt upp har jag stannat hästen och väntat ut den och låtit passagen tagit tid. Jag är uppväxt med att man alltid är tryggare på hästen än bredvid och det sitter som berget. Dock jobbar jag alltid mina hästar mycket vid handen innan ridningen tar vid och har jobbat igenom det mesta redan. Man få se till vad var och en känner sig trygg med och att vi är olika. Jag är trygg med mitt sätt där någon annan skulle känna sig trygg med att sitta av. Finns inte nåt "rätt" eller "fel" i det ;)

Jag hoppar av min unghäst om det är en situation där jag är osäker på hur han reagerar och det kan bli farligt.

Exempelvis hoppade jag av häromkvällen när vi var ute på vägen (smal pga snövallar) och skulle möta en rejäl lastbil. Hästen verkade iochförsig hyfsat lugn, men det kan bli riktigt otäckt om han hade reagerat. Hade vägen varit bredare, hade jag suttit kvar.

Jag hoppar inte av för grisar, älgar, soptunnor och annat normalt och ofarligt. Hoppar inte av om det finns manöverutrymme (om inte hästen är helt hysteris).

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat