Hoppa av häst vid ritt?

Sv: Hoppa av häst vid ritt?

Det är ingen som har pratat om att "sticka iväg för minsta lilla". Men du säger att hästen är ouppfostrad om den flyr och jag håller inte med. Det är helt naturligt att fly när den blir rädd. Att som ryttare hindra det är heller inte alltid så lätt, i synnerhet inte när hästen reagerar kvickare än blixten.

Enda gången som det är acceptabelt för en häst att sticka är just om det är riktig sken, om den totalt låser sej och springer blint och då får ingenting stopp på den oavsett. Annars så nej, hästar får bli rädda och reagera och springa några meter men inte mer, det blir farligt om man ska tänka att dom är flyktdjur så dom får springa iväg hur dom vill när dom blir lite skrämda.

Sen igen, en skicklig ryttare som har koll kan oftast förutse situationen och känna av hästen såpass väl att den kan förhindra en sån reaktion som att den sticker.

Att den ska stanna och inte heller springa över en håller jag helt med om.
Du menar att det är okej att hästen sticker när man rider, då är det fullt förståeligt att hästen skiter i ryttare. Men på marken får den inte sticka eller dra iväg som den vill bara för att den blir rädd? Vad är skillnaden där? Jag tycker det är exakt lika viktigt att hästen lyssnar lika bra från ryggen som från marken. Det ska inte vara någon skillnad.

Jag skulle säga såhär:
En häst som blir "istadig" av att "få" vända eller av att ryttaren sitter av - den har en anledning till det.
Just det, den behöver inte gå iväg med en ryttare på ryggen för den vet att ryttaren hoppar av och ger upp såfort den stannar. Det är en ganska klar anledning tycker jag. Sen också att många hästar blir osäkra när männskan på ryggen inte är konsekvent och säker i ridningen och vad den vill. Är det fram så är det fram.

Kanske att man som ryttare gjort det till en prestigesak genom att göra det till en viljornas kamp med hästen.
Det handlar inte om viljor övht, det handlar om osäkra hästar som har osäkra ryttare som hoppar av hela tiden och gör hästen ännu mera osäker. En häst blir lugn och trygg att rida om den har en lugn och trygg ryttare.

Kanske för att hästen inte vill gå iväg och därför hittar ursäkter - har den ont? Är den "hemkär" alltså otrygg med sin ryttare och omgivningarna? Har den tränats hårt så den upplevt obehag i samband med vägen/situationen/uteritter i allmänhet?
Som sagt igen, osäkerheten från ryttaren är en stor anledning till istadighet. Allt beror inte på smärta.

Eftersom jag alltid skulle tänka ur ovanstående perspektiv så finns det som sagt inga hästar som testar eller blir istadiga.
Men snälla, dumförklara inte hästar på det sättet. Jag vet (tror) att iallafall min häst testar alla ryttare för att se hur säkra dom är så han kan känna sej lugn, är ryttaren lugn och menar på att han bara fjantar och gör ingen sak av det så är det lugnt sen för honom, då kan man rida förbi vad som helst sen. Börjar ryttaren vela och hoppa av och bli osäker då lämnar inte min häst gårdsplanen tillslut, han skrittar inte ens i en manege om ryttaren håller på att vela runt istället för att vara lugn och konsekvent och få fram honom.

Sen om man inte vill kalla det att testa så visst, men jag anser endå att det är en form av test av ryttaren för att se vad som gäller.

Men varför testar den?
Hästen känner själv vilken som är trygg och vem som inte är det utan att "testa".
Då handlar det inte om trygghet utan om något annat.

Sen är det självklart så att hästen lär sig hur den ska påverka människan för att få som den vill. Men det är inte det jag pratar om öht utan om varför den inte vill. Ta bort den anledningen (om det nu går och om man kan hitta den) och vips har du inget "testande" heller, för att hästen inte kommer få någon anledning till det. Ok att den gör det av ren vana men den kommer inte göra det i samma grad, det blir alltså inget problem på samma sätt för att hästen inte längre har någon motivation till att slippa undan.

Senast ändrad:

Den vill väl inte pga att den är osäker, jag hade heller inte velat rida ut med en rädd och nervös ryttare om jag var häst. Så jo, jag tycker nog det handlar om trygghet där faktiskt. En trygg och lugn häst som vet hur allt funkar ifrågasätter inte ryttaren.

Sen ifrågasätter inte min häst heller någon person som är lugn och trygg. Men grejen är lite att väldigt många människor är lite nervösa med nya hästar, tror det är svårt att vara helt kolugn tillsammans med en häst man faktiskt aldrig har ridit eller träffat. Jag kan tycka att jag är lugn med nya hästar jag inte känner också, försöker förutse att hästen är lika lugn som min egen men nånstans så har man oftast i bakhuvet att man faktiskt inte vet hur hästen reagerar i olika situationer och därför spänner sej lite mer än annars.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hoppar av min unghäst, när jag känner mig osäker. Anledningen till att jag känner mig osäker är att första gången jag red henne när jag fått hem henne stegrade hon sig och vi slog runt. Jag vet att hon blir stressad i situationer när det kommer en stor dumpers tillexempel. Istället för att jag ska föra över min nervösa energi till henne hoppar jag av, medans jag fortfarande är lugn och ställer mig med slaka tyglar och "chillar". Låter henne titta och om hon ev. reagerar så brukar det bli med några steg bakåt med höjt huvud som jag korrigerar med att ta fram henne igen. Så ja, jag tycker det är helt ok att hoppa av om det blir en farlig situation. (Jag hoppar absolut inte alltid av.. även jag har bättre dagar hihi) Med min förra häst skulle jag aldrig hoppa av i sånna situationer.

Annars kan jag tycka att det är mycket lättare att hantera det från hästryggen än från marken, men i vårt fall är det lite speciellt.:cool:

Precis, men då skulle jag inte kalla det testande. Hästen testar inte för att den är nervös, hästen försöker komma ur situationen för att ryttaren inte är trygg. (Dock tror jag det ofta finns andra anledningar också.)
Men då kommer den som är en trygg ryttare och ska rida inte ha något problem, för är denne trygg känner hästen av det utan att behöva testa. Annars finns det en annan anledning.

Just det, den behöver inte gå iväg med en ryttare på ryggen för den vet att ryttaren hoppar av och ger upp såfort den stannar. Det är en ganska klar anledning tycker jag. Sen också att många hästar blir osäkra när männskan på ryggen inte är konsekvent och säker i ridningen och vad den vill. Är det fram så är det fram.

Det handlar inte om viljor övht, det handlar om osäkra hästar som har osäkra ryttare som hoppar av hela tiden och gör hästen ännu mera osäker. En häst blir lugn och trygg att rida om den har en lugn och trygg ryttare.

Som sagt igen, osäkerheten från ryttaren är en stor anledning till istadighet. Allt beror inte på smärta.

Men snälla, dumförklara inte hästar på det sättet. Jag vet (tror) att iallafall min häst testar alla ryttare för att se hur säkra dom är så han kan känna sej lugn, är ryttaren lugn och menar på att han bara fjantar och gör ingen sak av det så är det lugnt sen för honom, då kan man rida förbi vad som helst sen. Börjar ryttaren vela och hoppa av och bli osäker då lämnar inte min häst gårdsplanen tillslut, han skrittar inte ens i en manege om ryttaren håller på att vela runt istället för att vara lugn och konsekvent och få fram honom.

Sen om man inte vill kalla det att testa så visst, men jag anser endå att det är en form av test av ryttaren för att se vad som gäller.

Håller helt och fullt med dig, förrutom just runt ordet testa. Tycker det är en mänsklig projicering på ett djur, som inte handlar om det som ordet betyder i mänskliga termer.
hästen reagerar på de signaler ryttaren/hanteraren sänder ut. Handlar inte så mycket om medvetet testande i min värld.

Personligen hoppar jag inte av ngra hästar som stannar eller vill vända. Precis av de anledningar du ger.
Undantaget är om jag satt på en häst som stegrar på rutin, men då skulle jag å andra sidan hoppa av för att gå hem och komplett göra mig av med hästen, jag utsätter mig inte för såna hästar helt enkelt, det är en fruktansvärd olat/vana.

Så en häst som springer över en är inte ouppfostrad? :confused:

Jag vill inte kalla det ouppfostrat, jag vill kalla det respektlöst. Hästar springer till exempel inte över sina flockledare, är det att vara uppfostrad? Nej. Det handlar om vem som bestämmer över vem. Samma sak i hanteringen, om hästen springer över dig är det knappast du som bestämmer.

Varför inte? Jag anser mig som hästens ledare. Om hästen känner sig otrygg när jag sitter på ryggen måste jag hoppa av för att kunna uppfylla detta. Jag vill inte tävla mot min häst och speciellt inte när det gäller rädslor för då blir det motsatt effekt. Jag vill aldrig ha en maktkamp med hästen, jag litar på mig själv och att hästen respekterar mig som ledare och jag behöver inet bevisa något genom att sitta kvar på ryggen. :angel:

Jag vill inte kalla det ouppfostrat, jag vill kalla det respektlöst. Hästar springer till exempel inte över sina flockledare, är det att vara uppfostrad? Nej. Det handlar om vem som bestämmer över vem. Samma sak i hanteringen, om hästen springer över dig är det knappast du som bestämmer.

Ok, jag vill kalla det ouppfostrat. Om man uppfostrar sin häst ordentligt så springer den inte över dig. Man lär hästen att respektera en och vart gränserna går, det kallar iaf jag uppfostran.

Complete skrev:
Varför inte? Jag anser mig som hästens ledare. Om hästen känner sig otrygg när jag sitter på ryggen måste jag hoppa av för att kunna uppfylla detta. Jag vill inte tävla mot min häst och speciellt inte när det gäller rädslor för då blir det motsatt effekt. Jag vill aldrig ha en maktkamp med hästen, jag litar på mig själv och att hästen respekterar mig som ledare och jag behöver inet bevisa något genom att sitta kvar på ryggen. :angel:

Om du är hästens ledare ska du vara hästens ledare hela tiden, vilket innebär att hästen inte ska känna sig otrygg med dig vart du än är nånstans, bakom, framför eller ovanpå hästen. Annars ser hästen uppenbarligen inte dig som sin ledare, som nån den kan lita på. Det är liksom ingen skillnad, det ska inte vara nån maktkamp. Du säger emot dig själv.

Du menar att det är okej att hästen sticker när man rider, då är det fullt förståeligt att hästen skiter i ryttare. Men på marken får den inte sticka eller dra iväg som den vill bara för att den blir rädd?

Var tycker du att jag har skrivit så? Du får gärna peka ut det för jag kan själv inte påminna mig att jag varken skrivit eller tänkt det du påstår. :confused:

För övrigt så, visst kan man skylla på att ryttaren är kass. ELLER så kan man skaffa sig erfarenhet av olika sorters hästar och inse att hästarna är individer med olika sätt att reagera och hantera olika situationer.

Om du själv lyckas reagera på nanosekunder så är det bara att gratulera!

*kl*
Det är självklart aldrig okej för en häst att sticka, men när man stöter på en häst med väldigt ytligt flyktbeteende så får man prioritera om lite. Funkar hästen bäst från marken tar man det ju därifrån tills det går bra från ryggen också.

Att sitta av varje gång hästen tvekar kan nog mkt väl spä på beteendet, men gör man det på ett smidigt sätt på eget initiativ och inte hästens så är det ju ett utmärkt sätt att få en tryggare häst. Tycker jag:). Sitter av allt mellan 0 och 4 ggr per ridtur, beroende på omgivningar, mitt och hästens humör.

Jag sitter kvar på min ponny. Det får ta den tid det tar och komma förbi vad det än är hon är rädd för. Ofta är det bara trams från hennes sida. Hon kan tycka en soptunna är jätte farlig eller en stor vattenpöl på väggen men sen kan det komma en STOR lastbil med fladdrande skynke utan att hon så mycket som blinkar eller en bil i 150 km/timme. Ingen reaktion.

Hej!
Exempel:
*Ni möter älgar - stora och läskiga djur enligt de flesta hästar - och hästen reagerar, men inte med panik. Skulle ni hoppa av och leda hästen för att undvika en eventuell panik-situation eller skulle ni sitta kvar?
*Hästen (inte just min, men som exempel) är livrädd för ex. grisar och ni ska rida förbi en hjord grisar. Hur länge skulle ni sitta kvar/när skulle ni hoppa av? Varför?
*Om hästen redan är upptrissad av något annat och inte hunnit lugna sig riktigt ännu och ni stöter på något ni vet den brukar reagera starkt på, typ traktorer, soptunnor, kossor, vad det nu kan vara. Skulle ni hoppa av i preventivt syfte eller försöka sitta kvar så länge det bara går?

Kort sagt, hur tänker ni generellt om att hoppa av och leda hästen? Var går era gränser och hur motiverar ni dessa?

Jag gör på det sätt jag känner att situationen kräver. På min ena häst sitter jag nästan aldrig av; han är, trots att alla fördomar man har mot fullblod:p, väldigt lugn. Dessutom går det alltid att bromsa och lugna honom om han hetsar upp sig eller skenar.
På andra hästen däremot sitter jag av betydligt oftare. Jag känner honom så pass bra nu att jag vet hur han funkar och känns; blir han ordentligt rädd skenar han. Och då finns det ingen broms alls. Men detta kommer oftast inte helt plötsligt utan jag känner när han börjar bli rädd genom att han spänner sig, kortar stegen, andas häftigare... Och sen går det undan! Förra ägaren brukade glatt säga att "bromsen kärvar lite";)

Att jag sitter av lillen beror på att jag av erfarenhet vet att det är lugnast för både mig och honom om jag inte är på när han ballar ur. Om jag redan står på marken är risken mindre att jag blir skadad=kommer snabbare efter honom hem (det är alltid där man hittar honom efter en skentur):grin: Hästen gör aldrig något annat än att skena, varken bockar, sparkar eller stegrar så risken att skadas från marken är liten.

På fullblodet däremot har jag bättre koll från ryggen för från marken både stegrar och sparkas han och trampar runt hysteriskt när det är läskigt.

*kl*
Det hela handlar om att hästen ska ha förtroende för sin ryttare. Det är sällan det händer men om vi kommer fram någonstans där jag känner hästen är orolig och är ytters tveksam till att gå fram så hoppar jag givetvis av. Jag som ledare ska ju visa att det inte är farligt så jag går fram till det "farliga" och undersöker det närmare med hästen i tyglarna och visar att det inte är farligt. Alltid bevarandet av lugn och vänlighet från min sida gentemot hästen. Hästen känner då att jag inte jagar upp mig och kan gå fram till det "farliga" med mig.

Därefter är det inga problem att rida förbi och det blir mer och mer sällan man behöver gå av, när det dyker upp något osäkert, för att visa att det inte är farligt.

Hur långt en häst skenar står nog i paritet med förtroendet hästen har för ryttaren.;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

jag hoppar av ifall min hæst stegrar høgt upprepade gångar efter ca 10 så brukar jag tycka att nu leder jag henne førbi det otæcka, stegrar hon før å skræmma upp mig hoppar jag aldrig av før det skræmmer mig inte alls.

En annan gång nær hon stack med mig och vægrade stanna så hoppade jag av efter ca 15 pga att jag var så utmatad att jag riskerade att falla av annars.

Sedan hoppar jag av vid platser some onødigt å reskera problem som tex førbi ridhuset, jag ska ju ændå hoppa av før å øppna ridhusporten så..

Det beror på situationen, min ponny litar mer på mig om jag är på marken, då ser han bättre hur jag reagerar på det farliga. Kommer det bil hoppar jag alltid ur kärran och går till huvudet då han inte är trafikpålitlig hela tiden, rider jag ser jag till att vi inte hamnar ut på vägen ifall det kommer bil, går helst av vägen eller sitter av. Är ponnyn väldigt rädd och vägrar röra sig då vi går förbi en kohage leder jag, han följer tryggt, men om det går rider jag. Som sagt, det beror väldigt på situationen och ponnyns humör den stunden.

Jag hoppade av min häst Blixten förra helgen. Har haft honom i 6 veckor, han är väldigt pigg, lite tittig, men snäll. Han kan skutta åt sidan när han blir rädd, men sticker inte och utnyttjar inte om ryttaren halkar på sniskan av snedsprången. Nu skulle jag rida upp längs en ny väg, som passerar en rad villor. Alldeles innan vi red in på vägen kom en stor skramlande lastbil och körde upp på en grusplan mittemot vägen där vi skulle svänga in. Blixten blev helt tramsig, vägrade gå framåt, ryggade ner i diket, upp på vägen igen, ner i diket, hoppade hitåt och ditåt, men jag fick honom inte att gå in längs vägen. Lastbilschauffören såg mina problem, stängde av motorn och satt och väntade. Jag gav upp efter några minuter och tänkte att det var bättre att hoppa av och leda hästen in längs läskiga vägen, för att ge upp och vända tillbaka som han ville var inte ett alternativ.

Jag ledde honom några minuter, hoppade upp igen, red en bra stund, övade skänkelvikningar, travade i volt på en vändplan osv, för att han skulle glömma att tramsa. När vi red tillbaka var lastbilen borta, jag vände och gjorde ett nytt försök att rida in längs vägen. Samma hysteriska trams igen, men den här gången fick jag honom att skritta in på vägen sittande kvar på ryggen. Vände hemåt, vände tillbaka på läskiga vägen igen med lite trams, vände hemåt, vände tillbaka på läskiga vägen en tredje gång (eller fjärde om jag räknar när jag ledde honom) och då gick han utan problem. Seger!

Jag kände det som ett nederlag att jag hoppade av och gjorde det mest för att slippa ifrån den pinsamma situationen med lastbilschauffören. Men jag tycker att det känns väldigt bra efter att ha läst den här tråden, att se att det finns fler som väljer att hoppa av i vissa situationer. :)

Det har nästan aldrig hänt att jag hoppar av hästarna. Och speciellt inte om det inte är mina. Jag skulle nog rekomendera att inte hoppa av, men förstår ochså att i vissa situationer måste man det. Fast jag rekomenderar ochså att om du tex: ska gå över en bro. Och hästen har blivit rädd för den innan eller vägrat gå förbi kan man hoppa av innan hästen ser den. Innan den har fått in den i hjärnkontoret. Leda den förbi och sedan hoppa upp igen. Men endast om du vet att du kan komma på den igen ....

Det har nästan aldrig hänt att jag hoppar av hästarna. Och speciellt inte om det inte är mina. Jag skulle nog rekomendera att inte hoppa av, men förstår ochså att i vissa situationer måste man det. Fast jag rekomenderar ochså att om du tex: ska gå över en bro. Och hästen har blivit rädd för den innan eller vägrat gå förbi kan man hoppa av innan hästen ser den. Innan den har fått in den i hjärnkontoret. Leda den förbi och sedan hoppa upp igen. Men endast om du vet att du kan komma på den igen ....

Det sista tycker jag låter som en vældigt god ide, ska lægga på minnet.

Nu e min hæst enkel att få førbi læskiga ting då hon inte e minsta envis men har haft sådana problem med andra hæstar som man kunnat førsøka driva fram i timmar om det vore så.

Det sista tycker jag låter som en vældigt god ide, ska lægga på minnet.

Nu e min hæst enkel att få førbi læskiga ting då hon inte e minsta envis men har haft sådana problem med andra hæstar som man kunnat førsøka driva fram i timmar om det vore så.

Bra att jag kunde hjälpa till:)

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka