M
Miloni
Sv: Hoppa av häst vid ritt?
Enda gången som det är acceptabelt för en häst att sticka är just om det är riktig sken, om den totalt låser sej och springer blint och då får ingenting stopp på den oavsett. Annars så nej, hästar får bli rädda och reagera och springa några meter men inte mer, det blir farligt om man ska tänka att dom är flyktdjur så dom får springa iväg hur dom vill när dom blir lite skrämda.
Sen igen, en skicklig ryttare som har koll kan oftast förutse situationen och känna av hästen såpass väl att den kan förhindra en sån reaktion som att den sticker.
Det är ingen som har pratat om att "sticka iväg för minsta lilla". Men du säger att hästen är ouppfostrad om den flyr och jag håller inte med. Det är helt naturligt att fly när den blir rädd. Att som ryttare hindra det är heller inte alltid så lätt, i synnerhet inte när hästen reagerar kvickare än blixten.
Enda gången som det är acceptabelt för en häst att sticka är just om det är riktig sken, om den totalt låser sej och springer blint och då får ingenting stopp på den oavsett. Annars så nej, hästar får bli rädda och reagera och springa några meter men inte mer, det blir farligt om man ska tänka att dom är flyktdjur så dom får springa iväg hur dom vill när dom blir lite skrämda.
Sen igen, en skicklig ryttare som har koll kan oftast förutse situationen och känna av hästen såpass väl att den kan förhindra en sån reaktion som att den sticker.
Du menar att det är okej att hästen sticker när man rider, då är det fullt förståeligt att hästen skiter i ryttare. Men på marken får den inte sticka eller dra iväg som den vill bara för att den blir rädd? Vad är skillnaden där? Jag tycker det är exakt lika viktigt att hästen lyssnar lika bra från ryggen som från marken. Det ska inte vara någon skillnad.Att den ska stanna och inte heller springa över en håller jag helt med om.