Hoppa av häst vid ritt?

Sv: Hoppa av häst vid ritt?

Jag har under alla år endast hoppat av vid två tillfällen. Första gången gällde en häst jag ägde för många många år sedan, han var fullkomligt skräckslagen för crosscyklar, det hjälpte inte om dessa så var aldrig så långt bort, han blev fullständigt livrädd i alla fall. Vid ett tillfälle så tänkte jag att om jag hoppar av så blir han nog mindre rädd. Men, precis som någon skrev förut, så tänkte han uppenbarligen att "matte flyr, jag instämmer, hjääääälp!". Nästa gång vi sågs var hemma i stallet, han hann först...:crazy:

Den andra gången gällde en häst som en god vän hade börjat ridträna (travare). Denna häst var riden på graman och dum som jag var lät jag gramanen hänga på när jag blev övertalad att rida hästen. När jag började korta upp tyglarna så krökte hästen omedelbart ihop halsen o sulade iväg. Det var total kortslutning i kommunikationen. Jag hoppade av i farten av ren självbevarelsedrift. Hade vi varit på inhägnat område hade jag dock suttit kvar och försökt få kontakt med hästen.

Annars sitter jag i princip alltid kvar. Jag vill att hästarna litar på mig när jag rider och att de vågar gå dit jag säger. Jag upplever att jag har mycket bättre kontakt med dem från ryggen, det är lättare att lugna en rädd häst när jag sitter i sadeln. Maken är dock tvärtom, han har mycket bättre kontakt från marken.

Led din häst i träns, kedja, lina och en pisk till ett ridhus och rid inte ut på den innan du vet säkert att du kan med skänkeln få den att gå förbi det som är farligt. Hästen ska svara så pass bra för hjälperna att när du säger framåt så är det det som gäller oavsett hur "rädd" den är. Detta kan du endast lösa när hästen är fysisk och psykiskt avspänd!

Jag hoppas verkligen att detta var ett misslyckat exempel på internet-ironi :grin:

hur kan du tycka det?? en stor stark häst som reser sig eller flyger till, då har man inte mkt att säga till om om man står på marken. :crazy:

visst, är det en liten ponny så men min som är nästan 180 är det inte kul att hantera från marken när han är rädd. räcker ju att han flyger till lite så är risken stor att jag tappar honom, i bästa fall flyger jag som en vante efter, vilket även det är farligt... dessutom har man endast kontroll på huvudet från marken, rider man så kan man kontrollera hela hästens kropp. tex förhindra att den sätter bakdelen ut i vägen när det kommer en bil...

Jag tänker såhär: Sitter jag på får jag hålla all fokus att hålla mig kvar på hästen, står jag på backen har jag båda fötterna i marken.

Det räcker med att hästen rycker till lite så kan man ramla av.

Min häst vände ut rumpan mot bilar förut. jag har inte en suck att förhindrade detta sittandes på, men från marken kunde jag hålla i hans huvud och hålla en hand på rumpan samtidigt.

Framför allt: Om hästen drar iväg i vild panik/sken så står jag heller brevid och tappar hästen, än att sitta på/ramla av

Har nog aldrig vad jag kan minnas hoppat av för att leda förbi ngt läskigt. Tycker man har sämre kontroll från marken, eftersom typ alla hästar jag haft (3 ponnyer och 2 hästar, inte samtidigt då men under 8 år tot) har gillat att resa sig om ngt blir läskigt. Inte så kul att få en hov i huvudet.
Däremot har jag fått kasta mig av i farten typ 2 gånger men det är en annan sak :p

Jag brukar försöka lösa situationen när jag sitter på hästryggen!
En av mina hästar blir fjantigare när jag hoppar av , och henne sitter jag självklart kvar på!

Det är från individ till individ, en del hästar kan bli lugnare när man hoppar av och leder tills faran är över medans andra blir fjantigare, som i mitt fall.

Det är min erfarenhet efter alla år med hästar.

Vill absolut inte sitta på en häst som reser sig och drar iväg, och kan nog bara minnas att jag tappat hästar två gånger under hela mitt liv. Ena gången var jag 17 år och ledde en yster unghingst, andra gången härom året då mitt sto hade sitt första föl och skulle beskydda honom mot en annan häst.

Jag fostrar mina hästar så att de ska känna sig absolut trygga när jag leder dem.

Exempel:
*Ni möter älgar - stora och läskiga djur enligt de flesta hästar - och hästen reagerar, men inte med panik. Skulle ni hoppa av och leda hästen för att undvika en eventuell panik-situation eller skulle ni sitta kvar?
När det gäller älgar har jag alltid suttit kvar, hästen brukar titta, ev skygga till.

*Hästen (inte just min, men som exempel) är livrädd för ex. grisar och ni ska rida förbi en hjord grisar. Hur länge skulle ni sitta kvar/när skulle ni hoppa av? Varför?
I det läget skulle jag förmodligen sitta av, titta på grisarna och leda förbi.

*Om hästen redan är upptrissad av något annat och inte hunnit lugna sig riktigt ännu och ni stöter på något ni vet den brukar reagera starkt på, typ traktorer, soptunnor, kossor, vad det nu kan vara. Skulle ni hoppa av i preventivt syfte eller försöka sitta kvar så länge det bara går?
I det läget skulle jag också sitta av.

Kort sagt, hur tänker ni generellt om att hoppa av och leda hästen? Var går era gränser och hur motiverar ni dessa?
Jag ser det inte som ett nederlag att sitta av och leda förbi, om man till varje pris ska rida förbi och hästen är rädd/panikslagen tycker jag det är värre än att leda förbi och kanske få en lugnare häst. Utgår från mig själv nu, har oftast bättre kontakt från marken.

Senast ändrad av en moderator:

Det räcker med att hästen rycker till lite så kan man ramla av.

Fast det är bra sitsträning :D.

Jag har ju haft "förmånen" att få träna mig på diverse fegishästar så numera sitter jag ganska stadigt. Det är dock inte så dumt med fegsnöre emellanåt:angel:.

Jag kan tänka mig att hoppa av beroende på situationen. Jag anser det att mitt jobb som ledare är att se till att hästen är i säkerhet. Om hästen känner sig otrygg är det mitt jobb att göra den trygg igen. Om det innebär att jag måste hoppa av så gör jag det. Men oftast räcker det att stå stilla en stund och sedan inser pållen att det kanske inte var så farligt ändå. :)

Jag tappar hellre hästen än riskerar mitt liv;) Är snart 50 år, och man slår sig så jävligt när man ramlar av

men om man som jag, är fullkomligt säker på att man INTE kommer trilla av. :D:banana:
jag har fått lära mig att sitta kvar och hålla balansen på min knäppa bock och sparkmaskin till ponny som även är väldigt bra på att stegra sig (helst när man sitter utan sadel) galoppera på stället, göra diverse konstiga vridningar på kroppen och dessutom brukar han trilla (observera backa med flit ><) ned i diken när han är på det humöret.

han är inte heller rädd för vanliga saker :devil: som kor och älgar.
eftersom vi stod i ett stall innan där det var vardag att både möta och bli jagad av kor på vägarna :angel:
mötte en hel flock på kanske 60 lösa ungtjurar en gång :rofl:
älgar har vi också blivit jagade av.
DÄR var det INTE ovanligt att möta iaf. minst fem älgar VARJE ridtur. :idea:

min ponny brukar mosa folk som står på marken om han bestämmer sig för att gå nånstans, därför har jag mycket bättre kontroll uppepå.

:)

*långt*

Jag var också säker på att inte ramla av för 30 år sen...

Min häst är lugn när jag är på marken bredvid honom, men kan stressa till det i vissa situationer när jag rider. Men visst, det ska till en snöstorm rakt emot, grannens skrittmaskin med inblåst sopsäck som släpas med runt eller nåt liknande för att han ska få spel. Älgar och rådjur, lastbilar och sånt strunt är inte farligt:)

Kl

Om hästen blir rädd för något så sitter jag kvar då jag vill att hästen även skall lita på mej även från ryggen, skulle ju inte funka att hoppa av och leda hästen förbi det farliga under tävling tex.

Men om hästen blir vättskrämd så hoppar jag av om jag hinner.

Kram

Om hästen blir rädd för något så sitter jag kvar då jag vill att hästen även skall lita på mej även från ryggen, skulle ju inte funka att hoppa av och leda hästen förbi det farliga under tävling tex.

:rofl:nu fick jag en bild i huvudet av en ryttare som hoppar av inne på banan för att hästen blir rädd för t ex en vattenmatta. Som sedan helt sonika springer och hoppar hindret med hästen släpandes efter sig i tygeln för att visa att det inte alls är farligt :D.

Ok, jag är liiite övertrött efter en traumatiskt helg så jag ber om ursäkt för min dåliga humor.

Jag tycker det beror helt på hästen, har inget mönster jag tvångmässigt följer. Kan dra mina hästar som exempel:

Min ena häst är ganska harig och smårädd. Men jag känner honom otroligt väl och "tillsammans är vi oslagbara". Andra ryttare kan han skena och busa med men med mig krävs det mer för att verkligen skrämma honom till sken. Jag har börjat sitta kvar mer och mer. Det märks direkt på honom om han är beredd att sticka eller om han kan tänka sig att gå förbi. :)

Min andra häst är mycket coolare. Jag har dock fått hoppa av några gånger, men tror det handlar om att vi bara känt varann 1,5 år. En gång vet jag inte om han blev rädd för en get eller en fjording (:p), han började backa i 100 knyck och jag ville inte sitta kvar om det var så att han skulle sticka hem. Väl på backen är båda mina hästar riktigt snälla och går alltid förbi det livsfarliga.

I veckan mötte jag och min orädda häst först två älgar. Det blev tvärnit från galopp men inte mer än så, vilket var skönt (vårt första älgmöte). Min andra pålle är livrädd för älgar och springer helst hem. Senare under samma ridtur mötte vi ett hundspann och DET var absolut livsfarligt. Då fick jag hoppa av innan det bar iväg i galopp, men väl på marken gick det bra att passera (smal väg). :) Ser inte alls att man ger upp sitt ledarskap för man sitter av, snarare kan man bevara en lugn och trygg känsla.

Om jag möter något som jag vet att hästen är rädd för sitter jag oftast kvar och försöker sysselsätta hästen och få den att tänka på annat. Om den däremot skulle börja hoppa omkring och bli rädd vet jag faktiskt inte.
När jag första gången red ut på en ny medryttarhäst för ganska länge sen så blev han väldigt sprallig och hoppade runt och jag blev väldigt osäker då jag inte kände hästen. När det fortsatte som en liten kamp mellan oss i kanske tjugo minuter, så satt jag till slut av. Kände att jag hellre ville handskas med honom från marken. Just då blev jag ledsen och kände det som ett nedslag, trodde att han tyckte att han vunnit och lala. Det var inte fören senare som jag hörde att för hästen spelar det inte så stor roll om man sitter på ryggen eller går brevid. Så kanske gjorde det inte så mycket trots allt ändå, hoppas jag. Vore skönt om det inte spelade så stor roll... :)

Jag känner mig nog säkrare att sitta kvar på hästen, än att hoppa av. Om den inte skenar iväg då vill säga..
En tjej jag känner hoppar hellre av så fort hon känner att hästen blir rädd för nåt och börjar liksom backa därifrån. Hon gör det för att visa vem som är ledaren. Men jag tycker nog att man visar mer vem som är ledare om man sitter på och driver på framåt istället.
Men visst.. alla är vi olika..

KL
Det här med att hoppa av hästen när den är i flykttillstånd måste ju vara ganska så farligt. Man har ingen som helst koll på hästen när man är påväg ner och risken att tappa hästen är helt jättestor.

Om man nu måste sitta av hästen kan man väl göra det innan den blir rädd, om man vet med sej att man inte vågar rida förbi en viss grej så sitt av och led förbi hästen innan den börjar tveka. Då förknippar ju iallafall inte hästen avsittandet med rädslan och det får förhoppningsvis inga dåliga konsekvenser av avsittandet i samband med rädsla.

Tror endå att många hästar hade blivit mycket säkrare och stabilare ridhästar att rida ut på om ryttaren var lugn och säker och klarar av att hantera hästen även när den är rädd. Hästen har ju ingen anledning att bli rädd om inte ryttaren blir det.

jag instämmer med allt det andra du skrivit, men det sista håller jag inte helt med om. visst att hästen blir säkrare ute om den rids med en säker ryttare, men om ordinarie ryttaren ändå är osäker så hjälper det inte om bara hästen är tryggare i en viss situation. för blir ryttaren osäker och rädd känner ju hästen det direkt och blir också osäker.

Fast det beror ju också på varför hästen är istadig och varför ryttaren är rädd. Oftast så har ju hästen vant sej vid att reagera på vissa saker och lärt sej vad som är farligt och vad som inte är farligt, sitter det då upp en ryttare som rider till hästen, rider den förbi alla saker utan att visa någon oro så slutar ju hästen gradvis att reagera och tillslut blir den säker.

Sitter den gamla ryttaren upp då med tron om att hästen är inte rädd längre, den reagerar inte, då hjälper ju det den ryttaren att slappna av också vilket i sej gör att hästen inte reagerar och blir då tryggare.

Jag har endast suttit av vid ett tillfälle, det var när min häst var dräktig och full av hormoner och fick en total blackout när vi red förbi en smal passage bredvid en hage där hästarna sprang med längs staketet. Hon höll på att backa ner i ett dike fullt med stenar så jag klev av tillslut för att vi inte skulle skada oss.

Annars sitter jag aldrig av, hon går (förutom händelsen ovan) alltid fram när jag ber henne.

KL

Förr höll jag mig till att man aldrig ska sitta av för att man då förlorar ledarskapet. Men efter att min nuvarande häst ett par gånger drog iväg i fullt sken (bl a på blankis...) så kände jag själv att jag blev osäker i vissa situationer och då hoppade jag av när jag såg ett sånt läge komma - INNAN jag hade blivit rädd och smittat hästen. På marken känner jag mig bombsäker, så då är jag tryggare för henne. Nu är det här ett par år sen och jag tycker inte att det påverkade vårt förhållande negativt; hon går fortfarande förbi alla möjliga saker som jag ber henne även om det kan bli lite hopp och sprätt ibland, men jag fick ta itu med min oro i lugn och ro tills jag kände mig säker igen.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka