Hoppa av häst vid ritt?

Sv: Hoppa av häst vid ritt?

*OT*
Jovars, ponnysar ser ju allt som ätbart :idea:
(inkl. en liten 6åring som ääälskade att hjälpa till lite med henne då o då.. Mums vad gott hår den 6åringen hade!)

Grimmor, sadelhängare, TÄCKEN och allt annat sådan måste ju också vid upprepade tillfällen smakas på, det KAN ju ha blivit något gott av det under natten? :cool:

"Om hästen till exempel helt plötsligt inte vill gå förbi den där soptunnan i slutet av någons tomt" (jag kanske borde ha lagt till) som vi går förbi i princip 2 ggr per dag, så beror det förmodligen inte på att han är rädd för den, snarare testar gränser.

Jag ser det mer som att hästen är osäker på ditt ledarskap om det händer ofta, en trygg häst är inte istadig. Det kan hjälpas väldigt av att inte sitta av och leda förbi den, att bara sitta kvar och inte ge sej och inte gör någon grej av det alls, låssas som att man inte alls förstår vad det är hästen tittar på ens.

Sitter man av får hästen en respons på sitt beteende, den kan lika gärna faktiskt tro att soptunnan är farlig eftersom du faktiskt gör en grej av det och då är det inte att jävlas om man ska uttrycka det så.

Hej!

Jag tänkte höra om hur ni tänker kring att hoppa av hästen vid 'faror' när ni rider. Jag vet att det finns olika 'skolor': de som tycker att det är fel att hoppa av (att hästen förlorar respekten för ryttaren) och de som tycker att det är helt ok (bara ekipaget är tryggt). Givetvis är det beroende av situationen, och att det spelar stor roll om det är en livsfarlig eller bara lite lagom farligt.

Exempel:
*Ni möter älgar - stora och läskiga djur enligt de flesta hästar - och hästen reagerar, men inte med panik. Skulle ni hoppa av och leda hästen för att undvika en eventuell panik-situation eller skulle ni sitta kvar?
*Hästen (inte just min, men som exempel) är livrädd för ex. grisar och ni ska rida förbi en hjord grisar. Hur länge skulle ni sitta kvar/när skulle ni hoppa av? Varför?
*Om hästen redan är upptrissad av något annat och inte hunnit lugna sig riktigt ännu och ni stöter på något ni vet den brukar reagera starkt på, typ traktorer, soptunnor, kossor, vad det nu kan vara. Skulle ni hoppa av i preventivt syfte eller försöka sitta kvar så länge det bara går?

Kort sagt, hur tänker ni generellt om att hoppa av och leda hästen? Var går era gränser och hur motiverar ni dessa?

Hoppla!

Älgar, sitter kvar på hästen. Vill gärna vara och kunna påverka ifall det blir skentur.
Du skrev att din häst var livrädd för en flock grisar.. Min har varit livrädd för kossor! Jag har många gånger hoppat av och ledit henne förbi kossorna eftersom hon inte gått fram för skänkeln. Men en dag hade jag tid på mig, så jag tyckte att det var bra läge att träna bort lite ko-rädsla. 40-60 minuter tog det, massor av tålamod och stöd men till slut gick hon förbi kossorna :banana: .
Vid andra upptrissade så sitter jag helst kvar, traktorer soptunnor osv. Men det är för att hon är så fläng med benen... Ifall hon blir rädd så hoppar hon upp och spjärnar ut benen åt alla håll och det finns stor risk att hon landar på min fot. Iofs har jag för några år sedan blivit tvungen att hoppa av och leda henne genom en bäck, men det har vi också tränat bort nu.

Så, jag sitter kvar så länge det går och jag har tålamod för. När jag märker att mitt tålamod inte längre gynnar situationen så hoppar jag av och leder henne genom det farliga :idea:

Jag kan tänka mig att sitta av och visa vägen om hästen uppenbart är rädd och tveksam. Behöver hästen trygghet i att ledaren går först o visar vägen så är det så och jag är inte sen att ställa upp. Det är väl ledarens plikt -att visa vägen?

Men jag är inte så säker på om jag skulle sitta av om hästen dansar runt o är redo att kasta sig iväg? Nu har jag inga såna osäkra hästar utan de litar på mig även från ryggen o vi löser allt utan att jag behöver hoppa av. Däremot sitter jag av ibland när den ena hästen är för taggad (läs springgalen) och han behöver slappna av o sakta ner tempot och det gör han inte med ryttare. Med ryttare är det arbete och får han bestämma full fart :)

Hej!

Det verkar som om de flesta tycker att det är helt ok att sitta av vid allvarligare faror och att vi ryttare försöker lita på vår känsla för när och hur vi kan kontrollera hästen bäst och säkrast. Det känns kul att höra att vi försöker använda oss av sunt förnuft. Och jag tycker denna tråd haft en väldigt god ton utan pekpinnar eller skäll! :laugh:

Tack alla bukefalister!

Hej!

Jag tänkte höra om hur ni tänker kring att hoppa av hästen vid 'faror' när ni rider. Jag vet att det finns olika 'skolor': de som tycker att det är fel att hoppa av (att hästen förlorar respekten för ryttaren) och de som tycker att det är helt ok (bara ekipaget är tryggt). Givetvis är det beroende av situationen, och att det spelar stor roll om det är en livsfarlig eller bara lite lagom farligt.
Jag har inget emot att hoppa av om jag tycker det behövs. Om hästen reagerar så stakt att den stänger av kommunikationen med mig, då hoppar jag av. Om jag fortfarande har kontakt så att säga så sitter jag kvar. Det som passar bäst för tillfället helt enkelt.
Exempel:
*Ni möter älgar - stora och läskiga djur enligt de flesta hästar - och hästen reagerar, men inte med panik. Skulle ni hoppa av och leda hästen för att undvika en eventuell panik-situation eller skulle ni sitta kvar?
Då sitter jag kvar. Min häst är inte förtjust i älgar (milt uttryckt) men oftast går det bra om vi står stilla lite, låter älgen springa bort och låter pulsen gå ner.
*Hästen (inte just min, men som exempel) är livrädd för ex. grisar och ni ska rida förbi en hjord grisar. Hur länge skulle ni sitta kvar/när skulle ni hoppa av? Varför?
När jag känner att jag inte har kontakt med hästen längre, då sitter jag av.
*Om hästen redan är upptrissad av något annat och inte hunnit lugna sig riktigt ännu och ni stöter på något ni vet den brukar reagera starkt på, typ traktorer, soptunnor, kossor, vad det nu kan vara. Skulle ni hoppa av i preventivt syfte eller försöka sitta kvar så länge det bara går?
svårt att svara på för det beror på situationen. Jag gör det som känns bäst just då. man ska inte göra en affär av att hästen är rädd eller osäker tycker jag. risken finns att man förstorar problemet istället. Känns det bra att hoppa av så hoppar jag av. ingen konstigt med det.
Kort sagt, hur tänker ni generellt om att hoppa av och leda hästen? Var går era gränser och hur motiverar ni dessa?
Generellt: Så länge jag kan kommunicera med hästen sitter jag kvar. När hästen stängt av hoppar jag av.

Senast ändrad:

Om jag ska utgå från min häst så litar hon tonvis mkt mer på mig från marken, alltså om jag anser situationen ohållbar så hoppar jag av..

Jag hoppar av om...
jag vill kolla om marken ens bär för mig.

för att lägga sand i hjälmen:p o kunda sanda en brant träbro med avspärrningar till o från bron. Garantera att den inte tar i metallställningen.

Samt när hackamoret hänger om halsen:bump:
Tur att hästen kan -Stanna!:love:

Hej!

Det verkar som om de flesta tycker att det är helt ok att sitta av vid allvarligare faror och att vi ryttare försöker lita på vår känsla för när och hur vi kan kontrollera hästen bäst och säkrast. Det känns kul att höra att vi försöker använda oss av sunt förnuft. Och jag tycker denna tråd haft en väldigt god ton utan pekpinnar eller skäll! :laugh:

Tack alla bukefalister!

:bow::bow:

Led din häst i träns, kedja, lina och en pisk till ett ridhus och rid inte ut på den innan du vet säkert att du kan med skänkeln få den att gå förbi det som är farligt. Hästen ska svara så pass bra för hjälperna att när du säger framåt så är det det som gäller oavsett hur "rädd" den är. Detta kan du endast lösa när hästen är fysisk och psykiskt avspänd!

Led din häst i träns, kedja, lina och en pisk till ett ridhus och rid inte ut på den innan du vet säkert att du kan med skänkeln få den att gå förbi det som är farligt. Hästen ska svara så pass bra för hjälperna att när du säger framåt så är det det som gäller oavsett hur "rädd" den är. Detta kan du endast lösa när hästen är fysisk och psykiskt avspänd!

Japp, och där kom det...

Drt skulle vara bra många som aldrig skulle få rida ut, om hästen aldrig fick bli rädd när något händer.

Skulle aldrig behöva leda min med kedja och pisk, men han reagerar ändå ibland på saker som händer (se tidigare inlägg;) ) För min egen skull (mest) kliver jag då hellre av och lotsar honom förbi det som är farligt. Han går framåt, ja, men så inih..ete snabbt;)

I det här fallet är det ju en klar fördel om man också kan plocka med sig lite trafik, älgar, brevlådor mm in i ridhuset så att man har något att öva på :rofl:.

Får jag möte med en stor last bil, traktor eller liknande och jag inte kan gå in på en äng eller gå undan en bit, hoppar jag av.
Dels för att hästen annars kommer vända och sticka från "odjuret".
Går jag bredvid kommer han bara försöka springa förbi istället och då har jag mer koll.

Jag sitter kvar på häste oavsett, aledingen är så enkel som att jag inte kommer upp igen om jag sitter av. Dessutom är det ofta lättare att hantera dem uppifrån, står man på marken blir de så stora!

Förstår att det kan vara ett problem om man själv är liten och hästen stor, min är bara 1,50 så han är lätt att hantera från marken.:)

hur kan du tycka det?? en stor stark häst som reser sig eller flyger till, då har man inte mkt att säga till om om man står på marken. :crazy:

visst, är det en liten ponny så men min som är nästan 180 är det inte kul att hantera från marken när han är rädd. räcker ju att han flyger till lite så är risken stor att jag tappar honom, i bästa fall flyger jag som en vante efter, vilket även det är farligt... dessutom har man endast kontroll på huvudet från marken, rider man så kan man kontrollera hela hästens kropp. tex förhindra att den sätter bakdelen ut i vägen när det kommer en bil...

Senast ändrad:

I det läget skulle jag med största sannolikhet också hoppat av :D.
Jag hoppar mkt ogärna av eftersom jag inte kommer upp igen. Vid det här tillfället gjorde jag dessutom illa höften vid försök o fick pulsa hem:crazy:
hästen är 185 o het o jag är gammal o ovig:o

Jag hoppar av vid riktiga faror - som t.ex. bilar och det är trångt och jag inte kan komma undan. Broar, om de är smala och risk finns för tramp bredvid, då vill jag inte sitta på. Alltså då jag inte vill befinna mig på hästryggen för min egen säkerhet.

Däremot sitter jag kvar om jag möter en älg - för min egen säkerhet. Om jag är lugn så blir hästen det med och skulle älgen få tokspel, då sitter jag på hästen om den drar och då vill jag åka med bort från älgen. :D Samma gäller vildsvin. Däremot tamsvin som är inom staket, då hoppar jag av och leder förbi. För blir hästen rädd vill jag inte åka med, för just svin kan ju skrämma hästar så.

Andra saker som hästen kan bli rädd för och skall förbi, men där ingen risk för sken och min säkerhet finns, så beror det på. Om hästen själv vågar är det bra, men om inte, då hoppar jag av och visar hästen att jag minsann inte är rädd och vågar gå före förbi det farliga.

Så, det beror alltså på om det farliga, är farligt på riktigt eller ej.

Hälsning Maja

:crazy: hehe..

blir den fysiskt och psykiskt avspänd av "träns, kedja, lina och pisk" :confused::eek::cool:

Dessutom tror jag inte TS ville ha hjälp med sin häst, h*n undrade nog mest hur folk ser på just detta med att sitta av vid problem.

Jag tror att man har ett alldeles för dåligt förhållande till sin häst, om allt "blir trasigt" bara för att ryttaren sitter av vid en situation.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka