Hej!
Jag tänkte höra om hur ni tänker kring att hoppa av hästen vid 'faror' när ni rider. Jag vet att det finns olika 'skolor': de som tycker att det är fel att hoppa av (att hästen förlorar respekten för ryttaren) och de som tycker att det är helt ok (bara ekipaget är tryggt). Givetvis är det beroende av situationen, och att det spelar stor roll om det är en livsfarlig eller bara lite lagom farligt.
Jag har inget emot att hoppa av om jag tycker det behövs. Om hästen reagerar så stakt att den stänger av kommunikationen med mig, då hoppar jag av. Om jag fortfarande har kontakt så att säga så sitter jag kvar. Det som passar bäst för tillfället helt enkelt.
Exempel:
*Ni möter älgar - stora och läskiga djur enligt de flesta hästar - och hästen reagerar, men inte med panik. Skulle ni hoppa av och leda hästen för att undvika en eventuell panik-situation eller skulle ni sitta kvar?
Då sitter jag kvar. Min häst är inte förtjust i älgar (milt uttryckt) men oftast går det bra om vi står stilla lite, låter älgen springa bort och låter pulsen gå ner.
*Hästen (inte just min, men som exempel) är livrädd för ex. grisar och ni ska rida förbi en hjord grisar. Hur länge skulle ni sitta kvar/när skulle ni hoppa av? Varför?
När jag känner att jag inte har kontakt med hästen längre, då sitter jag av.
*Om hästen redan är upptrissad av något annat och inte hunnit lugna sig riktigt ännu och ni stöter på något ni vet den brukar reagera starkt på, typ traktorer, soptunnor, kossor, vad det nu kan vara. Skulle ni hoppa av i preventivt syfte eller försöka sitta kvar så länge det bara går?
svårt att svara på för det beror på situationen. Jag gör det som känns bäst just då. man ska inte göra en affär av att hästen är rädd eller osäker tycker jag. risken finns att man förstorar problemet istället. Känns det bra att hoppa av så hoppar jag av. ingen konstigt med det.
Kort sagt, hur tänker ni generellt om att hoppa av och leda hästen? Var går era gränser och hur motiverar ni dessa?
Generellt: Så länge jag kan kommunicera med hästen sitter jag kvar. När hästen stängt av hoppar jag av.