Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag hoppar sällan av eftersom man har mkt sämre kontroll över hästen från marken än från sadeln.
Om ryttaren blir nervös när hästen visar rädsla är det kanske bättre att hoppa av och att ryttaren lär sig hur hästen reagerar inför fara, så att det framöver som ett mål är att kunna lugna hästen med sitt egna lugn. Kanske behövs det serpentiner, skänkelvikningar, öppnor, slutor för att hästen helt enkelt ska glömma bort faran och lyssna på ryttaren.
Eller mental träning . Det är en oerhört underskattad (eller snarare oanvänd) metod som skulle kunna användas och vara till stor nytta för ryttare inom alla kategorier och i många situationer.
För den som är intresserad kan jag tipsa om en bra bok. Ta fram kraften inom dig av Susanne Pettersson. Mycket av det vi förmedlar till hästarna sitter ju i vårt eget huvud och om vi lär oss påverka tanken så kan vi också påverka hästen.
Som min mamma, hon är rädd för att tappa kontrollen när vi möter en bil med vår unghäst och skickar de signalerna till hästen. Då blir han nervös och en situation uppstår. Så nu jobbar vi helt enkelt på att hon ska få se hur unghästen (inte) reagerar vid möten av bilar så hon kan vara lugn och säker.
dessutom är det inte lika lätt att tappa bort hästen om man sitter på
KL
Jag tycker inte man ska ha som regel att göra så och så i olika situationer utan utgå från hur hästen är. Och alla hästar är olika med det mesta.
Min häst hoppar jag aldrig av om han inte blir riktigt rädd för något vilket han väldigt väldigt sällan blir, hoppar jag av honom för att han stannar eller vill gå in på en annan stig än jag osv så kommer jag tillslut inte kunna rida ut från gårdsplanen med honom, då tar han över helt.
Vissa hästar som inte är särskillt skarpa eller har lätt för att bli istadiga kan man kanske sitta av hela tiden utan att det påverkar ridningen sen, men så är långt ifrån alla hästar, många hästar blir istadiga och jobbiga när man börjar sitta av dom såfort dom blir nervösa.
Visst får man kanske en häst som går med än överallt men det går inte att rida den överallt. Vissa saker på vissa hästar måste man ta itu på från ryggen, man kan ha hur bra kontakt på marken som helst utan att det går att rida den överallet. Man måste få ledarskapet från ryggen också nångång och det får man genom att rida hästen.
Sen är det ju klart att om man vet med sej att man själv blir väldigt rädd och nervös när hästen börjar bråka eller skygga eller inte vill gå så är det väl inte så stor mening att rida vidare men då är det en bra ide att låta någon annan säkrare ryttare rida till hästen ute lite så hästen blir mindre istadig/rädd.
Exempel:
*Ni möter älgar - stora och läskiga djur enligt de flesta hästar - och hästen reagerar, men inte med panik. Skulle ni hoppa av och leda hästen för att undvika en eventuell panik-situation eller skulle ni sitta kvar?
Det beror lite på situationen. Min häst har visat tendenser att utmana älgar alternativt bli skiträdd. I ett sådant läge hoppar jag hellre av, inte lär han sig mer av att jag flyger av. Är älgen på långt avstånd alternativt springer iväg från oss sitter jag dock kvar och försöker reda ut situationen.
Hade hästen bara reagerat lite hade jag suttit kvar.
*Hästen (inte just min, men som exempel) är livrädd för ex. grisar och ni ska rida förbi en hjord grisar. Hur länge skulle ni sitta kvar/när skulle ni hoppa av? Varför?
Jag skulle sitta kvar. Jag antar ju då att hjorden är i en hage och vi rider utanför hagen. Jag jämför med kossor nu som varit min hästs största skräck fram till i sommras. Ser ingen anledning att hoppa av.
*Om hästen redan är upptrissad av något annat och inte hunnit lugna sig riktigt ännu och ni stöter på något ni vet den brukar reagera starkt på, typ traktorer, soptunnor, kossor, vad det nu kan vara. Skulle ni hoppa av i preventivt syfte eller försöka sitta kvar så länge det bara går?
Det beror på hur nära inpå jag beräknar att den ska komma. Är det tex traktor och jag inte kan svänga av vägen sitter jag nog av. Men gör det helst inte. Dels för att hästen är stressad och kan kasta sig när jag sitter av och dels för att jag lär ha sjukt svårt att komma upp igen eftersom hästen inte lär vara lugnare efteråt. (Ovig till tusen)
Hur vet du att hästen bara jävlas?