Hönstråden 2016

Jag har två tuppar. Skulle bara ha en men så blev det ett gäng tuppar i kycklingkullen jag fick med vid köpet av hönsen. Den första som gol av dom beslöt jag att behålla och jag har inte ångrat mig än. Tyvärr var jag tvungen att ta bort paduanerna, stor kochin och en brahmakorsning (blev elak) då det blev lite för mycket...och ingen ville ha dom :(
Tyvärr är det ju så. Det finns fler tuppar än det finns behov av. I år ar jag inte ens försökt sälja. Jag insåg att jag inte sålt en enda tupp på annons så varför utsätta mig för det. Varje gång jag lägger ut annons så funderar jag på hur länge jag ska vänta innan jag nackar ut dem istället. Slakten är tillräckligt stressande utan att tillföra ett stressmoment till så...
Jag tog 3 st förra veckan och stötte på problem. Jag hade bestämt tre som skulle bort och så hade jag fyra stycken i två par där jag skulle behålla den ena i vardera paret. Tanken var att nacka de tre och sen hålla koll på de två paren. Behöver jag säga att det sket sig. En av de som skulle bort blev kvar. Jag kände så tydligt att han skulle bli kvar så nu vet jag varken ut eller in. En av de i de två paren fick gå istället då jag hittade en minimal exteriör defekt på den men hur ska jag välja nu? Det finns ett par och två enstakingar som ska bli totalt två st :banghead:.

Tyvärr är det ju så. Det finns fler tuppar än det finns behov av. I år ar jag inte ens försökt sälja. Jag insåg att jag inte sålt en enda tupp på annons så varför utsätta mig för det. Varje gång jag lägger ut annons så funderar jag på hur länge jag ska vänta innan jag nackar ut dem istället. Slakten är tillräckligt stressande utan att tillföra ett stressmoment till så...
Jag tog 3 st förra veckan och stötte på problem. Jag hade bestämt tre som skulle bort och så hade jag fyra stycken i två par där jag skulle behålla den ena i vardera paret. Tanken var att nacka de tre och sen hålla koll på de två paren. Behöver jag säga att det sket sig. En av de som skulle bort blev kvar. Jag kände så tydligt att han skulle bli kvar så nu vet jag varken ut eller in. En av de i de två paren fick gå istället då jag hittade en minimal exteriör defekt på den men hur ska jag välja nu? Det finns ett par och två enstakingar som ska bli totalt två st :banghead:.
Ja det är inte lätt! Vi byggde ett hönshus med en större och en mindre avdelning. Den mindre avdelningen har min grannes höns (3 Hedemora varav 2 hönor och 1 tupp). Hade jag inte haft hans höns så hade jag nog behållit den stora kochintuppen där och låtit honom ha de stora flickorna. Inser plötsligt att jag skulle haft flera hönshus och fler avdelningar...:angel:

Blev av med en höna igår som försvann spårlöst, men nu ikväll såg jag troligen förövaren. En stor örn kom seglande mellan husen under trädkronorna och precis utanför fönstret. Otroligt vad stora de är på nära håll, gissar att den var nästan två meter mellan vingspetsarna. Som tur var hade hönsen gått in för dagen. Frågan är bara om vi skall våga släppa ut dem imorgon, blir nog för mig att arbeta i trädgården och vakta mot rovfåglar :)

Blev av med en höna igår som försvann spårlöst, men nu ikväll såg jag troligen förövaren. En stor örn kom seglande mellan husen under trädkronorna och precis utanför fönstret. Otroligt vad stora de är på nära håll, gissar att den var nästan två meter mellan vingspetsarna. Som tur var hade hönsen gått in för dagen. Frågan är bara om vi skall våga släppa ut dem imorgon, blir nog för mig att arbeta i trädgården och vakta mot rovfåglar :)
Idag for vi på födelsedagsfirande 12 mil hemifrån och mina höns fick vackert stanna inne...släpper inte ut dom om jag inte kan hålla ögonen på dom...:cautious:

Ja det är inte lätt! Vi byggde ett hönshus med en större och en mindre avdelning. Den mindre avdelningen har min grannes höns (3 Hedemora varav 2 hönor och 1 tupp). Hade jag inte haft hans höns så hade jag nog behållit den stora kochintuppen där och låtit honom ha de stora flickorna. Inser plötsligt att jag skulle haft flera hönshus och fler avdelningar...:angel:
Ja tänk om man kunde ha två avdelningar. Vad enkelt det vore då kunde man flytta undan de övertaliga tupparna och göda dem utan att de kan ge sig på hönsen som de cassanovor de anser att de är eller sätta in ruvhöns så jag slipper fylla hela hönshuset med ruvburar osv. Drömmer lite

Åh, en hönstråd.
Har tyvärr inte läst hela tråden så hoppas ingen frågat detsamma.

Vi tittar lite efter gård med eget stall och funderar på att sedan inskaffa höns för äggen när vi kommer på plats..
Saken är den att jag egentligen gillar andra fåglar som ankor bättre, men höns är ju det som ger mest ägg..
Tycker höns kan vara ganska tråkiga av någon anledning så tänkte fråga om tips på någon ras som inte är av de allra vanligaste och då gärna inte för svåra eftersom jag inte haft höns förr.

Finns det någon ras som kan ha temperament som är mer socialt? Eller är det individuellt på alla höns.
Vad kostar i så fall inskaffandet av sådana?
Maten och annat löpande kostar väl inte så mycket?
Inser såklart att det behöver införskaffas värmelampor och lite annat och byggas om så de får ett bra utrymme men en sån engångskostnad är inga som helst problem. Om man bara vill ha ägg för husbehov, hur stor flock skulle ni säga att jag ska börja med? Vi äter inga mängder ägg, förmodligen en bit under genomsnittsfamiljen som köper sina. Blir det mycket kan jag ju såklart ge bort några.

När det gäller höns så är det faktiskt ganska mycket "de blir vad man gör dem till". Mina är under fötterna på mig medan vissa säger att Gotlandshöns är skygga och inte går att få tama. De är dock väldigt skeptiska mot okända människor. Jag upplever dock mina som mycket flaxigare än tex Orpington men då är mina lättare och en lantras.
Roliga ja jag tycker de är roliga. En som köpte höns av mig har en sambo som jag känner sedan tidigare. Hon klargjorde att hönsen var gubbens idé och inget hon skulle hålla på med. Idag är hon helfrälst och älskar fåglarna för att de är så roliga. Det finns massor av personligheter även bland dem.
Mat, ja de äter endel och det blir dyrt om man köper färdigfoder. Jag handlar spannmål av lokal bonde vilket blir mycket billigare (trots att även det är vitt) till det köper jag komplettering i foderhandeln.

Jag funderar på själva införskaffandet. Har hittat några gårdar som säljer ägg på posten samt ett par uppfödare inom bilavstånd som har de raserna jag vill ha. Men hur gör man bäst detta? Eftersom allt kommer vara oanvänt och ohyresfritt känns ägg säkert, då är det mindre risk att få med något skräp. Men det kan ju resultera i jättemånga tuppar och det känns trist att nacka såklart. Dessutom blir alla ungefär lika gamla, vilket inte är så bra eller?

Sedan tuppen då. Jag känner att jag vill byta tupp när jag kläckt fram kycklingar från honom om jag vill ha kycklingar från dem sedan. Har förstått att man inte behöver det, pappa och döttrar är bättre än syskon men får man verkligen friska och starka kycklingar så?

Har hönsen möjlighet att gå fritt ute är de allt annat än tråkiga, från morgon till kväll går de runt och hittar på allt möjligt och har ett minst sagt rikt socialt liv med ibland långa diskussioner om allt möjligt, i synnerhet är reden ett ämne som kan komma på tapeten.

Jag tror att höns från de hönsraser vi har i Sverige är ganska lätta att få tama om man hanterar dem regelbundet. Vi ger våra främst havre och vete plus lite solrosfrön samt snäckskal, resten hittar de själv.

200-250 ägg per höna och år, med upp till ett ägg om dan under sommarhalvåret när de värper som mest är nog ganska normalt för våra lantraser under de år de är som mest produktiva. 3 hönor plus en tupp kanske kan vara lagom för en mindre familj?

Tack för er input. Ja, det är bara jag och maken, så liten familj är vi absolut.
Då kanske jag helt enkelt ska välja ras efter vilka jag tycker ser fina ut sen?
Lägger alla hönor (som trivs) ungefär lika många ägg i snitt eller varierar det mycket mellan raser?

I helgen fortsatte husbyggandet! :)

Sonen hjälper till att måla. Det var färg ÖVERALLT! :D
DSC_0671%257E2.JPG

Far och son monterar bajsbräda :p
Dörr gjord i lagom höjd för att lätt kunna rengöra bajsbrädan :)
DSC_0676.JPG

Bygger rede.
DSC_0678.JPG

Dottern provsitter bajsbrädan. Redena i bakgrunden.
DSC_0681.JPG

Utgång fixad. Automatisk lucka kommer installeras här sen.
DSC_0687.JPG

Kvar som måste vara fixat innan söndag:
Såga ut fönster på baksidan.
Vindskivor.
Målning.
Rastgård.

Sen kommer jag ha mat och vatten på utsidan av huset, som ledsen in genom väggen. Allt för att hönsen ska få så mycket yta som möjligt att röra sig på där inne. Men är väl tveksamt om vi hinner det färdigt innan söndag...

Tack för er input. Ja, det är bara jag och maken, så liten familj är vi absolut.
Då kanske jag helt enkelt ska välja ras efter vilka jag tycker ser fina ut sen?
Lägger alla hönor (som trivs) ungefär lika många ägg i snitt eller varierar det mycket mellan raser?
Tror det varierar en del. Jag skrev 200-250 ägg per år men det är nog lite i överkant för en del lantraser och det sjunker också med åldern på hönan. Storleken på äggen är också en faktor att ta med i beräkningen.

I helgen fortsatte husbyggandet! :)

Sonen hjälper till att måla. Det var färg ÖVERALLT! :D
DSC_0671%257E2.JPG

Far och son monterar bajsbräda :p
Dörr gjord i lagom höjd för att lätt kunna rengöra bajsbrädan :)
DSC_0676.JPG

Bygger rede.
DSC_0678.JPG

Dottern provsitter bajsbrädan. Redena i bakgrunden.
DSC_0681.JPG

Utgång fixad. Automatisk lucka kommer installeras här sen.
DSC_0687.JPG

Kvar som måste vara fixat innan söndag:
Såga ut fönster på baksidan.
Vindskivor.
Målning.
Rastgård.

Sen kommer jag ha mat och vatten på utsidan av huset, som ledsen in genom väggen. Allt för att hönsen ska få så mycket yta som möjligt att röra sig på där inne. Men är väl tveksamt om vi hinner det färdigt innan söndag...
Nytt och flott! Glöm inte att ordna bra ventilation :)

Jag funderar på själva införskaffandet. Har hittat några gårdar som säljer ägg på posten samt ett par uppfödare inom bilavstånd som har de raserna jag vill ha. Men hur gör man bäst detta? Eftersom allt kommer vara oanvänt och ohyresfritt känns ägg säkert, då är det mindre risk att få med något skräp. Men det kan ju resultera i jättemånga tuppar och det känns trist att nacka såklart. Dessutom blir alla ungefär lika gamla, vilket inte är så bra eller?

Sedan tuppen då. Jag känner att jag vill byta tupp när jag kläckt fram kycklingar från honom om jag vill ha kycklingar från dem sedan. Har förstått att man inte behöver det, pappa och döttrar är bättre än syskon men får man verkligen friska och starka kycklingar så?
Jag tror inte det är något problem att de är lika gamla, det är våra också.

Jag tyckte också det nära släktskapet skulle vara negativt genetiskt, men alla kunniga jag hört verkar tycka att det går bra i ganska många generationer.

Nytt och flott! Glöm inte att ordna bra ventilation :)
Just nu hoppas jag slippa det faktiskt :p Har med vilje lämnat lite öppet vid taket (ett par mm) där värme och fukt kan försvinna ut, men där taket ändå kommer skydda mot vind.
Räcker inte det så blir det ventiler och ev fläkt. :)

I går la jag 7 Åsbo-ägg under Siv, hoppas där blir nåt :)
Sedan har jag bokat fler ägg av Svensk dvärg som ska få åka kläckare.. Spännade. Ska köpa en hygrometer så jag kan hålla koll på luftfuktigheten!

Siv är blandras med lite silke i, mest dvärgkochin :)
12744013_10153940216634648_5137487585531191405_n.jpg

Sådär, nu har jag monterat upp elnät runt hönsgården :) Bra med flås på så nu ska räv-fan (ursäkta!) inte komma åt hönsen. Inte ens jag kan ta mig in i gården utan jag får ta inne-vägen för att komma dit ;)
Den har varit på gödselhögen (typ, 5 meter från hönsgården) och har grävt upp gamla ägg samt bajsat där :/ Luktar räv där ute, usch.

12512234_10154075541894648_5456774720205274827_n.jpg

12718194_10154075541919648_2514684878405214550_n.jpg

Inte den snyggaste gården men så stenigt som vi har är jag glad att jag lyckats spänna nätet någorluda :D:wtf:

Sådär, nu har jag monterat upp elnät runt hönsgården :) Bra med flås på så nu ska räv-fan (ursäkta!) inte komma åt hönsen. Inte ens jag kan ta mig in i gården utan jag får ta inne-vägen för att komma dit ;)
Den har varit på gödselhögen (typ, 5 meter från hönsgården) och har grävt upp gamla ägg samt bajsat där :/ Luktar räv där ute, usch.

12512234_10154075541894648_5456774720205274827_n.jpg

12718194_10154075541919648_2514684878405214550_n.jpg

Inte den snyggaste gården men så stenigt som vi har är jag glad att jag lyckats spänna nätet någorluda :D:wtf:
Så läge det fungerar så ;).

Vad är det för höns på bilden? Tycker att de ser små ut :p, eller så är våra bara väldigt stora och feta..
------------
Funderar på vad för nät man kan ha över hönsgården.
Får vi kycklingar nån gång så vill man ju kunna ha dem ute också. Är ganska mycket rovfåglar här, puss att skatorna flyger in och snor höns maten.

Så läge det fungerar så ;).

Vad är det för höns på bilden? Tycker att de ser små ut :p, eller så är våra bara väldigt stora och feta..

Haha, ja, de är inte enorma ;) Sen är bilden tagen ovanifrån då det är ett hopp ner från huset :)
Den vita är en Blomme. Den bruna med hätta är dotter till Blommehönan, med dv.kochin pappa. Sedan är där en Lohman också, hon är störst.

Resten är Åsbo, tuppen med :) En Åsbo ligger inne i redet och är inte med på bild. Åsbo är inte så stora, lägger ägg på ca 40 g.

Funderar på vad för nät man kan ha över hönsgården.
Får vi kycklingar nån gång så vill man ju kunna ha dem ute också. Är ganska mycket rovfåglar här, puss att skatorna flyger in och snor höns maten.

Har bara hönsnät över gården, har hängt upp cd skivor som skrämmer skatorna väldigt bra faktiskt. Inga rovfåglar har gett sig på mina iaf :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 398
Senast: ameo
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
70 871
Senast: Milene
·
Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter