Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Igår när jag nattade hönsen hittade jag en stor vit "jätteskit" på bajsbrädan under en av unghönorna. Det var en trevlig julklapp Nu hoppas jag bara hon hittar till redena inom en snar framtid. Syrran hennes verkar ha lång tid kvar innan hon börjar värpa.
KL
Hur är det med gult fett i höns? Googlade lite (hittade mest på engelska sidor) och det verkar vara positivt?
Några tips på recept på att tillaga en hel nyslaktad höna? Eller bör dom hänga?
Va kul!
Vart i landet bor du? Höns behöver inte ha isolerat men det är en fördel om man vill hålla frostfritt i hönshuset eftersom att du slipper förlora värme. Att tilläggsisolera är dock inte så svårt. Du sätter isolering mellan reglarna på väggarna/taket och skruvar sen tex osb-skivor över. Sen spackla och måla så att du får innerväggar och tak utan springor och glipor (då blir det lättare att hålla ohyra borta). Bor man i norrland är det bra att ha isolerat, mindre viktigt neråt landet. Oftast är innemiljön bättre i oisolerade hus. Mindre fukt, mindre ohyra och renare luft.
Om du har en väldigt liten tomt kan du kanske ändå inte ha så många höns, så du behöver kanske inte jättestort hus. Jag tycker att huset inte behöver vara enormt, lättare att hålla värmen i ett litet, det är viktigare att ha en stor utegård. Men det är ju bara min åsikt. Däremot är många hönshus låga i tak, och det kan vara lite knöligt att städa i det, så hittar du en friggebod eller bod med ståhöjd är det ännu bättre.
Hur många höns har du tänkt dig och hur stora?
Hur stor gård kan du bygga?