Sv: Hönstråden 2013
Va kul att ni ska skaffa höns.
Jag skaffade mina i somras så någon expert är jag inte men här är mina tips.
Gör hönshuset lättstädat! Inga glipor och vrår som är svåra att göra rent för där kan ohyra gömma sig och vara svårt att bli av med. Vi byggde invändigt med osb-skivor, och gjöt golvet med betong, och målade tak, väggar och golv med våtrumsfärg = Inga glipor, lätt att hålla rent, går att spola av.
All inredning såsom pinnar, bajsbräda, reden, fodertråg etc bör vara uttagbara så att man kan ta ut dom och tvätta, och lättare kommer åt att göra rent i hönshuset också - tex id sanering.
Höns bajsar mycket på natten då de sover på sina pinnar så en bajsbräda eller bajslåda under pinnarna underlättar städningen. Jag har en skiva med vaxduk+lite strö som jag kan skrapa av nattbajset från vid behov (nån gång i veckan för min lilla grupp). Andra har bajslådor som de inte tömmer så ofta utan lägger bara på mer torv med jämna mellanrum, sen tömmer när det behövs. Viktigt att ha nät över bajsbrädan/lådan dock så att inte hönsen går där och sprätter eller sitter där och sover under sina bajsande, sovande, flockmedlemmar.
Reden har jag byggt själv - med hjälp av min man.. Vi har gjort en stomme av osb, målat med våtrumsfärg och sen ställt in plastlådor i stommen. Det underlättar städningen att man lätt kan ta ut plastlådan och göra rent den bara.
Våran hönsgård har i byggt av byggstaket och sen satt minknät/putsnät på (det är starkare än hönsnät, svårare för rovdjur att ta sig igenom och håller längre). Som tak har vi bärnät men ensilagenät ska vi nog köpa sen.
Sen skadar det inte att ha inhägnad tomt för man vill gärna kunna ha hönsen frigående och då är ett staket ett bra skydd mot grannhundar som kan få för sig att vilja ha höna till middag.