Hönstråden 2016

Hittills har vi bara haft höns sommartid och då har vi haft olika hembyggda variantet av mobilt hönshus+hönsgård som vi flyttat runt på gräsmattan så att de alltid haft gott om gräs att äta. (Och dessutom haft hönorna ute lösa när vi varit hemma själva.) Vi har provat lite olika varianter som successivt blivit mindre och mindre besvärliga att flytta. Men nu när vi ska övergå till åretrunthöns och funderar kring hur vi bäst inreder ett hönshus i en befintlig byggnad på tomten hittade jag denna:

http://www.lantbutiken.se/butik/honshus-i-plast/9585-honshus-cube-med-stor-utegard.html

Tycker det verkar vara en mkt genomtänkt lösning som både kan fungera som mobilt hönshus sommartid men även skulle kunna fungera att ställa inne i en befintlig, bara lätt isolerad byggnad vintertid. Då skulle ju hönsen ha ett extra isolerat utrymme inne i det lilla huset samtidigt som vi har vattenautomat med värme samt foderautomater i "utegården" (som vintertid också är inomhus.) Den ser ju ut att vara mycket lätt att rengöra också - både den regelbundna utgödslingen och "storrengöring".

Eller vad tror ni?! Någon som t o m sett den i verkligheten?

Vilket pris. Den var ju asdyr :nailbiting:

Varför har jag höns? Skulle ta bort förstetuppen i år eftersom han alltid får sådana problem med kalkben på sommaren. Eftersom jag verklgien gillar den tuppen har jag skjutit på det. Igår fick han så stryk av den som var näst högst i rang och alla gav sig därefter på honom. På kvällen satt han på högsta pinnen som vanligt men idag har han tryckt under hönshuset hela dagen. Nu finns han inte mer :cry: Jag vet att det var rätt men jag saknar honom redan. :cry::cry:

Vilket pris. Den var ju asdyr :nailbiting:

Varför har jag höns? Skulle ta bort förstetuppen i år eftersom han alltid får sådana problem med kalkben på sommaren. Eftersom jag verklgien gillar den tuppen har jag skjutit på det. Igår fick han så stryk av den som var näst högst i rang och alla gav sig därefter på honom. På kvällen satt han på högsta pinnen som vanligt men idag har han tryckt under hönshuset hela dagen. Nu finns han inte mer :cry: Jag vet att det var rätt men jag saknar honom redan. :cry::cry:
Förstår precis...:cry:...tänker om det skulle hända min Gilbert nåt...:nailbiting:...Jag har en tupp till, Craxe, han tror jag inte spöar någon, möjligen grannens Hedemoratupp. Ha ha, när grannens tupp flög på mig och jag läxade upp honom kom Craxe och försökte hjälpa till från andra sidan nätet...:laugh:

Hittills har vi bara haft höns sommartid och då har vi haft olika hembyggda variantet av mobilt hönshus+hönsgård som vi flyttat runt på gräsmattan så att de alltid haft gott om gräs att äta. (Och dessutom haft hönorna ute lösa när vi varit hemma själva.) Vi har provat lite olika varianter som successivt blivit mindre och mindre besvärliga att flytta. Men nu när vi ska övergå till åretrunthöns och funderar kring hur vi bäst inreder ett hönshus i en befintlig byggnad på tomten hittade jag denna:

http://www.lantbutiken.se/butik/honshus-i-plast/9585-honshus-cube-med-stor-utegard.html

Tycker det verkar vara en mkt genomtänkt lösning som både kan fungera som mobilt hönshus sommartid men även skulle kunna fungera att ställa inne i en befintlig, bara lätt isolerad byggnad vintertid. Då skulle ju hönsen ha ett extra isolerat utrymme inne i det lilla huset samtidigt som vi har vattenautomat med värme samt foderautomater i "utegården" (som vintertid också är inomhus.) Den ser ju ut att vara mycket lätt att rengöra också - både den regelbundna utgödslingen och "storrengöring".

Eller vad tror ni?! Någon som t o m sett den i verkligheten?
:eek::eek: Nej hujedamej vilket pris. Nu är jag tråkig men det där är inget för höns, passar mer en kanin om man ser till stl. Om du har 18 000 att spendera på hönshus så kan du bygga ett hyggligt hönshus med tillhörande väl tilltagen gård och ändå ha pengar över. :)

:eek::eek: Nej hujedamej vilket pris. Nu är jag tråkig men det där är inget för höns, passar mer en kanin om man ser till stl. Om du har 18 000 att spendera på hönshus så kan du bygga ett hyggligt hönshus med tillhörande väl tilltagen gård och ändå ha pengar över. :)

Jo, det är mycket pengar! Men det är verkligen inte helt enkelt att konstruera vad som också kallas "chicken tractor" (alltså en kombination av hönshus och hönsgård där båda är mobila) som inte blir för tung och besvärlig att flytta runt på gården... Vi har provat ett antal olika konstruktioner utan att lyckas hålla nere vikten tillräckligt hittills i alla fall...

Nu har jag tittat på det igen och inser att det är lika korkat som det såg ut igår. Det där "huset" räcker till typ 2 hönor möjligen 3. Om man bara har det så undrar jag om det är lagligt då det inte verkar ha något golv utan bara galler. Måste man inte ha helt golv med strö på även om man har utegång? Det verkar inte heller finna någon sittpinne.
Den löjligt lilla rastgården (är den 2 elelr 3 m? står olika i text och ritning) ser i mina ögon inte rävsäker ut och ger ingen möjlighet att dölja sig för eventuell sådan besökare. (Nej min hönsgård är inte heller rävsäker men där växer iallafall buskar som de kan gömma sig vid.)
Nej dyrt och passar inte djuren. Idén är bra men behöver utvecklas mycket.
Jag har byggt ett ungefär 10 m2 stort hönshus av lösvirke för mindre än det där kostar

Jo, det är mycket pengar! Men det är verkligen inte helt enkelt att konstruera vad som också kallas "chicken tractor" (alltså en kombination av hönshus och hönsgård där båda är mobila) som inte blir för tung och besvärlig att flytta runt på gården... Vi har provat ett antal olika konstruktioner utan att lyckas hålla nere vikten tillräckligt hittills i alla fall...
En hönstraktor kan man enkelt bygga själv, det är ramen som väger men det är inga problem om man är två och gör fyra utstick att hålla i. Vill man ha huset i plast kan man köpa enkubikstank och montera gården på tex.

Men oavsett så är hönstraktorer inga permanentboenden för höns. Höns behöver mer yta än så för att kunna röra sig ordentligt. Hönstraktor är lämpligt för kycklingar som man vill skydda från rovdjur om man inte har en riktig gård tex, eller om man i omgångar vill låta hönsen äta gräs om man har en grusad gård och inte kan ha hönsen frigående.

eller så köper man bara en liten skruttig hästtransport (eller ett mindre täckt släp) och sätter in reden i. och låter hönsen gå fritt dagtid. så kan man flytta hönshuset efter behov, öppna upp ordentligt för att mocka och kunna stå rakt där inne :).

har en kompis som har den lösningen, hon har 2 gårdar så flyttar hönsen mellan dem och lite runt så att de kan få gå på gödselplattan eller trädgård eller på gården. till det har de en pytteliten enhästars trane. de har också haft den som provisoriskt får hus :)

Det lutar åt att jag kommer göra mig av med vaktlarna. Dock är ju hönorna 1-1.5 år så ingen vill direkt ha dom :down: . Att omplacera tupparna (ja för självklart var kycklingen jag fick en snötupp :( ) verkar inte heller så lätt. Så det känns som att antingen behålla eller slakta och det känns ju lite tråkigt med dels några unga djur med kycklingen på bara några veckor och tuppen på 6 månader.
Usch jag avskyr sånt här! Hur hade ni tänkt?

Priset är rena ockerpriset tycker jag, jag sökte på nätet och i andra länder kostar huset 6000 kr (vilket också är dyrt!) i Sverige 16000 :-(

En hönstraktor kan man enkelt bygga själv, det är ramen som väger men det är inga problem om man är två och gör fyra utstick att hålla i. Vill man ha huset i plast kan man köpa enkubikstank och montera gården på tex.
Man kan också sätta hjul på huset och bygga det i full storlek, jag tänkte göra det men sen fick de flytta in i en gammal hästbox i ett stall som ändå står tomt.

iiih :D Idag kom hönsen :D

Blev en blommehöna, en svarthöna och en maran :) Blommehönan var märkbart stressad av flytten tyvärr, men de andra två tog det lugnt. Ingen av dem var väl jättelyckliga över att vara instängda i rasthage, men det får de nöja sig med tills alla rutiner och de vet var "hemma" är :)

Har en del målning kvar på huset (utvändigt), men det får jag ta när de känner sig mer hemma. Just nu stressade de upp bara vi var ute och tittade på dem...

Bilder glömde jag ta, så det får bli en annan dag :)

Jo, jag ser nu också att den är för liten... Hade läst att den fanns i olika storlekar, men det visade sig bara gälla hönsgården inte huset... Efter tips härifrån har jag börjat leta efter en gammal hästtransport att bygga om - då det kändes betydligt enklare än att utgå ifrån en lekstuga eller liknande att sätta hjul på. (Börjar alltså lämna tanken med ett hus som kan flyttas med armkraft.) Och då snubblade jag över en gammal arbetsbod på hjul som verkar MKT intressant! Där är ju el redan indraget, den är isolerad, har ventiler och flera fönster m m. "Slitna ytskikt" men bör inte vara svårt att uppnå "hönsstandard" - så jag hoppas kunna åka och se den IRL inom kort!

Glädjebesked på hönsfronten! När jag p g a förbudet mot tupp inte kunde bli genbank och därför inte skulle få köpa Bjurholmshönor hade jag accepterat att det skulle bli två vardera av Hedemora, Maran och Isbar. En hönsfantast har dessutom lovat kläcka fram sådana åt mig och försöka välja ut hönskycklingar - men att jag får "byta in" ev tupp. Känns jättekul att jag förhoppningsvis snart har ett gäng små dunbollar!!!

DESSUTOM fick jag igår kontakt med en person som lyckats få köpa Bjurholmshönor UTAN att vara genbank och som därmed får sälja till vem hon vill. Hon har ett stort gäng kycklingar nu och så snart hon tror sig kunna avgöra att några av dem är hönor ska hon höra av sig. Därmed kan jag alltså ändå få ha denna ras som jag blivit så förtjust i!!! Och när jag inte är genbank får jag ju ha mer än en ras samtidigt. Istället för de 5-6 hönor som jag hade tänkt börja med blir det nu antagligen 9-10 st. Vilket förståss kräver större utrymmen varför arbetsboden jag nämner ovan mer och mer känns som ett alternativ!

Det lutar åt att jag kommer göra mig av med vaktlarna. Dock är ju hönorna 1-1.5 år så ingen vill direkt ha dom :down: . Att omplacera tupparna (ja för självklart var kycklingen jag fick en snötupp :( ) verkar inte heller så lätt. Så det känns som att antingen behålla eller slakta och det känns ju lite tråkigt med dels några unga djur med kycklingen på bara några veckor och tuppen på 6 månader.
Usch jag avskyr sånt här! Hur hade ni tänkt?
Åhhhhh vi som vill ha vaktlar! Synd att du bor så långt bort :(

Bilder glömde jag ta, så det får bli en annan dag :)
Lite bilder:
DSC_0737.JPG

DSC_0736.JPG

DSC_0735.JPG

Så spännande att sitta och kolla på dem. De har bara varit här lite mindre än två dygn, men man kan redan se hur personligheterna skiljer dem åt rejält. Ska bli så spännande detta, men jag kommer vara rejält nervös första gången jag öppnar dörren och låter dem gå helt fritt :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 398
Senast: ameo
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
70 871
Senast: Milene
·
Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar