Hönstråden 2016

Det går sååå bra med min flock just nu O_o. Den tupp som tog över efter min förre stortupp har fått styrk av två andra :banghead:. Den tuppen hade jag planerat för att han skulle vara högst i rang i år och den som tagit över nu är inte lika bra tupp. Den som är tvåa i rang är en fjolårstupp och ungtuppar på högsta posten är inte jag längtar efter. Tyvärr fungerar det inte heller mellan dessa tre. De två som stigit i rang lämnar honom inte i fred utan jagar och jagar på honom trots att han säger att han ger sig. Just nu är jag rätt irriterad eftersom jag verkligen vill ha kycklingar efter de där två och ingen höna vill ruva just nu (och de som brukar leka äggkläckningmaskiner :crazy:).
Planen nu är att så fort en höna vill ruva slänga ägg under henne och sen nacka de två jobbiga gossarna för att sen släppa ut den jag vill ha som förstetupp i huset igen. Nu går han bara tillsammans med de andra några timmar per dag med stängd lucka med bråkstakarna utanför.
Funderar på om jag skulle sälja av en trio så jag slipper nacka iallafall den äldre av dem. Felet på honom är att han inte håller pli på ungtupparnas sexuella drifter och det ansvaret växer han troligen i om han får något år till på sig.

Precis så skulle jag göra. Då hinner de inte traksa iväg för långt så det får svårt att hitta hem. De kommer vilja hem på kvällen de är mycket hemkära.
Bah, jäkla höns säger jag. De gav mig ju halva hjärtinfarkter första timmen :p

Har en tomt på 1700 kvm, uppdelat på fram och baksida. Tänkte de skulle hålla sig på baksidan (där huset står) nu första tiden - men tji fick jag :p Första timmen skulle de utforska hela trädgården, ända ner till vägen :nailbiting: Där är förvisso ett stängsel, men ja, jag litar inte helt på dem ännu ;) Massor av gömställen hittade de med... (så snabbt pulsen stiger när man inte hittar dem :D )

Efter att de utforskat hela trädgården gick de bak igen och där tillbringade de resterande timmar :p

Blev inget av Sivs adopterade Åsboägg. Hon slutade ruva och börjad värpa egna upptill.. Så de hon ruvat på 2 veckor dog för de blev kalla. Hade ju ingen möjlighet att själv "ruva fram" dem maskinen är ju full.
Dumma höna. Nu har hon iaf glömt att hon skulle ruva och det är ju bra.. Släppte över henne i den stora buren igen.

De i kläckaren verkar må prima,i fredags var där liv i 17/19 ägg :D Är 8 dvärg, 6 Åsbo och 5 blandisar (tror jag det var ;) )

Snälla håll tummarna. Igår låg 2 hönor när jag nattade dem. Får se om de ligger ikväll också då kanske jag ska försöka flytta den ena. Tyvärr tror jag att den jag vet ligger hur länge som helst är svår att flytta. Hon har endel egna åsikter om livet den damen. Tänk om den gamla damen kunde lägga sig. Hon som lägger sig och man kan flytta direkt och hon bara tar de nya äggen. Drömmer lite men är så glad att det verkar börja hända något på bäbisfronten.

Blev tillökning på 5 hönor idag ^_^ skit stora! Nästan lika stora som tuppen Torsten :p. Lugna och fina och Torsten håller koll på dem så det inte blir ngt bråk :).
Sprätter redan runt och letar mat :).

Men har glömt bort vad de var för ngt... a ngt.. :angel:
Känner ni igen dem? :banana:

Var iväg i söndags för att titta på olika hönsraser inför uppdatering av flocken längre fram. Gick ju bra... Åkte hem med fjorton små dunbollar i en korg...
Helst makalösa fina små hjärtegryn; 3 ancona, 3 araucana, 3 guldbrakel och 5 små hedemora. ❤️❤️❤️

Dessutom väntas egna vaktelbebisar imorgon...

Nu är Milene LYCKLIG!!!

Får nog börja sälja ägg för ingen av hönorna har velat lägga sig och vi drunknar i ägg. Hade hoppats att det skulle komma kycklingar men nu är det endast ägg. Fick lära mig att för att sälja eller ge bort ägg måste man vara registrerad hos jordbruksverket så det det är vi nu :)

a2ZUXFx.jpg

Zzxy5p0.jpg

CqXkhbI.jpg

RLig8qk.jpg

FlHd69C.jpg

Blandras, gissningsvis Brahama x Lohman, troligen fler raser vet inte om pappan var renrasig men mamman är nog en av våra ex industriläggare (en av de i bakgrunden på näst sista bilden).
Ja just det, det finns bruna industriläggare också! Kanske nåt att tänka på i framtiden. Är lite trött på vanliga vita ägg. Och så kanske hönan kan få lite lyxpensionärstillvaro också innan hon ramlar av pinnen! :)

Det är inte snällt att visa sådana söta bilder när jag just bestämt mig för att INTE skaffa höns...
;) ;) ;)
Nåja, det är ju bara en liten tid dom ser ut såhär. Och vaktlarna skiter sin egen vikt gånger flera varje dag, redan som små, så jag försöker bara att njuta av de stackars dagar, kanske nån vecka till, som de faktiskt ser ut så här.

Sen, att det faktiskt är nåt alldeles extra att ha egna höns och ständigt (oftast iaf) ha tillgång till egna ägg som bara lyser av välmående genom knallgul gula och tjocka fina skal, det är ju en annan historia. Liksom det att studera hönsens flockdynamik och att se en tupp pyssla om sin familj genom att mata och vakta den, det ska vi inte heller prata om... Att man aldrig är ensam ute utan en liten skock med vänner i olika färger intresserat följer allt du gör och är med dig i ditt trädgårdsarbete, ja, det är ju också underbart. T o m min sambo, som egentligen inte är nån djurfantast, tycker mycket om hönsen.
Men nej, det pratar vi inte om.............................

:angel: ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 398
Senast: ameo
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
70 871
Senast: Milene
·
Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar