Hönstråden 2016

Här måste jag hoppa in, vi blev med höns i helgen! 4 sussex och 1 isbar. Kommer fler senare, de ska bara växa på sig men det blir en blandad kompott.

Har byggt ett tillfälligt hönshus i ett rum ute i ladan. Eller ja, det är tänkt att det ska få stå några år men att jag senare ska ha hönsen i en annan byggnad när det är ladans tur att rivas. Hade de ute en liten stund igår första gången, var nog lika spännande för oss alla. Tänker prova att ha dem frigående, men här finns det duvhök som försökt ta hunden en gång då vi visst gick lite för nära boet (givetvis omedvetet) så jag får se om det slutar med att vi bygger en utegård också. Hur hade ni gjort?

Själva bygget har maken hjälpt mig med, han kunde inte låta bli. Så nu kan jag städa undan skit under sittpinnarna utan att behöva kliva in t ex. Och de har nät under sittpinnarna så att de inte kan kliva i det. De är dock inte vana sittpinnar så hittar inte alltid dit, men det blir bättre.

Här måste jag hoppa in, vi blev med höns i helgen! 4 sussex och 1 isbar. Kommer fler senare, de ska bara växa på sig men det blir en blandad kompott.

Har byggt ett tillfälligt hönshus i ett rum ute i ladan. Eller ja, det är tänkt att det ska få stå några år men att jag senare ska ha hönsen i en annan byggnad när det är ladans tur att rivas. Hade de ute en liten stund igår första gången, var nog lika spännande för oss alla. Tänker prova att ha dem frigående, men här finns det duvhök som försökt ta hunden en gång då vi visst gick lite för nära boet (givetvis omedvetet) så jag får se om det slutar med att vi bygger en utegård också. Hur hade ni gjort?

Själva bygget har maken hjälpt mig med, han kunde inte låta bli. Så nu kan jag städa undan skit under sittpinnarna utan att behöva kliva in t ex. Och de har nät under sittpinnarna så att de inte kan kliva i det. De är dock inte vana sittpinnar så hittar inte alltid dit, men det blir bättre.
Va roligt, grattis! :)
Med höns bör man räkna med en och annan rovdjursattack per år. Jag räknar med 2 per år ungefär och det har aldrig blivit mer. Men det kan ju vara olika på olika ställen. Det svåraste hos oss är rovfåglarna för dom kan sitta och vänta obemärkta i träden och sen dyka på när det passar. Men de nöjer sig o andra sidan oftast med en om dom andra hönsen hittar gömställen.

Jag har mina höns helt frigående. Om du har en hönsgård bör den vara rovdjurssäker för om ett rovdjur/fågel väl kommer in är dina höns förlorade. Dom har ingenstans att komma undan och eftersom att dom inte kan gömma sig är risken att alla går åt eftersom att rovdjur oftast dyker efter det som rör sig - så den hoppar på nya hela tiden om dom far runt. Det har jag råkat ut för med duvhöken. Fördelen med frigående höns är att dom lär sig sin omgivning väl och hittar oftast gömställen snabbt.

Det kan också bero på vilka raser man har och av vilken anledning. Har man bara små färgglada, friserade dv.kochin som man kanske valt ut noga efter önskemål, så kanske man är mer rädd om varje individ och dessutom är dom inte jättebra på att komma undan. Har man däremot en lantras så har man höns som har god förmåga att klara sig undan rovdjur. Dessutom har lantraser ett stort behov av att födosöka och röra sig på stora ytor, medan tex en sebright kanske är ganska nöjd med att sprätta runt i en gård. Sen handlar det ju om hur man känner själv. Personligen tycker jag att höns ska gå fritt och vara höns och de starka överlever - även om jag gråter om en favorit går åt. Men har man jättestora problem med rovdjur förstår jag att man väljer att ha dom innanför galler.

Va roligt, grattis! :)
Med höns bör man räkna med en och annan rovdjursattack per år. Jag räknar med 2 per år ungefär och det har aldrig blivit mer. Men det kan ju vara olika på olika ställen. Det svåraste hos oss är rovfåglarna för dom kan sitta och vänta obemärkta i träden och sen dyka på när det passar. Men de nöjer sig o andra sidan oftast med en om dom andra hönsen hittar gömställen.

Jag har mina höns helt frigående. Om du har en hönsgård bör den vara rovdjurssäker för om ett rovdjur/fågel väl kommer in är dina höns förlorade. Dom har ingenstans att komma undan och eftersom att dom inte kan gömma sig är risken att alla går åt eftersom att rovdjur oftast dyker efter det som rör sig - så den hoppar på nya hela tiden om dom far runt. Det har jag råkat ut för med duvhöken. Fördelen med frigående höns är att dom lär sig sin omgivning väl och hittar oftast gömställen snabbt.

Det kan också bero på vilka raser man har och av vilken anledning. Har man bara små färgglada, friserade dv.kochin som man kanske valt ut noga efter önskemål, så kanske man är mer rädd om varje individ och dessutom är dom inte jättebra på att komma undan. Har man däremot en lantras så har man höns som har god förmåga att klara sig undan rovdjur. Dessutom har lantraser ett stort behov av att födosöka och röra sig på stora ytor, medan tex en sebright kanske är ganska nöjd med att sprätta runt i en gård. Sen handlar det ju om hur man känner själv. Personligen tycker jag att höns ska gå fritt och vara höns och de starka överlever - även om jag gråter om en favorit går åt. Men har man jättestora problem med rovdjur förstår jag att man väljer att ha dom innanför galler.

Jag tänker ju så småningom skaffa höns. Jag har massor av ormvråk, minst en havsörn och massor av räv, några lodjur och de små mårddjuren (men Gud vad heter de?).
Kan de ändå vara ute fria eller borde jag ha dem inhägnade? Min magkänsla säger inhägnade då jag åtminstone ser ormvråken varje dag.

@Efwa

Mink? :)

Vi har också alla dom rovdjuren, har dock inte själv sett några mårddjur men har fått veta av en granne att det finns i närheten. Ormvråk behöver du inte oroa dig för alls, dom tar inte höns - möjligtvis nån kyckling men jag har aldrig hört talas om det. Den rovfågel man råkar ut mest för är duvhök. Vi har också havsörn men dom är skygga och få, och har aldrig stört mina höns. Jag hade inte oroat mig för det om dom inte brukar vara på din tomt. ;)

Mårddjur kan vara knepiga, men oftast handlar det om en som återkommer och då är det fälla som gäller. Räven kan vara väldigt modig och fräck, men jag har lyckats hålla den borta från mina djur. Där jag bodde innan gick den över grannens tomt regelbundet och precis bakom oss, jag hittade den en gång i kaninhuset. Efter det satte jag upp en radio utanför hönshuset med P1 - pratradio. Såg den efter det på tomten en enda gång, då var radion avstängd. Musikradio däremot, det går dom inte på. ;) Rävar undviker också lukten av hund, och urin - oavsett om det är från människa eller djur. Om man har sett den i närheten nyligen kan man lämna hundpäls runt hönshuset och slå en drill. ;) Där vi bor nu har det varit mycket räv enligt grannen, jag har sett den några ggr bortom våra hagar, men den verkar inte komma in på gården och jag tror det beror på hundarna - och radion står givetvis på den med dygnet runt.
Lo kan ta höns, men dom är väldigt skygga och jagar inte dagtid när hönsen är ute i regel. Tror inte jag känner nån som fått höns tagna av lo, bara får. Det hade jag inte bekymrat mig för.

Så enligt min mening kan du säkert utan problem ha dina höns helt frigående. Men egentligen vet du inte förrän du provat. Man får oftast problem när det handlar om att en individ kommit på att man har ett smörgåsbord och kommer tillbaka, annars handlar det om nån enstaka attack om året oftast och det är en del av hönslivet. När man råkar ut för en attack blir man väldigt beskyddande och orolig några dar, jag brukade förut alltid ha mina inne i hönsgården efter en attack för att djuret inte skulle komma tillbaka strax efter och prova igen. Numera tar jag det mer med ro, men visst blir man lite extra vaksam och det är inte roligt att bli av med favoriter. Jag har numera lärt mig att hålla flera tuppar och se till att jag har några hönor extra. Då klarar man av en attack utan att bli tvungen att köpa nya djur.

@tintilar Jag tror att det är ormvråk men när jag kollar bilder på siluetter skulle jag vilja ha längre vingar på dem. Det kanske är duvhök ändå. Jag ser dem bara flygande.

Jag som är så fascinerad av just rovfåglar är så väldigt dålig på att identifiera dem. Andra fåglar är jag relativt duktig på. Suck.

Tack för alla råd iallafall. :)

@tintilar Jag tror att det är ormvråk men när jag kollar bilder på siluetter skulle jag vilja ha längre vingar på dem. Det kanske är duvhök ändå. Jag ser dem bara flygande.

Jag som är så fascinerad av just rovfåglar är så väldigt dålig på att identifiera dem. Andra fåglar är jag relativt duktig på. Suck.

Jag har heller inte hört om höns tagna av ormvråk. Förutom duvhök är glador tyvärr också höns/kycklingtagare, en del säger att gladan inte tar höns men vi har en annan erfarenhet, här har ett antal försvunnit i omgångar och det är med största sannolikhet en glada som varit framme.

Vi har hönsen fritt ute men nu de senaste dagarna har vi haft flera attacker dagtid. En höna överlevde men fick ett decimeterlångt jack på ryggen där huden helt fläkts upp, får se om hon klarar sig. Den andra såg jag när djuret anföll och lyckades störa så det blev bara lite fjädrar som rök. Det såg ut som en stor katt men de brukar ju inte ge sig på vuxna höns, eller så kan det varit en mård men det känns underligt att de ger sig in i trädgården mitt på dagen och angriper ryggen på hönorna, dessutom att den inte lyckas. Förra gången avlivade mården(?) stora tuppar med ett enda bett i halsen som knappt syntes. Angreppet tyder mer på en en sjuk räv men det såg jag att det inte var.
Satte ut en fälla igår men vår egen katt satt i den i morse, ynkligt jamade. Hoppas på bättre tur i natt med fällan.

Ett helt rovdjurssäkert hus för hönsen nattetid är ett måste, det kan gå ett tag men förr eller senare stryker dem med annars.

Senast ändrad:

Ormvråk en skriar och flyger i cirklar medans duvhöken är tyst och bara tar bytet utan "förvarning". Så skriar dom så är det Ormvråk:)

Ormvråk en skriar och flyger i cirklar medans duvhöken är tyst och bara tar bytet utan "förvarning". Så skriar dom så är det Ormvråk:)

Haha, jag tänkte precis skriva i förra inlägget att jag ju hör dem (låter som på amerikans film) men tänkte att det inte hade någon som helst relevans. Där ser man vad man lär sig nya grejjer hela sitt liv. :D

Haha, jag tänkte precis skriva i förra inlägget att jag ju hör dem (låter som på amerikans film) men tänkte att det inte hade någon som helst relevans. Där ser man vad man lär sig nya grejjer hela sitt liv. :D
Haha, ja jag fick lära mig detta bara för några veckor sen då vi hade ca 3-4 st som cirklade och skriade här :)

Tänker prova att ha dem frigående, men här finns det duvhök som försökt ta hunden en gång då vi visst gick lite för nära boet (givetvis omedvetet) så jag får se om det slutar med att vi bygger en utegård också. Hur hade ni gjort?
Jag hade definitivt byggt en hönsgård med stadigt taknät. Framförallt om ni har ett hökbo i närheten. Risken är stor att ni kommer förlora djuren ett efter ett då de kommer vara dukat bord åt ett hungrigt hökpar som ska mata sina ungar. En annan aspekt är att om du får ett rovdjursangrepps å kommer de gärna tillbaka och kollar läget ett tag. Det gör att det är lämpligt att hålla dem oåtkomliga för rovdjuren några dagar så de tröttnar och det är mycket roligare att hålla dem oåtkomliga i en hönsgård än instängda i ett hönshus.

Det går bra i år. Nu har de iallafall inte slagits utan nu var det benbrott på en höna. Gråter en skvätt över ytterligare en härlig individ :cry:

Jag tänker ju så småningom skaffa höns. Jag har massor av ormvråk, minst en havsörn och massor av räv, några lodjur och de små mårddjuren (men Gud vad heter de?).
Kan de ändå vara ute fria eller borde jag ha dem inhägnade? Min magkänsla säger inhägnade då jag åtminstone ser ormvråken varje dag.
Vi har gått från ~30 till 0 höns med typ 1 mård/mink. Hade satsat på att hägna in dem.

Vi har gått från ~30 till 0 höns med typ 1 mård/mink. Hade satsat på att hägna in dem.

Hermelin är det vi har. Kom på vad det hette, som en blixt från bar himmel, när jag läste ditt inlägg. Är det lika farligt? De är ju mindre ändå.

Men är de lika farliga så blir det inhägnad.

Hermelin är det vi har. Kom på vad det hette, som en blixt från bar himmel, när jag läste ditt inlägg. Är det lika farligt? De är ju mindre ändå.

Men är de lika farliga så blir det inhägnad.
De är ju sjukt små, men tror de kan lägga ner så stora byten som höns. Dock så kanske de är lite för små för att få ett hägn 100% säkert. Finns en otäck bild på wikipedia där en hermelin dödar en mycket större kanin.

13237602_10204600437409801_4344715301902268982_n.jpg

Vad hände? Jag skulle ju bara sälja lite tomatplantor på en hönsbytardag och vips hade dessa bytt sig in hos mig?

Jag har heller inte hört om höns tagna av ormvråk. Förutom duvhök är glador tyvärr också höns/kycklingtagare, en del säger att gladan inte tar höns men vi har en annan erfarenhet, här har ett antal försvunnit i omgångar och det är med största sannolikhet en glada som varit framme.

Vi har hönsen fritt ute men nu de senaste dagarna har vi haft flera attacker dagtid. En höna överlevde men fick ett decimeterlångt jack på ryggen där huden helt fläkts upp, får se om hon klarar sig. Den andra såg jag när djuret anföll och lyckades störa så det blev bara lite fjädrar som rök. Det såg ut som en stor katt men de brukar ju inte ge sig på vuxna höns, eller så kan det varit en mård men det känns underligt att de ger sig in i trädgården mitt på dagen och angriper ryggen på hönorna, dessutom att den inte lyckas. Förra gången avlivade mården(?) stora tuppar med ett enda bett i halsen som knappt syntes. Angreppet tyder mer på en en sjuk räv men det såg jag att det inte var.
Satte ut en fälla igår men vår egen katt satt i den i morse, ynkligt jamade. Hoppas på bättre tur i natt med fällan.

Ett helt rovdjurssäkert hus för hönsen nattetid är ett måste, det kan gå ett tag men förr eller senare stryker dem med annars.

Det har hænt att stora, starka hungriga vildkatter tagit høns æn om det inte ær vanligt. Om hønsen har en tuff tupp som beskyddar dom så jagar han lætt bort katten. Då jag var nitton ær så jobbade jag på en kibbutz i Israel. Efter att jag plockat en massa ægg i hønseriet så kom jag ut och fick se en kibbutz-tjej hålla på med att strypa en katt som hon fångat i en burfælla. Jag visste att dom fångade vildkatter pga att dom tog høns men inte att dom avlivades genom stryning. Trodde att man skøt dom. Jag blev vansinnigt arg och skrek åt henne att sluta och då hon inte gjorde det så gav jag henne en kraftig knuff och anklagade dom før att vara før snåla før att kosta på katten en kula. Jag fick sparken!

Alltså, rävjäveln. Nu har han varit utanför voljären och skrämt fåglarna två nätter i rad. inatt fick sambon springa ut och skrika på honom. Hunden följde med, men det verkar ju inte bekomma Mickel alls. Vi har spritt ut hundhår rund buren, vilket räven också struntar i. Han kommer inte in i den, men det blir ett jäkla liv och fåglarna blir rädda. Idag ska vi bygga igen en glipa in till grannen som vi tror att han kommer igenom. Måste han gå runt blir det mer exponerat, över vår altan och jag hoppas att han tänker två gånger då. Andra tips?

Alltså, rävjäveln. Nu har han varit utanför voljären och skrämt fåglarna två nätter i rad. inatt fick sambon springa ut och skrika på honom. Hunden följde med, men det verkar ju inte bekomma Mickel alls. Vi har spritt ut hundhår rund buren, vilket räven också struntar i. Han kommer inte in i den, men det blir ett jäkla liv och fåglarna blir rädda. Idag ska vi bygga igen en glipa in till grannen som vi tror att han kommer igenom. Måste han gå runt blir det mer exponerat, över vår altan och jag hoppas att han tänker två gånger då. Andra tips?
Eltråd runt? En smäll av den så skrämmer det förhoppningsvis honom rejält?

Vi hade räven i kaninhuset och regelbundet på tomten tills vi satte upp P1 pratradio dygnet runt. Då gick han till grannen men inte närmre. Annars funkar el riktigt bra också, man kan dra en lina runt gården och ha lite överslag som knäpper nånstans. Brukar hålla räven borta.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 398
Senast: ameo
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
70 871
Senast: Milene
·
Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar