Min tupp, Arkman, är inte så rädd som din var, men han blir lätt orolig om jag gör något utöver det vanliga i hönshuset och han är allmänt lättskrämd. Jag köpte hans far från en Hedemorahöns-besättning som var väldigt nära släkt med ursprungsbesättningarna i Hedemora. Han och även tre hönsen som kom från samma ställe var hemskt skygga, men uppfödaren hade många höns så dom hade kanske inte fått mycket mänsklig kontakt. Värst av dom var den svarta hönan Tyra. Men två av dom tre ruvade! Jag som aldrig haft någon ruvvillig höna förr blev hemskt glad! och ruvlustan smittade av sig till en av mina äldre, tama, höns. Arkman hade en lugn o fin mamma och dom fick gå i en egen gård, skilda från sin far. Jag ville inte att dom skulle präglas på honom. Sen gav jag bort fadern och Arkman fick ta över. Eftersom jag hållit på mycket med kycklingarna var han tam då men sen har han som sagt blivit försiktigare. Den sista hönan av de där blev med åren ganska lugn. Nu är hon fem år och hon ska få leva så länge hon är har hälsan. Och Arkman då, ska han bytas ut mot en lugn tupp eller inte? Han får en sommar till.