Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst hade det varit roligt att vara genbank, men jag är glad om jag har några "naturliga" höns alls, dvs med instinkterna i behåll och som ruvar. Jag har saknat de jag hade tidigare och såg så fram emot att få släppa ut de jag köpte i höstas.@Mia_R
Om du inte ska vara genbank spelar det ju ingen roll. Men ska su bara ha hedemora är det väl kul att kunna vara genbank?
Jo det kan vara svårt att hitta bjurholmare ffa neråt landet. Vi får se. Gillar mina pönisar..
Vet du något om hur länge man ska vänta om man haft ILT innan man kan ha höns där igen?Får hem 4 stycken sabelpoot (isabell) och 2 stycken spättade dvärgkochiner i slutet av mars
Vi fick ju ta bort alla hönsen pga misstänkt ILT i höstas och har sedan låtit huset stå helt tomt, nu har vi börjat fixa till det som ska till för att de nya ska flytta in. Ska bli så roligt med höns i trädgården igen
SVA sa tre veckor tror jag (inomhus om det är renstädat) vårt har stått tomt sen i höstas så det bör va lugntVet du något om hur länge man ska vänta om man haft ILT innan man kan ha höns där igen?
Alltid bra att veta, jag hade en flock från genbanksbesättning för många år sedan som det konstaterades hade ILT och det blev lite liv när lantrasklubben satte igång med provtagningar efter jag rapporterade in det, men jag hade glömt hur länge smittan kunde finnas kvar.SVA sa tre veckor tror jag (inomhus om det är renstädat) vårt har stått tomt sen i höstas så det bör va lugnt
Oj, vilken ras var det?Alltid bra att veta, jag hade en flock från genbanksbesättning för många år sedan som det konstaterades hade ILT och det blev lite liv när lantrasklubben satte igång med provtagningar efter jag rapporterade in det, men jag hade glömt hur länge smittan kunde finnas kvar.
Det var Hedemoror. Det blev träffar på flera besättningar och inte bara bland Hedemororna när provtagningarna sedan gjordes. Det upptäcktes då jag köpte fler höns från en annan besättning och alla nya blev sjuka och dog.Oj, vilken ras var det?
Och om man inte rengör så noga är det några månader har jag för mig att jag läst.SVA sa tre veckor tror jag (inomhus om det är renstädat) vårt har stått tomt sen i höstas så det bör va lugnt
Ja, hon var riktigt bra att prata med.@Mia_R Positivt att höra att föreningen skötte det bra.
Kul! Hedemora?I morgon ska jag åka och titta på höns!
Jag ska se om jag gillar det jag ser, isf vet jag var jag kan få tag på ägg att kläcka fram.
Ja, troligen. Även om det inte blir genbank vill jag ha en ras med så mycket av det naturliga beteendet kvar. Mina var så häftiga att se när det varnades för rovfågel, inte en höna inom synhåll! De bara upphörde att existera, tryckte i buskage och gömde sig i träd mm.Kul! Hedemora?