Hönstråden 2016

13139149_10204496473290763_6193207270425457269_n.jpg

13062235_10204496473250762_6255892538162280302_n.jpg

Där är två av hönorna. Steka vakteläggen har jag ännu aldrig gjort, men jag brukar äta sex stycken kokta till frukost.

;) ;) ;)
... är med dig i ditt trädgårdsarbete, ja, det är ju också underbart....

:angel: ;)
Kan vara på gott och ont, inte alltid deras syn på hur trädgården skall skötas överensstämmer med min, tex. enligt dem är små späda salladsplantor primörer som skall ätas direkt och ändå har jag sagt åt dem på skarpen.

Sen, att det faktiskt är nåt alldeles extra att ha egna höns och ständigt (oftast iaf) ha tillgång till egna ägg som bara lyser av välmående genom knallgul gula och tjocka fina skal, det är ju en annan historia. Liksom det att studera hönsens flockdynamik och att se en tupp pyssla om sin familj genom att mata och vakta den, det ska vi inte heller prata om... Att man aldrig är ensam ute utan en liten skock med vänner i olika färger intresserat följer allt du gör och är med dig i ditt trädgårdsarbete, ja, det är ju också underbart. T o m min sambo, som egentligen inte är nån djurfantast, tycker mycket om hönsen. Men nej, det pratar vi inte om.............................
Nej det pratar vi inte om... Jag får nöja mig med katterna som sällskap. Problemet är att det kommer att kosta allt för mycket att isolera och förbättra det uthus jag har. För de pengarna kan jag köpa 5000 ägg från min ekologiske leverantör...

Kan vara på gott och ont, inte alltid deras syn på hur trädgården skall skötas överensstämmer med min, tex. enligt dem är små späda salladsplantor primörer som skall ätas direkt och ändå har jag sagt åt dem på skarpen.
Ja, det är sant... Jag planterar sånt i växthuset, och sen får jag ha nåt för dörren så de inte går i och sprätter upp allt...
Däremot gör mina ett bra jobb med rabatterna. De gräver gärna i kanten mellan rabatt och gräsmatta, så just där behöver jag aldrig rensa ogräs.

lite problem... vi har nu 8 höns. får bara ett ägg om dagen.. misstänker att italienarna lägger någon annan stans :mad:.

så. om ni vore en höna, var skulle ni lägga era ägg? i ett litet snår/dunge/häck, på grus under en bil, ute i hagen bakom en hög med ved, mitt ute på en åker eller någon annanstans?

de är duktiga på att röra sig över hela gården så är ganska mycket att leta igenom -_-

Det är fördelen med hönsgård som har tak. En av stallägarens hönor har hittat sitt eget favoritrede. Hon flyger ur hönsgården flyger in i min ena hästs box och lägger sig under hyllan som vattentunnan står på. Jag förstår henne. Det är ett perfekt ställe att värpa på.

Fick 12 (tror jag ;) ) kycklingar i helgen :)
4 Dvärg, 4 Åsbo och 4 blandisar.

8 ska åka till helgen. Så blir 4 dvärgisar kvar :) En har problem med benen, ett ben pekar stundtals rakt ut och det har ingen styrsel så hon välter i bland.. :( MEN det har bättrat sig mycket på ett dygn även om prognoserna är svarta enligt vad man läser på nätet.

Ger henne en chans och se om hon får till det, hon mår annars bra, är frisk och äter och dricker, jättepigg. Beter sig inte som en kyckling som har ont så hon bor med två små vänner i källaren på en frottehandduk för bästa underlag att gå på. Var lite för halt på tidningspappret i stora buren. Är inte för att låta dem lida men ger detta några dygn så länge den inte försämras.

Jag kallar henne för en hon även om jag inte vet vad det är ;)

Har precis planterat blåbärsbuskar i min trädgård...Toppengoda löv hälsar Mr Crax och några av pullorna...:up:...:cautious:

Här har vi ruvhöna nr 2 på ägg i bjurisflocken. Av dom 6 kycklingarna från första ruvet verkar det bli 2 tuppar och 4 hönor. Men det kan ju hinna ändras. :)

Stortuppen Tuppis är slaktad så nu har lilltuppen Åke fått ta över. Han har alltid varit otroligt ansvarsfull och en riktig arbetsnarkoman så det kommer nog bli toppen.

Nu hoppas jag på att det är 3dje gången gillt. Två ruvhönor har klivit av vid eller strax efter flytten till ruvbur. Igår när jag flyttade en höna så verkar det äntligen som om hon la sig hårt på det nya stället. Idag slängde jag under nya ägg (lite för gamla men jag vill ha kycklingar efter 2 slaktade tuppar) och hon verkar ha tagit störningen med ro. Tummar önskas.

Nån glömde stänga in hönsen igår kväll.
Resultat:
Ingen är vid liv idag.

Nu talas det om att bygga hönsgård, jag röstar för.

Jag har en svag tanke om "sommar-höns". Men går det att hitta seriösa "uthyrare"? Är ju annars lite smått anti när det kommer till uthyrning eftersom det ofta går lite halvdant till. Vad bör man tänka på? Är det okej med tillfälliga lösningar vad gäller hönshus och hönsgård om man bara ska ha de under sommaren?

Vi har en väldigt stor trädgård där de kommer få picka fritt när de trivs med det. Däremot har vi en del rovdjur: mink, räv, grävling och örn/annan rovfågel. Vi har dock gott om skog att gömma sig i och jag tror inte de kommer synas nämnvärt från luften. Hund håller rovdjur borta dagtid.

@FrauleinLeo
Det går att hyta höns, det finns säkert personer som har en fungerande uthyrning. Om man hyr från samma person varje år så kan de nog fungera jättebra, men jag hade nog undvikit att hyra från olika personer eftersom att en del virus kan överleva utan värddjur över ett år i ett hönshus och då är risken att man ställer till det för de som hyr ut höns till dig. Man ska i allmänhet vara väldigt noga med att inte ta in nya djur i hönshuset i onödan. En stabil besättning med egen fortplantning är det bästa för att undvika problem, ohyra och sjukdomar.

En annan sak när man hyr som man ska kolla upp med uthyraren är om han/hon tillåter att djuren går fritt eller om de måste vara i gård. Fråga också vad som händer om du drabbas av en rovdjursattack och djur dör. Det är faktiskt något man behöver räkna med. Oftast är det bara någon enstaka individ som går åt, men man kan såklart ha riktig otur också.

Tillfälliga lösningar är inga problem sålänge de lever upp till de djurskyddsregler som finns. Höns behöver - oavsett årstid - varken värme eller isolering i de flesta delar av sverige, och ffa inte om du väljer en svensk lantras med ursprung i de nordligare delarna. Höns ska ha följande:
Fyra väggar och ett tak där de kan ta skydd från väder och vind. Utrymmet ska vara torrt och ha strö på golvet, och inte vara dragit. I huset ska det finnas sittpinnar som är placera med godkända mått och avstånd från vägg, samt reden. De ska ha tillgång till vatten, mat och sandbad. Jag vet de som fått anmärkning för att de inte haft sandbad inomhus, men jag har själv aldrig sett att det står nånstans att sandbadet måste vara inomhus så jag tror inte att det finns några regler om det - däremot måste det hållas torrt för att de ska kunna använda det. På jordbruksverkets hemsida finns all information om mått och regler kring höns. Tom fodertråg måste uppfylla vissa krav, så läs där innan ni börjar bygga.

Vad gäller utevistelse så finns inga regler. Personligen har jag mina höns helt frigående. Jag drabbas ibland av attacker som dom flesta, jag räknar med 2 om året och det har aldrig varit mer än så oavsett vart jag bott. Men det beror givetvis på omgivningarna. Vi har räv, men det finns sätt att hålla den på avstånd. Det svåraste här hos oss är rovfåglarna. De är svåra att skrämma och kan sitta i träden och vänta tills de har bra läge och ingen människa är där. Men de tar oftast bara en - oftast. Enda attacken jag haft hittills där vi bor nu var inne i hönsgården som jag hade då. Hönsen kan nämligen inte fly från en hönsgård utan blir instängda och ett lätt byte om höken tar sig in. Sen dess använder jag den inte längre. Mink och liknande har jag ingen erfarenhet av, men jag vet att såna djur kan vara svåra. Man kan sätta ut fällor om man har en återkommande individ. Hundar är i allmänhet väldigt bra vaktdjur. Deras lukt och vistelse gör att dom flesta rovdjur väljer att jaga nån annanstans.

Det allmänna rådet som jag och dom flesta brukar ge är att om du ska bygga, bygg för fler än du tänkt dig. Höns blir gärna fler och om du har möjlighet att ha dem året om så kommer du med största sannolikhet inte att nöja dig med sommarhöns. ;) Bygg också så att huset är lättstädat, du ska kunna kliva in i det helst, dvs ordentlig takhöjd. Ca 4 kvm hade jag innan, det var precis lagom. Nu har jag större - det är ännu bättre.

Allmänt om höns. Köp inte djur på marknader, köp djur så sällan som möjligt - låt istället din besättning fortplanta sig själva. Höns drabbas lätt av parasiter, virus och bakteriesjukdomar. En del saker är extremt vanliga och gör bara hönsägandet besvärligare än vad det är. Detta beror ffa på att folk säljer och köper djur av vem som helst och ganska ofta, dessutom finns en stor brist på kunskap bland många. För att spara dig själv arbete och tråkiga erfarenheter, gör saker och ting ordentligt. :) Skulle du ändå drabbas - vilket kan hända alla - så är det bra om ditt hönshus är lätt att sanera. Täta springor och gör så lite fast inredning som möjligt, så att ohyran inte hittar gömställen och du lätt kan ta ut allt och sanera det grundligt. Det värsta med ohyra är inte vad dom gör på hönsen utan att dom kräver tid och arbete att bli av med.

Hönsägandet är extremt enkelt - enklaste djur man kan ha näst efter katt. Om man inte väljer att krångla till det för sig. :)

Du bör räkna med att lära dig slakta. Sjuka djur, överskottstuppar eller såna som helt enkelt inte är trevliga individer. Om du hyr höns kanske du slipper det, men kolla då med uthyraren hur du gör om ett djur behöver avlivas. Vem gör det, hur, när och vem står för ev omkostnader?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 400
Senast: ameo
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
70 871
Senast: Milene
·
Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar