Hönstråden 2016

Har haft nåt djäulskt i hönshuset häromnatten som tog en kyckling för mig igen. Låg intill ett hål i väggen - denna kyckling var stor, 6 veckor tror jag. Så det måste vara råttor. Jag har sett möss men inga råttor, men nu blir det fälla så får vi se om jag fångar nåt - och vad.

Men jag har förlikat mig med mitt öde just nu, olycka på kycklingfronten den här våren men en höna ligger på 14 fina ägg så vi får hoppas att det ger lite avkastning där. Har en riktigt trevlig liten hönkyckling som börjat komma springande själv och tigga mat, man kan klappa henne. Hon är dessutom den vackraste i gänget med viltspräckliga svarta fjädrar. Så feminint huvud. Ja, hon har blivit mig lite extra kär. :) Min vackra beige höna har dessutom gått och blivit handtam. Vet inte vad som flugit i henne men hon kanske knner att hon måste fjäska sen hon klev av sina 19 ägg strax före kläck.

Det var inte meningen.
13233034_10204599768913089_47744084175156104_n.jpg

Det bara hände.

13237602_10204600437409801_4344715301902268982_n.jpg

Dumma dumma skit räven har varit här och tog 2 italienska hönor och vår fina Torsten :cry:.
Hade dem ute ensamma under dagen då jag var iväg till stallet, hade glömt ta in dem och då jag kom hem så var det bara fjädrar överallt :cry:.

6 hönor kvar, 3 blomme korsningar och 3 ancona. Vet inte om man nu ska försöka hitta en ny tupp med en eller två hönor eller om man bara ska ha hönsen.
Men var tusan hittar men en så fin tupp igen!?! Snällaste tupp vi någonsin haft, kom alltid springande och ville ha mat och var väldigt mån om sina damer..

Åh, jag börjar längta efter gäng nr två som ska komma hem. Har 4 sussex nu och en isbar och upplever att isbaren är rätt ensam och för sig själv ofta medans sussexarna hänger ihop. Gäng nr 2 är en som en gott och blandat påse med lite olika raser som kommer hem. Eller är det jag som är blödig? Kan ju inte så mycket om höns än.

Jag har elnät runt mina och det funkar bra, det har jag skrivit om förr. Radioprat är jag rädd att dom vänjer sig vid. Men då grävlingarna hade grävt ett gryt under en gammal ladugård vid en sommarstuga, så satte ägaren dit en radio på skaplig volym som gick dygnet om och då flyttade dom frivilligt efter ett tag så det var en oblodig metod!

6 hönor kvar, 3 blomme korsningar och 3 ancona. Vet inte om man nu ska försöka hitta en ny tupp med en eller två hönor eller om man bara ska ha hönsen.
Generellt säger man att en tupp behövs för att hålla hormonerna i styr hos damerna. Annars blir det osämja i flocken. Tuppar är ju lätt att hitta, man kan få de gratis av folk med osämja i sina flockar plättlätt. Men den kanske inte är lika trevlig och vacker som Torsten.

Generellt säger man att en tupp behövs för att hålla hormonerna i styr hos damerna. Annars blir det osämja i flocken. Tuppar är ju lätt att hitta, man kan få de gratis av folk med osämja i sina flockar plättlätt. Men den kanske inte är lika trevlig och vacker som Torsten.
Nä det är ju det :/, mam vill ju ha de stora fina snälla ^_^ inte de halv galna knäppgökarna som folk försöker bli av med ;).

Inte ett ägg på två veckor! Vad kan det vara för fel?? Hönsen har samma mat som alltid, gott om vatten och snäckskal, de går ute i hönsgården och äter det gräs som finns, grönsaker osv. Jag ser ofta att hönsen går ut ur värpredet då jag är där men det har inte varit ett enda ägg på jätte länge!

Är detta normalt mitt i sommaren?
Även innan tuppen blev tagen så värpte de igen :(.

Inte ett ägg på två veckor! Vad kan det vara för fel?? Hönsen har samma mat som alltid, gott om vatten och snäckskal, de går ute i hönsgården och äter det gräs som finns, grönsaker osv. Jag ser ofta att hönsen går ut ur värpredet då jag är där men det har inte varit ett enda ägg på jätte länge!

Är detta normalt mitt i sommaren?
Även innan tuppen blev tagen så värpte de igen :(.
Kan de lägga ägg utanför hönsgården? :confused:

Själv har jag fått minst en kyckling så nu är jag jättenojig att råttorna ska äta upp dem! :nailbiting: Än så länge ligger hon kvar på resterande ägg, men hur längre ligger de innan de kliver av och nog ser hon väl efter kycklingarna? Det är Hedemoror och mamman har dionosar på nära håll som hon hugger efter mig med näbben, värsta urtidsdraken! :eek:

Redet ligger en bit upp från golvet så trillar de ner lär de inte ta sig upp igen, när törs jag störa henne? Jag funderade på att flytta hela redet med höna och allt till mer råttsäkert, om det blir i en hundbur med extra nät så ingen tar sig in har jag inte bestämt ännu men är risken stor att hon vägrar ruva klart de som inte kläckts?

Kan de lägga ägg utanför hönsgården? :confused:

Själv har jag fått minst en kyckling så nu är jag jättenojig att råttorna ska äta upp dem! :nailbiting: Än så länge ligger hon kvar på resterande ägg, men hur längre ligger de innan de kliver av och nog ser hon väl efter kycklingarna? Det är Hedemoror och mamman har dionosar på nära håll som hon hugger efter mig med näbben, värsta urtidsdraken! :eek:

Redet ligger en bit upp från golvet så trillar de ner lär de inte ta sig upp igen, när törs jag störa henne? Jag funderade på att flytta hela redet med höna och allt till mer råttsäkert, om det blir i en hundbur med extra nät så ingen tar sig in har jag inte bestämt ännu men är risken stor att hon vägrar ruva klart de som inte kläckts?
De är helt instängda i hönsgården under dagarna nu. Men var tydligen två ägg idag, dock så är det dyra höns för vad de producerar :/.

Jag har fått 6 kycklingar. Hon hade kvar 8 ägg så det vara bara 2 surägg trots att det var uppåt 2 veckor gamla ägg som legat i rumstemperatur utan att vändas. Just nu dör man sötehetsdöden av att gå in i mitt hönshus. De är så bedårande.

Hej alla!

Vi ska snart flytta till eget på landet och vill förstås ha höns! Finns redan ett litet hönshus med ett par reden. Jag behöver alla tips jag kan få;

Hur stort behöver hönsen egentligen(hönshus)? Tänkte göra en inhägnad åt dem ute också, bör den helst vara täckt upptill också? (Rovfåglar tänker jag)
Håller sig hönsen lätt på sin plats? Tycker många har de så frigående och tycker det vore mysigt. :)
Hur bär man sig åt? Hur isolerat behövs det på vintern? Behöver man lika många reden som höns?

Ja ni hör... vilka höns är bra att börja med? Vill ju gärna ha ägg. :)

Alla råd och tips är välkomna, jag vet inte så mycket alls. Vi hade höns när jag var liten, men var ju föräldrarna som skötte det. :)

Hej alla!

Vi ska snart flytta till eget på landet och vill förstås ha höns! Finns redan ett litet hönshus med ett par reden. Jag behöver alla tips jag kan få;

Hur stort behöver hönsen egentligen(hönshus)? Tänkte göra en inhägnad åt dem ute också, bör den helst vara täckt upptill också? (Rovfåglar tänker jag)
Håller sig hönsen lätt på sin plats? Tycker många har de så frigående och tycker det vore mysigt. :)
Hur bär man sig åt? Hur isolerat behövs det på vintern? Behöver man lika många reden som höns?

Alla råd och tips är välkomna, jag vet inte så mycket alls. Vi hade höns när jag var liten, men var ju föräldrarna som skötte det. :)
Ska du ha hönsgård så sätt tak på den. Rävar kan hoppa högt och hittar höken till dig så har den dukat bord att förse sig från. Storleksmässigt har jag läst 10 m2/djur om man vill ha grönt på marken. Jag har mindre med 170 m2 på 21 djur. Det börjar bli grönt nu men marken är sliten och till stor del kommer det gatkamomill och tistlar.
Inomhus behöver du 1m2/2-3 djur. Det beor rlite på hur du inreder och hur flocken fungerar.
Angående att ha dem lösa så är höns väldigt hemkära. De traskar troget in i huset på kvällarna. Det är dock stor risk att antalet minskar fort om du inte är i närheten då de går lösa. Räven är snabb och inte särskilt skygg.
Ras är svårt att ge tips om utan att veta mer om vad du vill. Vill du bara ha ägg eller även slaktkroppar? Är du intresserad av att bevara gamla lantraser? Vill du ha höns som gärna ruvar fram en kull kycklingar? Vilken färg gillar du, temperament, storlek osv. Vanligen när folk frågar om ras så tipsar alla om sin favoritras vilket kan bli väldgit fel då man har så olika preferenser.

@minimal
Mina har drygt 3000 kvm inhägnad tomt + vakthund, så så länge de håller sig på tomten är de ganska skyddade.

Generellt behöver de ingen värme vintertid, men jag har värmelampa så vattnet inte fryser. Största problemet som jag upplever är råttor! I övrigt så sköter de sig själva väldigt mycket, går ut vintertid efter behag (Hedemoror), älskar frukt och i synnerhet bananer, solrosfrön, sallad, päron mm. Nu ratar de päronen eftersom de har så mycket annat godis att äta och jag tycker nästan det är sjukt gula gulor på äggen. :eek:

Det är jättemysigt när de kommer springande när de ser mig, jag vet ju att det beror på vad jag kan bjuda dem och knappast på att de är glada att se mig personligen, men det gör mig gott iaf. :love::heart

Ska du ha hönsgård så sätt tak på den. Rävar kan hoppa högt och hittar höken till dig så har den dukat bord att förse sig från. Storleksmässigt har jag läst 10 m2/djur om man vill ha grönt på marken. Jag har mindre med 170 m2 på 21 djur. Det börjar bli grönt nu men marken är sliten och till stor del kommer det gatkamomill och tistlar.
Inomhus behöver du 1m2/2-3 djur. Det beor rlite på hur du inreder och hur flocken fungerar.
Angående att ha dem lösa så är höns väldigt hemkära. De traskar troget in i huset på kvällarna. Det är dock stor risk att antalet minskar fort om du inte är i närheten då de går lösa. Räven är snabb och inte särskilt skygg.
Ras är svårt att ge tips om utan att veta mer om vad du vill. Vill du bara ha ägg eller även slaktkroppar? Är du intresserad av att bevara gamla lantraser? Vill du ha höns som gärna ruvar fram en kull kycklingar? Vilken färg gillar du, temperament, storlek osv. Vanligen när folk frågar om ras så tipsar alla om sin favoritras vilket kan bli väldgit fel då man har så olika preferenser.

Jag tycker det är så svårt att veta med ras. Kycklingar vore ju mysigt, och skulle nog välja ägg framför slakt, samtidigt som det väl finns raser som är bra för båda syften? :)
Jag gillar ju färg på äggen, men det är egentligen inte det viktigaste.

Stänger ni in era höns över natten eller kan de gå in o ut som de vill? Hur löser ni det för eventuell räv? Kanske att de iof inte kan komma in i hägnaden så lätt heller?

Skulle ni skaffat vuxna höns direkt eller kycklingar? När börjar de lägga ägg?

Tack för era svar!

En fundering till; kan man blanda raser? Hur gör man med tupp då? Om befintligt hönshus är lite litet kan man komplettera med ett eller bör alla få rum i samma?

Ja man stänger in hönsen på natten. De har ingen möjlighet att springa iväg och gömma sig då det är mörkt om räven skulle komma på besök.
Om du ska skaffa 'vuxna' höns eller kycklingar beror lite på ras och årstid. På våren finns det mest kycklingar till salu. På hösten finns det snart värpklara ungdjur (de brukar börja värpa vid 6-8 månaders ålder).
Angående ras tycker jag du ska fundera. Vill du få ut kött från slakt så kanske inte värphybrider eller dvärghöns är riktigt grejen för dig. Det finns massor av raser så att ha kriteriet 'de ska värpa vilken ras ska jag köpa' är ungefär som att fråga 'jag vill rida vilken häst ska jag köpa'. Jag har lantras och för mig var det första kriteriet då jag skaffade höns. Efter det började jag leta upp den av lantraserna som jag tyckte passade mig bäst. Du måste nästan göra någon avgränsning om du tänker köra renrasigt annars får du leta i evighet. Vad vill du ha för färg på äggen? Det är ett ställe att börja på om du inte har någora andra saker att börja leta utifrån för att få ner massan av raser att leta igenom. Du kan blanda raser men då får du självklart inte heller renrasiga kycklingar. Det är lämpligt att ha raser av ungefär samma storlek eller iallafall inte en stor tupp till små hönor då han kan skada dem svårt då han bestiger dem.
Ska du ha en flock höns så anser jag att du ska ha ett hus till dem. De är mycket flockbundna så alla kommer troligen trycka in sig i samma hus ändå.

Nu har vi säkrat hönsboxen mot råttor och tätat deras ingångar, satt ut fällor, haft besök av anticimex för råd. I nuläget har ingen gått i fällorna, och hönsen har fått vara ifred. Jag har tre tuppkycklingar kvar från första kläcket på 12 - såklart. Dom sabbade ju mitt andra kläck med 19 ägg - inte en enda levande. Nu har tredje kläcket resulterat i 12 kycklingar (av 14, ett obefruktat ägg och ett tog råttorna innan jag hann säkra). Så, nu får vi se om dom här 12 får leva eller om det blir ny rush på råttorna. Anticimex trodde inte att vi har speciellt många, och dom sa att vi nog har dem boende utanför stallet i buskagen så dom ska vi försöka rensa bort när vi får tid.

Hej alla!

Välkommen in i beroendets värld. :) Du kommer inte att ångra dig.
Hönshuset behöver egentligen inte vara så stort om de har möjlighet att gå ut. 9 höns per kvm säger lagen, jag säger 3 höns per kvm ungefär. Höns är i regel ute i alla väder så satsa hellre på en rymlig utegård - eller ha dom frigående. Höns håller sig hemmavid, en del raser och individer går på stora ytor, andra på mindre. Det beror också på hur omgivningarna ser ut. De går dit där det finns mat, skydd och sköna sandbad.

Om du har en hönsgård bör du ha ett nättak av ngt slag - detta för att hönsen inte kan fly undan rovfåglar som kommer uppifrån om de är instängda i en gård. Jag har själv lärt mig den erfarenheten den hårda vägen. Frigående djur klarar sig bättre undan rovfågel, dom hittar gömställen och dessutom går dom ofta mer utspridda och syns inte lika väl. Högt gräs, buskage och liknande är bra skydd när de går runt och sprätter.

Du behöver inte så många reden, men det skadar inte att ha fler än minimikravet. Om du har 10 hönor kan det vara bra med 4 reden tycker jag. Men man märker. Dom brukar föredra att välja samma favoritrede, de samlat äggen för ruvning.

Höns behöver inte ha ilsolerat hus. Kylskåpskallt är en bra vägledning. Temperaturen inne ska spegla temperaturen ute, och ett hönshus som är varmt ökar risken för parasiter/ohyra. Man brukar vilja undvika minusgrader pga att vattnet fryser då (och bajset!), och vid riktigt låga minusgrader kan hönsen såklart få köldskador på stora kammar och så, men det är ganska ovanligt att det är ett problem. beror på ras och vart i sverige man bor.

I övrigt är höns väldigt lättskötta om man inte gör det krångligt för sig. Ge hönsen en naturlig livssituation - dvs kläck inte i maskin, manipulera inte med värpfoder, värme eller ljus, låt naturligt urval råda och köp inte in nya djur i onödan. Städa vid behov, byt halm i redena regelbundet, ge dom spannmål och låt dom gå fritt om det går. Där har du receptet för enkelt hönsägande.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 398
Senast: ameo
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
70 871
Senast: Milene
·
Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar