Hönstråden 2016

Ja det gör ju det och bara för att jag blarrar ska du inte avstå från att välja den ras du vill ha :). Jag ville bara vidga perspektivet lite.

Här har jag fått hem gäng nr 2 nu. Fick även med mig en tupp som är lika "gammal" som första gänget jag har, dvs ca 2,5-3 månader. Ställde in den stora tuppen över natten i hönsgården och när jag släppte ut på morgonen var det ingen grej alls.

Av gäng nr 2, som totalt var 9 stycken verkar 6 stycken vara tuppar... Jag kommer få nacka en hel del i höst, mindre kul. För att inte tala om hur man väljer vem, eller vilka som ska få vara kvar? Förstår givetvis att det är svårt att säga nu, mycket beror på hur de utvecklas och vem som får ansvaret, men det går inte låta bli att grubbla. Ser ut som att jag kommer ha 7 hönor över vintern, 3 sussex och 4 isbar. Har 2 små isbartuppar hemma, 1 sussex, 2 hedemora, 1 wyandotte och en annan som jag tror är en Legbar. Kallar honom Pimpim. Han hör till yngligarna men har redan en kam stor som en hallonbåt och gal. Givetvis har alla i familjen sin egna favorit också, för att underlätta lite extra. Hade ni haft 1 tupp på 7 hönor? Eller sparat 2 eller 3? Under förutsättning att de verkar trivas ihop. Får lite olika bud om hur många jag bör spara nämligen.

Märks inte alls att jag fått kycklingarna som blev över från min väns gott och blandat kläck. Men lika glad är jag för det, vilka roliga djur det är!

Jag hade sparat en. Det kan kanske gå med två men att hålla just två tuppar är ofta svårt. De slåss gärna mycket då eftersom den med höst rang bara har en att ge sig på.

Vi har två tuppar på tio hönor av lite olika anledningar men en tupp ger oftast betydligt bättre harmoni i flocken även i de fall de inte direkt slåss.

Två kullar av kycklingar har kläckts och ibland kan det bli lite kalabalik och bråk mellan hönorna när kycklingarna råkar ta fel på mamma. Sen ligger två hönor till och förhoppningsvis kläcks det snart.

Ja det känns som att spara en vore det bästa. Rackarns, att komma överens om 2 hade varit nog svårt. 1 blir ännu svårare... nåväl, är inte höst än.

Framåt hösten kan det mycket väl vara så att du är så trött på dem så du helst vill göra dig av med allesammans. De kan bli riktigt jobbiga när sexualdriften sätter in :crazy:

Jag har äntligen fått kycklingar! :love:

Tyvärr är det bara två då råttjävlarna tagit några och hönsjäklan klev av äggen för att ta hand om den som levde, så jag hittade en död, nykläckt och våt kyckling + flera påbörjade kläckningar som dött i skalen pga att hon klev av. :cry:
Fällorna står tomma och jag ska släpa ner en säck betong och gjuta alla små öppningar jag kan hitta + sätta nät, men hur i h-vete blir jag av med kräken?!
:banghead:
Jag fick råttinvasion, det var nog hundratals råttor innan jag fattade så jag köpte helt enkelt musgift. Rosa små läckra kuber som jag matade med under några månader. Fick ihjäl dom sakta men säkert. I våras dök det upp några igen men några små rosa block senare så var dom borta.

Räven har varit på besök igen, är väldigt glad att hönsen är inlåsta 24/7 och att vi satte ett tillräckligt högt staket och la nät under hela gården :).

Tur du hade @Buck.

Jag fick besök av räven, dagtid, när jag inte var hemma för knappt två veckor sedan. Fem hönor försvann, däribland en ullig och de vackraste grå. :cry: Visst, hon har antagligen ungar och jag är glad att de andra klarade sig men det känns så onödigt. Grannen ringde att hönsen var på vägen, jag borde förstått att de var skrämda av något. Jag hade nio kvar när han schasade in dem innan han åkte bort, hade jag bett honom släppa ut varulven eller om han hade stängt hade de nog varit i livet fortfarande. :(

Nu törs jag inte släppa ut dem om jag inte är hemma, tråkigt för både dem och mig men hellre det än att inte ha några hönor alls kvar. Mest förvånad blev jag morgonen efter då jag hoppade ur sängen och kastade på mig kläderna för att hitta Gulle sittandes på räcket till friggeboden. Stjärten var naggad och han var glad att komma in till de andra igen, men det är lite tomt nu med två tuppar och tre hönor i trädgården.

En höna ligger på ägg, men där tror jag inte det kommer några + jag har kommit på henne med att hacka sönder ett par ägg, typiskt att det var den andra ulliga som dog om jag nu måste ta bort henne. :cautious:

Jag har två burar varav ena har två kycklingar i traststorlek tillsammans med deras viltfärgade skönhet till mamma och en bur med 10 svarta och grå kycklingar tillsammans med deras höjdhoppande mamma. :love:

När vågar jag släppa ut dem? De får hönsmat, bananer, lite grönt och päron som de glufsar i sig allt vad de hinner. Kokta äggulor har de även hunnit med, ska koka en omgång till åt dem. :d

Jag har bott i ett rävrevir i över fyra år, och haft höns i ca tio, och inte förlorat en enda till någon fyrbent fiende. Orsaken är att dom går i en elnätshage. Jag har tjatat om fördelarna med elnät många gånger förr här på buke, men är du intresserad så berättar jag gärna igen.

Nu är jag inte speciellt orolig för räv när det gäller kycklingarna utan skator, kråkor och rovfågel. Där skyddar inte elstängsel och det funkar inte att elstängsla in hela min tomt på 3000 kvm. Jag har inte förlorat några höns till räven tidigare dagtid, bara om de pga miss inte blivit instängda alla vilket hände en gång förra året när min mamma stängde, eller om när någon flygit ut i åkern och jag inte upptäckt det i tid.

Problemet kommer även att vara ur världen snart när åkern är skördad, nu kan en hungrig räv smyga ända fram till tomtgränsen utan att synas.

Det där med val av ras är ju lite knepigt faktiskt. Jag tänker att den ras som kommer från en geografisk plats så nära som möjligt, är vad som passar bäst här. I så fall är det Hedemorahönan då jag bor i norra Örebro län. Övriga raser kommer ju längre söderifrån, utom Bjurholmshönan då. Den tycker jag dessutom är väldigt snygg. Så förutom detta har jag inte så många åsikter om ras. Ja, det är väl i så fall att dvärgraserna inte är så intressanta.
Bohuslän-Dals svarthöna är ju från Bohuslän och det är ju i höjd med Örebro så den är ju rent geografiskt sett rätt för dig. :) Jag hade också valt den om jag inte haft bjurholmshöns redan. Jag har haft två svarthönor och det var helt klart mina favoriter. De är de mest utmärkande av lantraserna tycker jag, dom jag har träffat har haft en speciell känsla på sin fjäderdräkt, nästan som sammet, och dom är väldigt intelligenta. Bjurholmshönan har visserligen fler färger, men den är också mestadels svart. Jag har bara svarta just nu, förutom en. Båda raserna är väldigt trevliga och vackra, och dom ger lika mycket, lika stora ägg. Kolla runt om det finns nån genbank med respektive ras i din närhet som du kan få hälsa på, så kan du bilda en egen känsla för vilken du gillar mest. Och vilken som går att få tag i.

Här har jag fått hem gäng nr 2 nu. Fick även med mig en tupp som är lika "gammal" som första gänget jag har, dvs ca 2,5-3 månader. Ställde in den stora tuppen över natten i hönsgården och när jag släppte ut på morgonen var det ingen grej alls.

Av gäng nr 2, som totalt var 9 stycken verkar 6 stycken vara tuppar... Jag kommer få nacka en hel del i höst, mindre kul. För att inte tala om hur man väljer vem, eller vilka som ska få vara kvar? Förstår givetvis att det är svårt att säga nu, mycket beror på hur de utvecklas och vem som får ansvaret, men det går inte låta bli att grubbla. Ser ut som att jag kommer ha 7 hönor över vintern, 3 sussex och 4 isbar. Har 2 små isbartuppar hemma, 1 sussex, 2 hedemora, 1 wyandotte och en annan som jag tror är en Legbar. Kallar honom Pimpim. Han hör till yngligarna men har redan en kam stor som en hallonbåt och gal. Givetvis har alla i familjen sin egna favorit också, för att underlätta lite extra. Hade ni haft 1 tupp på 7 hönor? Eller sparat 2 eller 3? Under förutsättning att de verkar trivas ihop. Får lite olika bud om hur många jag bör spara nämligen.

Märks inte alls att jag fått kycklingarna som blev över från min väns gott och blandat kläck. Men lika glad är jag för det, vilka roliga djur det är!
Jag hade sparat 2. Jag har nästan alltid haft 2 tuppar och aldrig haft ngt bråk alls. Olika raser. Och av erfarenhet kan jag säga att det är inte roligt att bli utan tupp. Nu har jag visserligen en ras som inte går att hitta runt hörnet hur som helst så det kanske är lättare om man kan ta vad som helst. Men i en flock är det naturligt fler än en tupp och det brukar oftast vara väldigt bra för flocken, därför att de tar på sig olika uppgifter och om ngn trillar av pinn är det direkt en som tar över, så flocken behöver aldrig bli utan eller lära känna en ny. Minst 2 tuppar i alla hönsgårdar, det är min åsikt. :)

Bohuslän-Dals svarthöna är ju från Bohuslän och det är ju i höjd med Örebro så den är ju rent geografiskt sett rätt för dig. :) Jag hade också valt den om jag inte haft bjurholmshöns redan. Jag har haft två svarthönor och det var helt klart mina favoriter. De är de mest utmärkande av lantraserna tycker jag, dom jag har träffat har haft en speciell känsla på sin fjäderdräkt, nästan som sammet, och dom är väldigt intelligenta. Bjurholmshönan har visserligen fler färger, men den är också mestadels svart. Jag har bara svarta just nu, förutom en. Båda raserna är väldigt trevliga och vackra, och dom ger lika mycket, lika stora ägg. Kolla runt om det finns nån genbank med respektive ras i din närhet som du kan få hälsa på, så kan du bilda en egen känsla för vilken du gillar mest. Och vilken som går att få tag i.

Kustklimatet skiljer sig en hel del från det bistrare inlandsklimatet. Just svarthönan känns inte så intressant då de saknar färgvariation och att även köttet är mörkt.

Kustklimatet skiljer sig en hel del från det bistrare inlandsklimatet. Just svarthönan känns inte så intressant då de saknar färgvariation och att även köttet är mörkt.
Nu vet jag inte hur stor skillnaden blir men benköttet är rött även på andra hönsraser. Orsaken till att det är vitt på köpekyckling är att det verkligen är kyckling (de slaktas vid ca 1 månads ålder).
Och fortfarande ska du välja de höns du vill ha :)

@Magiana Hörde nyligen om en ras som jag aldrig hört talas om tidigare: Cou-nu. En ras som är bra för självhushållning då den ger mycket ägg och växer fort och ger bra kött. En av dem jag köpt (Hedemora-)kycklingar av har även Cou-nu och hon beskriver dessa som sociala och trevliga.

Är höns rasister?

Anledningen till att jag börjat fundera kring detta är följande:
Jag har ett antal somrar haft hyrhöns men tidigt i våras började jag bygga upp en flock med egna. Först fick jag köpa två marankycklingar och tre isbarkycklingar. Dessa kom från två olika uppfödare och var alla 8 veckor gamla då de kom till mig och fr o m den dagen fick börja gå alla fem tillsammans. En månad senare fick jag köpa två små Hedemora (4 resp 1 vecka) och sedan två värpande Hedemora. De två små har till nyligen bott för sig själva medan de vuxna hönorna genast flyttade in till mina fem "halvstora".

De två vuxna hönorna tog förstås direkt över ledarskapet och håller alltid ihop - vilket i o f s inte är så konstigt eftersom de även vuxit upp tillsammans. De andra fem håller också ihop ganska mycket - men trots att de varit tillsammans hos mig i snart tre månader (de är alltså fem månader gamla ungefär) ser jag fortfarande hur de ofta delar upp sig rasvis: maranerna för sig och isbarerna för sig. Och om t ex de två maranerna förlorar varandra utom synhåll börjar de genast ropa oroligt efter varandra även om de har någon/några av de andra som sällskap.

Det tydligaste "beviset" för min tes om "rasism" är dock hur min yngsta Hedemorakyckling beter sig sedan hon nyligen fick flytta in till de andra. (Den andre av de små visade sig tyvärr vara tupp och eftersom jag inte får ha tupp här fick jag skänka bort honom.) Denna lilla "Tesla" - som jag kallar henne - började direkt söka sig till de två vuxna Hedemorahönorna och vill ALLTID vara med dem. Detta trots att de är väldigt noga med att sätta henne "på plats" gång på gång. Och det verkar inte bero på rangordningen (hästar "dras" ju ofta till den som är högst i rang) för även maranerna sätter henne "på plats" utan att hon visar motsvarande intresse av att vara med dem. Medan hon fortfarande bodde med den jämnårige tuppen sov de alltid på golvet trots sittpinnar. Men så snart hon fick flytta in till de andra började hon också sova uppe på pinnen hos de vuxna Hedemorahönorna. Trots att jag tycker hon borde känt sig mer "hemma" med att sova på golvet som maranerna och isbarerna gör...

Någon som sett liknande tecken på "rasism" vid blandade hönsflockar?!?

Nja tror väl mer de hänger ihop med sina kompisar som de vuxit upp med. Kan tänka mig att om man köper olika raser från en uppfödare så har de ändå gått i olika flockar fram till köpet? Vi hade fyra olika huvud grupperingar bland våra höns och så några som inte fick vara med någonstans. Det var alltid grupper som växt upp tillsammans, eller den gamla flocken som gått ihop i alla år innan de nya kom, de som kläcktes fram förra sommaren och så vidare. Tror inte det har med rasism att göra, mer ett favoriseringssystem (storleksdiskriminering verkar däremot finnas).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 398
Senast: ameo
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
70 871
Senast: Milene
·
Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar