Hönstråden 2016

Mina sussextuppar brydde sig inte om något annat än att para sig så dom tog jag bort. Dom anföll hönsen. Sussex kanske är lite mer orasistiska? Vi hade en Brahmatupp på jobbet. Ingen av säkert 50 hönor av olika raser ville ha honom. Vi hade inga Brahamhönor.

Kära buke. Min svärmor har för ett tag sedan skaffat höns. Jag skulle tro att hon fått de billigt av någon i bygden här uppe.
Vad tror ni det är för sort?
Det är mycket möjligt att hon fick veta det vid införskaffandet men hon kan tyvärr inte komma ihåg det i så fall.
WP_20160714_016.jpg

Mycket har hänt i hönsgården sista tiden. Korpen tog min fina vita älsklinghöna och sen blev det nät över hela gården.
Sen några dagar tillbaka kläcks mina naturruvade kycklingar till höger och vänster och vi är nu uppe i 16 små dunbollar! :)

Här om dagen hade jag rensning i skafferiet - hittade flera "slattar" med gryner och mjöl där bäst före passerats för länge sedan och tänkte att det kunde bli ett bra "bröd" till hönsen. Hällde allt i en bunke, tillsatte några äggvitor som blivit stående länge i kylen samt vatten till lagom konsistens innan jag "gräddade" i micron. Brödet gjorde succé hos mina Chicks!

Har bara två som värper (de andra 6 är för unga ännu) och sista dryga veckan har bara en av dem värpt... (De har olika nyans på äggskalen så jag ser att det alltid är samma som värper nu.) Som den "hönsmamma" jag är blev jag lite orolig att hon som inte värper längre kanske inte mår bra... men sedan noterade jag att det är en hel del lösa fjädrar inne hos dem så jag antar att hon helt enkelt har börjat rugga. Jag är så ny på detta att jag inte haft ruggande höna förut, men hon är drygt 1 år gammal och då börjar det väl vara dags för det?!

En liten fundering. Jag har fyra hönor och en tupp. Och så har jag 19 kycklingar som är 13 veckor nu. Skulle vilja släppa in dem till de andra nu. Men tuppen ska bort. Han har attackerat flera gånger nu. Fått sina chanser men nu är det bra. Kan det vara idé att göra det i samband med att vi släpper in kycklingarna till hönorna? Är det tuppen eller hönorna som kan vara elaka?

En liten fundering. Jag har fyra hönor och en tupp. Och så har jag 19 kycklingar som är 13 veckor nu. Skulle vilja släppa in dem till de andra nu. Men tuppen ska bort. Han har attackerat flera gånger nu. Fått sina chanser men nu är det bra. Kan det vara idé att göra det i samband med att vi släpper in kycklingarna till hönorna? Är det tuppen eller hönorna som kan vara elaka?
Släpp du in kycklingarna. Men gör det på tidig kväll när allt är lungt så ser du om det blir livligt. Kycklingarna lär nog få sig några nyp men är dom så många så borde det gå bra.
Och angående tuppen. Har du kväst honom när han anfaller? En del behöver få sig en tryckning av en sopkvast för att förstå. Inte slå alltså utan trycka ner. Det är inte omöjligt att han lugnar ner sig när han får större flock. Jag antar att det är ungtuppar bland kycklingarna? Då är det ju bättre att spara någon av dom.

Och angående tuppen. Har du kväst honom när han anfaller? En del behöver få sig en tryckning av en sopkvast för att förstå. Inte slå alltså utan trycka ner. Det är inte omöjligt att han lugnar ner sig när han får större flock. Jag antar att det är ungtuppar bland kycklingarna? Då är det ju bättre att spara någon av dom.
Fast varför jobba med det? Övertaliga tuppar finns det typ 13 av på dussinet. Känns ännu mer onödigt när beteendet är ärftligt.
Jag håller altså med om sista meningen. Behåll några av tuppkycklingarna och se hur de utvecklas sen sparas den trevligaste.

Min Gulle stod på tur ner i grannens gryta innan räven kom, efter att ha förlorat halva stjärten till honom har jag en helt annan tupp numera! Från att ha varit väldigt kaxig och gjort utfall mot mig och grannen så håller han väldigt låg profil och viker undan när jag kommer i närheten. Inte vet jag om han kommit på bättre tankar efter att ha stirrat döden i vitögat men han är riktigt trevlig nu. :D

Nu har jag tyvärr en massa tuppkycklingar så framtiden är fortfarande oviss, jag får se när de vuxit till sig vilka som kommer få komma på middag hos grannen och vem som blir kvar. Nu i veckan hoppas jag hinna återställa hönsgården jag började riva i våras, då får alla flytta tillbaka tillfälligt medan jag bygger klart hönshuset som de bor i nu. :)

En enda värpande höna är verkligen ALLDELES för lite...! Och eftersom båda mina två som uppnått värpande ålder är ganska lika gamla tänker jag mig att även den andra säkert får för sig att rugga snart... Och övriga är ju så unga att det är först till vintern de börjar värpa... Därför blev jag jätteglad när jag idag fick erbjudande om att köpa en "fullt värpande" ettårig isbar! Har tre vita isbarer sedan tidigare och det här är en jättevacker blå! Då är jag uppe i nio hönor och har fortfarande gott om "utrymme" till gränsen för mitt tillstånd - max 20 stycken. Eftersom Bjurholmshönorna nu fått börja säljas även utanför genbank är min förhoppning att jag ska kunna få köpa några sådana hönskycklingar nästa vår/sommar. Då kommer jag förutom fyra olika raser även ha tre olika "generationer" så att jag förhoppningsvis inte ska behöva ersätta alla på en gång i framtiden.

En enda värpande höna är verkligen ALLDELES för lite...! Och eftersom båda mina två som uppnått värpande ålder är ganska lika gamla tänker jag mig att även den andra säkert får för sig att rugga snart... Och övriga är ju så unga att det är först till vintern de börjar värpa... Därför blev jag jätteglad när jag idag fick erbjudande om att köpa en "fullt värpande" ettårig isbar! Har tre vita isbarer sedan tidigare och det här är en jättevacker blå! Då är jag uppe i nio hönor och har fortfarande gott om "utrymme" till gränsen för mitt tillstånd - max 20 stycken. Eftersom Bjurholmshönorna nu fått börja säljas även utanför genbank är min förhoppning att jag ska kunna få köpa några sådana hönskycklingar nästa vår/sommar. Då kommer jag förutom fyra olika raser även ha tre olika "generationer" så att jag förhoppningsvis inte ska behöva ersätta alla på en gång i framtiden.
Nu blev jag nyfiken. Vad är det för tillstånd du har och uppenbarligen behöver? Jag har inte hört att man behöver sådant. Är det något alla måste ha eller bara vissa?

Gick det bra att slæppa in en enda fræmmande høna i flocken? Jag har hørt att man alltid ska køpa minst två.... Så det gjorde jag.

är i behov av en tupp.. var hittar man en sån? :p har nu bara 5 hönor kvar (:devil:räv) och en är lite hackad så det behövs en tupp igen.

en nödlösning kan vara en dvärgtupp från grannen :p men vet inte hur det kommer gå med 5 stora damer ;).
hur hittar man folk med höns?

är i behov av en tupp.. var hittar man en sån? :p har nu bara 5 hönor kvar (:devil:räv) och en är lite hackad så det behövs en tupp igen.

en nödlösning kan vara en dvärgtupp från grannen :p men vet inte hur det kommer gå med 5 stora damer ;).
hur hittar man folk med höns?
Här, Blocket eller alternativ.nu. Du kan få en tupp av mig om du är i närheten, så slipper Gulle oroa sig att någon av ungtupparna blir kvar istället. Han är ett år, röd med grön stjärt.

Här, Blocket eller alternativ.nu. Du kan få en tupp av mig om du är i närheten, så slipper Gulle oroa sig att någon av ungtupparna blir kvar istället. Han är ett år, röd med grön stjärt.
bor mitt i skåne om det är i närheten ;).

får se lite på blocket då :).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 398
Senast: ameo
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
70 871
Senast: Milene
·
Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter