Du bör ha ett hönshus - höns är flockdjur och vill sova tillsammans. Så bygg rymligt med en gång. Tänk på att det finns måttbestämmelser både för sittpinnar, fodertråg och sandbad - inte bara husets kvm. Så läs på jbv innan du gör i ordning. Du kan blanda raser, men försök att hålla en ungefär samma stl på hönor och tupp. Både för liten tupp och för stor tupp kan leda till problem. Tänk sunt. Det blir inga problem vad gäller stl på avkomman visserligen, men det kan bli jobbigt för hönsen vid parning.Jag tycker det är så svårt att veta med ras. Kycklingar vore ju mysigt, och skulle nog välja ägg framför slakt, samtidigt som det väl finns raser som är bra för båda syften?
Jag gillar ju färg på äggen, men det är egentligen inte det viktigaste.
Stänger ni in era höns över natten eller kan de gå in o ut som de vill? Hur löser ni det för eventuell räv? Kanske att de iof inte kan komma in i hägnaden så lätt heller?
Skulle ni skaffat vuxna höns direkt eller kycklingar? När börjar de lägga ägg?
Mina höns har nästan alltid haft öppet dygnet runt. Men då vi nyligen fått problem med råttor som går in till dom på natten måste jag nu hålla stängt på natten. Höns har mycket dåligt mörkerseende och kan inte värja sig nattetid. Därför kan det vara tryggt att ha stängt på natten. Om man inte har problem med råttor men ändå vill skydda dom från räv och så, så kan man antingen ha en hönslucka högt upp på väggen med stege, som räven inte tar sig in i. Eller så kan man ha öppet till en välbyggd utegård som håller rovdjuren ute. Jag har haft ett fönster öppet på stallet bara, det funkade fint. Men som sagt, nu måste hönsen sova säkert från råttorna.
Dom vanligaste rovdjuren mot höns är rovfåglar - duvhök bla. Samt räv och grannhundar. Rovfåglar är svåra tkr jag. Att ha en låtsas-uv med gula ögon kan fungera. Kråkor och sånt som tar ägg kan man råka ut för, att skjuta en och hänga upp utanför huset ska avskräcka övriga. Vi har en hel del kajor, kråkor och korpar hos oss och jag är väldigt glad åt dom, för dom jagar stora rovfåglar på flykt för att skydda sina bon och därmed går våra höns också säkert. På räv har jag haft pratradion på, dessutom har jag hundar och deras lukt och revirmarkeringar håller den också på avstånd. El funkar också bra på räv. En tråd med lite överslag som står och smäller är fint. Råttor, mårddjur och liknande är svårare att hålla ute men o andra sidan ovanligare att råka ut för. Fällor och välbyggt hus är bästa skyddet. Det är olika på alla platser, man får vänta och se och hantera problemet när det dyker upp - om det dyker upp. Räkna med att förlora ett par höns per år, det är helt normalt.