Hönstråden 2016

Avvecklade vaktlarna i går. Underbara små fåglar men inte just här och nu i livet. Kanske senare när jag bor i nåt eget och kan ordna det bättre och större.

Planerar att flytta och göra om hönsgården till nåt mer människovänligt när den inte behöver vara vaktelsäker längre. Ståhöjd är prio!

13015379_10154097495144648_7553036977608807613_n.jpg

Struts eller Hedemora?!

Och detta radarpar fick vara ute lite medan jag städade åt dem.
12986950_10154097444304648_6250444042103000373_n.jpg

I morgon startar jag kläck nr 2 , med 8 Svensk Dvärgägg och 8 av en kompis ägg.
Hoppas på full pott på dvärgarna denna gången, i stället för inte en endaste en :(

Min ruvhöna/pälsmössa Siv låg på 6 Åsboägg, varav 3 där var liv i. Sedan hade hon av misstag fått undan ett som blivit kallt, hoppas inte det är för sent.

Blev av med en höna igår som försvann spårlöst, men nu ikväll såg jag troligen förövaren. En stor örn kom seglande mellan husen under trädkronorna och precis utanför fönstret. Otroligt vad stora de är på nära håll, gissar att den var nästan två meter mellan vingspetsarna. Som tur var hade hönsen gått in för dagen. Frågan är bara om vi skall våga släppa ut dem imorgon, blir nog för mig att arbeta i trädgården och vakta mot rovfåglar :)

Jag skulle nog inte våga det, inte helt løsa i alla fall. Om du har en inhægnad åt dom så kan du spænna upp linor och hænga allt møjligt tingel-tangel på dom. Rovfåglar ær rædda om sina vingar. Att sætta ut lådor och liknande som hønsen kan skynda sig in under då rovfåglen kommer ær också bra. Kungsørnar tar till och med katter, dom ær grymma.

Har varit ute en vända till hos mina nya kycklingar! För att göra ett riktigt bra intryck hade jag med mig lite sallad - och det blev MKT populärt! Isbarerna är riktigt tuffa: en av dem började direkt äta ur handen på mig och då gjorde de andra två samma sak! Maranerna fortfarande något avvaktande - men kom fram och tittade på handen. Efter att ett antal somrar ha "rehabiliterat" höns från stora hönserier har jag haft STORA förväntningar på hur tama de här ska bli i o m att jag har dem från det de är små - och det verkar ju onekligen mycket lovande så här långt!!!

13001191_600706150094230_6775171462120608801_n.jpg

Meet da Chicks!!!

Idag flyttade mina första kycklingar in - Maran resp Isbar 8 veckor gamla! Att tillbringa två timmar i sträck med att sitta och prata med dem är väl HELT normalt - eller hur?!!
Helt normalt! :D
Jag brukar prata med mina en stund varje dag och tuppen och jag kan ha långa konversationer :p

13001191_600706150094230_6775171462120608801_n.jpg

Meet da Chicks!!!

Idag flyttade mina första kycklingar in - Maran resp Isbar 8 veckor gamla! Att tillbringa två timmar i sträck med att sitta och prata med dem är väl HELT normalt - eller hur?!!
Klart det är normalt! Jag har en pall i hönshuset där jag sitter och samspråkar med mina. Jag kan ropa på tuppen Craxe och han svarar så klart. Flickorna är lite mer svårtflirtade såvida jag inte har en vit skål i handen, då blir det fart alltså! :D

Läste i boken "Höns" av Karin Neuschütz m fl att det inte är tillåtet att ge kött eller ägg till hönsen. Tydligen kom förbudet avs kött i samband med galna kosjukans utbrott - "för att minska risken för nedsmittning vid fodertillverkningen för idisslare" står det. Tänkte därför först att förbudet avser kött i industriellt tillverkat hönsfoder. Men sedan står det också: "Ger du exempelvis matavfall...från det egna hushållet till dina höns, måste det vara helt fritt från kött och ägg."

Det känns inte helt logiskt... om jag ger mina hönor lite rester av köttfärssås t ex så finns ju ingen som helst koppling till fodertillverkning för idisslare och därmed inte heller någon risk för nedsmittning...! Men ändå är det alltså förbjudet?!

Och varför får man inte ge ägg? Har läst på massor av ställen att man ska ge kokt äggula till nykläckta kycklingar...

Jag tror man tänker såhär: Hygienen i ett vanligt kök är inte perfekt. Alltså kan baciller o virus från kött och ägg som inte är upphettade till 100 grader hamna i hönsmaten om man ger dom animalier. Men risken borde finnas än om man bara ger dom vegetabilier om dom till ex legat på samma tallrik. Jag tror inte risken är stor, men man ville väl vara på den säkra sidan då man stiftade den där lagen. Jag har också gett kokt äggula till nykläckta småttingar och alla har mått bra av det.

Jag tror man tänker såhär: Hygienen i ett vanligt kök är inte perfekt. Alltså kan baciller o virus från kött och ägg som inte är upphettade till 100 grader hamna i hönsmaten om man ger dom animalier. Men risken borde finnas än om man bara ger dom vegetabilier om dom till ex legat på samma tallrik. Jag tror inte risken är stor, men man ville väl vara på den säkra sidan då man stiftade den där lagen. Jag har också gett kokt äggula till nykläckta småttingar och alla har mått bra av det.
Det tror inte jag. Jag tror man enbart tänker stordrift och stiftar lagarna utifrån det. Hobbyhöns kan jag knappast tänka mig är inblandade i detta.

Nu är det dags att börja med hönshuset och hönsgården men jag kan inte bestämma mig hur stor jag ska göra hönsgården. Inomhus är det runt 15 kvm som jag har till förfogande, lite mer. Ute desto mer :p
Har tänkt mig 4 dvärg wyandotter och en tupp. Så stor hönsgård som möjligt är väl det bästa, men hur stort är "helt ok" om man tänker på växter mm till dessa 5 djur? Räcker 100 kvm eller kommer det bli öken direkt? Tänkte låta dom gå fritt i trädgården när hundarna inte är ute.

Nu är det dags att börja med hönshuset och hönsgården men jag kan inte bestämma mig hur stor jag ska göra hönsgården. Inomhus är det runt 15 kvm som jag har till förfogande, lite mer. Ute desto mer :p
Har tänkt mig 4 dvärg wyandotter och en tupp. Så stor hönsgård som möjligt är väl det bästa, men hur stort är "helt ok" om man tänker på växter mm till dessa 5 djur? Räcker 100 kvm eller kommer det bli öken direkt? Tänkte låta dom gå fritt i trädgården när hundarna inte är ute.
Ska de få gå fritt ute också så behöver de ju ingen stor hönsgård. Så har du 15kvm inne och 15kvm ute så är det mer än tillräckligt även om du skaffar några till hönor :)
Vi har 15 ute, nu har vi bara 3 hönor och en tupp men även då vi hade 6 höns så var det gott om plats.

Ah - jag blir tokig. Pälsmössan Siv flyttade jag till en egen bur med sina tre ägg. Brukar göra så med ruvande hönor för att sedan sätta tillbaka dem i flocken när de små är ett par veckor.
Siv gillade inte idén och flera gånger har jag hittat äggen kalla och utspridda i redet..
Får väl ge henne nya ägg och täcka över redet som är typ 1,50 över marken där hon envisas att ligga.. :/ De skulle kläckas på lördag. Får se om det blir nåt, tänkte lysa dem i dag.

Till helgen har hönsen varit här i två veckor - och så härliga de är! :love:
Men det börjar också bli dax att släppa ut dem ur rasthagen (gräset är snart helt borta :p )
Någon som har tips på hur man gör för att minska risken för att de rymmer? :p

De har nu lugnat ner sig, och fått in bra rutiner på kvällen. De är inte superrädda för mig, en av dem kommer fram och äter av handen, de andra två äter på lite avstånd.

Känns som om det vore bäst att öppna lite innan det är dax för läggdax? Och sedan öka lite för varje dag tills jag är säker på att de går in i huset igen?

Till helgen har hönsen varit här i två veckor - och så härliga de är! :love:
Men det börjar också bli dax att släppa ut dem ur rasthagen (gräset är snart helt borta :p )

De har nu lugnat ner sig, och fått in bra rutiner på kvällen. De är inte superrädda för mig, en av dem kommer fram och äter av handen, de andra två äter på lite avstånd.

Känns som om det vore bäst att öppna lite innan det är dax för läggdax? Och sedan öka lite för varje dag tills jag är säker på att de går in i huset igen?
Rymmer tror jag inte de gör utan de kommer nog snällt gå in i sitt hus på kvällen. Höns har bra lokalsinne :)

Det svåra brukar vara när man vill flytta dem till ny bostad på samma gård, det kan verkligen vara en pärs.

[...]
Precis så skulle jag göra. Då hinner de inte traksa iväg för långt så det får svårt att hitta hem. De kommer vilja hem på kvällen de är mycket hemkära.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 398
Senast: ameo
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
70 871
Senast: Milene
·
Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30