Hönstråden 2016

Våra höns har inte börjat att lägga ngt mer än, är ett eller två ägg om dagen :/. Är ju påsk nu så då vill man ju ha ägg :(. De får samma mat som resten av året inklusive snäckskal..
Kan det vara så att de har något gömt rede du inte känner till?

Och vad finns det för raser som är lite mer ruvglada?
Blomme korsningarna är inte det minsta ruv benägna. Men hade varit roligt med en kull kycklingar någon gång ;).
Jag tror det kan vara olika, vi har en korsning mellan blomme och sussex och förra året ruvade tre av fyra hönor.

Sällar mig till skaran av misslyckade kläck 2016. La in 24 ägg och INGET var befruktat. Jag vet att vår tupp är dåligt fertil, han har hängt löst pga det och t o m varit bortlämnad. Men eftersom han är en sån fantastisk make och familjefar och väktare och... ALLT!!!... utom avelstupp, så fick han komma hem igen och stanna här till sin död. Om ett par veckor är det hönsbytardag och då åker jag dit och köper avelsägg utifrån istället.

Och vad finns det för raser som är lite mer ruvglada?
Blomme korsningarna är inte det minsta ruv benägna. Men hade varit roligt med en kull kycklingar någon gång ;).

Dvärgkochin, helt "galna" dock små ;) Min sista dog men har två blandisar som leker pälsmössa, för ofta.

Dvärgkochin, helt "galna" dock små ;) Min sista dog men har två blandisar som leker pälsmössa, för ofta.
Lite små till en blomme tupp dock.. har helst ngt mer i samma storlek. Och helst ngn lantraser som inte lägger alldeles för mycket ägg (nu har vi haft som mest en 4-5 ägg om dagen på sommaren vilket varit lagom och även räckt till att ge bort.)

Hur sent har ni fått er sista kyckling? I dag är dag 28 och jag har 4 orörda ägg kvar i kläckaren. levande foster för en vecka sen, ser inget nu och inga hålslag eller pip.

Lite små till en blomme tupp dock.. har helst ngt mer i samma storlek. Och helst ngn lantraser som inte lägger alldeles för mycket ägg (nu har vi haft som mest en 4-5 ägg om dagen på sommaren vilket varit lagom och även räckt till att ge bort.)

Missade den biten, sant! :)

Finns det några större raser som brukar tycka om att ruva? Blomme är ju tydligen välkänt ovilliga att ruva.

Gotlandshöna låter trevligt :), verkar lägga lika mycket som blomme och är typ i samma storlek. Får hålla ögonen öppna efter det :), brukar vara knökfullt med folk och höns på smådjursmarknaden så man får ha hyfsat koll på vad man vill ha. så att det inte blir att man letar efter ett par vuxna hönor och kommer hem med 3 ankor och en hel höns familj med kycklingar :rofl:, vilket min kompis åkte hem med efter en halvtimme på marknaden :p, det gick ju iofs bra det med men är lättare att driva iväg än om man besöker en uppfödare direkt.

Får du tag i en ruvvillig Gotlandshöna så blir det knappt några ägg alls. De ruvar gärna flera gånger per säsong.
/Shaggy som skulle önska att det var något färre ruvhönor i hennes flock

Får du tag i en ruvvillig Gotlandshöna så blir det knappt några ägg alls. De ruvar gärna flera gånger per säsong.
/Shaggy som skulle önska att det var något färre ruvhönor i hennes flock
Det är ju det att hönor går att lyfta på då man inte vill ha kycklingar :p.
Tänker att skaffar man en höna som en gång vart annat år får för sig att ruva fram en 5 kycklingar så är jag nöjd :).
Får se vad som finns helt enkelt. Men ska hålla koll efter gotlänningar och någon mer blomme :).

Ni som har höns, hur har ni inrett era hönshus? Jag har velat ha höns i några år nu men skjutit upp det. Tills idag, när jag snubblade över ett litet hemmabygge som skulle bli bastu men inte är riktigt färdigt. Det blir ett ypperligt hönshus! Men hur många reden ska man ha? Smarta tips för sittpinnar (och reden) eller kanske golv för att underlätta rengöring?
Är hönsen alltid inne vintertid eller kan de gå promenader i hönsgården om man tex halmat?
Värmelampa nödvändigt, någon särskild ventilation? Kan man ha hönor av olika ras till en tupp?

Jag har 6 reden (7) till mina hönor. När de värper som mest var det i minsta laget framförallt då en eller två vill ruva. Förra året hade jag 13 hönor och det var ofta kö till de mer populära redena (de högst sittande). Får se hur det går i år då jag har 19 hönor. Mitt rede är byggt av en gammal bokhylla lösningen är itne helt bra då den är lite svårstädad. En vän har precis byggt reden som består av plastbackar monterade i en ram som det är väldigt lätt att skruva isär.
Sittpinnarna står hos mig mitt i rummet så de kan ta sig ner från dem åt bägge håll. Jag gillar lösningen då det ger djuren bättre möjlighet att komma undan från varandra i trängda situationer. Nackdelen är att det är knövligare att städa golvet. Själva sitt pinnarna ligger lösa i hållare. Tänk på att ta till lite i dimension när du väljer pinnar. Mina är som smalast 5 cm och det upplever jag som en aning smalt. De bitar där de är 10 cm är mycket mer populära bland hönsen (Gotlandshöns).
Angående utegång så är mina vanligen inne då det är snö. Kyla är inga problem men snö avskyr de. Jag tror inte de kan avgöra avstånd när allt är vitt.
Angående golv så lägg in en plastmatta. Det är guld värt då det alltid blir lite vattenspill och gödseln de lägger är rätt blöt. då du ska städa så blöter du bara ner goclet och får på så sätt enkelt bort den torra skiten som fastnat där.
Det viktiga är att du bygger så att det är lätt att rengöra. Försök spackla igen springor och måla sen så du får en slät vattentålig yta (jag har använt fasadfärg). Det ger färre gömställen för ohyra och ohyra får de men med rätt förutsättningar kan du enkelt hålla den på en låg nivå.

Sällar mig till skaran av misslyckade kläck 2016. La in 24 ägg och INGET var befruktat. Jag vet att vår tupp är dåligt fertil, han har hängt löst pga det och t o m varit bortlämnad. Men eftersom han är en sån fantastisk make och familjefar och väktare och... ALLT!!!... utom avelstupp, så fick han komma hem igen och stanna här till sin död. Om ett par veckor är det hönsbytardag och då åker jag dit och köper avelsägg utifrån istället.
Jag har två tuppar. Skulle bara ha en men så blev det ett gäng tuppar i kycklingkullen jag fick med vid köpet av hönsen. Den första som gol av dom beslöt jag att behålla och jag har inte ångrat mig än. Tyvärr var jag tvungen att ta bort paduanerna, stor kochin och en brahmakorsning (blev elak) då det blev lite för mycket...och ingen ville ha dom :(

Snart, snart, snart kan jag också delta mer i denna tråden :D
Håller på att bygga ett minihönshus här hemma, och kommer sen låna 3-4 hönor av en kompis i sommar.

Hönshuset är 1*1.5 meter fri gångyta. 1 meter högt ca.
Utanpåliggande reden.
Vet inte hur stor hönsgården blir, men gissar på 2-6 kvm. Mest kommer de dock gå lösa i trädgården, 1700kvm.

DSC_0655.JPG

DSC_0657.JPG

DSC_0660.JPG

Båda kortsidorna kommer vara dörrar - den med redet från golv till tak för att kunna öppna och rengöra lätt inuti.
På andra sidan kommer det bara vara en halvdörr, så jag lätt kan rengöra bajsbrädan från det hållet.
På baksidan kommer det sågas ut för två fönster, samt att där kommer vara plats för mat och vatten (som sedan leds in genom väggen - allt för att det inte ska ta någon plats invändigt).
Framsidan får såklart en utgång till den inhägnade gården. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 398
Senast: ameo
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
70 871
Senast: Milene
·
Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar