Hedemora !!Och vad finns det för raser som är lite mer ruvglada?
Blomme korsningarna är inte det minsta ruv benägna. Men hade varit roligt med en kull kycklingar någon gång .
Jag älskar mina hedemoror, så fina och roliga
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hedemora !!Och vad finns det för raser som är lite mer ruvglada?
Blomme korsningarna är inte det minsta ruv benägna. Men hade varit roligt med en kull kycklingar någon gång .
Kan det vara så att de har något gömt rede du inte känner till?Våra höns har inte börjat att lägga ngt mer än, är ett eller två ägg om dagen :/. Är ju påsk nu så då vill man ju ha ägg . De får samma mat som resten av året inklusive snäckskal..
Jag tror det kan vara olika, vi har en korsning mellan blomme och sussex och förra året ruvade tre av fyra hönor.Och vad finns det för raser som är lite mer ruvglada?
Antagligen inte, tror att de har ngt annat.Kan det vara så att de har något gömt rede du inte känner till?
Och vad finns det för raser som är lite mer ruvglada?
Lite små till en blomme tupp dock.. har helst ngt mer i samma storlek. Och helst ngn lantraser som inte lägger alldeles för mycket ägg (nu har vi haft som mest en 4-5 ägg om dagen på sommaren vilket varit lagom och även räckt till att ge bort.)Dvärgkochin, helt "galna" dock små Min sista dog men har två blandisar som leker pälsmössa, för ofta.
Lite små till en blomme tupp dock.. har helst ngt mer i samma storlek. Och helst ngn lantraser som inte lägger alldeles för mycket ägg (nu har vi haft som mest en 4-5 ägg om dagen på sommaren vilket varit lagom och även räckt till att ge bort.)
Sussex, tror de brukar vara ganska bra på att ruva.Finns det några större raser som brukar tycka om att ruva? Blomme är ju tydligen välkänt ovilliga att ruva.
Gotlandshönan, har inte haft sådana själv men som jag hört är de också ofta villiga att ruvaSussex, tror de brukar vara ganska bra på att ruva.
Det är ju det att hönor går att lyfta på då man inte vill ha kycklingar .Får du tag i en ruvvillig Gotlandshöna så blir det knappt några ägg alls. De ruvar gärna flera gånger per säsong.
/Shaggy som skulle önska att det var något färre ruvhönor i hennes flock
Jag har två tuppar. Skulle bara ha en men så blev det ett gäng tuppar i kycklingkullen jag fick med vid köpet av hönsen. Den första som gol av dom beslöt jag att behålla och jag har inte ångrat mig än. Tyvärr var jag tvungen att ta bort paduanerna, stor kochin och en brahmakorsning (blev elak) då det blev lite för mycket...och ingen ville ha domSällar mig till skaran av misslyckade kläck 2016. La in 24 ägg och INGET var befruktat. Jag vet att vår tupp är dåligt fertil, han har hängt löst pga det och t o m varit bortlämnad. Men eftersom han är en sån fantastisk make och familjefar och väktare och... ALLT!!!... utom avelstupp, så fick han komma hem igen och stanna här till sin död. Om ett par veckor är det hönsbytardag och då åker jag dit och köper avelsägg utifrån istället.