Hönstråden 2016

Fyra kycklingar har kommit. Två klarade sig inte :( men två ligger på torkning nu och lever loppan i kläckaren :love:
Inga fler vaktlar blev det inte men lilla Elvira får snart flytta ihop med kycklingarna. :idea:

Blä, en till kyckling dog i dag :(
Fattar inte riktigt varför, denna kycklingen hade inga probem med förstoppning, mycket mindre och tunnare än sina syskon. Trött och bara låg/stod och svajade, och blundade.
Verkade ha lite svårt att andas. Dog i dag när mamma var djurvakt så hon begravde den.

3 kycllingar av 16 ägg.. :/

Åtta Svensk dvärg, åtta Hedemora, alla inköpta på två olika ställen.
Lyste vecka 1 och då var där spindlar i sex dvärg och sju Hedemora. De tomma kryssade jag med blyerts och lät ligga.

Efter 3 veckor kläcktes först en Hedemora dygn 21, sedan 4 till på dygn 21-22.
Döda foster i fem av dvärgäggen och ett har stannat av helt i utvecklingen typ vecka 1.
Två av sju kvarvarande Hedemora tycktes också ha stannat av i äggen efter lysning.

Kanske sprickor i skalen som gjort att det kommit i bakterier etc? Doppar alltid äggen i svag vircon innan jag lägger dem i maskinen. Maskinen var ren. Buren de bor i är ren. Har de druckit för lite och därav fått förstoppning eller något?
De brukar ju alltid lära sig dricka och äta så bra själva, den förstfödde äter bra och jag bara antog att hen lär de andra!

Efter några dagar har två av de kläckta kycklingar dött och en har drabbats av förstoppning i kloaken som jag lyckades rädda i rätt minut för hen är frisk.

Båda kläcken som är gjorda i kläckaren tidigare har gett oerhört bra resultat. Den automatiska äändningen har funkat som den ska och tempen har varit stabil när jag kollat varje dag.
Ska skaffa hygrometer. Är det bara otur?!

Oj, så sorgligt med döda kycklingar... Jag som drömt om att någon gång kläcka fram några och tyckt att det verkar så MYSIGT... men uppenbarligen finns det en tråkig baksida även med detta... :-( Jättetråkigt för er som drabbats... :-(

Själv har jag nu fått läsa vad grannarna svarat till kommunen ang min ansökan om att få ha mer än 5 hönor samt tupp. Miljökontoret säger att om jag väljer att avstå tupp så kommer de att bevilja min ansökan i övrigt. I annat fall är det upp till mig att försöka få de grannar som är negativa att ändra sig. Och när jag läst ett par av dem insåg jag att det är lika bra att ge upp tuppen på en gång... För mot kommentarer som "Jag har i alla år haft problem med granne A:s brevlåda som ställt till med så mycket besvär för mig. Och det blir säkert lika besvärligt med granne B:s tupp...!" känns det ganska lönlöst att försöka argumentera... :-(

Utan tupp kan jag inte bli genbank och därmed får jag inte köpa Bjurholmshönor. Alltså behöver jag tänka om helt och hållet. Och som nr 2 på min önskelista kommer Hedemorahönor - de ska ju också vara en robust ras och av alla olika hönor vi hyrt under somrarna så är det en Hedemora som varit allra mest social. Samma sommar hade vi även en maran som var en mkt stor personlighet - så en sådan vill jag gärna ha igen. Dessutom skulle jag vilja ha någon/några som värper gröna eller turkosa ägg. När jag läst om grönvärpare har jag fastnat lite för Isibar - men om jag förstått saken rätt kan även endel Hedemorakorsningar värpa grönt/turkos. Eller har ni andra grönvärpar-favoriter? (Jag vill helst ha sorter som har stor chans att bli tama!)

Min tanke är att börja med 5-6 hönor (när vi har hyrt över somrarna har vi haft 5 eftersom detta är max i vår kommun utan tillstånd.) T ex tre Hedemora, en maran och två grönvärpare av någon sort. Men att sedan utöka med några till framöver när vi kommit in i året runt-hönseriet. Eller brukar det bli problem att introducera nya hönor i en flock som redan är etablerad? (Kommer ju tyvärr inte att kunna ha en tupp som håller ordning...)

Fyra kycklingar har kommit. Två klarade sig inte :( men två ligger på torkning nu och lever loppan i kläckaren :love:
Inga fler vaktlar blev det inte men lilla Elvira får snart flytta ihop med kycklingarna. :idea:
Kul att det blev ett par till iaf! Är alltid lättare för de små dunen om de är fler. :)

Blä, en till kyckling dog i dag :(
Fattar inte riktigt varför, denna kycklingen hade inga probem med förstoppning, mycket mindre och tunnare än sina syskon. Trött och bara låg/stod och svajade, och blundade.
Verkade ha lite svårt att andas. Dog i dag när mamma var djurvakt så hon begravde den.

3 kycllingar av 16 ägg.. :/

Åtta Svensk dvärg, åtta Hedemora, alla inköpta på två olika ställen.
Lyste vecka 1 och då var där spindlar i sex dvärg och sju Hedemora. De tomma kryssade jag med blyerts och lät ligga.

Efter 3 veckor kläcktes först en Hedemora dygn 21, sedan 4 till på dygn 21-22.
Döda foster i fem av dvärgäggen och ett har stannat av helt i utvecklingen typ vecka 1.
Två av sju kvarvarande Hedemora tycktes också ha stannat av i äggen efter lysning.

Kanske sprickor i skalen som gjort att det kommit i bakterier etc? Doppar alltid äggen i svag vircon innan jag lägger dem i maskinen. Maskinen var ren. Buren de bor i är ren. Har de druckit för lite och därav fått förstoppning eller något?
De brukar ju alltid lära sig dricka och äta så bra själva, den förstfödde äter bra och jag bara antog att hen lär de andra!

Efter några dagar har två av de kläckta kycklingar dött och en har drabbats av förstoppning i kloaken som jag lyckades rädda i rätt minut för hen är frisk.

Båda kläcken som är gjorda i kläckaren tidigare har gett oerhört bra resultat. Den automatiska äändningen har funkat som den ska och tempen har varit stabil när jag kollat varje dag.
Ska skaffa hygrometer. Är det bara otur?!
Nja, det är nog inte bara otur. Tror du fått dåliga avelsägg, kanske var de för gamla? Alltid trist när de dör, då tappar man sugen för ett tag...

Hoppas de små liven som finns kvar klarar sig!!

❤️

499D029D-5981-4F66-8D9E-9CC6AD7979FE.jpg

Gick ut för att ta in hästarna och hör tuppen kacklande som en galning, går ut till hönshuset och ser att det saknas två hönor :(. Hade glömt stänga till dom tidigare så då har antagligen en j*^/a räv gått in och tagit dem. Hoppas att de ska vara vid liv och hitta hem imorgon. Var de två fina som försvann, precis då vi funderat på att skaffa några höns till, är smådjursmarknad nu så ska se vad som finns :/.

Nu ska jag vara domedagsprofet.
Du ska inte köpa kläckägg istället eller avla på dina egna? Har en vän som nyligen nackat ut hela sin flock eftersom hon fick in någon smitta med levande djur. Alla inköpta djur har verkat friska men något har legat dolt hos någon individ.
Decifinserade kläckägg minskar iallafall risken att få in skit även om inte alla sjukdomar försvinner på det sättet.

Det är jättetråkigt när de dör men samtidigt fick jag full pott sist och har fått full pott under hönor ett par-tre gånger med. Så oftast går det fint :)

Ja, troligen dåliga ägg.. Har beställt 8 nya ägg av en annan tjej, som ska komma om nån vecka :) Har en "pälsmössa" (ruvande höna) att lägga på dem så provar jag den varianten denna gången.

Gick ut för att ta in hästarna och hör tuppen kacklande som en galning, går ut till hönshuset och ser att det saknas två hönor :(. Hade glömt stänga till dom tidigare så då har antagligen en j*^/a räv gått in och tagit dem. Hoppas att de ska vara vid liv och hitta hem imorgon. Var de två fina som försvann, precis då vi funderat på att skaffa några höns till, är smådjursmarknad nu så ska se vad som finns :/.

Blä, var ut för samma i höstas, min favorittupp och tre hönor döda (en skadad vi fick nacka) så nu har jag beställt elnät jag ska hägna in hönsgården med.. :devil::nailbiting:

På tal om att tappa sugen totalt....
Det verkar inte komma fler kycklingar. en vaktel av 34 ägg, endast 2 kläcktesm en dog, och 4 kycklingar varav två dog och två klarat sig av från början 24 ägg varav dom kvarvarande 11 hade levande foster i sig för en vecka sen.
Jag har fortfarande inte nackat dom två hönorna.

Börjar allvarligt fundera på att sluta. Haft höns knappt ett år men sista halvåret har det varit det ena efter det andra. All denna nackning och död tar musten ur det hela och jag blir bara less. :(

Vi översvämmas av ägg men ingen höna verkar vilja lägga sig att ruva. Förra året lade sig alla utom en men de gick åt till rovdjur så alla hönor vi har nu är födda förra året. Förhoppningsvis kommer det senare.

Våra höns har inte börjat att lägga ngt mer än, är ett eller två ägg om dagen :/. Är ju påsk nu så då vill man ju ha ägg :(. De får samma mat som resten av året inklusive snäckskal..

Och då man ska fylla på höns flocken senare, vad tror ni är enklast att föra in i flocken? Kycklingar, unghöns eller vuxna som precis börjat lägga?
Tuppen är snäll och nu är det ju bara 3 hönor.

Och vad finns det för raser som är lite mer ruvglada?
Blomme korsningarna är inte det minsta ruv benägna. Men hade varit roligt med en kull kycklingar någon gång ;).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
138 398
Senast: ameo
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
70 871
Senast: Milene
·
Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 844
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?