Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
SpännandeOch ett till och piper för fullt i äggen nu
Hen dog
Hade begravning på gödselhögen i kväll.
4 pycklingar kvar.
Kul att det blev ett par till iaf! Är alltid lättare för de små dunen om de är fler.Fyra kycklingar har kommit. Två klarade sig inte men två ligger på torkning nu och lever loppan i kläckaren
Inga fler vaktlar blev det inte men lilla Elvira får snart flytta ihop med kycklingarna.
Nja, det är nog inte bara otur. Tror du fått dåliga avelsägg, kanske var de för gamla? Alltid trist när de dör, då tappar man sugen för ett tag...Blä, en till kyckling dog i dag
Fattar inte riktigt varför, denna kycklingen hade inga probem med förstoppning, mycket mindre och tunnare än sina syskon. Trött och bara låg/stod och svajade, och blundade.
Verkade ha lite svårt att andas. Dog i dag när mamma var djurvakt så hon begravde den.
3 kycllingar av 16 ägg.. :/
Åtta Svensk dvärg, åtta Hedemora, alla inköpta på två olika ställen.
Lyste vecka 1 och då var där spindlar i sex dvärg och sju Hedemora. De tomma kryssade jag med blyerts och lät ligga.
Efter 3 veckor kläcktes först en Hedemora dygn 21, sedan 4 till på dygn 21-22.
Döda foster i fem av dvärgäggen och ett har stannat av helt i utvecklingen typ vecka 1.
Två av sju kvarvarande Hedemora tycktes också ha stannat av i äggen efter lysning.
Kanske sprickor i skalen som gjort att det kommit i bakterier etc? Doppar alltid äggen i svag vircon innan jag lägger dem i maskinen. Maskinen var ren. Buren de bor i är ren. Har de druckit för lite och därav fått förstoppning eller något?
De brukar ju alltid lära sig dricka och äta så bra själva, den förstfödde äter bra och jag bara antog att hen lär de andra!
Efter några dagar har två av de kläckta kycklingar dött och en har drabbats av förstoppning i kloaken som jag lyckades rädda i rätt minut för hen är frisk.
Båda kläcken som är gjorda i kläckaren tidigare har gett oerhört bra resultat. Den automatiska äändningen har funkat som den ska och tempen har varit stabil när jag kollat varje dag.
Ska skaffa hygrometer. Är det bara otur?!
Gick ut för att ta in hästarna och hör tuppen kacklande som en galning, går ut till hönshuset och ser att det saknas två hönor . Hade glömt stänga till dom tidigare så då har antagligen en j*^/a räv gått in och tagit dem. Hoppas att de ska vara vid liv och hitta hem imorgon. Var de två fina som försvann, precis då vi funderat på att skaffa några höns till, är smådjursmarknad nu så ska se vad som finns :/.