Höanalys vara eller icke vara

Höanalys eller inte?


  • Antal omröstningsdeltagare
    105
Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur tänker du att det skulle det? Han såg ju helt korrekt ut, fodra med ögat gjorde jag ju och ingen indikerade att det skulle finnas någon brist någostans. Jag trodde att hans förmåga låg där och inte mer. Vissa hästar går ju inte att träna mer än till taket de är födda.
Alltså vi kan hårddra åt båda håll

Analysen upplever du att den hjälpte dig
Det är ju toppen
Men är du säker att det var analysen i sig eller var det andra faktorer?
 
Dessa studier är ju knappast en nyhet för en del av oss. Det är ju självklart istället

Jag varken behöver analysera eller ha deklaration på rena produkter. Om jag köper halvfabrikat så är det tillsatser.
Framför allt om jag vet vad som är bra för kroppen så kan ingen analys i världen tala om det för dig

Resonemanget håller inte

Så du köper aldrig mjöl, pasta eller krossade tomater? Newsflash, alla de nämnda är halvfrabrikat...

Tramset med "ren" mat är just det, trams. Att det sedan finns sådant som är mer nyttigt än annat är en annan fråga (och då menar jag sammansättningen av näringsämnen, inget mumbo-jumbo).
 
Så du köper aldrig mjöl, pasta eller krossade tomater? Newsflash, alla de nämnda är halvfrabrikat...

Tramset med "ren" mat är just det, trams. Att det sedan finns sådant som är mer nyttigt än annat är en annan fråga (och då menar jag sammansättningen av näringsämnen, inget mumbo-jumbo).
Är ren mat trams?
Det tycker inte jag
 
Det där är ju ett påhittat scenario av dig

Jag förlitar mig på erfarenhet, gott djuröga och en bra höleverantör i första hand

En höanalys som några redan påpekat kan vara inkorrekt

Så därför så många trixar med tabeller etc pga osäkerhet i första hand

Det tycker jag låter obra
Ändå är dina varmblod tunna och din shettis smällfet (enligt bild i annan tråd), trots din erfarenhet och goda djuröga?
Hade jag haft den shettisen hade jag absolut velat veta sockerhalten och MJ i höet för att minska risken för fång.

Om du förstod hur en analys används så skulle du förstå att det handlar om välfärd för hästen utarbetad genom vetenskap. Det handlar inte om att följa tabeller till punkt och pricka. Det handlar om att få en uppfattning om höets näringsvärden och därmed kunna justera mängd hö, mineraler och ev kraftfoder INNAN hästen blivit tunn, fet, fått fång, spruckna hovar, dåligt humör, blivit stressad, fått magsår osv.
Det är ett komplement till att använda ögat och god hästkännedom.
Jag förstår inte varför man inte ska använda ett verktyg som underlättar hästens välmående när det finns?
Det är liksom inte farligt att veta hur mycket socker höet innehåller, men det kan vara dödligt för hästen om du inte vet det. Varför chansa och utsätta hästen för den risken?
Jag är rädd om mina hästar och gör det jag kan för att de ska må bra. Det är min skyldighet som djurägare. De har inte valt att bo hos mig, de tvingas äta det hö jag ger dem och ska därtill funka bra att rida på, vara lugna snälla glada och friska och kosta så lite som möjligt i underhåll. Det kan jag inte förvänta mig av dem om inte jag gör mitt bästa att tillgodose deras behov.
Höanalys är en sådan enkel grej och kostar mindre än ett veterinär- eller hovslagarbesök så jag förstår verkligen inte detta förakt mot det.
 
Det är ju en omröstning jag skapat så den är intressant för mig och vissa kommentarer och ibland väljer jag att svara

jag litar på mitt
Och vi skulle må bra att gå tillbaka till det
Vi lär oss varje dag att vetenskapen är ofta ute och cyklar

Så vad ska vi hålla oss i

Jag går på det jag sagt och lämnar analyser därhän
Så du vill gå tillbaka till den tid när vissa fölomgångar var svaga och vissa starka pga att fodrets innehåll varierade mellan åren utan att man visste det. Det låter inte som något jag vill se. Det här resonemanget är en sir orsak till att jag ville föda upp mina egna föl för att inte få hästar med frigolitleder eller senor av dasspapper.
 
Så du vill gå tillbaka till den tid när vissa fölomgångar var svaga och vissa starka pga att fodrets innehåll varierade mellan åren utan att man visste det. Det låter inte som något jag vill se. Det här resonemanget är en sir orsak till att jag ville föda upp mina egna föl för att inte få hästar med frigolitleder eller senor av dasspapper.
Snälla! 🤣🤣
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 046
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 113
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 591
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 450
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp