Höanalys vara eller icke vara

Höanalys eller inte?


  • Antal omröstningsdeltagare
    105
Status
Stängd för vidare inlägg.
Så det kommer inte ofta rapporter och undersökningar som motsäger varandra. Forskare som käbblar

Det är ju det att det är svårt att svälja att någon vågar tycka annorlunda än majoriteten
Exakt det här visar att du inte har särskilt god insyn i vad forskning innebär. Du vill inte påverkas av fakta som går emot din egen uppfattning. Det är själva definitionen av faktaresistens/kunskapsresistens.

Det i sig är ingen anledning att vara otrevlig mot dig, men du måste förstå att det finns många människor på Buke som är både kunniga och pålästa. Vi kan lära mycket av varandra om vi diskuterar. Om du däremot predikar dina egna sanningar och förkastar fakta så kommer du att möta motstånd. Det blir ju inte särskilt konstruktivt.
 
Tittade på blocket och hittade en hel del hö som var taget som första skörd nu i augusti men även en del i juli. Säljs som bra foder till lättfödda många gånger och andra står det utan analys.

Lär bli ett brutalt uppvaknande runt/strax efter nyår för köpare till detta typ av foder.
 
Tittade på blocket och hittade en hel del hö som var taget som första skörd nu i augusti men även en del i juli. Säljs som bra foder till lättfödda många gånger och andra står det utan analys.

Lär bli ett brutalt uppvaknande runt/strax efter nyår för köpare till detta typ av foder.
Troligen ser de inte resultatet eftersom många av de som får den typen av foder är rejält överviktiga vilket följer de förtvinade musklerna. Även om de är i rätt hull så är det många som inte reagerar på att ryggraden sticker fram utan tror de behöver rida mer för att bygga musklerna.
 
Troligen ser de inte resultatet eftersom många av de som får den typen av foder är rejält överviktiga vilket följer de förtvinade musklerna. Även om de är i rätt hull så är det många som inte reagerar på att ryggraden sticker fram utan tror de behöver rida mer för att bygga musklerna.
Och att det är b vitamin brist som ger dåliga hovar.

För dåliga värden kan det ju inte vara för det är ju förstaskörd

Sedan hade ju bonden kunnat skörda tidigare, men då hade det ju inte blivit många balar.

Så här kommer det bli med förstaskörden i framtiden
 
Exakt det här visar att du inte har särskilt god insyn i vad forskning innebär. Du vill inte påverkas av fakta som går emot din egen uppfattning. Det är själva definitionen av faktaresistens/kunskapsresistens.

Det i sig är ingen anledning att vara otrevlig mot dig, men du måste förstå att det finns många människor på Buke som är både kunniga och pålästa. Vi kan lära mycket av varandra om vi diskuterar. Om du däremot predikar dina egna sanningar och förkastar fakta så kommer du att möta motstånd. Det blir ju inte särskilt konstruktivt.
Forskning ÄR work in progress och ofta mycket mer svårtolkade än folk tror. Tycker jag ser både och. Både vetenskapsfientlighet och övertro på enskilda rapporter.
 
Och att det är b vitamin brist som ger dåliga hovar.

För dåliga värden kan det ju inte vara för det är ju förstaskörd

Sedan hade ju bonden kunnat skörda tidigare, men då hade det ju inte blivit många balar.

Så här kommer det bli med förstaskörden i framtiden
Undrar fortfarande om du kan svara på mitt inlägg till dig?
 
Forskning ÄR work in progress och ofta mycket mer svårtolkade än folk tror. Tycker jag ser både och. Både vetenskapsfientlighet och övertro på enskilda rapporter.
Absolut. Men just analyser har gjorts så otroligt länge, där handlar det inte riktigt om work in progress längre. Visst forskar man fortfarande på exakt vad, hur osv osv på olika djurarter. Men analyserna som sådana har funnits sedan 1940-talet. Det som utvecklas är hur man tolkar dem, vad man inkluderar och givetvis teknikerna något. Det är ju billigare att analysera idag än vad det var då till exempel. Och givetvis kan man hitta nya saker som är viktigt att analysera i framtiden, det är inget konstigt. Men det gör ju inte att analyserna vi har idag är onödiga.
 
Jag vill bara förtydliga att det kan ha funnits innan 1940-talet också. Det var bara den äldsta referensen jag hittade på kopparanalys i grovfoder vid en snabb googling. Så ingen tar det som fakta att det uppfanns då - det kan ha uppfunnits låååååångt tidigare. Men det har jag inte koll på.
 
Absolut. Men just analyser har gjorts så otroligt länge, där handlar det inte riktigt om work in progress längre. Visst forskar man fortfarande på exakt vad, hur osv osv på olika djurarter. Men analyserna som sådana har funnits sedan 1940-talet. Det som utvecklas är hur man tolkar dem, vad man inkluderar och givetvis teknikerna något. Det är ju billigare att analysera idag än vad det var då till exempel. Och givetvis kan man hitta nya saker som är viktigt att analysera i framtiden, det är inget konstigt. Men det gör ju inte att analyserna vi har idag är onödiga.
Du har helt rätt även om felmarginalen är ganska stora så är ju problemet att detbman får inte alltid är vad man analyserar.
 
Hur bygger man erfarenhet om man inte vet orsak och verkan? Vad blir det för resultat av den erfarenheten?
Det är antagligen värre att veta fel än att veta att man inte vet. Så de där petimeter deciliter uträkningar på platser där det varierar väldigt ger inte heller så mycket.
 
Det är antagligen värre att veta fel än att veta att man inte vet. Så de där petimeter deciliter uträkningar på platser där det varierar väldigt ger inte heller så mycket.
Ja förstår man inte så är det ju inte till mycket hjälp. Men jag har svårt att se att det kan stjälpa också, om det inte är helt galna värden - men man märker ju det ungefär lika snabbt som man märker hur en häst reagerar på ett oanalyserat foder.

Jag får gps-koordinater av min höbonde och tar analys själv för det mesta, dock inte i år då han fixade det själv. Jag har 100% förtroende för att han gör det på ett vettigt sätt, och genom att jag sett hans höåkrar vet jag hur välskötta och homogena de är. Det är ju ffa äldre oskötta vallar där det varierar stort.
 
Ja förstår man inte så är det ju inte till mycket hjälp. Men jag har svårt att se att det kan stjälpa också, om det inte är helt galna värden - men man märker ju det ungefär lika snabbt som man märker hur en häst reagerar på ett oanalyserat foder.

Jag får gps-koordinater av min höbonde och tar analys själv för det mesta, dock inte i år då han fixade det själv. Jag har 100% förtroende för att han gör det på ett vettigt sätt, och genom att jag sett hans höåkrar vet jag hur välskötta och homogena de är. Det är ju ffa äldre oskötta vallar där det varierar stort.
Va bra att du får ett bra urval. Har stått i Uppland många år inackorderad och då car det ett elände med varierande balar. Nu har jag perfekt.

Jag är ju inte mot analys. Sätter ju bara bonden före
 
Är det inte så att du med flit missförstår allt jag skriver nu🥹

Min kärnpoäng är följande
Övertro på analys är ett faktum
Därför ser vi också människor som hela tiden har felgödda och övergödda hästar
Självklart är inte analys farligt om den används med sunt förnuft och erfarenhet.
Att uteslutande sätta lit till en analys som i värsta fall (och ofta) inte stämmer det är farligt

Tar du analys själv och besitter erfarenhet men framförallt gott djuröga så ju inte det en motsättning
Men du har ju själv tunn häst? Hur är det då med ditt djuröga?
 
Tycker det är bra så man inte ger hästen för mycket om den är lättfödd och sen bli stressad över att hästen börjar bli tjock. Även att de får tillräckligt med fosfor, och kolla mineralerna så de inte får för mycket selen (det är farligt). Till exempel.
Hästar är överlevare och visar oftast inte när de mår dåligt förens de mår väldigt dåligt. Svårt att veta saker och kanske se saker innan det gått för långt. Så tänker jag, men analys behöver inte vara exakt, men det ger en känsla av trygghet också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 036
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 111
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 574
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 442
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp