Jord är inte död, den är en livsmiljö för otroligt många organismer. Dom pilar omkring och käkar organiskt material och flyttar runt på grejer. Det kan man märka tydligt i sin trädgård om man har ett bra mikroliv, det förändras ständigt. Själv bor jag på sandbacke så dom drar ner det organiska materialet och sand kommer upp av rörelserna, så jag får fylla på med mycket organiskt material ständigt
.
Om man plöjer ofta så har man mindre mikroliv, men själva plöjningen flyttar runt på partiklar den med.
Och en bra bonde gödslar jämnt över fältet, så väl skötta vallar brukar vara väldigt enhetliga.
Ska man ta analys på en åker som är varierad i både jordmån och växtlighet är det viktigt att man går en längre sträcka än vanligt, och tar från många olika provpunkter, och representativt i mängd från de olika områdena. Då kan det nästan vara lättare att ta prov med höborr från alla balarna. Och har man bara tillgång till fält som ger några få balar per plätt, för att det är ens egen mark eller något, så kan jag absolut förstå att det känns ovärt med full mineralanalys (dyrt). Man kan ta den enklaste i stället, och kanske bara skicka in från det fält man får flest balar från.
Men ska man köpa in hö från någon annan tycker jag att man ska stötta de aktörer som är seriösa. Dom tar analys för att veta hur de ska göra det bättre/mer anpassat till kunderna nästa år, och för att kunna erbjuda rätt parti till rätt kund.
Skogsmullestallet som fritidsrider kallblod några gånger i veckan behöver inte samma hö som avelsanläggningen.