Authorsandraselling
Trådstartare
inte känna men veta i möjligaste mån utifrån erfarenhet gott djuröga och alert vaksamhetpratar vi människo-kroppen nu? Jag kan ju inte känna vad hästens kropp behöver?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
inte känna men veta i möjligaste mån utifrån erfarenhet gott djuröga och alert vaksamhetpratar vi människo-kroppen nu? Jag kan ju inte känna vad hästens kropp behöver?
Ibland vill man inte förståfattar inte alls, varför är man osäker om man ska analys? "svårt att gå på känn men också på evidensbaserad kunskap så kör de fast i tabeller" - vad betyder det? svårt att tro på evidensbaserat? Det är ju evidensbaserat i tabeller?
Menar du att man inte kan se på hästen om höet är bra. Mår bra, utstrålar sund energi etc. Men i själva verket kan hästen vara nära döden?
Jag nämnde inte ditt namn så det är upp till dig om du väljer att ta åt digHat är inget jag sysslar med
Sund skepsis mot analyser
Jag förlitar mig på erfarenhet, gott djuröga och bra höleverantör
Grejen är ju att jag får samma kvalitet till mindre än halva priset?
Vilka värden tror du på?Ibland vill man inte förstå
Du tror på analyser
Jag tror att det är farligt med övertro
Jag tror på andra värden
Så därför så många trixar med tabeller etc pga osäkerhet i första hand
Det tycker jag låter obra
Han dippade ju varje år, det gick inte genom erfarenhet och med tanke på jobbet han gjorde tänka mer protein?Av egen erfarenhet kan jag säga att min häst inte var nära döden MEN jag tränade hårt (körning Msv) där maraton ingår upp till 1,6 mil sammanlagt med A-sträckan.
Jag tränade upp till en viss styrka och sedan dippade formen, varje år, vid samma årstid och samma mängd träning trots att det inte borde vara så.
Han utstrålade hälsa, styrka, muskler, blank päls och glada ögon. Möjligen fällde han lite sent på året men inte ovanligt för honom.
Började av en händelse räkna på foderstat bara för att lära mig något nytt och det visade sig att han fick 1/5 av proteinet han skulle ha! Det är ju rätt stor felmarginal.
Det var bara att fodra rätt och nästa år hamnade vi inte i samma träningssvacka utan kunde träna på och öka mer, samt att han fällde mycket tidigare på året.
Så visst kan en häst se både frisk och hälsosam ut utan att vara det. Alla tränar inte hårt, som jag, men foder har även en stor betydelse om stona får fel foder som sedan kan resultera i att avkommorna kan få fång som vuxna (artikel i Tidningen ridsport för många år sedan).
vaddå tror? Jag tror ingenting?1a skörden är känsligare pga vädret och blir idag oftast sämre än ett välgödslat, i tid skördat senare hö.
Såna som du, som tror att de vill ha 1a skörd fast vädret inte gynnar det längre.
Alltså jag köper inte det
Ett gott djuröga, sunt förnuft och alert vaksamhet är tryggt
Men varför predikar du om detta egentligen?Ibland vill man inte förstå
Du tror på analyser
Jag tror att det är farligt med övertro
Jag tror på andra värden
Det är ju en omröstning jag skapat så den är intressant för mig och vissa kommentarer och ibland väljer jag att svaraVilka värden tror du på?
jag litar på mittNope, det är det inte.
Beviset är att de flesta hästar i Sverige är i överhull och rent av feta. Så feta att detta i sig är ett välfärdsproblem och tas upp igen och igen i media. Så, det sunda förnuftet är ganska lika att famla i mörker och ganska olika från person till person.
Den mänskliga faktorn är faktiskt ett reellt problem och om detta lär vi oss hela tiden men verkar ändå lita på det till 100% ganska ofta.
Han dippade ju varje år, det gick inte genom erfarenhet och med tanke på jobbet han gjorde tänka mer protein?
Jag diskuterar i ett forum. Och är lite förvånad över en övertro till analyser. UppenbarligenMen varför predikar du om detta egentligen?
Är du ute på någon slags missionsresa här?
Med kunskapsförakt i högsta hugg som en bibel?
jag litar på mitt
Och vi skulle må bra att gå tillbaka till det
Det är en omröstning@Authorsandraselling varför startade du den här tråden? Du verkar ju inte vilja diskutera?
Vi fattar vad du tycker.
Du diskuterar inte du predikar på ett ganska nedlåtande sätt faktisktJag diskuterar i ett forum. Och är lite förvånad över en övertro till analyser. Uppenbarligen
Vad du lägger in i det är ju upp till dig
Poängen är att det finns en övertro till analyserBra! Det är ju skönt att kunna göra det. Ditt sunda förnuft kan dock skilja sig från någon annans. Tycker du att alla ska lita på sitt eget sunda förnuft då?
OkDu diskuterar inte du predikar på ett ganska nedlåtande sätt faktiskt