Höanalys vara eller icke vara

Höanalys eller inte?


  • Antal omröstningsdeltagare
    105
Status
Stängd för vidare inlägg.
Vänta nu, så du säger att du inte kan lita på att bonden kan stega runt på ett fält och ta ett representativt prov, men du litar på att hen kan trolla med knäna och få fram bra värden trots att klimatförändringarna gjort vädret kaosartat?

Jättemånga första-skörds-analyser kom in som totala katastrofer i år, trots jätteduktiga bönder. Dom måste skörda i ett rimligt väderfönster, men vädret innan dess påverkar näringsvärdet.

Skyhögt socker och lågt protein på samma fält som vanligtvis får normala värden, trots att bönderna inte gjort något annorlunda. Hur skulle man veta att det blivit så, utan analys?

Vänta tills hästen faller ur och får fång lagom till julafton? Och sen bli sur på bonden, eller?
Ja, jag tror faktiskt att bonden gör ett bättre jobb om jag litar på hen än om jag shoppar runt på analys.

Jag har sagt åt folk sen 2018 att köpa 2a/ 3e skörd men ingen lyssnar. . Det kräver viss kompetens och is i magen att få till det.
 
Jag håller egentligen med, men för att vara värt ngt måste man ju lita på bonden att han tar en representativ analys. Just mineralerna vet bonden säkert dessutom redan innan om hen kan sin jord.

Jag argumenterar väl mest emot att tro att det ersätter något, kanske framförallt då en bra relation med ett proffs på jordbruk.
Och jag vill tillägga sin egen vilja och förmåga
Oslagbar kombo
 
Och blodprovet skickas ju in på analys det med...

Jag har tagit emot både höprov och hästblod för metallanalys 😁.

Ska det nu börja hävdas att blodprovet inte visar Det Sanna Svaret för att det är bara ett genomsnitt, inte allt blod i hela hästen?
Blodet åker ju runt i hästen, det gör inte jorden på åkerplättarna i norra Uppland...
 
Jag argumenterar väl mest emot att tro att det ersätter något, kanske framförallt då en bra relation med ett proffs på jordbruk.

Men en höanalys ersätter ingenting, det är endast ett komplement till att utforma en bra foderstat. Det ersätter inte ett bra hästöga, sunt förnuft eller vilka allehandla andra fullkomligt idiotiska argument som framkommit i denna och de andra trådarna av ts.

Litar man inte på bonden, ja men ta analysen själv då och skicka in till ett ackrediterat lab. Med dagens kostnad så motsvarar en höanalys typ två säckar kraftfoder- det är ingenting. Men det är värt att veta om höet är lågt, medelhögt eller högt i energi och protein samt ha ett hum hur åtminstone makromineralerna förhåller sig. I synnerhet när man som ts uppenbarligen oroar sig över att ena hästen är smal och vill ha tips på vad man ska fodra med men uppenbarligen saknar analys på höet och blir så pass stött att hon måste spy ur sig en miljard trådar på temat och sen bli ytterligare stött när hon inte får de svar hon önskar.

Att försöka dumförklara och håna folk som använder sig av höanalys och kalla det trend och övertro samtidigt som man påstår att analyser är otillförlitliga och att det räcker med ett "gott öga" är bara så otroligt, otroligt korkat 🤦🏼‍♀️
 
Jag fattar inte varför en del tycker det är onödigt med analyser. All vår mat vi köper på affären är näringsdeklarerad (tom godiset!) och det baseras givetvis på analyser, hur skulle företagen annars veta innehållet?!

Sedan har studier visat att grönsaker som odlats på utarmade jordar har ett lägre näringsinnehåll, trots att grönsakerna i fråga sett "fina" ut. Att då tro att en ska kunna titta på grovfodret och säga något om näringsinnehållet är faktiskt helt barockt (och väldigt vetenskapsfientligt).

Men ja, jag tror jag har en god uppfattning om vilka som är naturvetare i den här tråden och vilka som inte är det...
Dessa studier är ju knappast en nyhet för en del av oss. Det är ju självklart istället

Jag varken behöver analysera eller ha deklaration på rena produkter. Om jag köper halvfabrikat så är det tillsatser.
Framför allt om jag vet vad som är bra för kroppen så kan ingen analys i världen tala om det för dig

Resonemanget håller inte
 
Men en höanalys ersätter ingenting, det är endast ett komplement till att utforma en bra foderstat. Det ersätter inte ett bra hästöga, sunt förnuft eller vilka allehandla andra fullkomligt idiotiska argument som framkommit i denna och de andra trådarna av ts.

Litar man inte på bonden, ja men ta analysen själv då och skicka in till ett ackrediterat lab. Med dagens kostnad så motsvarar en höanalys typ två säckar kraftfoder- det är ingenting. Men det är värt att veta om höet är lågt, medelhögt eller högt i energi och protein samt ha ett hum hur åtminstone makromineralerna förhåller sig. I synnerhet när man som ts uppenbarligen oroar sig över att ena hästen är smal och vill ha tips på vad man ska fodra med men uppenbarligen saknar analys på höet och blir så pass stött att hon måste spy ur sig en miljard trådar på temat och sen bli ytterligare stött när hon inte får de svar hon önskar.

Att försöka dumförklara och håna folk som använder sig av höanalys och kalla det trend och övertro samtidigt som man påstår att analyser är otillförlitliga och att det räcker med ett "gott öga" är bara så otroligt, otroligt korkat 🤦🏼‍♀️
Beror på var man bor. Balarna kan variera otroligt mycket vilket är super irriterande. Riktig kolikfara. Att jag varit med om detta många gånger där jag bodde förut är väl största anledningen till att jag är skeptisk
 
Jag hade inte möjlighet till analys där jag stod förut. Analysen hade nog hjälpt min häst att gå ner i vikt snabbare. Efter att ha flyttat stall med tillgång till analys varje höst med nytt foder så mådde min häst mycket bättre och gick ner i vikt, orkade mer och var inte längre överviktig. Jag fick en roligare häst, jag fick mer kött på benen gällande analyser osv samt utfodring.

En annan kompis till mig som står kvar i förra stallet fick tips av en veterinär att kolla analys på fodret för att veta exakt hur mycket som ska ges till hennes häst pga veterinären trodde det fanns sockerkänslighet. Veterinärbesöket handlade inte om att hästen var överviktig utan var ett tips från veterinären inför hösten.
Så jag tror på analyser men att om man märker att det går åt fel håll även med analys får man försöka utreda det närmare.
Du hade inte erfarenhet eller kunskap själv alltså?
 
Du hade inte erfarenhet eller kunskap själv alltså?
Nej, han var ju min första häst och jag försökte ge med ögat men utan analys blev det aldrig rätt. Med analys och uträkning av foderstat så hjälpte det oss på vägen. Han fick också bättre hovar, bättre mage. Han har lätt att få ffv och med analys så blev det mycket bättre om nästan helt fritt från ffv. Så analys hjälpte mycket mer. Hur ska jag veta vad som fattas i hans kropp om jag inte tar analys på höet oavsett kunskap eller ej. :)
 
Dessa studier är ju knappast en nyhet för en del av oss. Det är ju självklart istället

Jag varken behöver analysera eller ha deklaration på rena produkter. Om jag köper halvfabrikat så är det tillsatser.
Framför allt om jag vet vad som är bra för kroppen så kan ingen analys i världen tala om det för dig

Resonemanget håller inte

Du tänker att vattenverken kan sluta med kontinuerliga analyser också? Du känner ju i kroppen om det råkar vara ehec i dricksvattnet? :idea:
 
Nej, han var ju min första häst och jag försökte ge med ögat men utan analys blev det aldrig rätt. Med analys och uträkning av foderstat så hjälpte det oss på vägen. Han fick också bättre hovar, bättre mage. Han har lätt att få ffv och med analys så blev det mycket bättre om nästan helt fritt från ffv. Så analys hjälpte mycket mer. Hur ska jag veta vad som fattas i hans kropp om jag inte tar analys på höet oavsett kunskap eller ej. :)
Erfarenhet och kunskap är det som betyder mest och en pålitlig höleverantör

Analys behöver inte vara skadlig men ändå famlar så många

Så tror jag att @Sesca påpekat flera ggr, hur gör bonden analysen?
 
Jag fick rösta på att det är önskvärt. Jag vill ha analys men i stallet jag står nu är det svårt då det finns så många olika partier med foder.
Det här nästan hatet mot analys som vissa uttrycker känns för mig obegripligt. Det känns som om man om man är så negativ helt missat poängen.
 
Alltså jag köper inte det
Ett gott djuröga, sunt förnuft och alert vaksamhet är tryggt

Pga att människor ofta är osäkra, svårt att gå på känn men också på evidensbaserad kunskap så kör de fast i tabeller

Men visst analyser tillsammans med det jag skrev först om man inte har en övertro till analys är ju inte till skada
Helt ok att du inte köper det, men din häst får ju symptom på att ngt inte stämmer. De som tar analys kan ju förebygga det.

Vad tycker du låter bäst?
 
Helt ok att du inte köper det, men din häst får ju symptom på att ngt inte stämmer. De som tar analys kan ju förebygga det.

Vad tycker du låter bäst?
Det där är ju ett påhittat scenario av dig

Jag förlitar mig på erfarenhet, gott djuröga och en bra höleverantör i första hand

En höanalys som några redan påpekat kan vara inkorrekt

Så därför så många trixar med tabeller etc pga osäkerhet i första hand

Det tycker jag låter obra
 
varför ska man köpa 2e/3e skörd? Jag har oftast köpt 1a skörd pga fånghäst. och vilka är "folk"?
1a skörden är känsligare pga vädret och blir idag oftast sämre än ett välgödslat, i tid skördat senare hö.

Såna som du, som tror att de vill ha 1a skörd fast vädret inte gynnar det längre.
 
Jag fick rösta på att det är önskvärt. Jag vill ha analys men i stallet jag står nu är det svårt då det finns så många olika partier med foder.
Det här nästan hatet mot analys som vissa uttrycker känns för mig obegripligt. Det känns som om man om man är så negativ helt missat poängen.
Hat är inget jag sysslar med

Sund skepsis mot analyser
Jag förlitar mig på erfarenhet, gott djuröga och bra höleverantör
 
En högst märklig och larvig fråga

Om du saknar förmåga att känna vad som är bra för kroppen så kan erfarenheten och andras kunnande hjälpa dig.

Alltså nog för att man märker när man fått i sig kryptosporidium, ehec, ecoli och så vidare, men är det inte trevligare att slippa sprutdiarré 😂?

Är det inte trevligare att slippa få allvarliga psykiska och fysiska problem pga kvicksilver (som i Flint, Michigan)?

Det du köper i butik här i Sverige, vattnet ur din kran, kläder och leksaker, har blivit analyserat (stickprover) och jämfört mot gränsvärden. För din hälsas skull.
 
Alltså jag köper inte det
Ett gott djuröga, sunt förnuft och alert vaksamhet är tryggt

Pga att människor ofta är osäkra, svårt att gå på känn men också på evidensbaserad kunskap så kör de fast i tabeller

Men visst analyser tillsammans med det jag skrev först om man inte har en övertro till analys är ju inte till skada
fattar inte alls, varför är man osäker om man ska analys? "svårt att gå på känn men också på evidensbaserad kunskap så kör de fast i tabeller" - vad betyder det? svårt att tro på evidensbaserat? Det är ju evidensbaserat i tabeller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 046
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 113
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 591
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 450
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp