Höanalys vara eller icke vara

Höanalys eller inte?


  • Antal omröstningsdeltagare
    105
Status
Stängd för vidare inlägg.
Hm. Då har man haft extremt skiftande vallar (ovanligt), bara sålt en del av vallen till er och varit dålig på att ta prov. Provet ska ju vara ett genomsnitt av en vall.

Du menar att stallägaren eller bonden begått bedrägeri? Det måste också vara ovanligt..

Men då är det oavsett ett par specifika analyser du inte "trott på"? Eller tror du aldrig att det stämmer? På andra djurslag räknar man vädligt noggranna foderstater och hade det "inte funkat" hade man inte fått de resultat man får av uppfödningen.
Av de analyser jag fått av stallägare har INGEN kunnat stämma. Sen om det var bedrägeri, varierande vall eller annan orsak kan jag inte svara på.

Jag har lärt mig (av dyr erfarenhet) att inte lita på analysen.
 
Varför skulle analys ersätta det sunda förnuftet? Analys är ju en förutsättning för att kunna använda det sunda förnuftet. Vad ska förnuftet göra utan invärden?

Finns ju inget mer att tillägga till ditt inlägg än att självklart måste man se till att analysen man tittar på är representativ (senaste sidorna diskussion).

Alltså jag kommer aldrig fatta det här vetenskapsföraktet kring analyser 😂 Snacka om ÖVERTRO till att fatta beslut utifrån ingenting alls 😂

Ja, TS två trådar och svar och reaktioner förtjänar inget vettigare svar, herregud :banghead: Vi har haft analys och räknat foderstater sedan början på 90-talet (då vi skaffade häst), det är varken nytt eller en trend och helt normalt inom övrigt lantbruk 🙃
 
Då måste du ju också märka balarna och ha logistik så det blir rätt. Sånt hö där jag bor kostar 7 kr kilo. Jag tar hellre en ärlig bonde som vet vad jag behöver och försöker fixa det. (Får analys i efterhand på den åkern det blev) 3 kr kg...

Jamen SJÄLVKLART? Det är också producenter som år efter år kan leverera förstklassigt grovfoder med värden man behöver för att ens hästar ska må bra, eftersom de också är ärliga och vet hur de ska producera foder med önskvärda värden. Precis som det levereras till lantbruket.

Alltså nej jag måste lämna dessa trådarna omedelbart, hästfolk är fan en klass för sig.
 
Jamen SJÄLVKLART? Det är också producenter som år efter år kan leverera förstklassigt grovfoder med värden man behöver för att ens hästar ska må bra, eftersom de också är ärliga och vet hur de ska producera foder med önskvärda värden. Precis som det levereras till lantbruket.

Alltså nej jag måste lämna dessa trådarna omedelbart, hästfolk är fan en klass för sig.
Känner också att jag är på väg att implodera 🙈
 
Här litar jag rätt så mycket på kobönder faktiskt. Deras mjölkkor är som elitidrottare, en felaktig analys kan få väldigt allvarliga konsekvenser. De vet garanterat hur man tar analyser om de har hållt på ett tag.

Verkligen. Det var enormt viktigt med foderanalyserna hos de jag jobbade hos och det här var way back i början av 90-talet.

En ko som inte blir dräktig och inte mjölkar bra är en dyr ko. Dvs bönderna är verkligen duktiga både vad gäller fertilitetsarbetet samt foderstater.
 
Jamen SJÄLVKLART? Det är också producenter som år efter år kan leverera förstklassigt grovfoder med värden man behöver för att ens hästar ska må bra, eftersom de också är ärliga och vet hur de ska producera foder med önskvärda värden. Precis som det levereras till lantbruket.

Alltså nej jag måste lämna dessa trådarna omedelbart, hästfolk är fan en klass för sig.
Grejen är ju att jag får samma kvalitet till mindre än halva priset?
 
Höanalys uppfattar jag hos många som ett absolut måste
Och lite av en ”trend” Och övertro.

Skillnad i om hästen är skogsmulle, sällskap eller i bästa fall en familjemedlem som får vara häst
Än gentemot tävlingshästar av olika sorter

Rösta på och skriv gärna hur du ser på det
Intressant att du har uppfattat det som en trend, flera år tillbaka när jag lärde mig om skötsel av hästar av en erfaren hästkvinna så lärde jag mig beräkna foderstater med analyserat grovfoder. Alltid skulle grovfodret vara analyserat, jag kommer ihåg vikten hon la vid det. Och det gällde alla hästar. Hon själv var utbildad vid Flyinge. Så trend blir inte riktigt rätt ord för mig, då jag känner de som verkar ha analyserat grovfoder i urminnes tider.
Är höanalys en garant mot att hästen inte faller ur..
Varför har jag då stött på och läst om människor som har analyser men hästar som faller ur?

Jag med mig själv inräknad har utan analys aldrig haft häst som fallit ur förutom jättegammal häst över 30
Jag har ett exempel när detta kan ske: man har analyserat grovfodret, men inte förstått ts-haltens innebörd. Inträffade en gång. En hästägare som fodrade med bra hösilage men med låg procent ts och hade missat att det är just torrsubstansen som är den viktiga biten. Hästen fick "rätt mängd" grovfoder, flera kg foder - men det mesta var ju vattenvikt.

Så ja, man måste veta hur man ska applicera informationen i analysen. Beräkna utifrån vad för arbete ens häst gör osv., och där kan vi människor fela fast vi har en utmärkt analys.
 
Intressant att du har uppfattat det som en trend, flera år tillbaka när jag lärde mig om skötsel av hästar av en erfaren hästkvinna så lärde jag mig beräkna foderstater med analyserat grovfoder. Alltid skulle grovfodret vara analyserat, jag kommer ihåg vikten hon la vid det. Och det gällde alla hästar. Hon själv var utbildad vid Flyinge. Så trend blir inte riktigt rätt ord för mig, då jag känner de som verkar ha analyserat grovfoder i urminnes tider.

Jag har ett exempel när detta kan ske: man har analyserat grovfodret, men inte förstått ts-haltens innebörd. Inträffade en gång. En hästägare som fodrade med bra hösilage men med låg procent ts och hade missat att det är just torrsubstansen som är den viktiga biten. Hästen fick "rätt mängd" grovfoder, flera kg foder - men det mesta var ju vattenvikt.

Så ja, man måste veta hur man ska applicera informationen i analysen. Beräkna utifrån vad för arbete ens häst gör osv., och där kan vi människor fela fast vi har en utmärkt analys.
Tack för input
Ja jag kanske måste ta tillbaka ordet trend
Efter flera kloka påpekanden ☺️💫
 
Och? Jag svarade att självklart måste man få balarna motsvarande analysen.
Det sättet som hästmänniskor vill göra det på är omständigt för bönderna. (Ta analys på varje åker och få de balarna) . Om man istället säger till bonden kan du göra ett hösilage med ts 70% och kvot 8 så gör han så gott han kan och leverera det till halva priset. Det blir ju inte exakt , ts varierar, men kvoten kan han styra rätt bra.
 
Nu kommer jag att få hela Buke på mig…

Jag tror inte på analyser. Detta är helt sant. Jag har genom åren haft ett antal svårfödda hästar. Jag har stått på stall med analyserat hösilage där jag tog hjälp med uträkning av foderstat. Hösten rasade i vikt.

Bytte stall till ett med oanalyserat hösilage. Jag gav hästen så mycket hon åt + något kg kraftfoder, hon blev jättefin.

Detta har upprepats gång på gång. Stod på ett stall med superanalys. I verkligheten var höet mögligt och helt otjänligt som foder. Stod på ett annat stall med superanalys. Jag har ingen aning om var den analysen kom ifrån … i alla fall inte från det höet.

Jag fodrade de sista åren med häst med ögat. Gick helt och hållet på känsla, hur hästen kändes, hull, överlinje. Gav mineraler, kraftfoder och hösilage. Detta fungerade utmärkt.

Om jag någonsin köper häst igen kommer jag att göra precis likadant. Jag skiter fullständigt i analys. Jag tror inte på de helt enkelt. Känns och luktar höet bra och hästen äter det anser jag att det är bra. Känns hästen slöare ökar jag på med havre eller liknande. Blir överlinjen sämre sätter jag på mer protein. Mineraler ger jag alltid.
Tänker som du
Erfarenhet, sunt förnuft, alert vaksamhet
 
Finns ju inget mer att tillägga till ditt inlägg än att självklart måste man se till att analysen man tittar på är representativ (senaste sidorna diskussion).

Alltså jag kommer aldrig fatta det här vetenskapsföraktet kring analyser 😂 Snacka om ÖVERTRO till att fatta beslut utifrån ingenting alls 😂

Ja, TS två trådar och svar och reaktioner förtjänar inget vettigare svar, herregud :banghead: Vi har haft analys och räknat foderstater sedan början på 90-talet (då vi skaffade häst), det är varken nytt eller en trend och helt normalt inom övrigt lantbruk 🙃
Ingen analys är faktiskt inte ingen information alls. Det går att läsa höt (kräver dock kunskap, inte det ser fint ut)och bönder känner sina åkrar. Men viktigast, hur ser hästarna ut som äter det? Har varit tvungen att göra sådana överväganden många gånger. Bott utomlands där analys är ovanligt
 
Det sättet som hästmänniskor vill göra det på är omständigt för bönderna. (Ta analys på varje åker och få de balarna) . Om man istället säger till bonden kan du göra ett hösilage med ts 70% och kvot 8 så gör han så gott han kan och leverera det till halva priset. Det blir ju inte exakt , ts varierar, men kvoten kan han styra rätt bra.

🙌
 
Ingen analys är faktiskt inte ingen information alls. Det går att läsa höt (kräver dock kunskap, inte det ser fint ut)och bönder känner sina åkrar. Men viktigast, hur ser hästarna ut som äter det? Har varit tvungen att göra sådana överväganden många gånger. Bott utomlands där analys är ovanligt
Övertro på analys behlver ju inte utesluta sunt förnuft och gott djuröga men ibland kanske alltför ofta gör det ju det.

Jag har så länge vi haft häst tittat på hur hästen mår och ser ut och visst vet jag mer nu än när jag var novis.

Men jag förlitar mig på mitt ”öga”. Bra bönder och med förståelse för att allt kan inte beräknas
 
Övertro på analys behlver ju inte utesluta sunt förnuft och gott djuröga men ibland kanske alltför ofta gör det ju det.

Jag har så länge vi haft häst tittat på hur hästen mår och ser ut och visst vet jag mer nu än när jag var novis.

Men jag förlitar mig på mitt ”öga”. Bra bönder och med förståelse för att allt kan inte beräknas
Jag har under alla år aldrig pratat med någon med analys som inte tittar på sin häst. Men du kan sällan se mineralbrister innan det är försent. Nu har jag fånghäst så det är extra noga också.
 
Det sättet som hästmänniskor vill göra det på är omständigt för bönderna. (Ta analys på varje åker och få de balarna) . Om man istället säger till bonden kan du göra ett hösilage med ts 70% och kvot 8 så gör han så gott han kan och leverera det till halva priset. Det blir ju inte exakt , ts varierar, men kvoten kan han styra rätt bra.

Alltså jag är ju ingen ekonominörd men utbud och efterfrågan gäller nog hästvärlden också 😁

Köper av en jättestor producent som efterfrågar önskemål iaf!
 
Ingen analys är faktiskt inte ingen information alls. Det går att läsa höt (kräver dock kunskap, inte det ser fint ut)och bönder känner sina åkrar. Men viktigast, hur ser hästarna ut som äter det? Har varit tvungen att göra sådana överväganden många gånger. Bott utomlands där analys är ovanligt

Självklart är det inte ingen information alls och hela poängen ÄR ju att se hur hästarna ser ut på foderstaten man vet vad den innehåller :banghead:Bönderna känner också sina åkrar genom att de tagit analyser 😅 Tex jordprover och vet hur vad de gör med åkrarna påverkar dem.

Och genom en jävla massa år där man helt enkelt fick lära sig av att djur farit mer eller mindre illa på vägen. Varför uppfinna hjulet varje år FORTFARANDE när det finns fler verktyg sedan decennier tillbaka att tillgå :banghead:

Vetenskapsförakt som sagt. Jag orkar fan inte, ni argumenterar ju emot en liten skrikig klick som ni tror representanter hela hästvärlden.
 
Då måste du ju också märka balarna och ha logistik så det blir rätt. Sånt hö där jag bor kostar 7 kr kilo. Jag tar hellre en ärlig bonde som vet vad jag behöver och försöker fixa det. (Får analys i efterhand på den åkern det blev) 3 kr kg...

Jag vet inte var du bor men några 7kr/kg kostar det inte här iallafall. Betalar 2.75kr/kg inkl moms. Varje vall har sin egen analys, står ju på analysen vad vallen heter och sedan är balarna märkta. Det är faktiskt inte alls särskilt svårt att få till. Jag har också mina önskemål som jag talar om. Jag vill ha runt 70% TS och en kvot på runt 6. Jag får ju ändå alla analyser innan jag bestämmer mig. Detta året, liksom förra året får det bli 2a skörden.
 
En full analys med mikromineraler och socker kostar väl ca 800kr nuförtiden?

Min bonde tar flera hundra balar från varje vall, dom är enhetliga, jämnt sådda, jämnt gödslade, proverna tas på rätt sätt, väl plastat, god hygienisk kvalitet, och balarna märks upp och förvaras efter parti. Analysen lägger ju till några kronor/bal på priset...

Och det är inte 7kr kilot jag betalar... Dom skulle ärligt talat kunna ta betalt mycket mer för den höga kvalitén dom levererar. Cirka 3kr kg är extremt billigt ärligt talat.

Och dom är inte enda storbonden i området som gör så! En som jag köpte av ett tag lite längre söderut hade till och med släpvåg, man betalade exakt per kilo 😅. En lite längre norrut har också jättefina vallar och fina analyser. De moderna kobönderna vet hur det ska göras bra.
 
Ingen analys är faktiskt inte ingen information alls. Det går att läsa höt (kräver dock kunskap, inte det ser fint ut)och bönder känner sina åkrar. Men viktigast, hur ser hästarna ut som äter det? Har varit tvungen att göra sådana överväganden många gånger. Bott utomlands där analys är ovanligt
Det tar ju en bra stund ändå för att se hur hästarna ser ut, det känns lite onödigt att vänta på det när det går att undvika. Förr i tiden, ja absolut för då var ändå vädret hyfsat stabilt och då var det lättare att styra, plus att vi hade inte dom perioderna av torka och regn som vi haft nu på dom senaste åren som ställer till det rejält.

Det är ju bara att gå ut och titta på försäljningssidorna och på fodersidorna på facebook så ser du den ena analysen sämre än den andra från förstaskörden i år. Eller på det som togs runt midsommar. Det kommer troligtvis bli mer sådant beroende på klimatkrisen, men du kanske inte tror på den heller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 036
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 111
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 574
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 442
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp