Höanalys vara eller icke vara

Höanalys eller inte?


  • Antal omröstningsdeltagare
    105
Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag är ju ingen ekonominörd men utbud och efterfrågan gäller nog hästvärlden också 😁

Köper av en jättestor producent som efterfrågar önskemål iaf!
Utbud efterfråge modellen är utdaterad.

Mjuka värden som kommunikation är mer inne. Men visst det går rätt bra för de bönder som levererar det hästfolk vill ha, för 7 kr per kg.
 
Självklart är det inte ingen information alls och hela poängen ÄR ju att se hur hästarna ser ut på foderstaten man vet vad den innehåller :banghead:Bönderna känner också sina åkrar genom att de tagit analyser 😅 Tex jordprover och vet hur vad de gör med åkrarna påverkar dem.

Och genom en jävla massa år där man helt enkelt fick lära sig av att djur farit mer eller mindre illa på vägen. Varför uppfinna hjulet varje år FORTFARANDE när det finns fler verktyg sedan decennier tillbaka att tillgå :banghead:

Vetenskapsförakt som sagt. Jag orkar fan inte, ni argumenterar ju emot en liten skrikig klick som ni tror representanter hela hästvärlden.
Nu har jag ju analys om det går. Men säger att man överlever utan också. Det är bara att ta in de uppgifter som finns.

Nu när jag köper från min bonde kastar jag bara ett getöga på den. Den diffar inte så mycket. Glömmer han att skicka är det ingen större fara.

Dessutom kan det faktiskt vara svårare att gå utanför normen med ett analyserat hö och stallägaren kan då säga till mig att jag ger min häst 140% av vad han ska, vilket jag är helt medveten om.

Vetenskapsförakt, verkligen inte, men kommunicera med bonden tror jag är bättre än analys varje dag
 
Det tar ju en bra stund ändå för att se hur hästarna ser ut, det känns lite onödigt att vänta på det när det går att undvika. Förr i tiden, ja absolut för då var ändå vädret hyfsat stabilt och då var det lättare att styra, plus att vi hade inte dom perioderna av torka och regn som vi haft nu på dom senaste åren som ställer till det rejält.

Det är ju bara att gå ut och titta på försäljningssidorna och på fodersidorna på facebook så ser du den ena analysen sämre än den andra från förstaskörden i år. Eller på det som togs runt midsommar. Det kommer troligtvis bli mer sådant beroende på klimatkrisen, men du kanske inte tror på den heller?
Jag tror på bra bönder och regniga höstar, även under klimatuppvärmning. Förstaskörden kommer bli skit framöver ja.
 
En full analys med mikromineraler och socker kostar väl ca 800kr nuförtiden?

Min bonde tar flera hundra balar från varje vall, dom är enhetliga, jämnt sådda, jämnt gödslade, proverna tas på rätt sätt, väl plastat, god hygienisk kvalitet, och balarna märks upp och förvaras efter parti. Analysen lägger ju till några kronor/bal på priset...

Och det är inte 7kr kilot jag betalar... Dom skulle ärligt talat kunna ta betalt mycket mer för den höga kvalitén dom levererar. Cirka 3kr kg är extremt billigt ärligt talat.

Och dom är inte enda storbonden i området som gör så! En som jag köpte av ett tag lite längre söderut hade till och med släpvåg, man betalade exakt per kilo 😅. En lite längre norrut har också jättefina vallar och fina analyser. De moderna kobönderna vet hur det ska göras bra.
Många bönder i stora delar av landet har åkrar med kanske 15 balar. Då blir det svårt. Är de dessutom sluttande åt olika håll blir det än värre.

Hösilage är det 50 till 80% ts, mindre ts ger ju mer vikt, men ändå dyrare per kg ts 9 mj 100 smb råprot. Ca 3 kr ja, honom håller jag hårt i
 
Jag vet inte var du bor men några 7kr/kg kostar det inte här iallafall. Betalar 2.75kr/kg inkl moms. Varje vall har sin egen analys, står ju på analysen vad vallen heter och sedan är balarna märkta. Det är faktiskt inte alls särskilt svårt att få till. Jag har också mina önskemål som jag talar om. Jag vill ha runt 70% TS och en kvot på runt 6. Jag får ju ändå alla analyser innan jag bestämmer mig. Detta året, liksom förra året får det bli 2a skörden.
Har bott lite olika och vet att detta funkar väldigt olika. Låter som om du också hittat en toppen leverantör men under 3 är väldigt lågt för riket
 
Jag fattar inte varför en del tycker det är onödigt med analyser. All vår mat vi köper på affären är näringsdeklarerad (tom godiset!) och det baseras givetvis på analyser, hur skulle företagen annars veta innehållet?!

Sedan har studier visat att grönsaker som odlats på utarmade jordar har ett lägre näringsinnehåll, trots att grönsakerna i fråga sett "fina" ut. Att då tro att en ska kunna titta på grovfodret och säga något om näringsinnehållet är faktiskt helt barockt (och väldigt vetenskapsfientligt).

Men ja, jag tror jag har en god uppfattning om vilka som är naturvetare i den här tråden och vilka som inte är det...
 
@Sesca Alltså jag köper helt att man kan se MJ och protein ganska fort, har man dessutom en häst som inte är så känslig så kanske man vågar chansa. Det får man ju liksom göra första året ändå när man har en ny häst, eftersom man inte vet exakt vad hästen behöver när den är ny för en. Även om det givetvis är i mindre utsträckning. Skillnaden här är att om man inte analyserar så gör man den resan varje år. Men har man ett jäkla öga så kanske det går. Jag kunde utan problem se med ögonen när min fd häst har gått upp eller ner 3 kilo (kontrollmätt med våg då hon var sjuk). Och har man inte en tävlingshäst som måste vara i toppform året runt så spelar det kanske mindre roll.

Men mineralerna då? Eller tänker du att man tar blodprov istället för att se hur de ligger? Det är givetvis också ett sätt man skulle kunna göra det på. Även om det säkert är dyrare, och såklart med invasivt.

Jag har själv inte häst längre för att det helt enkelt är alldeles för dyrt. Så jag fattar att man tvekar när det kostar 7 kr/kilo. Men att säga att analys inte är bra för att det blir dyrt har ju inte med varandra att göra, i min värld åtminstone. Däremot kanske man själv inte tycker att det är värt så pass mycket som det kostar - men det är liksom en separat sak. Det gör inte själva analysen som metod dålig.
 
Menar du att man inte kan se på hästen om höet är bra. Mår bra, utstrålar sund energi etc. Men i själva verket kan hästen vara nära döden?
Man kan se vissa saker, men då ser man ju när det är för sent tänker jag., Det är ju ett resultat av det du gett hästen och då kan du ha orsakat ”skada” och måste bygga upp igen. Det är helt onödigt. Gör man rätt från början kommer ju hästen ha rätt förutsättningar att må bra hela tiden.
 
@Sesca Alltså jag köper helt att man kan se MJ och protein ganska fort, har man dessutom en häst som inte är så känslig så kanske man vågar chansa. Det får man ju liksom göra första året ändå när man har en ny häst, eftersom man inte vet exakt vad hästen behöver när den är ny för en. Även om det givetvis är i mindre utsträckning. Skillnaden här är att om man inte analyserar så gör man den resan varje år. Men har man ett jäkla öga så kanske det går. Jag kunde utan problem se med ögonen när min fd häst har gått upp eller ner 3 kilo (kontrollmätt med våg då hon var sjuk). Och har man inte en tävlingshäst som måste vara i toppform året runt så spelar det kanske mindre roll.

Men mineralerna då? Eller tänker du att man tar blodprov istället för att se hur de ligger? Det är givetvis också ett sätt man skulle kunna göra det på. Även om det säkert är dyrare, och såklart med invasivt.

Jag har själv inte häst längre för att det helt enkelt är alldeles för dyrt. Så jag fattar att man tvekar när det kostar 7 kr/kilo. Men att säga att analys inte är bra för att det blir dyrt har ju inte med varandra att göra, i min värld åtminstone. Däremot kanske man själv inte tycker att det är värt så pass mycket som det kostar - men det är liksom en separat sak. Det gör inte själva analysen som metod dålig.
Jag håller egentligen med, men för att vara värt ngt måste man ju lita på bonden att han tar en representativ analys. Just mineralerna vet bonden säkert dessutom redan innan om hen kan sin jord.

Jag argumenterar väl mest emot att tro att det ersätter något, kanske framförallt då en bra relation med ett proffs på jordbruk.
 
Jag håller egentligen med, men för att vara värt ngt måste man ju lita på bonden att han tar en representativ analys. Just mineralerna vet bonden säkert dessutom redan innan om hen kan sin jord.

Jag argumenterar väl mest emot att tro att det ersätter något, kanske framförallt då en bra relation med ett proffs på jordbruk.

Vänta nu, så du säger att du inte kan lita på att bonden kan stega runt på ett fält och ta ett representativt prov, men du litar på att hen kan trolla med knäna och få fram bra värden trots att klimatförändringarna gjort vädret kaosartat?

Jättemånga första-skörds-analyser kom in som totala katastrofer i år, trots jätteduktiga bönder. Dom måste skörda i ett rimligt väderfönster, men vädret innan dess påverkar näringsvärdet.

Skyhögt socker och lågt protein på samma fält som vanligtvis får normala värden, trots att bönderna inte gjort något annorlunda. Hur skulle man veta att det blivit så, utan analys?

Vänta tills hästen faller ur och får fång lagom till julafton? Och sen bli sur på bonden, eller?
 
Jag hade inte möjlighet till analys där jag stod förut. Analysen hade nog hjälpt min häst att gå ner i vikt snabbare. Efter att ha flyttat stall med tillgång till analys varje höst med nytt foder så mådde min häst mycket bättre och gick ner i vikt, orkade mer och var inte längre överviktig. Jag fick en roligare häst, jag fick mer kött på benen gällande analyser osv samt utfodring.

En annan kompis till mig som står kvar i förra stallet fick tips av en veterinär att kolla analys på fodret för att veta exakt hur mycket som ska ges till hennes häst pga veterinären trodde det fanns sockerkänslighet. Veterinärbesöket handlade inte om att hästen var överviktig utan var ett tips från veterinären inför hösten.
Så jag tror på analyser men att om man märker att det går åt fel håll även med analys får man försöka utreda det närmare.
 
Jag fattar inte varför en del tycker det är onödigt med analyser. All vår mat vi köper på affären är näringsdeklarerad (tom godiset!) och det baseras givetvis på analyser, hur skulle företagen annars veta innehållet?!

Sedan har studier visat att grönsaker som odlats på utarmade jordar har ett lägre näringsinnehåll, trots att grönsakerna i fråga sett "fina" ut. Att då tro att en ska kunna titta på grovfodret och säga något om näringsinnehållet är faktiskt helt barockt (och väldigt vetenskapsfientligt).

Men ja, jag tror jag har en god uppfattning om vilka som är naturvetare i den här tråden och vilka som inte är det...
Protein har väldigt lite med jorden att göra, utan gödslas upp. Proteinhalten ser man ganska bra på mognadsstadiet. Mineralhalten i svenska jordat är generellt låg så det kan en nog räkna med är lågt.

Sedan ska du ju då ha analys på flera ställen från varje åker och en analys per åker. Detta kanske inte är så svårt i Skåne, men i många delar av Sverige så blir det svårt att hitta en bonde som gör så.

Bra relation med ett proffs slår analys, men visst all info är bra info så jag tar en ändå
 
Man kan se vissa saker, men då ser man ju när det är för sent tänker jag., Det är ju ett resultat av det du gett hästen och då kan du ha orsakat ”skada” och måste bygga upp igen. Det är helt onödigt. Gör man rätt från början kommer ju hästen ha rätt förutsättningar att må bra hela tiden.
Alltså jag köper inte det
Ett gott djuröga, sunt förnuft och alert vaksamhet är tryggt

Pga att människor ofta är osäkra, svårt att gå på känn men också på evidensbaserad kunskap så kör de fast i tabeller

Men visst analyser tillsammans med det jag skrev först om man inte har en övertro till analys är ju inte till skada
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 036
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 111
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 574
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 442
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp