Höanalys vara eller icke vara

Höanalys eller inte?


  • Antal omröstningsdeltagare
    105
Status
Stängd för vidare inlägg.
fattar inte alls, varför är man osäker om man ska analys? "svårt att gå på känn men också på evidensbaserad kunskap så kör de fast i tabeller" - vad betyder det? svårt att tro på evidensbaserat? Det är ju evidensbaserat i tabeller?
Ibland vill man inte förstå

Du tror på analyser
Jag tror att det är farligt med övertro
Jag tror på andra värden
 
Menar du att man inte kan se på hästen om höet är bra. Mår bra, utstrålar sund energi etc. Men i själva verket kan hästen vara nära döden?

Av egen erfarenhet kan jag säga att min häst inte var nära döden MEN jag tränade hårt (körning Msv) där maraton ingår upp till 1,6 mil sammanlagt med A-sträckan.
Jag tränade upp till en viss styrka och sedan dippade formen, varje år, vid samma årstid och samma mängd träning trots att det inte borde vara så.

Han utstrålade hälsa, styrka, muskler, blank päls och glada ögon. Möjligen fällde han lite sent på året men inte ovanligt för honom.
Började av en händelse räkna på foderstat bara för att lära mig något nytt och det visade sig att han fick 1/5 av proteinet han skulle ha! Det är ju rätt stor felmarginal.

Det var bara att fodra rätt och nästa år hamnade vi inte i samma träningssvacka utan kunde träna på och öka mer, samt att han fällde mycket tidigare på året.

Så visst kan en häst se både frisk och hälsosam ut utan att vara det. Alla tränar inte hårt, som jag, men foder har även en stor betydelse om stona får fel foder som sedan kan resultera i att avkommorna kan få fång som vuxna (artikel i Tidningen ridsport för många år sedan).
 
Så därför så många trixar med tabeller etc pga osäkerhet i första hand

Det tycker jag låter obra

Nej, det är på grund av att vi blivit utbildade av erfarna hästmänniskor med lång erfarenhet i branschen. Det är på grund av att vi anser att en hästs hälsa är minst lika viktig som en ko i livsmedelsproduktion. Det är på grund av att vi vill spara på plånbok och miljö och inte fodra i onödan. Det är för att vi vill slippa att våra hästar tappar muskler, får fång, får dåliga hovar, dåligt immunförsvar, sättet päls dåligt och så vidare.

Jag tror du har missförstått hela grunden för vad det handlar om.

Man börjar med att välja ett parti hö med analys, som rimligt passar de behov den typen av häst man har brukar ha. Man räknar ut BÖRJAN på foderstaten med hjälp av tabellvärden och hästens vikt. Det allra viktigaste värdet är faktiskt torrsubstansen, så att man får ett hum om att ens häst får i sig tillräckligt med mat. Har man en blöt bal så kan halva vikten vara vatten. Man börjar sen med att fodra utefter det.

Och SEN, några månader in, använder man sin erfarenhet, goda djuröga, och magkänsla för att utvärdera om det blev tillräckligt eller inte. Vid samma tidpunkt som den som kör oanalyserat märker att något fattas, märker även den som kör analyserat att något fattas. Men skillnaden är att den med analyserad och uträknad foderstat lättare kan felsöka - man famlar inte i blindo. Man vet vad man behöver lägga till.

Hur ska du ens veta hur många ton du ska beställa från bonden om du inte vet på ett ungefär hur många kilo du ska ge varje häst?

Hur ska du veta hur mycket proteintillskott du behöver lägga till för att dom ska hålla muskelmassan?

Vad gör du när hästen nästa sommar har hovar som trasas sönder för att den gått med mineralbrist under vintern?
 
Av egen erfarenhet kan jag säga att min häst inte var nära döden MEN jag tränade hårt (körning Msv) där maraton ingår upp till 1,6 mil sammanlagt med A-sträckan.
Jag tränade upp till en viss styrka och sedan dippade formen, varje år, vid samma årstid och samma mängd träning trots att det inte borde vara så.

Han utstrålade hälsa, styrka, muskler, blank päls och glada ögon. Möjligen fällde han lite sent på året men inte ovanligt för honom.
Började av en händelse räkna på foderstat bara för att lära mig något nytt och det visade sig att han fick 1/5 av proteinet han skulle ha! Det är ju rätt stor felmarginal.

Det var bara att fodra rätt och nästa år hamnade vi inte i samma träningssvacka utan kunde träna på och öka mer, samt att han fällde mycket tidigare på året.

Så visst kan en häst se både frisk och hälsosam ut utan att vara det. Alla tränar inte hårt, som jag, men foder har även en stor betydelse om stona får fel foder som sedan kan resultera i att avkommorna kan få fång som vuxna (artikel i Tidningen ridsport för många år sedan).
Han dippade ju varje år, det gick inte genom erfarenhet och med tanke på jobbet han gjorde tänka mer protein?

Men absolut allt är inte svart eller vitt
I vissa fall kan det ju bevisligen hjälpa

Att ge fel foder tror jag går bortom analys

Analys tillsammans med alert vaksamhet erfarenhet och gott djuröga och en bra höleverantör

Skulle analysen vara felaktig så gör inte det så mycket
Däremot ser jag ofta till exempel här att människor har analys och räknar och räknar och hästen mår ändå inte bra…
 
Alltså jag köper inte det
Ett gott djuröga, sunt förnuft och alert vaksamhet är tryggt

Nope, det är det inte.
Beviset är att de flesta hästar i Sverige är i överhull och rent av feta. Så feta att detta i sig är ett välfärdsproblem och tas upp igen och igen i media. Så, det sunda förnuftet är ganska lika att famla i mörker och ganska olika från person till person.

Den mänskliga faktorn är faktiskt ett reellt problem och om detta lär vi oss hela tiden men verkar ändå lita på det till 100% ganska ofta.
 
Vilka värden tror du på?
Det är ju en omröstning jag skapat så den är intressant för mig och vissa kommentarer och ibland väljer jag att svara
Nope, det är det inte.
Beviset är att de flesta hästar i Sverige är i överhull och rent av feta. Så feta att detta i sig är ett välfärdsproblem och tas upp igen och igen i media. Så, det sunda förnuftet är ganska lika att famla i mörker och ganska olika från person till person.

Den mänskliga faktorn är faktiskt ett reellt problem och om detta lär vi oss hela tiden men verkar ändå lita på det till 100% ganska ofta.
jag litar på mitt
Och vi skulle må bra att gå tillbaka till det
Vi lär oss varje dag att vetenskapen är ofta ute och cyklar

Så vad ska vi hålla oss i

Jag går på det jag sagt och lämnar analyser därhän
 
Han dippade ju varje år, det gick inte genom erfarenhet och med tanke på jobbet han gjorde tänka mer protein?

Hur tänker du att det skulle det? Han såg ju helt korrekt ut, fodra med ögat gjorde jag ju och ingen indikerade att det skulle finnas någon brist någostans. Jag trodde att hans förmåga låg där och inte mer. Vissa hästar går ju inte att träna mer än till taket de är födda.
 
Bra! Det är ju skönt att kunna göra det. Ditt sunda förnuft kan dock skilja sig från någon annans. Tycker du att alla ska lita på sitt eget sunda förnuft då?
Poängen är att det finns en övertro till analyser

Om en människa inte kan luta sig mot erfarenhet, gott djuröga och bra höbonde så nej jag tror att analys i många fall är värdelös ändå

Är det helt svart eller vitt
Naturligtvis inte
Livet är ju inte det
På forum blir det lätt en illusion av det då vi tenderar att diskutera så
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 046
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 113
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 591
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 450
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp