Höanalys vara eller icke vara

Höanalys eller inte?


  • Antal omröstningsdeltagare
    105
Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur vet du det om du inte har siffror?

Du kan visuellt (på hö och häst) tro att du får samma kvalitet men du vet faktiskt inte.
Nu får jag analys efter köp o leverans. Jag är inte den som är emot själva proceduren med analys. Jag bara ser nackdelar av att tro på den. Ffa shoppa runt beteende.
På vuxna hästar skulle jag absolut köpa av den bonden utan, skulle inte göra en egen om han inte gör det. Den häst jag haft längst är iofs rätt enkel, han har så stort mj behov att han får i sig rätt mkt protein

Jag slänger ett snabbt getöga på den. Möjligtvis räknar kvot om jag har unghäst eftersom det brukar ligga på den gränsen, på vuxna friska hästar ser jag det på en gång att det räcker fint.

Tidigare har jag haft väldiga problem med varierande kvalitet mellan balarna. Beror helt på var man bor. Då är ju analys rätt värdelöst. Rätt mänskligt att bonden tar prov på en lite bättre åker.
 
Mellan åkrarna?

Jord är inte död, den är en livsmiljö för otroligt många organismer. Dom pilar omkring och käkar organiskt material och flyttar runt på grejer. Det kan man märka tydligt i sin trädgård om man har ett bra mikroliv, det förändras ständigt. Själv bor jag på sandbacke så dom drar ner det organiska materialet och sand kommer upp av rörelserna, så jag får fylla på med mycket organiskt material ständigt 😅.

Om man plöjer ofta så har man mindre mikroliv, men själva plöjningen flyttar runt på partiklar den med.

Och en bra bonde gödslar jämnt över fältet, så väl skötta vallar brukar vara väldigt enhetliga.

Ska man ta analys på en åker som är varierad i både jordmån och växtlighet är det viktigt att man går en längre sträcka än vanligt, och tar från många olika provpunkter, och representativt i mängd från de olika områdena. Då kan det nästan vara lättare att ta prov med höborr från alla balarna. Och har man bara tillgång till fält som ger några få balar per plätt, för att det är ens egen mark eller något, så kan jag absolut förstå att det känns ovärt med full mineralanalys (dyrt). Man kan ta den enklaste i stället, och kanske bara skicka in från det fält man får flest balar från.

Men ska man köpa in hö från någon annan tycker jag att man ska stötta de aktörer som är seriösa. Dom tar analys för att veta hur de ska göra det bättre/mer anpassat till kunderna nästa år, och för att kunna erbjuda rätt parti till rätt kund.

Skogsmullestallet som fritidsrider kallblod några gånger i veckan behöver inte samma hö som avelsanläggningen.
 
Poängen är att det finns en övertro till analyser

Om en människa inte kan luta sig mot erfarenhet, gott djuröga och bra höbonde så nej jag tror att analys i många fall är värdelös ändå

Är det helt svart eller vitt
Naturligtvis inte
Livet är ju inte det
På forum blir det lätt en illusion av det då vi tenderar att diskutera så

Fast precis ingen här på forumet har skrivit att analysen är slutet på kunskapen, absolut ingen.
Det är liksom diskussionen om bilbältets inträdande i bilarna när folk sa att man inte skulle använda det för att det ingav falsk trygghet. Att man räddades av det fler gånger än inte var liksom inte med i diskussionen från icke-bältes-predikare.
 
Jord är inte död, den är en livsmiljö för otroligt många organismer. Dom pilar omkring och käkar organiskt material och flyttar runt på grejer. Det kan man märka tydligt i sin trädgård om man har ett bra mikroliv, det förändras ständigt. Själv bor jag på sandbacke så dom drar ner det organiska materialet och sand kommer upp av rörelserna, så jag får fylla på med mycket organiskt material ständigt 😅.

Om man plöjer ofta så har man mindre mikroliv, men själva plöjningen flyttar runt på partiklar den med.

Och en bra bonde gödslar jämnt över fältet, så väl skötta vallar brukar vara väldigt enhetliga.

Ska man ta analys på en åker som är varierad i både jordmån och växtlighet är det viktigt att man går en längre sträcka än vanligt, och tar från många olika provpunkter, och representativt i mängd från de olika områdena. Då kan det nästan vara lättare att ta prov med höborr från alla balarna. Och har man bara tillgång till fält som ger några få balar per plätt, för att det är ens egen mark eller något, så kan jag absolut förstå att det känns ovärt med full mineralanalys (dyrt). Man kan ta den enklaste i stället, och kanske bara skicka in från det fält man får flest balar från.

Men ska man köpa in hö från någon annan tycker jag att man ska stötta de aktörer som är seriösa. Dom tar analys för att veta hur de ska göra det bättre/mer anpassat till kunderna nästa år, och för att kunna erbjuda rätt parti till rätt kund.

Skogsmullestallet som fritidsrider kallblod några gånger i veckan behöver inte samma hö som avelsanläggningen.
Det där beror ju väldigt mycket på var man bor. Tidigate hade jag väldiga problem med just variation mellan balarna. Vilket är det sista jag vill ha pga kolik risk.

Men det gör ju också att analys blir omöjlig så länge bonden inte märker balarna. Där jag bor nu är detta inte ett problem.

Även om bonden tar genomsnitt hjälper det ju inte om balarna står i ordning så jag inte får snittet
 
Det där beror ju väldigt mycket på var man bor. Tidigate hade jag väldiga problem med just variation mellan balarna. Vilket är det sista jag vill ha pga kolik risk.

Men det gör ju också att analys blir omöjlig så länge bonden inte märker balarna. Där jag bor nu är detta inte ett problem.

Även om bonden tar genomsnitt hjälper det ju inte om balarna står i ordning så jag inte får snittet

Men varför köpa från nån klåpare som inte ens märker upp sina balar?

Jag kör ganska långt för att hämta mina, men det är värt det pga att jag vet vad jag får. Uppmärkt, välplastad, god hygien, analyserat, odlat för min hästtyps behov.

Dom började till och med skörda tidigare på morgonen för att jag bad om det, med lägre sockerhalt som resultat 😁.
 
Fast precis ingen här på forumet har skrivit att analysen är slutet på kunskapen, absolut ingen.
Det är liksom diskussionen om bilbältets inträdande i bilarna när folk sa att man inte skulle använda det för att det ingav falsk trygghet. Att man räddades av det fler gånger än inte var liksom inte med i diskussionen från icke-bältes-predikare.
Fast jag hävdar att det finns en övertro på analyser

Och det visar sig irl och på det här forumet Ofta
 
Det där beror ju väldigt mycket på var man bor. Tidigate hade jag väldiga problem med just variation mellan balarna. Vilket är det sista jag vill ha pga kolik risk.

Men det gör ju också att analys blir omöjlig så länge bonden inte märker balarna. Där jag bor nu är detta inte ett problem.

Även om bonden tar genomsnitt hjälper det ju inte om balarna står i ordning så jag inte får snittet
De lantbrukare jag har köpt av har haft stenkoll vilket fält alla balar kommer ifrån. Visst att kanske någon enstaka kan kastar fel, sånt kan ju hända. Men generellt så har det inte varit ett problem. Undantag finns givetvis, och här kommer vi igen till vikten av att välja en bra och ansvarsfull producent.
 
För mig är också analys väldigt viktigt då jag har en fantastisk leverantör, både levererar snabbt, bra kvalitet på hö och håller mig som kund trots att jag är tämligen liten men måste ha hö (bara två hästar och balarna är på 200 kg/st). Han har väldigt litet parti varje år med hö och det är det jag får.

Det är inte alltid ett hö som jag gillar just det året eftersom jag har lättfödda hästar. Med en analys kan jag ju se vad som fattas detta år, Vad som finns mycket av, ändra kvoten, lägga till lucern och mineraler. Hur i hela friden skulle det annars kunna fungera?
 
Första gången jag lärde mig räkna foderstat var på ridskolans teori...

Känns som grundläggande hästkunskap. Hur kan man vara anti-kunskap?

All kunskap är bra kunskap.

Den mänskliga faktorn är ett faktum inte en kunskap, tänker jag. Och inte är den speciellt bra men något vi alla dras med men om man nu kan minimera det med kunskap så har man ju kommit en lång väg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 046
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 113
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 591
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 450
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp