Höanalys vara eller icke vara

Höanalys eller inte?


  • Antal omröstningsdeltagare
    105
Status
Stängd för vidare inlägg.
Analys är ett måste.
Det varierar ju så enormt i värden. Ffa något så grundläggande som kvoten kan ju vara helt avgörande för om höt för huvudtaget går att fodra med.
Stod i ett stall med 2 i kvot, fick flytta. Räknade ut att jag behövde trycka i hästen 5kg lucern per dag som komplement och hon vägrade äta mer än några tuggor krafft per dag, så det var en omöjlighet. Dyrt också.

Blev billigare att flytta till ett bättre stall, med mer service, bättre hagar, ridhus och bra analyserat foder. Nu är hästen rund istället för att tappa i muskler och hull.
 
Men vem säger att det felar utan analys?

Däremot så gör övertro på analys att många missar att använda sunt förnuft

Analys kan inte ersätta det

Dock är inget eller iaf sällan saker svart eller vitt ej heller denna analysfråga 🥹☺️
Utan analys blir det en gissningslek och du kommer troligtvis inte märka om det felar förrän det gått alldeles för långt, eller så har du tur och det råkar ha blivit lämpliga värden för just den hästen, men det vet du egentligen inte heller, det hade kanske kunnat vara ännu bättre.

Med analys kan du direkt se vad du har för utgångspunkt och kan korrigera därefter INNAN det felar. Att vissa inte kan använda verktyget gör inte att det är fel på verktyget eller att det inte behövs för att vissa råkar lyckas hyfsat ändå.
 
Trend nej. Snarare så har fler och fler börjat lära sig att tolka analyser och räkna foderstater, kanske med hjälp av socialamediers intåg och lättillgänglig information via internet. Fler och fler har också lärt sig att förstå nyttan med att faktiskt göra det.

Själv har jag räknat foderstater sedan gymnasiet på slutet av 90-talet, vilket vi lärde oss under min skolgång (hästhållning).

”Rätt foderstat - bättre häst” behöver inte betyda att hästen mår rent dåligt för att man inte räknar, men hade kanske mått och presterat ännu bättre med uträknad foderstat.

Varför skulle analys ersätta det sunda förnuftet? Analys är ju en förutsättning för att kunna använda det sunda förnuftet. Vad ska förnuftet göra utan invärden?
Det gör ju uppenbarligen det
Då många människor bland annat här på buke skriver om analyser och ändå mår inte hästen nra
Ett kämpande med analyser

Sen skrev jag om gråzoner. Utanför den här diskussionen där det blir tvärsäkert hit och dit och ens egna ”åsikt” är rätt så använder förhoppningsvis de flesta sitt sunda förnuft
Med eller utan Analys 😀🥹
 
Men vem säger att det felar utan analys?

Däremot så gör övertro på analys att många missar att använda sunt förnuft

Analys kan inte ersätta det

Dock är inget eller iaf sällan saker svart eller vitt ej heller denna analysfråga 🥹☺️
Ingen har någonsin sagt att analysen ska ersätta sunt förnuft. Det är dock ett argument som många som tycker att det inte spelar så stor roll att de inte har analys tycker om att använda.

Analysen är till för att hjälpa. Alltid. Har jag tex en häst som är i bra skick och sedan faller ur strax innan pälsfällning så kan jag räkna ut exakt hur mycket protein den fick då, och konstatera att den behöver mer. Jag kan då jämföra exakta siffror, så att jag kan göra ett bra val nästa år, med ett helt nytt hö med helt andra siffror. Har du istället ingen analys så får du chansa. Kanske överdoserar man protein istället, eller gravt underdoserar från första början.

Och nu bryr jag mig inte om att ta upp mineralerna... För ska du ens se det förens det är i princip för sent och hästen mår ordentligt dåligt?

Och har man en fånghäst så är risken att du står med ett fånganfall innan du upptäcker att det var mycket socker i fodret. Ett fånganfall som kan kosta hästen livet om det vill sig illa.
 
Apropå att kunna använda verktyget, min häst föll ur på analyserat grovfoder för att jag inte var duktig nog på att räkna ut kvoten. Jag öste på mer protein för värdet var lågt.

Det var inte förrän jag fick hjälp att korrigera kvoten med rätt mängd energi till proteinet som han repade sig. Vid det laget hade han tappat så mycket muskler att han började överanstränga sig. Finns inte en chans att jag eller nån annan med bättre kunskap heller hade kunnat hitta rätt kvot för honom utan analysvärden på grovfodret.
 
Menar du att man inte kan se på hästen om höet är bra. Mår bra, utstrålar sund energi etc. Men i själva verket kan hästen vara nära döden?

En fet shettis kan se jätteglad ut och "må bra", tills det knäpper till och fången är ett faktum. Och då mår dom verkligen, verkligen inte bra.

Varför ta den risken när analys är så billigt? Du sparar dessutom massvis med pengar på att inte slösa med att ge för mycket hö, eller kraftfoder i onödan.

"Utstrålar sund energi" är inget man kan gå på, framförallt eftersom det är något som går igenom våra mänskliga hjärnors filter, och vi blir lätt extremt hemmablinda.

Att ge för mycket proteintillskott utan att ha räknat på det är nog det som kan leda till det mest akuta dödsfallet, dvs Baron Gruff-sjukan. Det är iofs ganska ovanligt eftersom det är fruktansvärt dyrt med proteintillskott.

Det vanligaste problemet för hästar vars ägare vägrar räkna foderstat och uppdatera sig med nutida foderlära är nog magsår pga för lite grovfoder/för mycket stärkelse, och fång pga för mycket foder/för mycket socker/för mycket stärkelse.
 
I år tex så tog de allra flesta skörden försent eftersom det var en sådan otroligt varm vår. Så de som normalt fått bra skörd vid midsommar fick inte det i år. Det var försent. Proteinet är extremt lågt och sockret skyhögt för väldigt många.

När man tittar på analyserna på salusidorna ser man på kommentarerna att väldigt många fattar noll. Väldigt, väldigt många har en kvot på 1.5-3 på sitt hö/hösilage och det är tydligt att dom flesta bara tittar på ts halten när dom benämner ett sådant hö/hösilage för bra och billigt.

Jag skrev en kommentar om det att det kommer definitivt inte bli billigt. Men runt december/januari skulle jag tippa på att det kommer komma mängder med frågor om hästar som fallit ur i de olika facebookgrupperna från folk som resonerar precis som du gör.

Priset tar nog han som sålde sitt hö som lågt i socker för att det hade regnat på det. 🙄
 
I år tex så tog de allra flesta skörden försent eftersom det var en sådan otroligt varm vår. Så de som normalt fått bra skörd vid midsommar fick inte det i år. Det var försent. Proteinet är extremt lågt och sockret skyhögt för väldigt många.

När man tittar på analyserna på salusidorna ser man på kommentarerna att väldigt många fattar noll. Väldigt, väldigt många har en kvot på 1.5-3 på sitt hö/hösilage och det är tydligt att dom flesta bara tittar på ts halten när dom benämner ett sådant hö/hösilage för bra och billigt.

Jag skrev en kommentar om det att det kommer definitivt inte bli billigt. Men runt december/januari skulle jag tippa på att det kommer komma mängder med frågor om hästar som fallit ur i de olika facebookgrupperna från folk som resonerar precis som du gör.

Priset tar nog han som sålde sitt hö som lågt i socker för att det hade regnat på det. 🙄
Jag såg den! Helt galet! Andra missuppfattningar som görs utan analys är att andraskörd är "mindre kraftigt" än förstaskörd och att fjolårshö innehåller mindre näring än årshö. Med en analys är ju alla såna påståenden lätta att kontrollera.
 
Är höanalys en garant mot att hästen inte faller ur..
Varför har jag då stött på och läst om människor som har analyser men hästar som faller ur?

Jag med mig själv inräknad har utan analys aldrig haft häst som fallit ur förutom jättegammal häst över 30
Det finns väl i princip inget som är garanterat när det kommer till hästar. Men med analys kan man ju räkna på vad hästen borde äta och korrigera efter det. När man haft hästen ett par år så har man väldigt bra koll på vad den behöver och kan hålla den fin i hullet även fast man får helt olika värden från år till år.

Att man aldrig har haft problem med att hästen fallit ur trots att man saknar analys är som att säga att jag behöver inte säkerhetsbälte, jag har aldrig krockat.
 
Priset tar nog han som sålde sitt hö som lågt i socker för att det hade regnat på det. 🙄

Hahhaha urlakat 😂.

Det kommer bli många hungriga hästar också, det var så extremt tydligt när jag gjorde "gräsfröhalms-experimentet". Utan proteintillskott minst 2ggr per dag blev dom helt nippriga, min hypotes är att dom inte tillverkar mättnadshormonet utan tillgång till protein...

Så vi lär nog se trådar om "beteendeproblem" också.

Edit, tillägg för de som inte vet:
Hästar saknar sträckreceptorer, dom känner sig inte mätta av mängden mat. Dom känner mättnad och hunger beroende på produktionen av hormonerna leptin och ghrelin, med flera. Hormoner som tillverkas av aminosyror, som kommer från protein.
 
Senast ändrad:
Lika viktigt som analys är att analysen är rätt utförd.
Annars ger det inte mycket vägledning till utfordring.
Tillräckligt många prover , minst 5 st tagna runt om på fältet samt blandat till ett samlingsprov.
Annat fält då får man ta ett nytt samlingsprov.
Sen hygienprov, är det ett bra hö gällande jäst mögel mm
Dåligt hö är för mig ett större ororsmoment.
 
Lika viktigt som analys är att analysen är rätt utförd.
Annars ger det inte mycket vägledning till utfordring.
Tillräckligt många prover , minst 5 st tagna runt om på fältet samt blandat till ett samlingsprov.
Annat fält då får man ta ett nytt samlingsprov.
Sen hygienprov, är det ett bra hö gällande jäst mögel mm
Dåligt hö är för mig ett större ororsmoment.
Här litar jag rätt så mycket på kobönder faktiskt. Deras mjölkkor är som elitidrottare, en felaktig analys kan få väldigt allvarliga konsekvenser. De vet garanterat hur man tar analyser om de har hållt på ett tag.
 
Självklart vill jag ha analys, hur vet jag annars vad jag betalar för? 😊

Man kan ju i hösilage få ett med väldigt högt TS, likväl som man kan få ett med väldigt lågt. Där gör det stor skillnad hur mycket man behöver ge för att hästen ska få rätt mängd i massa/tuggtid, och också kostnaden. Om du får välja mellan ett hösilage med högt TS och ett med lågt TS till samma pris per bal så blir ju det med lågt TS automatiskt dyrare eftersom du behöver ge mer.

Jag tycker att analysen ger en bra fingervisning för hur mycket massa som behöver ges, hur MJ och socker ligger (jag har lättfödd häst och behöver ha koll så jag ändå kan ge så mycket grovfoder som möjligt), hur mycket protein som behöver tillföras och vilka mineraler (både mikro och makro) som behöver balanseras.

Det är ju helt enkelt ett sätt, utöver att ge hästen goda förutsättningar att må bra, också inte spendera pengar på ”fel” saker. Upplever tex att många färdiga mineralblandningar innehåller onödigt mycket järn (behövs inte tillföras alls i regel då det brukar vara högt i grovfoder, vatten, kraftfoder) och oftast otillräckligt med bland annat zink, koppar osv så att man ändå skulle behöva komplettera med det rent. Känner du till smrp i ditt grovfoder så kan du enkelt undvika att komplettera med för mycket eller för lite proteintillskott/kraftfoder.

Som sagt, jag tycker det är en jättebra fingervisning att ha, men självklart kan man behöva justera för även om värdena skulle vara exakt samma i alla balar så är hästarna liksom oss individer.
Även om min häst bara gick och skrotade i hagen skulle jag absolut räkna foderstat till honom, jag ser ingen anledning att inte göra det för honom 🥰
 
Höanalys uppfattar jag hos många som ett absolut måste
Och lite av en ”trend” Och övertro.

Skillnad i om hästen är skogsmulle, sällskap eller i bästa fall en familjemedlem som får vara häst
Än gentemot tävlingshästar av olika sorter

Rösta på och skriv gärna hur du ser på det
Problemet är ju att analysen kanske inte alls stämmer med det du får. Lite falsk trygghet. Men då kan en ju ta en till
 
Utan analys blir det en gissningslek och du kommer troligtvis inte märka om det felar förrän det gått alldeles för långt, eller så har du tur och det råkar ha blivit lämpliga värden för just den hästen, men det vet du egentligen inte heller, det hade kanske kunnat vara ännu bättre.

Med analys kan du direkt se vad du har för utgångspunkt och kan korrigera därefter INNAN det felar. Att vissa inte kan använda verktyget gör inte att det är fel på verktyget eller att det inte behövs för att vissa råkar lyckas hyfsat ändå.
På det stallet måste ju hästarna sett ut som skit? Har stått inackorderad utan analys och då kollat noga på foderstat och hästar
 
På det stallet måste ju hästarna sett ut som skit? Har stått inackorderad utan analys och då kollat noga på foderstat och hästar
Hur kollar man noga på foderstat utan analys? Det måste ju bli ett fasligt gissande?

Visst finns det fall där analyser inte stämmer. Absolut - men det gäller att man ser till att köpa av någon som gör en bra analys. Inte så lätt alla gånger, men annars får man ta en själv om man är ny i området eller så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 014
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 106
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 493
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 413
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp