• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lime72
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hjälp!!!

Förstår inte riktigt problemet?
Hästen är antagligen en tjuvbetäckning och knappast att kalla för planerad avel och varför skulle den inte reggas och få tävlas om den inte har några fel??

Skämmas över ev. slarv kan man ju göra, men jag undrar om dina åsikter gäller alla tjuvbetäckningar eller bara dem som är inavlade?

Och varför skulle stc säga nej? Tror du folk kommer börja inavla med mor o söner bara för att man får regga dem??

Lek med tanken att denna häst faktiskt börjar och tävla och blir riktigt framgångsrik, vilka signaler skickas ut då?? Avla mor och son och få en kanon!! Om några generationer, hur kommer då våra travhästar se ut och ha för psyke??

//Lime

Lek med tanken att denna häst faktiskt börjar och tävla och blir riktigt framgångsrik, vilka signaler skickas ut då?? Avla mor och son och få en kanon!! Om några generationer, hur kommer då våra travhästar se ut och ha för psyke??

//Lime

Så dina tankar om hästfolk i allmänhet o avel i synnerhet är att man då skulle börja avla på mor o son och tro det är vägen till framgång för att en skulle vara framgångsrik?:eek:

Inte direkt mina tankar som du skriver, men det kan säkert finnas människor som tror det är vägen till evig lycka och framgång. Man ska aldrig utesluta det, det finns som sagt folk till allt...

Likaväl som det finns människor som tror att "travfolk" pinar och smiskar sina hästar var och varannan dag för att dom ska springa fortare och fortare. Trots att det faller på sin egen orimlighet...

Jag vet inte hur det är i andra djurslag, typ hundar/katter om det sker ett litet oplanerat "nyp" mellan tex mor och son. Får dom avkommorna reggas???

//Lime

Du kanske kan ställa den frågan på ett katt- eller ett hund-forum?

Det finns folk som har gårdshingstar de avlar på och även om en avkomma blivit bra är det knappast folk står i kö för att avla på dessa?

Fråga till regelkunniga:

Hur funkar det förresten nu när det ska vara betäckningslicenser och gud vet vad? GÅR det ens att regga en tjuvbetäckning? Antar att man måste lösa licensen retroaktivt för hingsten i så fall? :confused:

Det går att lösa returaktivt. En bekant till mig är tvungen att göra det i år. SÅlde en märr som visade sig vara tjuvbetäckt. Dock var det ingen inavel på den.

kl

Men jisses, precis som om man inte redan konstaterat detta eller inte. Jag har för mig att man redan i början av nittiotalet kom på att hård linjeavel ex syskon emellan ofta gav bra individer i första steget men att det sen blev skit. Vet att vi diskuterade detta flitigt under lektionstid... Sen vad ofta ska definieras som. Hur många nära korsningar är gjorda och hur stort var forskningsunderlaget osv.
Eftersom detta inte är något man brukar pyssla med till vardags så torde det vara så att riskerna övervägde. Du avlar ju inte bara på de goda prestationerna utan förstärker de dåliga, detta är ju ingen nyhet.

Jag tycker ts har gjort en älgaloppa av ett knott och varför i herrans namn blanda in stc i detta? Lagen säger att alla hästar ska ha rätt att bli registrerade. Hästen är rasren och uppfyller standardkraven för godkännande och varför då plötsligt frångå det? Det förekommer säkerligen inom alla raser men självklart är det lite pinigt och pratas tyst om det.

Skulle jag tvingas välja mellan att råka få en tjuvbetäckning mellan två nära besläktade eller en där grannens hingst av annan ras, utan papper och med noll meriter så skulle då jag hellre välja den inavlade. Travaren är ju tävlingsbar medan travarkorsningen redan från början är värd noll och inget... Travaren må kanske också bli det, men teoretiskt på pappret så lär den ha bättre odds att betala för sig.

Sen tycker ju jag att man kanske borde ha lite koll på sina märrar och gossar, men det är ju ett annat kapitel.

Gira

-som sprutade bort en blivande knabstrupper/travarkorsning... (grannens hingst gillade mina ston)

Jag tror personligen att tanken om att inavel inte är bra sitter djupt rotat i människors medvetande och att bara det gör att de allra, allra flesta undviker det och iom detta borde hästens marknadsvärde sjunka som en sten när avkomman är resuktat av ex mor/son. En sådans häst avelsvärde måste ju också vara i princip noll och ingenting. Sen är det väl bra att de reggas, på så vis har man ju koll på att hästen är inavlad.

*kl*

Och pappa blev valack efter detta missöde eller? :angel:

Vi fick en sån överraskning i oktober för många år sen. Men den var en syskonparning som vi fick göra DNA-analys på för att lista ut vem som var fadern.

Inget fel på den hästen förutom att han saknade lite skalle och försökte alldeles för mycket.

Ja vi fick för 5 år sedan ett helt oväntat föl, efter att helsyskonen, hm, stod i samma hage. Fortum hade ett elavbrott på natten som vi inte visste om. Då passade 2 åringen på att gå mellan alla de trådar vi hade. In till syrran och på morgonen stod de jämte varandra och sov.

Jag gnuggade ögonen de hade samma täcke, så likadana ut.

Jag tränade på som valigt och såg inget på märren. ANmälde t Axevalla året därpå i april och skulle starta.

Hon skulle då ha en vaccination åkte till vet. och han undrade om hon var dräktig:eek:. Nej nej det ser du väl, hon är en tävlingsindivid som inte hde ett gr för mkt på sig och uppdragen linje. JAg började tvivla och sa, tror du!?!

Kolla henne då. En vet har ju ett visst öga för att se, om en jag inte vet hur när det gällde märren.

Han :eek:gick in och kollade; Jo jag känner ett huvud iaf, sa han och småskratta. VAAAA sa jag. Hur långt e det gånget då????

Ja, sa han minst 6 månader men det känns helt fint så det är bara att vänta.

Åkte hem o strök henne och börja fodra på henne, hon tålde liksom inte havre utan gick på blött korn en LITEN skopa morgon o kväll MKT hö.
Efter 14 dgr så hade on en mage utan dess like:grin::D.

Hon blev fruktansvärt stor. Hm. Ok den 13/7 , kl 19.45kom där en fölis, som inte var av denna värld. HON VAR SÅ SÖT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så näpen och lite o nätt men mhelt bedårande. Ett kanon psyke ville komma upp i famnen direkt. Hon fick en liten grimma på sig.

Helt orädd för allt tyckte livet var underbart, och så guda snäll. När hon var runt 1 år så stod vi under presseningar och gick runt med detta i hagen. Var väl inget sa hon. Körde sedan in henne som 2½ åring för hon var ju liten, men oj va snabb hon var. Ville vara först även när hon tävlade med de stora i hagen.
Nu är hon 5 år och har ett steg med mkt driv i. Explosiv i sin action och fortfarande mkt trevlig tjej. Är snart klar för att kvalas. Hon är inte stor i höjd, 151 cm men oj vilken action hon har, väldigt vägvinnande.

Så vill säga att alla med linjeavel behöver inte vara negativt. Iaf inte i vårat fall. Men kan hålla med om att en koll på stamtavlan, då drar nog många på smilbanden.

Registrera var inget problem, jag står på både mamma och pappa, hade jag inte gjort detta så hade märren inte gått att regga.

Blir lite lustigt att se programmet när det kommer, att se stammen i det menar jag. OBS skulle aldrig göra detta medvetet, vi var ju rädda för en 5 bening, 2 huvad individ.

Sorry för detta långa inlägg, men ville berätta ändå.

Jag undrar även över varför man inte kollar upp märren om man vet att hon haft hingstbesök i hagen?:confused:

Vaccinerade hästen mellan anmälan och start? Mot vad?

Det blev en vanlig mot influensa, startar mkt i norge och det hade blivit tjall med datumen så det blev som det blev. Tur var väl att vi fick vetskap om att hon var dräktig. Inte kul om något hade hänt på axvalla.:crazy::cry:

Jag undrar även över varför man inte kollar upp märren om man vet att hon haft hingstbesök i hagen?:confused:

Ja jag förstår att det verkar knepigt. Men kollade märren och hingst"ungen", syntes inga tecken på att han lyckats sas. Hon var torr i baken, inga tecken öht. Hon hade aldrig haft en hingst på sig innan. Och då brukar det inte gå så himla bra. Hon var inte heller brunstig. Det syntes tydligt när märrarna var brunstiga för vi har/hade 4 hingstar.

Han hade ett mindre slag på sig, men inget allvarligt. Som tur var. Så allt tydde verkligen på att han fått däng av henne, men hade lyckats övertalat henne. Hm, fy att hon var så lättlurad. Och gick på den lätta....:grin:

Det blev en vanlig mot influensa, startar mkt i norge och det hade blivit tjall med datumen så det blev som det blev. Tur var väl att vi fick vetskap om att hon var dräktig. Inte kul om något hade hänt på axvalla.:crazy::cry:

....varför vacc så nära inpå start undrar jag?

Han hade ett mindre slag på sig, men inget allvarligt. Som tur var. Så allt tydde verkligen på att han fått däng av henne, men hade lyckats övertalat henne. Hm, fy att hon var så lättlurad. Och gick på den lätta....:grin:

Eller annars slog hon efter betäckning. Ganska vanligt om hingsten är långsam på att ta sig ner..:crazy:

AM

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 192
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 599
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 065
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2