• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lime72
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hjälp!!!

Jodå, så pass förstod jag!!!

Men vad gör STC egentligen?? Icohmed att hon är registrerad och hela den biten kan man ju nästan tro att dom tycker detta är OK??!!

Detta är faktiskt inte för ok...tjuvbetäckning eller ej!!!

...det går ju för f...n inte och komma närmare i generna än så...har faktiskt aldrig sett nått vidrigare!!!

//Lime

Anspelar inte namnet på att det är en tjuvbetäckning: Esmeralda Surprise . Sen vad jag har fattat för är det inte lika illa för hästar för inavel som ex. människor, även om det såklart inte är det ultimata.

Ska man bara avliva en så inavlad häst när den är född, om den är helt frisk?

Iochmed den grava inavel så hade jag nog faktiskt valt det.

Bara hoppas att Esmeralda aldrig får några avkommor, skadorna efter en snäv avel kan ju komma i senare generationer...

Finns det fler exempel tro med samma inavelskvot??? Eller är detta den allra värst??? Mor och son-kombinationer....

Dessutom är hon ju förr den 1 Aug och man brukar ju inte planera så sena betäckningar. Får hoppas att hon inte får några men i framtiden!

Kan ju ha varit så att stoet kom löst och att de inte visste vem pappan var. Så de gjorde DNA test (Som tar ett tag) Och under den tiden haft ute vet som konstaterat att fölet var friskt.

Sedan hur vida STC ska godkänna det hela är ju en annan historia. Hon är ju trots allt en renrasig travare med stam!

Även jag har sett ganska snäv släktavel.....

Det förekommer säkert i fler djurslag än hästar, det begriper tillockmed jag....

Sorgligt, planerat som oplanerat:cry:....

//Lime

Jag är ingen förespråkare för inavel och denna häst verkar ju vara resultatet av en tjuvbetäckning.
Hästen som sådan rår ju inte för sina föräldrar och den har lika stor rätt att leva som alla andra hästar.

Ett annat exempel på inavel som blev oerhört lyckat är denna:
http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=75262
Jahn Sjur, som på sin tid var en av kallblodstravarnas främsta avelshingstar. Han verkade framförallt i Norge men fick även en hel del avkommor i Sverige. Helbrodern Jahnuar verkade en hel del i aveln också.

Det förekommer säkert i fler djurslag än hästar, det begriper tillockmed jag....

Sorgligt, planerat som oplanerat:cry:....

//Lime

Jag fattar inte riktigt det sorgliga?
Hästen har bevisligen fyra ben (tveksam om hf dock) o ett huvud o är satt i proffsträning?
Varför gråter vi?? :confused:

Ja, precis.

Jag skulle aldrig betäcka ett syskon med ett annat även om det finns lyckade exempel, men därifrån till att ta bort en hårt inavlad häst som är frisk bara av anledningen att den är ett misstag tycker jag är horribelt.

*kl*

Och pappa blev valack efter detta missöde eller? :angel:

Vi fick en sån överraskning i oktober för många år sen. Men den var en syskonparning som vi fick göra DNA-analys på för att lista ut vem som var fadern.

Inget fel på den hästen förutom att han saknade lite skalle och försökte alldeles för mycket.

OT: Har ni sett att TS samtliga inlägg på Buke är i den här tråden... :grin:

Ja. Och lite väl framfusig start ;)

I övrigt så är ju gjort, gjort.

MAn kan ju inte slå ihjäl en individ som det inte är nåt fel på.
Så det hela har gått från en liten fjäder till en hel hönsgård.

Det betäcks med så tokigt avelsmaterial ändå bortikring, :D trots att det är planerad och ej slumpmässig avel.

AM

Vet en till, Aero Etik har samma pappa och morfar.

Vet inget om individen i sig... Mer än att även denna var en tjuvbetäckning.

Gira

Ja. Och lite väl framfusig start ;)

I övrigt så är ju gjort, gjort.

MAn kan ju inte slå ihjäl en individ som det inte är nåt fel på.
Så det hela har gått från en liten fjäder till en hel hönsgård.

Det betäcks med så tokigt avelsmaterial ändå bortikring, :D trots att det är planerad och ej slumpmässig avel.

AM

Förlåt, jag borde naturligtvis ha presenterat mej och hälsat först!!!

Framfusig har jag dock aldrig kallats för - men nån gång ska väl bli den första!!!

Jag skulle ärligt talat skämas att ens fylla i reg.uppgifterna om jag hade en sådan avkomma och hade troligtvis inte "slagit ihäl" den som nån påstod utan bara låtit det hela bero och låtit "misstaget" få ett värdigt liv...dock utanför papprena.

Sen vad som är rätt eller fel det vet jag inte, är heller inte ute efter att "starta krig" med nån utan det var bara en fullständig chock och ville att nån skulle förklara för mej hur STC/ATG tänker i liknade situationer. Att registrera är ju faktiskt att acceptera, eller tänker jag fel....rätta mej gärna!!!

//Lime

Förlåt, jag borde naturligtvis ha presenterat mej och hälsat först!!!

Framfusig har jag dock aldrig kallats för - men nån gång ska väl bli den första!!!

Jag skulle ärligt talat skämas att ens fylla i reg.uppgifterna om jag hade en sådan avkomma och hade troligtvis inte "slagit ihäl" den som nån påstod utan bara låtit det hela bero och låtit "misstaget" få ett värdigt liv...dock utanför papprena.

Sen vad som är rätt eller fel det vet jag inte, är heller inte ute efter att "starta krig" med nån utan det var bara en fullständig chock och ville att nån skulle förklara för mej hur STC/ATG tänker i liknade situationer. Att registrera är ju faktiskt att acceptera, eller tänker jag fel....rätta mej gärna!!!

//Lime

Förstår inte riktigt problemet?
Hästen är antagligen en tjuvbetäckning och knappast att kalla för planerad avel och varför skulle den inte reggas och få tävlas om den inte har några fel??

Skämmas över ev. slarv kan man ju göra, men jag undrar om dina åsikter gäller alla tjuvbetäckningar eller bara dem som är inavlade?

Och varför skulle stc säga nej? Tror du folk kommer börja inavla med mor o söner bara för att man får regga dem??

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 192
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 599
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 065
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2