Sv: Hjälp

Känns tråkigt att läsa i tråden att man är så likgiltig för livet oavsett om det bara är ett embryo :-(

Tycker det även är tråkigt att man tar så lättvindigt på aborter. Med detta tankesätt så borde man inte få sörja ett tidigt mf tex.

Förstår inte varför man måste skilja så hårt på tiden före fostret kallas barn, men å andra sidan så kallar man väl det inte barn före det är fött?

Tråkigt att läsa att folk tycker att abort är en slags preventivmedel

Vilka är man och folk ? Inte någon i denna tråd har på något vist haft dessa åsikter som du pådyvlar man och folk. Du har dragit DINA slutsater om hur man och folk anser om deras värdering av livet, foster, aborter, och sorg vid mf.

Ärligt talat tycker jag att ditt inlägg är malplacerat och rent utav oförskämt mot TS.

Känns tråkigt att läsa i tråden att man är så likgiltig för livet oavsett om det bara är ett embryo :-(

Tycker det även är tråkigt att man tar så lättvindigt på aborter. Med detta tankesätt så borde man inte få sörja ett tidigt mf tex.

Förstår inte varför man måste skilja så hårt på tiden före fostret kallas barn, men å andra sidan så kallar man väl det inte barn före det är fött?

Tråkigt att läsa att folk tycker att abort är en slags preventivmedel..:(

Om du vill diskutera abort tycker jag du kan starta en egen tråd som handlar om det och inte diskutera det när TS står inför ett mycket svårt och tufft beslut. Helt onödigt!

Om du vill diskutera abort tycker jag du kan starta en egen tråd som handlar om det och inte diskutera det när TS står inför ett mycket svårt och tufft beslut. Helt onödigt!

Läs vad jag skriver! Jag har inget emot abort bara att en del svar här är tråkiga att läsa där man faktiskt ser väldigt lätt på just abort.

Vilka är man och folk ? Inte någon i denna tråd har på något vist haft dessa åsikter som du pådyvlar man och folk. Du har dragit DINA slutsater om hur man och folk anser om deras värdering av livet, foster, aborter, och sorg vid mf.

Ärligt talat tycker jag att ditt inlägg är malplacerat och rent utav oförskämt mot TS.

Du kanske ska läsa igenom tråden igen innan du anklagar mig för en massa saker..

Rimligen borde man väl kunna säga att det är ett större trauma att tvingas föda ut ett dött, annars fullt utvecklat barn, jämfört med att få en sen blödning i v 5. Sedan kan man givetvis sörja olika aspekter av graviditeten, men fram till v 13 är de flesta fullt medvetna om, tror jag, att missfallsrisken är en realitet.

Som sagt så är ju sorg något individuellt som inte kan mätas OCH så inte ska mätas eller jämföras. Tycker att ditt inlägg visar på väldigt lite förståelse.

Tråkigt att läsa att folk tycker att abort är en slags preventivmedel..:(

Skönt då att ingen i tråden ger uttryck för något av det som du tycker är tråkigt!

(Utom möjligen om du tycker det är tråkigt att femveckorsembryon kallas för just det, och inte för barn. Jag fattar dock inte vad som är tråkigt med att barn utvecklas successivt i livmodern och inte är färdiga genast efter befruktningen.)

Jag har följt tråden någa från första stund och inte en enda person har givit uttryck för att abort är något lättvindligt eller istället för p-medel. Hur inläggskrivarna värderar liv vet varken du eller jag iallafall inte utefter det som skrivits i den här tråden.

Jag har följt tråden någa från första stund och inte en enda person har givit uttryck för att abort är något lättvindligt eller istället för p-medel. Hur inläggskrivarna värderar liv vet varken du eller jag iallafall inte utefter det som skrivits i den här tråden.

För att citera lite:

Ser ingen större skillnad på att använda p-medel och en abort, båda sättet förhindrar ju att man får barn. Sen är abort givetvis inget alternativ till p-medel men om man använder p-medel vill man ju inte ha barn så då förstår jag inte det fruktansvärda i abort.

Abort har här omnämnts i negativa ord därmed slutsatsen att det skulle vara något fruktansvärt.
Personligen så har jag enormt svårt att tänka mig att jag skulle må speciellt dåligt eller ens fundera speciellt mycket över en abort. Jag skulle ha ångest över att behöva gå till läkaren men det har ju mer med min läkarskräck att göra

Sen finns det ju för all del folk som jämställer abort med mord, men där är vi väl inte, hoppas jag. Det finns ju även de som vill förbjuda preventivmedel

Det är delvis så jag också tänker. Jag upplever att väldigt många nästan vill att man ska våndas före aborter och må dåligt efteråt. Jag undrar hur många som skulle må så dåligt som de nu gör, om de slapp allt det där skuldbeläggandet och förväntningar om att må dåligt.

Många har tex sagt till mig att abort var något jag alltid skulle minnas - pytt! Jag kan räkna ut att det är i runda slängar 21-26 år sen, så väl minns jag det. Och den beräkningen bygger på att jag minns i vilken stad jag bodde samt att jag vet att det var innan min son föddes, inte på några känslor kopplade till aborten.

Jag personligen tycker nog att man uttrycker sig ganska lättvindigt över aborter.. Fast jag kanske inte ser vad ni andra ser i ovanstående..

Som sagt jag har inte vänt mig till att ts skulle uttryckt sig på något speciellt sätt utan det är allmänt att abort är något som är helt naturligt idag.

Och nej jag lägger ingen värdering i att folk gör aborter när situationen kräver det, men vet flera som gjort återkommande aborter för att de helt enkelt inte tycker det är något speciellt.

Jag personligen tycker inte att man skall leka med livet genom oaktsamhet och jag blir själv ledsen när folk säger att ett 17 veckors foster inte är medveten och som dessutom i princip säger att man inte får sörja ett tilltänkt barn man förlorat genom mf. Jo jag vet hur det är förlorade mitt första i v 14, det var vare sig lätt eller smärtfritt. Och jo även idag när jag har en liten på 10 månader så tänker jag tillbaka på hur det kunde ha varit.

TS sitter i en svår situation och jag tycker eg ingen kan råda henne vad hon skall göra utan hon får göra det som känns bäst för henne och hennes kille. Dock tycker jag att det till trots är kvinnans slutgiltiga beslut med tanke på att det är henne kropp som skall bära fram ett ev barn.

Men du tycker inte att det är konstigt att man tar så lättvindigt på att sätta människor till världen och att bli förälder? Att göra barn genom oaktasamhet är inget problem alltså, men att ta konsekvensen av oaktsamheten genom att abortera, det är bekymmersamt på något vis?

Vilken är kopplingen mellan att se aborter som en lösning i vissa lägen, och att inte "få" vara ledsen över ett missfall? Få, för övrigt, men har hindrat någon? Och hur? :confused:

De där "flera" du känner till verkar ju inte skriva i tråden, så jag fattar inte riktigt vad de har med saken att göra. Själv skulle jag gissa att det finns någon form av problematik med i bilden när någon är så lite rädd om sig själv att hon utsätter sig för upprepade ingrepp som aborter är.

Men du tycker inte att det är konstigt att man tar så lättvindigt på att sätta människor till världen och att bli förälder? Att göra barn genom oaktasamhet är inget problem alltså, men att ta konsekvensen av oaktsamheten genom att abortera, det är bekymmersamt på något vis?

Var läser du in det? Jag är inte mot aborter som jag skrivit flera ggr tidigare. det JAG tyckte var tråkigt är att folk tar lätt på aborter..

Vilken är kopplingen mellan att se aborter som en lösning i vissa lägen, och att inte "få" vara ledsen över ett missfall? Få, för övrigt, men har hindrat någon? Och hur? :confused:

Om du läser det jag svarat på så ser du att man skrivit här att det är skillnad att förlora ett foster i slutet mot att förlora det i början. Jag anser inte att man kan mäta sorg som man tydligen gör här.

De där "flera" du känner till verkar ju inte skriva i tråden, så jag fattar inte riktigt vad de har med saken att göra. Själv skulle jag gissa att det finns någon form av problematik med i bilden när någon är så lite rädd om sig själv att hon utsätter sig för upprepade ingrepp som aborter är.

Idag är det rel enkelt att gör en tidig abort och jo jag vet flera unga flickor som gjort det upprepade ggr. Och nej de har ingen problematik.

Att det kom upp i tråden har med det som skrevs

Varför gör de då upprepade aborter istället för att använda preventivmedel?
Det sistnämda är ju betydligt smidigare än att behöva ge sig av på läkarbesök och sådant som en abort kräver.
Det finns dessutom saker som är betydligt värre att drabbas av vid oskyddat sex än en ofrivillig graviditet...

Senast ändrad:

Om du läser det jag svarat på så ser du att man skrivit här att det är skillnad att förlora ett foster i slutet mot att förlora det i början. Jag anser inte att man kan mäta sorg som man tydligen gör här.

Men det kan man faktiskt. Eller snarare den stress som det innebär för själen att förlora ett barn sent. Det har visat sig jämförbart med att förlora en nära anhörig, för de flesta. Det är alltså något av det mest stressande som någon kan utsättas för. Jag har mycket svårt att tro att det går att jämföra med en 5 veckors graviditet (om man inte har särskilda omständigheter som gör att missfallet är extremt jobbigt, kanske upprepade missfall), just därför att spontanaborter så tidigt får anses normalt.

Nej varför det? Det är ju så det är..

Nej, så svart-vitt är det inte. Det är ingen komplikation, det är snarare normalt att celldelningen ibland blir störd - eller inte optimal - du ser det redan vid IVF och blastocystodlingar. Det är inte fråga om friskt vs sjukt, utan att vissa embryon är lite, lite mer livskraftiga än andra, att livmoderslemhinnan kanske är mer gynnsam i vissa fall, ja det finns massor av känsliga faktorer som spelar in. Ibland klarar sig ett "sämre" embryo ändå, det är alltså oerhört komplicerat.

KL
Att förlora ett foster/barn väldigt tidigt i en graviditet kan vara extremt tragiskt för en människa, som kämpat länge för att bli gravid, det kan bli en stor sorg som hänger sig kvar länge, länge, kanske för alltid.
För den personen, som vill bli gravid men inte kan/har svårt för det, uppfattas ofta upprepade "lättvindiga" aborter nästan som ett hån och som något väldigt jobbigt.
Graviditeter, missfall, aborter, barn - allt är väldigt personligt. Det går inte att jämföra eller egentligen ens ha åsikter om vad man bör känna eller inte känna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar