kl
Det här känns knappt som min tråd längre men jag har ett visst behov av att skriva av mig så jag gör det här. Det är inget lättvindligt beslut, det är det svåraste val jag nånsin tvingats göra. Det har förvånat mig, hur svårt det faktiskt varit, och är, för än är det inte över. Det är så många frågeställningar som jag går igenom i huvudet gång på gång, men till syvende och sist så är det så att jag inte vill ha barn i den situation jag befinner mig i just nu. Jag vill vara i ett stabilt förhållande, med trygghet och tillit, och jag vill bo med den man jag skaffar barn med. Jag vet att vi kan flytta ihop och att allt praktiskt går att lösa, men jag är inte redo. Jag vill vara redo och jag har tänkt mycket på barn ett bra tag nu, men jag är inte redo i den här sitsen.
Beslutet blir inte enklare av att pappan vill behålla barnet. Jag vet att det är min kropp och att jag gör det slutgiltiga valet, men det hindrar inte skuldkänslorna när jag ser hur gärna han vill. Jag vill så gärna vara där han är men jag är inte det. Jag är lite vilsen.
Så idag var vi där för att se hur långt gången jag var och göra ett avslutande. Mådde illa av nervositet när vi kom dit. Tur att han var med och drog sina dåliga skämt och fick mig att slappna av lite. Läkaren visade sig vara två timmar försenad, och jag hann gå igenom allt ett antal gånger i mitt trötta huvud. Kanske var det ett test för att se om man verkligen bestämt sig
? När vi väl kom in bröt hon ganska kraftigt på isländska och allt skulle gå väldigt fort, jag kände mig en smula pressad och trängd. Försökte läsa broschyren om den medicinska aborten samtidigt som jag lyssnade på hennes frågor om när och hur jag ville göra avbrytandet. Jag fick lite panik och sa att jag ville tänka på saken. Väl ute förklarade P hur det skulle gå till och jag blev lite lugnare. Så jag antar att jag åker dit imorgon och hämtar tabletterna. Det kommer inte bli lättare med tiden, lika bra att få det överstökat. Även om jag är ledsen och rädd så vill jag inte ha barn under dessa förhållanden. Och går det inga fler tåg så är det så.