Inte i klass med BC
Nog för att de vill jobba, håller jag absolut med om men nog tycker jag de funkar bra som aktiva sällskapshundar.
Inte den riktiga jaktlabben. De är verkligen i bc-klass. Jag skulle inte orka med en sådan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte i klass med BC
Nog för att de vill jobba, håller jag absolut med om men nog tycker jag de funkar bra som aktiva sällskapshundar.
Plockar ihop lite från andra trådar om vad jag skrivit om Kromfohrländern.
Det är en aktiv hund men klarar sig på promenader utan att bli knäpp även om alla hundar mår bra/bättre av att aktiveras. Jag och min sambo planerar barn inom de närmast åren och ville därför ha en roligt hund som man kan jobba med men som inte heller mår dåligt av att det kommer perioder när det bara blir promenader och följa med till stallet. Kromisen är en fantastisk agilityhund eftersom de är signalkänsliga och de är otroligt snabba på att lära sig alla vardagsregler, lydnadsmomenten tar lite längre tid
Inkallning är förprogrammerat redan från födseln, jag antar att det hör ihop med att de inte gärna lämnar matte/husse och att jakten i dem är nästan obefintlig. Ludde kan dra några meter (ca 3-8) men stannar oftast själv och vänder direkt om jag kallar på honom.
Det finns ett reserverat drag i dem som gör att man ska tänka lite extra på att miljöträna första tiden men alla som jag har träffat är riktigt glada och härliga hundar.
Låter som ni till stor del har samma kriterier jag hade när vi valde hund. Det blev en Kromfohrländer och vi är fantastiskt glada för vår underbara Ludde
Härligt! Lycka till, uppdatera gärna här eller på PM vad det blir för valp senVi har nog bestämt oss för att det blir en dalmatiner. Nu ska jag bara börja leta efter en lämplig valp!
Vi har nog bestämt oss för att det blir en dalmatiner. Nu ska jag bara börja leta efter en lämplig valp!
Härligt! Lycka till, uppdatera gärna här eller på PM vad det blir för valp sen
och jag som precis tänkte skriva att gillar du Dalmatinern så kan du med fördel även kolla upp Rhodesian ridgeback då de är ganska lika storleksmässigt och temperamentsmässigt men får önska dig lycka till med din framtida dalmis
Ridgeback och dalmatiner är enligt min åsikt ungefär lika krävande, men om någon av dom kräver mer är min erfarenhet att det är dalmatinern isf. Fast en ridgeback kräver nog en aning mer pondus hos ägaren, kanske.Jag har tittat på dom, men trodde att de behövde mer än vad vi kunde erbjuda?
Ridgeback och dalmatiner är enligt min åsikt ungefär lika krävande, men om någon av dom kräver mer är min erfarenhet att det är dalmatinern isf. Fast en ridgeback kräver nog en aning mer pondus hos ägaren, kanske.
Jag har tittat på dom, men trodde att de behövde mer än vad vi kunde erbjuda?
Ridgebacken definieras numera som en aktiv sällskapshund och allt det som @Barret skriver om dalmis kan även appliceras på RR. Från början när man skulle skapa en rasstandard till RR så "lånade" man ju dalmisens dito eftersom man ansåg att RR och dalmis var så lika.
Precis som @isafore skriver så är även min uppfattning att dalmisen kan vara något intensivare och envisare (om det är möjligt ) än en RR men annars är de nog hyfsat lika Det är nog mer en smaksak då vilket utseende man gillar
äh, ta tre när du ändå håller på det gjorde jag, till sambons stora förtretJag gillar utseendet på båda raserna. Man kanske ska skaffa två stycken.
äh, ta tre när du ändå håller på det gjorde jag, till sambons stora förtret
Åh, hur gör man? Typ såhär?äh, ta tre när du ändå håller på det gjorde jag, till sambons stora förtret
HÅLL HÅRT I HONOM! Annars kan du skicka hit honom!Min sambo vill ha minst tre hundar.