När
@Monstermom plingar svarar Barret.
Jag har två stycken dalmatiner, och tillgång till minst nio andra då uppfödaren bor bara en mil bort med sina åtta plus att det finns syskon lite varstans i trakten. Temperamentet på dem alla är toppen. Sociala, framåt, orädda och extremt keliga. Eftersom jag även ställer ut min stora så har jag fått chans att se, och kela med en mängd andra också. Inte en enda av dem har jag känt mig orolig runt. Allihopa, från flera olika kennlar, har varit toppen i lynnet. Det man dock får tänka på är att dalmatiner i grunden är en vakthund, och en som föddes upp för att ha relativt stor självständighet och integritet. Samtidigt kan de vara rätt mjuka så man måste hitta en balans mellan att vara bestämd och samtidigt diplomatisk. Åtminstone mina dalmatiner kräver ett visst mått av övertalning ibland, de gör det jag ber dem om, när jag ber på rätt sätt (9 av 10 gånger innefattar rätt sätt godis... Dalmatiner gör det mesta för en godbit). Det fanns en period (i samma veva som Disneys 101 Dalmatiner var på modet) som rasen blev rätt populär och som en följd avlades det hejvilt. Jag tror att en stor del till att rykten om att de skulle ha dåligt kynne/temperament kan skyllas på den tiden. Tack och lov får man väl säga, så sjönk deras popularitet efter ett tag och den dåliga aveln började fasas ut. Idag skulle jag nog vilja säga att de dåliga exemplaren är i klar minoritet.
En dalmatiner ska i grunden vara aktiv och signalkänslig men samtidigt nyfiken, vaken och social... Eftersom de från början var tvungna att kunna interagera med både människor och en mängd andra djur. De ska inte vara aggressiva eller nervösa, något som jag upplever att de flesta dalmatiner jag träffat inte heller är. Jag är ärligt talat tio gånger mer nervös när jag ser någon komma med en klase powder puffs än ett gäng dalmatiner. Tilläggas bör att min mamma, som annars är relativt hundrädd, inte var det minsta ens nervös när jag och mina hundars uppfödare invaderade hennes hus med fem dalmatiner i december. Hon sa att hon aldrig känt sig så trygg. Det syntes, menade hon, på dem att de var så lugna och vänliga (detta trots att två av dem var ohängda 10-månaders valpar...).
Det torde inte vara alltför svårt att hitta en bra dallis, om man kontrollerar att den kommer från en seriös uppfödare. Jag kan tipsa om ett gäng via PM om du är intresserad av att lära dig mer om rasen av några som verkligen vet vad de snackar om. Tänk bara på att de fäller året om och helst vill sova så nära dig det bara går. Så ett lager klädrollers och en stor säng är att rekommendera
TILLÄGG: Detta Barr kommer f ö vara på Kistamässan med sin stora prickikorv (plus sex stycken av uppfödarens hundar... Och uppfödaren själv) nu i april. Du är mer än välkommen att titta förbi och hälsa på oss