Hjälp oss att välja ras

Springsteen

Trådstartare
Jag och sambon har bestämt oss för att köpa valp i år. Men det är väl ungefär så långt vi kommit i vad vi kunnat bestämma.

Vi har ytterst svårt att bestämma oss för vilken ras vi vill ha. Sambon är inte kräsen alls, utan det är väl jag som inte kan bestämma mig.

Storleksmässigt vill jag hellre ha en mellanstor till stor hund, men en liten hund skulle kunna fungera det med.
Jag vet att jag inte vill ha en pudel eller en golden då jag växt upp med raserna och jag inte trivs med dom.
Pälsen får vara kort, lång etc. bara jag inte behöver trimma alá pudel eller rycka hår.

Hunden kommer att kunna vara med mig på jobbet och där röra sig under hela tiden jag är där (4-9 timmar per dag, annars är jag hemma och har möjlighet att motionera/aktivera den mer osv.). Morgon och kväll erbjuds det långpromenader och så hjärngympa såklart! Jag är intresserad av att gå lydnadskurser, men inte att tävla. Jag och sambon gillar att vandra och vi vill gärna ha med hunden i framtiden. Så en sällskapshund av någon sort? Men vilken?

Finsk lapphund :)? Jag älskar dem! Det jag vet om dom så borde de passa era kriterier. Plus att de är SJUKT söta :love:!

Lancashire heeler? Bra päls, tål lite kyla och dör inte av värme på sommaren. Robusta, kavata och enkelt format. Ganska följsamma av sig själva.

Sheltie?

Vad är det med golden och pudel som du inte gillar?

Dalmatiner?

Våra golden har varit lite för slöa för min smak, den senaste har även haft mycket hälsoproblem.

Pudeln är min mors hund och det är den hemskaste hunden jag träffat, troligtvis beror det på dålig uppfostran och sedan så har mamman och kullsyskon samma problem, är säkert en jättetrevlig ras men jag har så dålig erfarenhet av dom.

Har tittat på dalmatiner, hur är temperamentet? Har hört att det kan vara svårt att hitta dalmatiner med gott lynne?

Lancashire heeler? Bra päls, tål lite kyla och dör inte av värme på sommaren. Robusta, kavata och enkelt format. Ganska följsamma av sig själva.

Sheltie?

Har tittat på sheltie, men inte tänkt på Lancashire heeler! Ska titta mer på dom!
Är väl mest storleken jag oroar mig för när det gäller de mindre hundarna. Att ha med den i stall osv. Men det kanske inte är ett problem? :)

Våra golden har varit lite för slöa för min smak, den senaste har även haft mycket hälsoproblem.

Pudeln är min mors hund och det är den hemskaste hunden jag träffat, troligtvis beror det på dålig uppfostran och sedan så har mamman och kullsyskon samma problem, är säkert en jättetrevlig ras men jag har så dålig erfarenhet av dom.

Har tittat på dalmatiner, hur är temperamentet? Har hört att det kan vara svårt att hitta dalmatiner med gott lynne?

Det finns absolut en del mentala problem i rasen, som det tyvärr gärna blir med raser som ska ha en viss reservation (vissa väljer att tolka det som att det är helt OK att avla på djur med rädslor istället :cautious:), men det finns jättetrevliga dalmatiner också! Jag vet att några här har rasen men jag kommer tyvärr inte ihåg någon annan än @Barret så jag plingar på henne. :)

Jag gillar (sunda) dalmatiner, de är roliga, aktiva och samtidigt glada för att gona sig i soffan. Men de kräver helt klart att man vill vara aktiv med sin hund!

Jaktlabbe är inte en sällskapshund. Det är hundar med arbetslust i stil med BC som kräver massor med aktivering för att må bra.
Inte i klass med BC
Nog för att de vill jobba, håller jag absolut med om men nog tycker jag de funkar bra som aktiva sällskapshundar.

Har tittat på sheltie, men inte tänkt på Lancashire heeler! Ska titta mer på dom!
Är väl mest storleken jag oroar mig för när det gäller de mindre hundarna. Att ha med den i stall osv. Men det kanske inte är ett problem? :)

Har haft heeler, och att dom inte ska kunna hänga med till stallet är inget du behöver oroa dig över. Min hängde också med på ridturer i alla gångarter utan problem. :) En underbar ras!

Annars tror jag också att Finsk eller Svensk lapphund kunde passa. Eurasier, Kromfohrländer?

Inte i klass med BC
Nog för att de vill jobba, håller jag absolut med om men nog tycker jag de funkar bra som aktiva sällskapshundar.

Hur många har du träffat? Det finns klart mellanmjölk där också, men en riktig jaktlabbe med jaktlinjer hela vägen är inte mellanmjölk.
Visst att de är ganska följsamma, men det är ju BC också.

Jaktlabbarna är det absolut bästa för extremt krävande jaktarbete. Typ som att du köper en riktigt bra bruksschäfer om du vill tävla bruks på elitnivå. Men ingen skulle rekommendera en schäfer som aktiv sällskapshund.

Sorry för att jag går igång, men jag har sett labbarna omplaceras flera gånger efter att de ätit upp familjers hus pga för låg aktivitet.

Hur många har du träffat? Det finns klart mellanmjölk där också, men en riktig jaktlabbe med jaktlinjer hela vägen är inte mellanmjölk.
Visst att de är ganska följsamma, men det är ju BC också.

Jaktlabbarna är det absolut bästa för extremt krävande jaktarbete. Typ som att du köper en riktigt bra bruksschäfer om du vill tävla bruks på elitnivå. Men ingen skulle rekommendera en schäfer som aktiv sällskapshund.

Sorry för att jag går igång, men jag har sett labbarna omplaceras flera gånger efter att de ätit upp familjers hus pga för låg aktivitet.

En del. Finns några i bekantskapskretsen :)
Oavsett så tyckte nu TS att de var för lika de slöa goldens de haft förut...bara lite mer alerta:)
Tycker för övrigt att TS verkar erbjuda ett ganska aktivt liv till hunden med både mycket motion, hjärngympa och träning.

En del. Finns några i bekantskapskretsen :)
Oavsett så tyckte nu TS att de var för lika de slöa goldens de haft förut...bara lite mer alerta:)
Tycker för övrigt att TS verkar erbjuda ett ganska aktivt liv till hunden med både mycket motion, hjärngympa och träning.

Jag har bara erfarenhet av mosters labbar, och de är glada harmoniska hundar som går på långpromenad och lite mental träning. Men de kan ju (är säkert) vara ett undantag såklart!

Jag vill inte riskera att köpa en hund som kräver mer aktivitet än vad jag kan erbjuda. :)

Jag håller med föregående talare att jakthundar inte skall köpas om du inte skall jaga. De är avlade för att jaga och de egenskaper som gillas i det syftet brukar vara de egenskaper som ställer till det för dem när de endast skall vara sällskaps hundar. Om du ska ha en hund som du skall kunna ha med i stallet och när du rider så får det vara en hund som inte är för självständig och går ut och letar efter vilt utan en hund som vill vara där du är och är glad och nöjd med det. Någon spetsras har också nämnts men där får man vara observant för min erfarenhet av dessa är att de är ganska så skälliga vilket också kan bli jobbigt beroende på hur du bor etc.

När du kommit fram till ett antal raser som du är intresserad av så kan ett tips kan vara att gå in på Svelands hemsida och kolla hur mycket kandidaterna kostar i försäkring, du vill ju inte köpa en hundras med många sjukdomar i bagaget.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 135
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 888
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 057
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar