Älskar att de är så intelligenta dock!
En liten tanke om det här bara.
Det är jättevanligt att folk tänker att ju intelligentare hund desto bättre, ungefär. Men intelligens är inte något man bör se som odelat positivt. En smart hund använder inte bara sin hjärna för att lära sig roliga tricks, den är smart
jämt - och lär inte ha exakt samma mål och önskningar som vi, definitivt inte alltid... Hundar är
mycket snabbare än oss, räknat på storlek är de starkare, de har sinnen som är
brutalt överlägsna våra. Vi har två fördelar, vi har motsatta tummar och vi är hyfsat smarta.
Vår chans att kontrollera hunden när den inte vill samma sak som vi är vår förmåga att planera, rent krasst. Vi kan ligga steget före för vi kan
tänka steget före, och vi kan även planera och organisera omgivningen så den hjälper oss (låsa dörrar tex
). Ju smartare hund du har, desto hårdare måste du jobba - kanske inte i den roliga träningen, där hunden kopplar jättesnabbt och lär sig som Einstein. Men i
vardagen, när det kanske vore skönt att ta det lugnt...
Inte-allra-smartaste-hundarna är ju inte dumma de heller. Min Monster är
hyfsat smart (men nog inte den smartaste hund jag haft), men nån bc är han då inte. Han har dock tex räknat ut hur man använder telefoner... Han "svarade" en gång när han var ensam hemma och min far ringde, genom att välta av luren när telefonen lät. Tydligen blev han väldigt uppmuntrad av att han fick "sällskap" av morfar på det sättet, och därefter räknade han snabbt ut att om han välte av luren och stampade lite på knapparna, då kunde det hända att han fick prata med någon!
Det låter kanske jättecharmigt, men det slutade med att jag fick ta undan alla vanliga telefoner hemma. Folk fattade ju inte vad/vem som ringde, jag fick ett par ilskna samtal tillbaks (men tack och lov ingen anmälan på mig i alla fall
) och jag var riktigt orolig att han skulle lyckas ringa SOS...
Han vet också på ett ungefär hur låsvred och bilhandtag fungerar, och försöker räkna ut sätt att använda sin stora nosklump på ett tillräckligt bra sätt...
Vad jag försöker komma fram till är att
väldigt få hundar är riktigt dumma i min erfarenhet, men det är rätt lätt att man får en hund som är för smart för att man ska kunna slappna av. Intelligens är verkligen inte något odelat positivt om man sätter det i ett vardagssammanhang. Hellre jobbar jag hårdare i träningen än sliter hela dagarna med att ligga steget före...
Edit: Oj, det blev långt och pladdrigt! Och det skrevs en massa medan jag knåpade på det där svamlet. Sorry.