Måste bara säga att jag verkligen gillar den här tråden, det är hur bra som helst att TS lägger ner tid och energi på att läsa om alla olika hundraser som det tipsas om, att TS verkar vara väldigt ärlig med hur hundens liv kommer bli utan att överskatta varken sig själv eller folk i omgivningen osv. Det är en underbart bra grund för ett i framtiden lyckat hundköp!
Ang intelligenta hundar... Så skönt det vore med en lite korkad, men samarbetsvillig hund
Själv sitter jag ju med hundras som är otroligt intelligent, men självständig. Visst har jag lärt mig enormt mycket på det, visst skrattar jag mycket åt alla tokiga idéer hundarna fått när de förstått hur saker fungerar, men jag blir också begränsad i vad jag vågar lära hundarna för tricks eftersom de utan tvekan(!) skulle använda tricksen vid "fel tillfälle" och inte heller väntar de på kommando för att göra något.
Skulle jag själv leta efter hund att träna med så hade jag inte ens tänkt på hundens "intelligensnivå", tvärt om hade jag bara tittat på hur samarbetsvillig hunden är (kanske undvikit de mest kvicktänkta raserna, just för att de så lätt "lär fel"). Alla hundar är nämligen så otroligt anpassningsbara, lär sig förstå oss och om vi bara är öppna för att lära oss kommunicera med hunden på ett trevligt sätt så finns det inte en chans att en normal hund är för korkad för att det ska gå att träna och tävla lite på skoj med den eller att få den som en fungerande vardagshund.