Överlag så klarar alla friska hundar det du vill använda den till, dvs du behöver inte vara rädd för att få en soffpotatis tror jag. Jag skulle välja bort hundar som är väldigt små alt. med väldigt korta ben (pga ridturerna) och med väldigt kort nos (vanligt med andningsproblem, de skulle jag dock inte rekommendera oavsett ridturer eller ej eftersom jag inte tycker att man ska stödja aveln).
Vad gäller träningsbiten, som jag förstår det är det inte det viktigaste, men vill du ha en hund som älskar att träna och som har en del fart, eller en lugnare och kanske mer svårmotiverad hund? Generellt uppfattar jag det så att ju mer träningsglädje, desto mer krävande (med vissa undantag), samtidigt som båda sorterna är väldigt lärorika. Shiban har jag uppfattat som ganska svår att motivera till träning, eurasiern kan nog vara åt det hållet också.
Min uppfattning av raserna på din lista:
Sheltie Roliga hundar som säkert kan passa. Nära till skall och vad noga med mentaliteten som sagt.
Västgötaspets Inte så stor erfarenhet av. Verkar trevliga men skälliga.
Japansk spets Jag har själv börjat läsa på om de mindre spetsarna inför framtiden. Har lite dålig koll på den japanska och har läst mer om
mittelspitz, men har dålig koll på vad som skiljer de åt. Verkar som roliga trevliga hundar med lite fart i, utan att kräva massor.
Eurasier Lite lugna och sävliga för min smak, men har hjälpt en kompis med rasval där de verkar vara perfekta! Trevliga, ointresserade av folk de inte känner, inte mycket jaktlust, hänger med på mycket men blir väl knappast några agilitystjärnor (men nybörjarkurs och lite lek på agilityplan, absolut!).
Shipperke Ingen erfarenhet alls.
Golden retriever Jag har lite samma funderingar som
@Red_Chili här, som jag förstod henne. En jaktavlad golden är nog för krävande, en utställningsavlad kan nog passa om man är noga med hälsan.
Har du funderat något på pälsvård?