Ja, detta är en bra idé! Jag ska diskutera med sambon och sedan försöka kontakta uppfödare. Det är ett tag kvar tills vi planerat att skaffa valp, jag vill vara väl förberedd och påläst innan, så att börja höra sig för med uppfödare osv redan nu är nog klokt. Får se vad sambon säger om raserna nu, han som är uppväxt med ett gäng labradorer som syskon!
Om det inte är så att ni känner att Pappisar är för små av annat skäl än att de inte borde orka det liv ni lever skulle inte jag utesluta dem.
Jag har Papillon sen 25 år tillbaks. Jag fick min första häst för 20 år sedan. Och mina hundar har alltid varit med i stallet. De har också varit med på ridturer a la några h i skogen med slut häst och då man kommit till stallet hittat en boll och hoppfullt hintat om att vi kanske kunde leka lite också..
De brukade också springa milen med mig ett par ggr/v i terräng.
Vi har testat lite agillity och lekt med lydnad.
Mina hundar är tysta. Det är ju en intelligent och förig ras. Så vill man ha tysta Pappisar får man det rätt fort. Jag flyttade från hus till lyhörd lägenhet och var lite orolig att de skulle skälla. Det gjorde de inte efter att jag bett dem upphöra med det.
Ganska många ser pappisar som små bjäbbhundar som ligger i sin pensionärs knä och äter kakor. De finns en hel del såna - absolut!
Men det finns också nån räddningshund som är pappis. En av mina har lämnat nån som tävlade elit lydnad.
Och mina brukar charma de mest inbitna brukshundsfolket som efter ett tag säger att "efter den här schäfern/whatever skulle jag fasen kunna tänka mig en pappis.. Det trodde jag aldrig!".
Ska man ha Papillon kollar man dock upp vilka uppfödare som fokuserar på utställning och vilka som fokuserar på det mentala också. De som sålt mycket agility-hundar tex brukar ofta ha dels vettigare tänk i aveln. Men också socialicera valparna och behandla de vuxna hundarna bättre.
Mina första pappisar kom från en kennel där de levde i burar. Jag visste inte något innan. Men fick en 3-årig hund som aldrig varit på promenad. Och en som var strax över året som aldrig varit i möblerat rum eller haft koppel(gick inte att ställa iom bruten svans).
I nästa val av kennel gjorde jag bättre efterforskningar och fick istället 2 hundar från en jättebra uppfödare som fokuserar på mentalitet och socialicering. Hon säljer mycket hundar till aktiva människor, bla agility.
I övrigt är pappisar hyfsat sociala, glada, små skitar som är med på allt. Men blir inte stressade av att ha vilodagar.
Det är en väldigt simpel ras iom förigheten.
De är också generellt sett friska.
Man måste kolla föräldrar reggade i SKK för en ögonsjukdom och patella innan man får avla på dem. Så kolla att de har såna papper som är aktuella(ögonlysningen gäller ett år).
De finns i lite olika storlekar. Mina nuvarande är ganska små. De väger mellan 3,5-4 kg. De orkar trots det hänga med på ridturer.
Mina förra vägde väl ngt halvkg till. De hängde med de också.
De blev 16 resp 18 år och var friska och pigga livet ut.
Nuvarande är 13-åriga tanter som är pigga och glada de med.