Hjälp mig att tänka på annat!

Ninnurur

Trådstartare
Jag håller på att skola in dottern på förskolan och är hemma på permis för första gången. Och jag håller på att gå i bitar! Undrar hur det gick att natta henne och allt annat runt omkring. Det värsta är att dagis ligger bara 100m hemifrån så det är så lätt att gå dit...

Men jag vill inte vara hönsig, så snälla bukefalister, engagera mig i något och hjälp mig slappna av!!

Pretty please? :)

Sv: Hjälp mig att tänka på annat!

Jag har inga egna barn men jag har alltid funderat på om inte jag skulle känna ungefär som du.
Jag hatar att lämna bort mina djur och så fort jag är ifrån min hund en längre stund längtar jag efter honom. Kan jag känna så med mina djur så måste det ju rimligtvis vara ännu värre med ett barn så jag kan faktiskt förstå dig.
Du har ju säkert hajat själv att du nog gör bäst i att inte visa din separationsångest för barnet så det tänker jag inte ens påpeka;)

Hmmm.. just, du ville bli distraherad med något.. Såå, du kan väl berätta hur din dag ser ut som mamma? :)

Oj, min dag som mamma... Som det har varit under sommaren så har vi oftast vaknat vid 8 och gått upp vid 8:30 och sen ätit frukost till Sommarlov på tv :D
Sen packade vi oftast ihop oss och åkte hem till mormor och morfar för lek i trädgården eller åka och handla eller nåt innan lunch och sovning på altanen hos m & m. När Alice sov åkte jag till stallet och red :)
Efter sovningen blev det mera lek i trädgården innan middagen som åts antingen hos m & m eller hemma hos oss. Sen nedvarvning ombyte till pyjamas och kvällsvälling ca 19:30 innan det är sovdags :) Den stunden på kvällen med vällingen är så underbart mysig...! :love:

Så har sommaren oftast sett ut. Jag har haft sommarlov sen 25/5 så vi har ju varit tillsammans dagligen i nästan tre månader nu!

Lugn :) Din dotter klarar sig säkert utmärkt själv. Oftast t o m bättre än när inte föräldrarna är där. Har själv haft hand om inskolningar och det går ofta så bra att det inte är något att grubbla över annars hör sig pedagogerna av. Tänk på allt spännande som väntar din dotter, nya möten med människor, att få vara lite mer självständig och lära sig saker.

Jo, hon klarar sig troligen bättre än vad jag gör :D Det är väl mest läggningen som oroar mig, igår fick jag ta över. Men de har ju inte hört av sig än så då borde hon ju sova nu tycker jag.

Så här söt var hon när vi gick dit första dagen igår :love: Ryggsäcken valde hon själv i affären, klart hon skulle ha en häst! :)
526205_10151195942150712_1530812756_n.jpg

Det är ju så olika former hur man gör vid inskolningen. Hon sover garanterat sött om de inte har hört av sig :)

De har föräldraaktiv inskolning och 9-15 från start. Igår var jag med hela dagen men idag kom mormor förbi av en slump precis innan nattningen så då passade jag på att smita. :)

Oroadig inte över läggningen. Min dotter var sådan att det skulle vara mörkt och tyst eller åkas vagn/bil för att hon skulle sova middag. Jag trodde aaaaldrig att hon skulle sova på dagis.
Lite krångel vid inskolningen när jag var med, men tredje gången då jag gått hem så sov hon allt middag! Och fortsatte med det :laugh: Ibland sov hon inte mkt alls, men hon överlevde det med!

Så det går oftast mkt bättre med många saker när mamma eller pappa inte är med har jag märkt. Så jag är lugn när hon är på dagis, vet att hon har kul med kompisarna, får bra mat och utevistelse. Hon mår bra, då mår jag bra!

Men du ville ju bli distraherad, då kanske vi inte bara ska prata barn ;)
Hur har det gått att ha häst med barn?
Jag försökte i två års tid, sen blev det för stressigt för mig så jag lämnade över hästen helt på delägaren (min kusin, tryggt val, kan rida när jag vill) för att kunna fokusera mer på barnet och jobbet.

Jag har haft bra medryttare! + ett enormt stöd från mormor som ställt upp som barnvakt nästan dagligen :love: Jag sålde 4-åringen när det var dags för henne att arbetas "på riktigt" och har bara kvar gammelman på 22 år. Har lagt tävlandet på hyllan och tränar bara för bådas välbefinnande :)

Tack för peppning från alla! :)

Vad skönt att kunna lösa det så bra :)
Jag hade medryttare som slutade mitt i, och delägaren kunde bara ta några få dagar pga resvägen. Kämpade på ett tag med en baby och nästan daglig stallvistelse, och senare även jobb på det. Ridningen blev lidande så det kändes ej ok tillslut.
Så fick pållan flytta till delägaren, en bit bort men ändå så nära att jag kan hälsa på när jag vill, så blev bra för oss med ;)

Det låter som att du löst det bra! Jag har inte haft medryttare på hela sommaren men har då åkt ut när dottern sovit middag. Visst, det har blivit lite stress ibland, men det har funkat. Men idag är jag faktiskt hästledig igen! En ny medryttare (bukefalist ;)) tar sin första egna dag idag :)

Allt gick jättebra igår och idag gick jag hem efter en halvtimme :) Ska tillbaka tills efter mellis i eftermiddag! Så nu blir det nog stallet, bara för att tänka på annat ;)

Alice är ju en tuffing (precis som H) och hon fixar väl det där själv. ;)

Som jag skrev på FB så fick inte jag natta H på dagis (för honom alltså), det skulle hans favoritfröken göra... Redan första dagen. :eek:

Och igår (en vecka på dagis precis) så vände han och sprang när jag kom och skulle hämta honom.

Tänk på mig, jag kan inte göra annat än att sitta hemma och vänta på att hämta hem honom igen! Idag ska farmor med och hämta honom, så de ska dit sedan. Jag får passa på att pussa på honom vid hämtningen så jag får mitt H-behov tillfredsställt för en stund. :o

Håller på att skola in min dotter. Känner med dig! Men försöker hålla mig sysselsatt, gör nu saker som jag inte annars hinner med, eller tar hur lång tid som helst när barnen ska hjälpa till. :D
Hon sa inte ens hej då idag, tittade inte ens på mig. Vet att det är gott tecken, men lite sved det i mammahjärtat. :p
De är helt annorlunda på dagis än hemma. Min är jag lite nervös för, eftersom hon är väldigt bestämd tös med vilja och humör. När hon är mätt, kastar hon skedar, tallrikar och muggar all världens väg. :crazy:
Det andra är jag inte dugg orolig för. Trygg och go tjej jag fått! :love:

Allt har gått supersmidigt för oss! Både igår och idag har jag bara lämnat på morgonen och sen hämtning efter mellis på em. Ons och tors har hon sovit middag i två timmar ute i vagn, med lekande barn nedanför altanen :D Tror nog Alice känner sig trygg där!! :) Men jag saknar henne som jag vet inte vad... Tur att min skola sätter igång på tisdag så jag får lite annat att tänka på ;)

Jopp!! Det ända jag har att fundera på är hur jag ska säga till om blöjbyten. Alice blir lätt röd och irriterad så jag har smort in henne rikligt varje morgon, men det verkar inte hjälpa. De gör ju oftast stående byten ute när det bara är kissblöja vilket nu har resulterat i att Alice vad röd, svullen, irriterad och storgrät när jag bytte på henne för en stund sen... Hur säger man det utan att verka tjatig?

Säg som det är att hon är känslig och skicka med en salva som personalen kan använda. Jag tar inte illa upp som pedagog om en förälder meddelar det.

Jag har försökt säga att hon är känslig, får säga det igen. Salva brukar inte behövas så länge hon tvättas varje byte men jag får skicka med en ändå på måndag :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar